SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Det Internationale Område
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Forsøg med e-læring i forbindelse med praktik på 4.semester
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
UNI-spansk - forårssemestret 2011
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Tema for kompetenceudvikling Hvordan får vi flere studerende? Forslag fra (initialer) LH, CP, DH, HF Formål Overlevelse Faget Centret Dygtigere humanister.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Kandidatafhandling/specialeskrivning
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Generel introduktion til EC
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Det Internationale Område
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Department of Marketing and Management
Skriveperiode (synopsis)
Introoplæg for 1. semester Information om BA-uddannelsen
Bedømmelse og karakterer
Studieretningsprojektet!
Department of Marketing and Management
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Introoplæg – tilvalg i samfundsfag
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Infomøde om synteseopgaven
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Introoplæg – tilvalget i samfundsfag
Præsentationens transcript:

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of Political Science University of Copenhagen DIR ifs.ku.dk

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 2 Institut for Statskundskab Introduktion ’Mig’: Fjern fortid på Institut for Statskundskab Forskning Administration Halvdelen af arbejdslivet uden for KU Undervisning på BA og KA, bl.a. specialeseminarer Forhold til pædagogik

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 3 Institut for Statskundskab Introduktion Struktur 1.Baggrunden for specialeseminarer – og hvad er et specialeseminar? 2.Det formelle (studieordningen) 3.Et eksempel på et specialeseminar (bilag omdelt) 4.Nogle problemer ved specialeseminar 5.Eventuelt: Øvelser?

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 4 Institut for Statskundskab 1. Baggrunden for specialeseminarer – og hvad er det for noget? Baggrunden for specialeseminarer? Siden 1968? Hvad er et specialeseminar på IFS: Et fælles semesterbaseret undervisningsforløb for nye specialeskrivere på kontrakt, som opdeles på tre hold (Forvaltning, International Politik og Statskundskab) Består typisk af et fælles kort forløb på hvert hold med fokus på proces og metodespørgsmål relateret til specialeskrivning og To fremlæggelser af et eget skriftlig produkt + opponering på en anden studerendes produkter i en klynge på 4-6 specialestuderende fra holdet

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 5 Institut for Statskundskab 2. Det formelle (studieordningen) ”En obligatorisk del af specialeskrivningen er specialeseminaret, der giver de studerende generel viden om og vejledning i metodeanvendelse, opgaveskrivning, strukturering af såvel det skriftlige produkt og styring af arbejdsprocessen som af andre relevante elementer af specialeskrivningen. Et væsentligt element ved specialeseminaret er de studerendes egen aktive deltagelse, idet det kræves, at de både fremlægger eget arbejde og opponerer på andres arbejde.

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 6 Institut for Statskundskab 2. Det formelle (studieordningen) Endelig får den specialestuderende som en integreret del af specialeskrivningen tildelt en vejleder.” (Studieordningen, afsnit 6.6) Intet pensum

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 7 Institut for Statskundskab 2. Det formelle (studieordningen) ”Alle specialeseminarer kræver forhåndstilmelding inden en frist … samt godkendelse af specialets opgaveformulering og specialekontrakt. Deltagelse i specialeseminar kan have forskellige former, men indebærer normalt, at den studerende fremlægger to specialeoplæg (til sammen på et omfang af min. 10 og max. 20 sider), opponerer på andre studerendes oplæg og deltager i diskussionerne heraf. Deltagelse i specialeseminar er obligatorisk, og der vil kun i ganske særlige tilfælde kunne forventes dispensation herfra..” (Studieordningen, afsnit 6.6)

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 8 Institut for Statskundskab 3. Et eksempel på et specialeseminar Nogle typiske elementer i den fælles del af forløbet: Gennemgang af formelle rammer (kontrakt + § 53 + karakterskala + indholdskrav til speciale) Pædagogisk Center- oplæg(skrivegrupper mv.) Oplæg fra en censor Oplæg fra en nylig færdig specialeskriver Forskellige metodefif/-workshop HJ-seminar desuden: Klyngeøvelser om tekst ud fra kompendium ‘Upload 1 A4-side’

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 9 Institut for Statskundskab 3. Et eksempel på et specialeseminar (se bilag), Nogle typiske elementer i den klyngebaserede del af forløbet: Klyngeinddeling efter faglig nærhed Klyngeadministrator sørger for det logistiske Opfordring til de studerende om også at mødes i klynger uden for de to obligatoriske fremlæggelser

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 10 Institut for Statskundskab 3. Et eksempel på et specialeseminar (se bilag) Nogle typiske elementer i den klyngebaserede del af forløbet: 1. fremlæggelse af eget udkast/synopsis lidt tidligt i semestret : problemstilling, relevans, teori, empiri, struktur mv. (se kompendiet) 2. fremlæggelse af eget udkast midt i semestret: tekst, der kan danne grundlag for færdig tekst Kommentarer/feedback på fremlæggelse (også på mail) fra opponent Kommentarer fra øvrige i gruppen Kommentarer fra underviser (HJ) - og så fremdeles

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias Et eksempel på et specialeseminar Tidsplan for 6 klynger 3/10 + 7/114/10 + 8/ Institut for Statskundskab

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias Nogle problemer Institutsiden: Ressourceproblem: Ekstra udgifter til undervisning? Hurtigere gennemførelse? Institut for Statskundskab

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 13 Institut for Statskundskab 4. Nogle problemer

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias Nogle problemer VIP-siden: Kollision mellem nye og færdige specialeskrivere? Kollision med individuel vejledning? Frivilligt kontra obligatorisk? Mere end en semesterbaseret rytme? Institut for Statskundskab

SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias Nogle problemer Studentersiden: Internationalisering og fravær Individuel kontra kollektiv læring Modstand mod obligatorisk seminar Institut for Statskundskab