Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Stormøde om reformen Gjøl skole
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Præsentationens transcript:

Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen 22. maj 2014

Program Årsberetning fra skolebestyrelsesformanden Der vil være lejlighed til at stille spørgsmål til beretningen og kommentere skolebestyrelsens arbejde i skoleåret 2013/14. Læringsreformen på Hillerødsholmskolen Status for arbejdet med læringsreformen på Hillerødsholmskolen.  Efterfølgende mulighed for dialog og spørgsmål Eventuelt Søren

Status på læringsreformen Søren Taler til både pædagoger og lærere Fjerne usikkerhed

4 pointer i reformen Barnets perspektiv – vi gør det, hvis det øger børns/unges læring Fra fokus på undervisning til fokus på læring Fra ”Hvad skal børnene lave?” til ”Hvad skal børnene lære?” Fælles mål nedbrydes til læringsmål for hver årgang Fokus på forskning – en yderligere professionalisering af skolens virksomhed Sammenhængende virksomhed – lærere og pædagoger samarbejder om børns alsidige læring Skolen bliver en mere integreret del af lokalsamfundet Søren

Læringsreformens overordnede mål Overordnede nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis Søren Fakta

Læringsreformens resultatmål 4 nationale resultatmål Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges Søren Fakta

To-årig udviklingsperiode Vejen mod målene Målene i læringsreformen skal nås gennem: Længere og mere varieret skoledag Den fagfaglige undervisning Understøttende undervisning Motion og bevægelse Faglig fordybelse (lektiehjælp) Den åbne skole To-årig udviklingsperiode Henrik Vigtigt at sige, at faglig fordybelse er en del af den understøttende undervisning og motion og bevægelse kan indgå både i den faglige og understøttende undervisning. Fakta

1. Længere og varieret skoledag Timetallet er ændret – og nye typer timer kommet til Henrik Fakta

Skema for indskolingen

Skema for mellemtrinnet

Skema for udskolingen

1. Længere og varieret skoledag Målet er, at eleverne vil opleve en skoledag, som er karakteriseret ved: Motion og bevægelse indgår i dagens program Hver dag har både boglige og praktiske elementer Lærere og pædagoger supplerer hinandens faglighed i planlægning og gennemførelse af dagen Aktiviteter inde/ude og uden for skolens matrikel f.eks. i Asylet eller på Ødammen Henrik/Merete Eksempel på, hvordan variation kan bruges ved at benytte skolen og klub/Asyl. Eksempel fra virkeligheden: Affald samarbejde mellem Claes og Morten

2. Den fagfaglige undervisning Flere timer i dansk og matematik 4. til 9. klasse Engelsk fra 1. klasse (samlet timetal øges med 1. lektion i hhv. 1. og 2. klasse) 2. fremmedsprog fra 5. og 6. klasse – og gøres obligatorisk Håndværk og design i stedet for sløjd og håndarbejde fra 2016 Afsluttende prøve i idræt fra 2016 Nye fælles mål i alle fag med læringsmål årgangsvis gældende fra 2015 Søren Skal ikke diskuteres i dag – tages op med fagtemene De nye fælles mål i alle fag – hjælp til læringsmål Den lægges på intra, så I kan orientere jer i det Fakta

3. Understøttende undervisning Social træning Motion og bevægelse §7-fag Varetages af lærere og pædagoger Merete Fakta

Understøttende undervisning Planlægges i samarbejde mellem lærere og pædagoger Kan gennemføres uden for skolens område For at skabe sammenhæng i pædagogernes arbejdstid ligger de sidst på dagen Merete og Claes Asylet kommer med et forslag til, hvordan det allerede fungerer – eksempler med teambuilding

4. Motion og bevægelse Fakta Mindst 45 minutter dagligt Fremme sundhed hos børn og unge Understøtte motivation og læring i skolens fag Indgå i den fagopdelte undervisning – og i den understøttende undervisning Søren – gerne en fra SFO Fakta

5. Faglig fordybelse Fakta Styrke faglige niveau Faglig træning Turboforløb Varierede og differentierede læringsformer Udfordre alle elever Lektiehjælp Faglig fordybelse skal tilbydes – frivilligt – og ligge om eftermiddagen i ydertimerne indtil 2016 2 timer om ugen på 1. – 3. årgang 3 timer om ugen på 4. – 6. årgang 2 timer om ugen på 7. – 9. årgang OBS – Bliver obligatorisk fra 2016 Merete Fakta

6. Den åbne skole Større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv Forpligtende samarbejde med musikskolen og ungdomsskolen Fremme lokal sammenhængskraft Styrke kendskabet til foreningslivet En elev kan opfylde undervisningspligt ved at deltage i undervisning i f.eks. Ungdomsskolen i fag inden for folkeskolens fagrække Musikundervisning på musikskolen Eliteidrætsudøvelse Konkret samarbejde næste år med musikskolen, HGI og C4 Henrik Fakta

Øvrige forhold Holddannelse inden for klassen eller på tværs af klasser 1. – 3. klasse undervises i deres klasse den overvejende del af tiden 4. – 9. klasse skal undervises i klassen i væsentligt omfang Ikke permanente niveaudelinger Ændrer ikke ved, at undervisningsdifferentiering er et bærende princip for undervisningen Skolebestyrelsen skal lave principper for holddeling Klasselærer/kontaktlærere/kontaktpædagoger Elevsamtaler Søren Fakta

Sådan gør vi på Hillerødsholmskolen - en guideline Teamorganisering Motion og bevægelse Elevsamtaler Elevtid Variation i undervisningen Udfordringer til alle Åben skole/Partnerskaber Holddannelse Forældresamarbejde

Sådan gør vi på Hillerødsholmskolen Understøttende undervisning Faglig fordybelse Læringsmål Klasserumsledelse Sådan arbejder vi med trivsel Samarbejde mellem lærere og pædagoger

2 andre elementer Ny lov om lærernes arbejdstid Effektivisering af lærernes arbejdstid

Spørgsmål og dialog Hvad har I brug for at vide mere om? Søren