Sidste undervisningsgang Tirsdag den 7. december 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
KURSUSGANG 9 STYREFORMER OG MEKANISMER I IT-GOVERNANCE
Tillid Temadag for AMIR
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Eksamen og eksamensbilag :
IT-governance Kursusgang 4 Implementering af IT-governance.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
IMPLEMENTERING AF IT-GOVERNANCE
Dagsorden Forelæsning: Innovationsstrategier: Hovedpunkter i “The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail.” Øvelsestiden:
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Introduktion til Access (Access, del 1)
Kodeks for offentlig topledelse
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Skriftlighed i biologi
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
SKABELON.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Større skriftlig opgave i 2.hf

Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Infomøde om synteseopgaven
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Sidste undervisningsgang Tirsdag den 7. december 2011

Gode råd til opgaveskrivning Skov, A. (2007). Referér korrekt!: Om udarbejdelse af bibliografiske referencer. København: Danmarks Biblioteksskole. Introduktion Formål og krav Valg af standard Teksthenvisninger Fastformsdokumenter Elektroniske dokumenter Litteraturlisten Om 'Referér korrekt!'

Aflevering af opgaver Hvor mange eksemplarer skal der afleveres af de skriftlige arbejder? Der skal afleveres: - 1 eksemplar pr. underviser der deltager i eksamen - 1 eksemplar til censor (2. stk.) - 1 eksemplar til ITU's arkiv. (5 eksemplarer ialt) Hvilke krav er der til forsiden? Forsiden skal indeholde: - Kursustitel - Navn(e) på underviser(e) (Randi og Benjamin – ikke ”eller”) - Navn(e) på studerende. Hvis der er en gruppe, så skal navnet på gruppen fremgå. - Cpr. nr eller fødselsdato+itu- mail for de pågældende studerende (fx hoda). Hvilke krav er der til produktioner, der afleveres? Produktioner (cd-rom e.l.) skal være mærket med: - Kursustitel - Navn(e) på studerende. Hvis der er en gruppe, så skal navnet på gruppen fremgå. - Cpr. nr eller fødselsdato+itu-mail for de pågældende studerende (fx hoda).

Eksamen Eksamensform: B.4 - Med skriftlige arbejder, uden forberedelsestid ved eksamen Der er 30 minutter i alt pr. studerende. Ca. 22 minutters effektiv eksamination. Lokale: Dette annonceres i forbindelse med censor-annoncering

Eksamen – inde til… Tilstede: Randi, Benjamin og censor Eksamensforløbet: – I skal redegøre for jeres projekt (kort præcis gennemgang af projektet – hvad ville i undersøge og hvad har i fundet ud af?) – Vores og censors spørgsmål: Vin finder altid noget, som er uklart, hænger mindre godt sammen, virker forkert, uoverensstemmelser, etc. Forbered jer ved at forsøge at finde svagheder i jeres projekt – I trækker et spørgsmål: I nævner et tal fx mellem 1 og 10, som udløser et eksamensspørgsmål i pensum i enten innovation og it-governance. Spørgsmålet er formuleret skrifteligt og i får et par minutter til at læse det igennem. Spørgsmålene relaterer sig til et eller to områder i pensum – disse områder skal I gerne kunne referer og anvende på eksamensspørgsmålet. Når vi kan mærke at I er på hjemmebane, forsøger vi gennem spørgsmål at se om I kan perspektivere til endnu flere områder af pensum. – Når tiden er gået, tager det 2-5 minutter at votere mellem os og censor. Herefter bliver I kaldt ind og får jeres karakter og en lille bemærkning med på vejen.

Eksempel på eksamensspørgsmål Den internationale biludlejningsvirksomhed ”Giv’nGaz” har de sidste 5 år investeret massivt i it, men uden den store forretningsmæssigværdi. Direktøren og økonomidirektøren var blevet lovet af den tidligere it-chef, at de store it-investeringerne kun var en overgang, men oplevelsen er det modsatte. Særligt de mange nationale afdelinger af biludlejnings- virksomheden, hvor man typisk har egen it-afdeling og egne it-budgetter løber it-omk. løbsk. Udfordringer: Tidligere samling af bookingsystemerne og prisberegningssystemerne har ikke været muligt pga. af det decentrale niveau har bremset dette bl.a. Som følge af den meget uformelle beslutningsstruktur der præger it-beslutningerne på tværs af virksomheden overordnet. Virksomheden stigende utilfredshed fra særligt virksomhedens store kunder, der overlever: Lejebiler ikke klar ved afhentning Lokalkontorer kender ikke store kunders rabataftaler Som ny tiltrådt it-chef har du nu to hovedudfordringer ved næste internationale ledergruppemøde: 1)Du skal du foreslå en ny beslutningsstruktur, som fremmer den ønskede forbedring af synergierne mellem moderselskabet og de nationale afdelinger. 2)Opstille nogle it-governancemekanismer som fremmer en nedbringelse af it- omkostninger

Slide 7

Governance design framework figur 6-1 Midler (gør) Mål (vilje)

ALIGNMENTPROCESSER SIDE 1 Budgetterings- og godkendelsesprocedure for it- investeringer Sikre at kapitalen placeres, hvor den forrentes optimalt også sammenlignet med andre placeringer end IT. Anvend standardiserede ansøgningsformularer med tilhørende beregningsformler for ROI, dækningsbidrag, mv. Sammensæt en investeringsportefølje, der bedst muligt understøtter forretningens strategiske mål Procedure for fravigelser af arkitekturanbefalingerne Vigtigt med en sådan procedure for at undgå skjulte afvigelser og skabe respekt om anbefalingerne Kan bl.a. løses ved at placere en IT-arkitekt i et hvert projekt, der enten kan godkende afvigelsen eller hjælpe med at formulere anmodningen til arkitekturkomiteen Service-Level agreements (SLA) Aftaler om kvalitet og pris for services mellem BU og IT- serviceprovider Slide 9

INNOVATION - EKSAMENSSPØRGSMÅL Det overordnede læringsmål er: Du skal kunne designe og lede en proces og bidrage til at skabe ny innovative løsninger, og forstå implikationerne af at ville sætte innovation på organisa- tionens dagsorden. Eksamensspørgsmålene tager udgangspunkt i de to hovedtekster: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, New York (2006), M. Clayton Christensen: “The Innovators Dilemma”, USA (1997).

INNOVATION - EKSAMENSSPØRGSMÅL Vi vil spørge efter hvordan forfatterne opfatter innovation, dvs -hvilke handlingsanvisninger, foreslår de OG -hvilke argumenter, bygger handlingsanvisningerne på? Eksempelvis: Hvilke fem discipliner insisterer Carlson og Wilmott på, at innovation skal omhandle, og hvad er argumenterne for netop de fem? Hvordan opnår man efter deres mening kontinuerlig værdiskabelse i en virksomhed?

INNOVATION- EKSAMENSSPØRGSMÅL Clayton Christensen: Hvori består the innovator’s dilemma, og hvordan foreslår Clayton Christensen det kan håndteres? (Et dilemma kan i sagens natur ikke løses) Man kan her tænke på definition af ‘disruptive’ versus ‘sustainable’ innovationer, begrebet værdinetværk, og Christensens forslag til innovationsstrategier i forbindelse med henholdsvis disruptive og sustainable innovationer I er velkomne til at maile mig, hvis I har yderligere spørgsmål/ vil have feedback på opgaven