Personlig ledelse og forandringsledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
HELVEDE? … DET ER DE ANDRE!
Forøg din indflydelse i jobsituationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Anette Schjødt Thorsen
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
De sidste undervisningstimer
Nærvær er en kunst, måske den sværeste af alle
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovation og iværksætteri
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Darum skole 4. november 2013.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
MUNDTLIG FREMSTILLING
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Ledelse af medarbejdere
Velkommen til Personlig ledelse og forandringsledelse!!
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Personlig ledelse og forandringsledelse
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
Belbins teamroller Procesretning Formand Igangsætter Organisator
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til E-business
SANSENING og INTUITION er måder vi får/tager information på Sansefunktionen tager informasion ved hjælp af de fem sanser, syn, hørelse, følelse, lugt og.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
Bestemmelse af din typekode
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Eksamen.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Teamledelse og personlighedsmodeller
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Dagens program – ugens program
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
SKABELON.
Trænerakademi 1 Traumer Stress IQ Normalitet Psykiske lidelser Modenhed Effektivitet Dette er ikke noget I kan se ud fra ”testen”
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Personlig ledelse og forandringsledelse ITU Den 29. januar 2008

Dagens program 17.00 -17.30: Præsentation af deltagere og forventninger til kurset 17.30 - 18.00: Introduktion til kurset og eksamen 18.00 - 19.00 Persontyper - hvad er du for en type og hvad betyder det for din ledelsesstil og samarbejde med andre? 19.00 - 19.15: Pause 19.15 - 21.00: Team-roller - hvilke roller kan man have i grupper? Hvilken rolle varetager du? Øvelser under vejs

Min egen baggrund Født i 1960 Uddannet i driftsøkonomi på RUC Har været i: Finansministeriet Ernst & Young Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S 14 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse Rådgiver danske og udenlandske virksomheder i ledelse, bl.a. IT-Governance, Lean-management og meget mere

Introduktion til kurset Mål med kurset "personlig ledelse og forandringsledelse" Tilbyde forskellige udsigtspunkter for det at være leder og varetage en ledelsesrolle. Udsigtspunkter i form af forskellige teorier, retninger og praktiske erfaringer Tilbyde at I selv kommer i spil som personer med de erfaringer I har både som ledere og de der bliver ledet Vægt på teori, praktiske erfaringer såvel som øvelser

Introduktion til kurset "Personlig ledelse og forandringsledelse" Kursusbeskrivelse: 1. Kunne forklare en række ledelsesbegreber og anvende dem i tænkte situationer 2. Kunne udføre ledelsesrollen i simple tilfælde 3. Kunne reflektere over forholdet mellem teori og praksis på ledelsesområdet 4. Kunne identificere mangler i ledelsesformen generelt og i konkrete situationer og foreslå forbedringer 5. Kende egne styrker og svagheder

Introduktion til kurset Emner: Typer og roller - betydning for ledelse Forandringsledelse Ny i lederjobbet Situationsbestemt ledelse Lederroller Forandringsledelse Personaleledelse Netværk Beslutningstagen Forhandling Ledelse og digitalisering Coaching Systemisk ledelse Case-gennemgang Jimmy Martin Jimmy Martin Martin/Jimmy

Introduktion til kurset Eksamen: Case-frigives normalt lørdag kl 15.00. 48 - timer til løsning af opgave - oplæg på 2-3 sider. Mundtlig præsentation af oplægget for "direktionen" (5 min.) - drøftelse af casen og hvad vi i øvrigt har været igennem på kurset (hele pensum)(15 min)

Grundvilkår som leder Du er "på" hele tiden - hele din personlighed bliver vurderet Du skal kunne lide at blive eksponeret Du skal kunne lide at være sammen med andre mennesker Du skal være åben og tolerant over for andre menneskers synspunkter Du skal vise tillid og tro på andre end dig selv Du skal være tålmodig Du skal have autoritet uden at være autoritær Du skal være forandringsparat, situationsbestemt, og udfylde mindst 10 forskellige roller, sammensætte effektive teams etc. etc. Du skal………………….

Grundvilkår som leder Du skal udfylde en række roller, jf. Mintzbergs 10 roller: Topfigur, Anfører, Forbindelsesled, Informationsindsamler, Informationsformidler, Talsmand, Initiativtager, Problemløser, Ressourcefordeler, Forhandler Interpersonelle roller Informations roller Beslutnings roller

- C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer Persontyper - C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer Tænkning Intellektuel erkendelse eller logiske slutninger Sansning Alle iagttagelser vha sanseorganerne Intuition Perception ad ubevidste veje eller af ubevidst indhold Introvert Ekstrovert Følen Funktion der tildeler noget subjektiv værdi

Definitioner Sansning: Beskriver opfattelsen gennem de 5 sanser syn, hørelse, lugtesans, smagssans og berøring. Realistisk og jordnær Intuition: Formidler opfattelse ad ubevidst vej, instinktiv opfattelse, indsigt i betydningssammenhænge. Muliggør opfattelse af symboler, ideer og abstraktioner og visuelle præsentationer Tænkning: Ren tænkning er upersonlig og værdifri, logiske og kausale sammenhænge, en objektiv proces uden "slør/bias" Følen: Personlig og værdiladet, værdirelationer og værditildeling, vurdering og subjektiv og stemningsrelateret Ekstrovert: Udadvendt, opmærksom og engagement i den ydre verden Introvert: Indadvendt, opmærksomhed og engagement rettet mod den indre verden

Sansning Intuition Tænkning Følen 63 37 32 68 36 64 53 47 Typefordelinger - eksempel Undervisere Sansning Intuition Tænkning Følen Grundskolen 63 37 32 68 Universiteter 36 64 53 47

Hele befolkningen (skøn) Typefordelinger - eksempel Undervisere Sansning Intuition Tænkning Følen Grundskolen 63 37 32 68 Universiteter 36 64 53 47 Hele befolkningen (skøn) 75 25 50

MBTIs 4 dimension Opfattefunktion vs. Vurderefunktion (som dominant funktion) Opfattefunktion (P): Sansning eller Intuition Vurderefunktion: (J) Tænkning eller Følen Opfattetypen: Spontanitet frem for planlægning Vurderetypen: Har orden og tager stilling, kan lide at planlægge og arrangere. Tilbøjelig til af fastholde vedtagne beslutninger og planer

- C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer + Mintzberg Persontyper - C. G. Jungs typelære og Myers-Briggs typeindikatorer + Mintzberg Tænkning Intellektuel erkendelse eller logiske slutninger 1. Topfigur 2. Anfører 3. Forbindelsesled 4. Informationsindsamler 5. Informationsformidler 6. Talsmand 7. Initiativtager 8. Problemløser 9. Ressourcefordeler 10. Forhandler Sansning Alle iagttagelser vha sanseorganerne Intuition Perception ad ubevidste veje eller af ubevidst indhold Introvert Vurderetype Ekstrovert Følen Funktion der tildeler noget subjektiv værdi Opfattetype

ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ Hvor Ligger I? ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ

Danske mellemledere ISTJ 18,3 % ISFJ 1,0% INFJ 0,0% INTJ 1,6% ISTP 7,9% ISFP INFP 0,5% INTP 4,2% ESTP 10,5% ESFP ENFP 2,6% ENTP 16,2% ESTJ 24,1% ESFJ ENFJ ENTJ

MBTIs 4 dimension Personlighedstræk ved ledertyper - kende I typen? ISTJ: Seriøse og stille typer der får succes ved koncentration og omhu. Praktiske ordensmennesker, saglige, logiske realistiske og pålidelige. Velorganiseret og tager ansvar. ESTP: Gode til at løse her og nu problemer. Kan lide mekanik og sport med vennerne. Smidige, tolerante pragmatiske og resultatorienterede. Er meget konkrete og hader lange forklaringer ENTP: Hurtige, opfindsomme og gode til mange ting, Stimulerende selskab, årvågne og åbenhjertige. Vil gerne argumentere og kan negligere rutineopgaver. Springer fra en interesse til en anden. Dygtige til at finde logiske grunde til det, de ønsker

MBTIs 4 dimension Personlighedstræk ved ledertyper ESTJ: Praktiske, realistiske, saglige med sans for forretning eller mekanik. Ikke interesserede i abstrakte teorier. Kan lide at sætte ting i gang og få dem til at virke. Gode administratorer og beslutsomme. Hurtige til at i værksætte beslutninger og er omhyggelig med rutinemæssige detaljer. ENTJ: Frimodige, beslutsomme. Fører an i aktiviteter. Udviklier og iværksætter omfattende systemer til løsning af organisatoriske problemer. God til at resonere og argumentere samt tale offentligt. Er velinformeret og nyder at lære nyt.

PAUSE

Hjemmeopgaver: 1. Beskriv din type (MBTI/ Belbin) som leder og som samarbejdspart (team-medlem) 2. Læs i "Hvorfor er du så anderledes?": Kapitel 2,3,4,5 & 14, 15 (hvis du ikke allerede har læst hele bogen?)