FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN T0RSDAG DEN 19. JUNI 2014. Kl . 18.30-20.00

OBS / VIGTIGT: Inden du læser videre!! Disse slides bliver brugt til orienteringsmødet om skolereformen på Korning skole den 19.6.2014. Disse slides kan nok ikke stå alene. Inden sommerferien kommer der meget mere information på skolens hjemmeside: www.korning-skole.dk Du kan også finde mere information om reformen på hjemmesiden på opslagstavlen og på forældreintra. Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte skolen på 75673167. Spørg efter Tove . Jeg er klar til at hjælpe dig. Har du gode ideer eller andet omkring reformen eller skolestarten til august 2014, hører vi gerne fra dig. Hilsen Ledelsen og Skolebestyrelsen ved Korning Skole.

DENNE INFORMATION Reformens 3 hovedmål Hvorfor en reform? Det faglige fokus De vigtigste ændringer Skoledagens længde Bevægelse Lektielæsning Forældresamarbejdet Et par spørgsmål til jer

3.hovedmål 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Hvorfor nu en ny reform? Folkeskolen udsat for massiv kritik i mange år Dårlige PISA – resultater i især læsning og matematik ”9.Z mod Kina”. TV 2´serie i 2013. Her tabte danske 9. Z overraskende næsten i alle discipliner til den kinesiske klasse. Mange forlader skolen uden at kunne læse ordentligt – dvs. under 02 i karakter i læsning. Manglende færdigheder i matematik + naturfagene Diskussionen om minimum et 2-tal i dansk og matematik for at få adgang til erhvervsskolerne Danmarks konkurrenceevne i fremtiden kræver dygtige unge. Ellers kan Danmark ikke klare sig frem over! Og så videre….og så v……

Det faglige fokus 1. 1. Alle elever SKAL blive så dygtige, som de kan Den dårligste 1/6, der får mindre end 02 skal løftes! De dygtige skal være endnu dygtigere Et fagligt løft af folkeskolen generelt Større fokus på faglighed og resultater 2. = 3. klasses nuværende niveau Over 8o % skal klare sig godt i de nationale tests Niveauet skal højnes år for år. (Faglige mål + trivsel) Innovation og kreativitet Fra UNDERVISNING til LÆRING

Det faglige fokus 2. Fra UNDERVISNING til LÆRING ??? Hovedfokus bliver: HVAD LÆRER BØRNENE? HVAD FIK DE UD AF DET? HVAD LÆRTE DE? RESULTATET AF UNDERVISNINGEN?

De vigtigste ændringer Fokus på elevernes LÆRING Flere undervisningstimer . Dansk + matematik får 1 lektion mere i 1.-4. klasse. Tidlig sprogstart. Engelsk fra 1. klasse En anden og længere, varieret og motiverende skoledag (”Ikke mere af det samme”) Understøttende undervisning 45 minutters daglig bevægelse Lektiecafé Mange af ændringerne i 0.-3. klasse er indført

Hele skoledagen er undervisning Skoledagens længde Skoledagens længde – klokketimer inkl. pauser: 0.-3. klasse 30 timer , heraf 2 til lektiecafé 4. klasse 33 timer, heraf 3 til lektiecafé Hele skoledagen er undervisning

Børnenes mødetider fra 1.8.2014 O.kl-3. kl møder hver dag kl. 8.00-14.00 4. kl møder 2 dage fra kl. 8-14 og 3 dage fra 8.00- 14.45 Muligheder for længere forløb Bedre mulighed for fordybelse – arbejdet kan gøres færdigt

Bevægelse Idræt, motion og bevægelse hver dag: I gennemsnit 45 min. hver dag – skolelederen sikrer det Fremme sundhed Understøtte motivation og læring Ikke ekstra idrætsundervisning ”Løbebånd”, boldspil Aktiviteter i samarbejde med foreningsliv Indgå i fagenes indhold

Lektiehjælp - politisk knude! Faglig fordybelse og lektiehjælp: Fokus på at styrke elevernes faglige niveau – både fagligt stærke og fagligt svage elever Faglig træning Turboforløb

”JA” måske ? Er skolen nu lektiefri? Som udg. Pkt.: Hvis man går til lektiehjælp. Hvordan følger man sit barns skolegang? Undtagelserne kunne være: Læsetræning i indskolingen. Faglige kurser i læsning, stavning, matematik. Afleveringer (dansk, matematik) Ugeplanerne giver TYDELIG INFO TIL HJEMMENE VED LEKTIER.

Skolens lektieudmelding Vi forventer, børnene deltager i lektiecafé: I indskolingen 0. – 1. klasse På mellemtrinnet 2.-4.kl. Hvis ikke barnet deltager: Så tænker vi på Korning skole, at barnet og forældrene selv klarer lektierne. Hjemmet har ansvaret. Det næste års tid vil give vigtige erfaringer!

Lærernes nye arbejdstid Lærerne har fast arbejdstid (Tilstedeværelsestid) Mandage 7.50-15.45 tirsdage/onsdage7.50 -15.15 fredage 14.30 Lang torsdag frem til kl. 17.00 Arbejdet foregår på skolen. Lærerne har fri efter arbejdstid. Forældremøder kan stadig afholdes om aften - el. fyraftensmøder Skole-hjem-samtaler inden 17.00 Forældresamarbejdet skal fungere

Rammen for forældresamarbejdet 1-2 årlige forældremøder 1 årlig elevplan 2 skole-hjemsamtale i 0.kl-4.kl årgang Løbende dialog skole + hjem efter behov Arrangementer i løbet af skoleåret (liste med arrangementerne vil blive offentliggjort i uge 27)

Kontakten mellem skolen og hjemmet Lærere og pædagoger kan kontaktes i skolens / SFO-ens åbningstid. (Skolens nummer: 75 67 31 67) Kontakt/information via Intra. Svar senest næste arbejdsdag Kontakt uden for åbningstiden sker til lederne (Tjagvad og Tove) Klasseteamet udmelder til forældremødet, ved særlige forhold Lærere og pædagoger vil nok kontakte forældrene mere inden fyraften + kontakte forældrene i deres arbejdstid.

Dette fortsætter trods alt!! Lejrskole 4.kl Klasseforældreråd. Forældresamarbejdet. Undervisningen i fagene selv om der kommer ændringer i målene. Korning Skole Vi er stadig til for børnenes skyld - og vi er stadig til at tale med! Vi glæder os til et fortsat godt samarbejde med alle.

Spørgsmål til jer? 1. Hvad tænker I om reformen? 2. Kan I leve med rammen for forældresamarbejdet? 3. Kan I kontaktes af skolen i jeres arbejdstid? Tag en snak om én eller 2 cases

Case nr. 1. LEKTIEHJÆLP. Søren Peter går i 4. klasse. Han er en dreng, der har det godt med lærerne og kammeraterne. Han har det svært fagligt i dansk og matematik. Skolen og lærerne anbefaler, at Søren Peter går til lektiehjælp tirsdag og torsdag kl. 14-15. Søren Peter laver sjældent lektier hjemme, og han gider ikke gå til lektiehjælp. Søren Peter vil hellere hjælpe sin storebror med at dele reklamerne ud til husstandene. Skal Søren Peter gå til lektiehjælp?

Case 2. Forældresamarbejde Jens i 3.kl fortæller ved aftensmaden, at han i skolen har været oppe at slås med en kammerat fra 4.kl. De 2 drenges slagsmål har været noget voldsomt, og Jens mener, han uretfærdigt har fået skylden for slagsmålet i snakken med klasselæreren. Jens er nu ked af det og vil ikke i skole i morgen. På Intra har Jens´ klasselærer også skrevet en kort besked om, at der har været slagsmål, men at drengene er blevet venner igen. Hvad gør Jens´ forældre?

TAK FOR I AFTEN!! VI SER FREM TIL AT AFPRØVE ALT DET NYE FRA OG MED 11. AUGUST 2014.