Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Nyt ansvar.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
- Hvad kan I forvente som forældre?
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hvad er mål/resultat (output)?
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Inspirationsdagen “Læringsmiljøer i praksis”
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
SUF - gevinstrealisering
Implementering af PALS
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Anerkendende pædagogik
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Tag snakken – bryd vanerne
Vi ønsker god ledelse – og derigennem attraktive arbejdspladser.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan? Ulla-Britta Buch, SCKK, Bent Gringer, SCKK og Svend Erik Røpke Johansen, SCKK

Vores antagelse: Fokus på: Alle arbejdspladser har et læringsmiljø Sammenhæng mellem kompetenceudvikling og læringsmiljø Fokus på: Hvordan arbejdspladsen kan optimere sit læringsmiljø Udvikling af den enkelte medarbejders kompetencer og udvikling af arbejdspladsens læringsmiljø går hånd i hånd

Hvorfor udvikle arbejdspladsens læringsmiljø? Samfundet udvikler sig, og der er behov for at både arbejdsplads og medarbejdere udvikler sig i takt med det: For arbejdspladsen betyder det, at den kan leve op til forventninger og krav fra omgivelserne For medarbejderne handler det om at opretholde og forbedre deres værdi på arbejdsmarkedet Det gode læringsmiljø har betydning for både medarbejdernes og arbejdspladsens mulighed for læring og udvikling.

Dialogspørgsmål om ’Læring i arbejdet’ Tænk på en situation, hvor du oplevede, at du lærte noget i forbindelse med dit arbejde: Hvad var omstændighederne? Hvem andre var med? Hvordan har du brugt det i dit arbejde?

Figur til illustration af læringsmiljø

er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

et andet fagligt indhold en anden måde at gøre det på ansvar og indflydelse er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

et andet fagligt indhold en anden måde at gøre det på ansvar og indflydelse samarbejdsrelationer kollegialt miljø, stemning, fællesskab anerkendelse muligheder for at kigge hinanden over skulderen reel videndeling gode møder er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

et andet fagligt indhold en anden måde at gøre det på ansvar og indflydelse samarbejdsrelationer kollegialt miljø, stemning, fællesskab anerkendelse muligheder for at kigge hinanden over skulderen reel videndeling gode møder forskellige leder/med-arbejder relationer strategisk opkobling sætte rammen, skabe rum, være i dialog være et eksempel legitimitet og anerkendelse kritisk refleksion er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

- mod øget selvledelse, ansvar og initiativ Empowerment - mod øget selvledelse, ansvar og initiativ Lederen Er til rådighed for medarbejderne Giver information Opmuntrer til ideer og er lydhør Stiller udfordringer Stiller undersøgende spørgsmål Coacher Fokuserer på præstation Giver personlig feedback Udvikler nyttige netværk Giver anerkendelse Skaber team-orienteret miljø Medarbejderen Tager initiativ Opsøger information Bidrager med ideer Udfordrer rutiner Inviterer til diskussion Identificerer og løser problemer Tager ansvar for resultater Giver konstruktiv feedback Arbejder tvær-funktionelt Bygger på kollegaers indsats Er en teamplayer

Hvad skal der til for at lykkes med empowerment? Ledere må tro på deres medarbejdere. Lederne skal være villige til at afgive indflydelse for at få større indflydelse. Lederne skal være bevidst om deres betydning som rollemodeller. Lederne skal kunne coache for at frembringe det bedste i deres medarbejdere. Lederne skal kende retningen og leve værdierne. - og medarbejderne skal klædes på til at blive empowered…

et andet fagligt indhold en anden måde at gøre det på ansvar og indflydelse samarbejdsrelationer kollegialt miljø, stemning, fællesskab anerkendelse muligheder for at kigge hinanden over skulderen reel videndeling gode møder forskellige leder/med-arbejder relationer strategisk opkobling sætte rammen, skabe rum, være i dialog være et eksempel legitimitet og anerkendelse kritisk refleksion organisationsstruktur formelle regler og kultur arbejdsformer, netværk, projekter teknologi fysiske rum og indretning er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

interesse for interessenter, strategi brugerdialog – alle lytter og tænker kompetence-partnerskaber med samarbejdspartnere, konkurrenter ”besøg hos andre” et andet fagligt indhold en anden måde at gøre det på ansvar og indflydelse samarbejdsrelationer kollegialt miljø, stemning, fællesskab anerkendelse muligheder for at kigge hinanden over skulderen reel videndeling gode møder forskellige leder/med-arbejder relationer strategisk opkobling sætte rammen, skabe rum, være i dialog være et eksempel legitimitet og anerkendelse kritisk refleksion organisationsstruktur formelle regler og kultur arbejdsformer, netværk, projekter teknologi fysiske rum og indretning er flere steder tager sin historie og situation med sig rundt er forskellige ! leverer godt følgeskab

Kom godt i gang med udvikling af jeres læringsmiljø Indkreds og tag udgangspunkt i, hvad der er af behov i teamet, afdelingen eller på arbejdspladsen Få sikkerhed for, at den nødvendige opbakning til udviklingsaktiviteterne er til stede både i ledelsen og blandt medarbejderne Sæt specifik fokus på læringsmiljø – start i det konkrete. Fokuser specifikt på læringen og læringsbehovet i stedet for at integrere det i store udviklingsprojekter

Kom godt i gang med udvikling af jeres læringsmiljø Start i det små, idet det kan være nemmere at skabe en række små succeser end én stor. Vær forberedt på, at det kan være vanskeligt at måle effekten af udvikling af læringsmiljø på kort sigt. Investeringen for arbejdspladsen kan være meget tydelig, mens resultatet er mindre tydeligt Lad der være plads til kaos og refleksion.

Dialogspørgsmål Snak sammen tre og tre: Hvordan kommer I i gang med at udvikle læringsmiljøet hjemme hos jer?