At identificere resultater og skrive etnografi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Advertisements

Analyse af kvalitative data
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet WP 5.2 Kortlægning af eksisterende resurcer/collections.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Det etnografiske interview og deltagerobservation
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Relationer – børn og voksne
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Vt-9 kursus program 2. møde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konstruktioner af feltsites
Konference om Almen Studieforberedelse
Implikationer og validitet
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inquiry Based Science Education - IBSE
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Formalia ved opgaveskrivning
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Om brug af empiri i bachelorprojektet
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
SKABELON.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Gruppearbejde 1 Formål:
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Synopsen skal indeholde
Hvad er en Feltrapportage?
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

At identificere resultater og skrive etnografi Brit Ross Winthereik

Agenda 8.30 – 9.15: Oplæg om resultater og validitet 9.15 – 10: Gennemgang af de endelige spørgsmål, tekst-referater og dataeksempler pr gruppe 10 – 11.30: Gruppearbejde m. egne historier 11.30 – 12.45: Plenum fortælling/oplæsning m. feed back fra hele holdet Forberede oplæg til næste gang

Påtrængende spørgsmål I har læst om metode, I har lavet minifeltarbejder, I har arbejdet med værktøjer til dataanalyse I dag skal I skrive (etno-grafi) Men hvad skal I skrive, hvordan skal I gøre det, og hvordan kan I vide at det, I finder frem til tæller som et resultat?

Validitet i etnografiske studier First-timers/studerende jages af objektivitetens spøgelse. Lover at forklare hvad der ‘virkelig skete’ Etnografer har længe vidst at etnografiske undersøgelser ikke er ‘objektive’ i naturvidenskabelig forstand Validiteten ikke baseret på hypotese-testning og gentagelse af forsøg

Nogle af etnografiens kendetegn Fortolkende videnskab Forsøg kan ikke gentages Baseret på enkelte cases Ikke en men mange sandheder/delvise sandheder, som beskrives på lige fod Refleksivitet Mange forskellige datakilder

At skrive etnografi Hvordan historien skrives har stor betydning I den etnografiske tekst ligger ‘beviset’/her beskrives resultaterne og de sandsynliggøres Hvori ligger validiteten Sanjek, R. (1990). On Ethnographic Validity. Sanjek, Roger 
1990 "On Ethnographic Validity" In Fieldnotes: The Making of Anthropology. Pp. 385-418. Ithaca: Cornell University Press.

Feltnoter Feltnoter og transskriptioner udgør ressourcen, analysen laver et ‘skelet’, den indekserer Den etnografiske historie fortælles og her er måden indekseringen er foregået på central (en ‘grovsortering’, der highlighter bestemte begivenheder) Kodning og kortlægning har været jeres indeksering Tidlige og sene indeks I begyndelse skrives alt ned, så sorteres der

Fra feltnoter til resultater Kriterier der opfylder målet om etnografisk validitet: Empiri knyttes til teori/eksisterende viden på området (her: metodelitt.) Betingelserne for empiriindsamling samt antagelser om felten beskrives (fx I forbindelse med forskningsspm) Stemmer fra felten repræsenteres (et spm om stil og genre, men altid knyttet til en diskussion om hvordan teksten generaliserer)

Etnografi -> Situationelle metoder Antropologerne har ikke været gode til at vise deres indeks Et umærkeligt skift mellem ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ Situationelle metoder er et opgør med dette skel Sit met sigter mod at arbejde kreativt med værktøjer til dataanalyse, vise back-stage Målet er at vise at metoder med-producerer virkeligheden snarere end blot af afspejle den

Clarke om validitet [in grounded theory] “the data” often had a magical quality predicated on their being separate from the researcher and somehow sacred. (…) Clarke’s svar: Det er ikke nok at vente på at data taler til dig – der er analysearbejde, der skal gøres – du skal tage ansvarlige valg

Ansvarlig analyse iflg Clarke Inspiration fra Foucault: Magt er produktivt og indbygget i alle sociale situationer Husk non-humans/teknologier deltager I sociale situationer Konteksten bør findes i situationen (ikke udenfor/‘rundt om’)

Eksempel - June og den magiske database Feltnoten viser hvordan accountability ser ud i praksis; involverer dokumenter, databaser, bekymrede projektarbejdere At etablere en ‘kæde’ er svært, ingen har det fulde overblik, både mennesker (partnere) og teknologier (databasen) arbejder ‘på egen hånd’ Tæller som et empirisk resultat

Eksempel - June og den magiske database Hvordan kan man bruge feltnoten til at skrive en etnografisk historie? One-many generalisering Whole-parts generalisering Teoretisk/analysisk resultat

Gruppearbejde I skal nu skrive jeres egen etnografiske historie Ressourcer: Tekstreferat, empiriske situation, endeligt forskningsspørgsmål Skab en ramme/et problem, der indleder historien, og som historien er et svar på Eksemplet: Hvordan er organisationer ansvarlige overfor globale partnere? Quick and dirty etnografi. Fortæl historien vha ressourcerne Dernæst bygges videre med empiri, der undersøtter og/eller udfordrer den dominerende fortælling