FLUID-konference 14. maj 2003 Erfaringer fra PLS RAMBØLL Managements rådgivningsopgaver E-learning pædagogik Chefkonsulent Allan J. Christensen PLS RAMBØLL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Når lærere samarbejder med forældre
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
IT i undervisningen.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Evaluering - metoder og værktøjer -
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
digitaliseringsstrategi
Evaluering af jobfirst
Projekt: Koncept til formidling
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

FLUID-konference 14. maj 2003 Erfaringer fra PLS RAMBØLL Managements rådgivningsopgaver E-learning pædagogik Chefkonsulent Allan J. Christensen PLS RAMBØLL Management

Hvem er PLS RAMBØLL Management

Min baggrund Siden oktober 2000 chefkonsulent i PLS RAMBØLL Management med ansvar for rådgivning inden for e-learning 4 år i Center for Teknologistøttet Uddannelse, herunder det sidste år som konstitueret centerchef Ansvarlig for sekretariatet for rådgivningsgruppen for Danmarks Virtuelle Universitet Konstitueret direktør for Learning Lab Denmark Uddannet cand. comm.

Projekter

Projekter inden for IKT og uddannelse Danmark: Evaluering af programmet ”IT, medier og folkeskolen” ( ) Evaluering af e-learning projekt på Viborg Handelsskole (2003) Tidligere: Effektundersøgelse af ”Skole IT” (2002) Evaluering af IKT-anvendelsen på de danske lærerseminarer (2001) IT på de videregående uddannelser (2001) Novo Nordisk-projektet (1999 – 2000) POSEIDON-projektet (1996 – 2000)

Projekter inden for IKT og uddannelse Norge: Evaluering af IKT i lærerutdanningen (UFD / ) Evaluering af multifunktionelle læremidler (Læringssenteret / ) Tidligere Rådgivning vedr. kravspecificering af den najsonale utdanningsportal (UFD / 2002)

Projekter inden for IKT og uddannelse Sverige: Evaluering af lærernes anvendelse af Skoldatanätet og MultimediaByrån (Skolverket / ) EU / E-learning-initiativet Analyse af virtuelle universitetsmodeller i Europa (DG Education & Culture / ) Analyse vedr. innovative læringsrum (DG Education & Culture / )

Projekter: E-learning i Kirkeministeriet (i alt 3 projekter) Ledelsesakademiet – netværksdannelse og kompetenceudvikling E-learning i forbindelse med implementering af digital forvaltning – By- og Boligministeriet / Erhvervs- og Boligstyrelsen E-learning strategi for IDA Anskaffelse af e-learning til Dansk Konstruktions- og Betoninstitut PLS RAMBØLL og e-learning

Projekteksempel: Evaluering af IT, medier og folkeskolen ”Drivkræfter for praksisændring”

Fokus for evalueringen …. Skabe øget viden om hvilke drivkræfter der skaber praksisændringer, når det gælder integration af IT og medier i folkeskolen …. Give samlet vurdering af, i hvilken grad ITMF-projektets målsætning er blevet indfriet Drivkræfter for praksisændring ITMF’s målsætning

Hvad er praksisændring? …. At IT og medier bliver en bevidst og læringsfremmende del af elevers og læreres valg og brug af læringsressourcer, læringsaktiviteter og kommunikationsformer …. At IT og medier skaber nye samarbejdsrelationer mellem skolens interessenter …. At læreres og elevers IT- og mediekompetencer forbedres

Ministerielle initiativer Ministerielle initiativer Kommunale initiativer Kommunale initiativer Forældres ønsker og krav Forældres ønsker og krav Ændrede kompetence- behov Ændrede kompetence- behov Den teknologiske udvikling Den teknologiske udvikling Politiske krav Omstilling Holdninger og kultur Holdninger og kultur Fysiske rammer Fysiske rammer Faglighed Teknologi Samarbejds- former og netværk Samarbejds- former og netværk Pædagogik og didaktik Pædagogik og didaktik Organisation Økonomi Ledelse Kompetence- udvikling Kompetence- udvikling Strategi Undervis- ningsmål Undervis- ningsmål Praksisændring Læremidler Personlige drivkræfter Personlige drivkræfter Lærer- uddannelse

Ledelse som drivkraft Ledelsen er aktivt involveret i IT- og medieudviklingen Ledelsen følger lokale projekter og udviklingsarbejder inden for IT og medier og forankrer resultaterne Ledelsen har udviklet klare incitamentsstrukturer for integration af IT og medier i undervisningen. Ledelsen bakker op om alle såvel entusiaster som skeptikere og støtter dem i at komme videre derfra, hvor de er. Der fokuseres på kompetencer inden for IT og medier ved ansættelsessamtaler.

Drivkræfter for praksisændring ITMF’s målsætning Evalueringsfokus Selvevaluering Case studier Breddeundersøgelse blandt alle projekter

Handlingsorienteret formidling Afsluttende evalueringsrapport Tendenspapirer Case beskrivelser

Evaluering so far… Selvevalueringsværktøj udviklet Afholdt evalueringsworkshops 10 casestudier / 2 tendenspapirer Breddeundersøgelse på vej ud til projektledere Evaluering af DR-projektet indledt

Kommende aktiviteter Midtvejsrapport 10 casestudier samt 2 tendenspapirer Telefoninterview med samtlige projektledere Breddeundersøgelse blandt projektledere Evaluering af Skole-IT, SEM-IT, SFO-IT Evalueringsworkshop Afsluttende rapportering

Evaluering og forskning Refleksion over drivkræfter Data til case studier Data der belyser effekt Viden omkring drivkræfter Overordnet evaluering Drivkræfter Forskning Effekt Selvevaluering Læring og styring

Formål med casestudier og tendenspapirer Skabet øget viden om drivkræfter og praksisændringer Formidle best practice-erfaringer til andre skoler og ITMF- projekter Sideeffekt: Rum for de udvalgte projekter til at reflektere over deres projekt og udvikling

Dataindsamling i forbindelse med casestudier Kilder: Desk study Besøg: interview med ledelse, lærere, elever, projektledere, forskere Opfølgende telefoninterview Scenarieworkshop med projektledere og lærere Møde i det nordiske ekspertpanel

Casestudie 1-5 Nye samarbejdsrelationer mellem skolens interessenter

3 drivkræfter i fokus

Casestudie 6-10 Forbedrede IT- og mediekompetencer blandt elever og lærere

Udvalgte projekter Det medie- og IT-pædagogiske håndværk og skolens fag, Albertslund kommune (Projekt 132) Teknologi og Hverdag, Gentofte kommune (Projekt 237) Modeller for IT-integration i undervisningen, Slangerup kommune (Projekt 284) Den billedskabte Virkelighed, Hammel kommune (Projekt 352) Medieplan for IT, TV og net, Spøttrup kommune (Projekt 364)

Fokus på praksisændringen: ”At læreres og elevers IT- og mediekompetencer forbedres”

3 drivkræfter i fokus

Konklusioner: kompetenceudvikling Centrale konklusioner fra tendenspapir: Anvend eleverne som en ressource i kompetenceudviklingen Praksisnær kompetenceudvikling virker Prøv at involvere professionelle fagfolk i kompetenceudviklingen Gode støtte-strukturer er vigtige i det daglige arbejde

Konklusioner: Teknologi Centrale konklusioner fra tendenspapir: Teknologi bliver mere enkel at betjene og giver hurtigere resultater KISS – Keep it simple, Stupid Udstyr skal altid være tilgængeligt Teknisk hjælp og støtte kan sikres på mange måder

Konklusioner: Pædagogik Centrale konklusioner fra tendenspapir: IT og medier understøtter ønket om elevers øgede ansvar for arbejdsprocessen IT og medier understøtter elevers ansvarsfordeling i gruppearbejde, alle har en rolle Mange intelligenser og udtryksformer understøttes med IT og medier Produktet frem for processen er ofte i fokus for eleven, sætter fokus på læreren og processen IT og medier muliggør, at elevernes egen livsverden kan inddrages i undervisningen Hvis den pædagogiske platform er på plads på skolen, er det mere ligetil at inddrage IT og medier

Projekteksempel: E-learning i Kirkeministeriet ”B-learning som metode”

Chr IV satte det i gang 17. maj 1646 Christian den fjerde med Guds nåde Danmarks, Norges, Venders ogGoters konge. Vor synderlig gunst tilforn, eftersom over- alt medsoven udi kirkerne stor desordre begås, da ville vi nådigst at I udi hvert sogn udi eders stift nogle skal til- forordne, som kan gå rundt om i kirkerne med lange kæppe og slådennem på hovedet som sover, og således holder folket årvågen til at høre destoflittigere prædiken.Desli- geste ville vi nådigst, at I præsterne udi eders stift alvorligen tilholder, at I [dvs.: de] holder rigtig kirkebog ved dag og datum på, hvor mange udi deres sogne fødes, hvo dertil fader står, og hvor mange årligen tilsammen vies og dør. Ville vi og nådigst, at I siden skal have god indseende med, at sådant afdennem efterkommes. Såfremt nogen præst herudinden forsømmelig findes, skal han dermed have forbrudt hans kald. Dermed sker vor vilje.Befalendes eder Gud. Skrevet på vort slot København den 17. maj anno Under vort signet Christian

Udfordringer i DNK-uddannelsen Ca lokaliteter – spredt over hele landet Mere end 2000 brugere – mange 1-mands arbejdspladser Mange har kun få registreringer om året – for en lille del er det fuldtidsarbejde Grundlæggende anderledes arbejdsmåde – nogle arbejdsfunktioner meget sjældne

Involvering - medejerskab Brugerinvolvering –Slutbrugeren er i fokus –Fra alle dele i organisationen –Fra alle faggrupper –Brugerinvolvering skal være synlig Slutbrugeren skal kunne sige: ”Det er vores nye system, de udvikler!”

Generelt synes jeg, at en CD-ROM med selvundervisning: : CD-Rommen har været et: Kirkeministeriet: Brugerne foretrækker b-learning

Uddannelsen i DNK Indhold Klasseundervisning E-læringSupport

Uddannelsens hoveddele Klasseundervisning E-læring - god erfaring med denne kombination Og hertil kommer Quick-guide Håndbog Superbrugere Central support B-learning

Uddannelse – 1. del PC-Grund (Tænd og sluk)  4-dages pc-grunduddannelse og 1-dags pc- Wit-uddannelse – e-læring med PC-kørekort på CD-Rom  Ca. 900 har gennemført grunduddannelsen Pc-Wit, pc-kørekort (for de øvede)  1-dags pc-Wit-uddannelse – e-læring med PC-kørekort på CD-Rom  Ca. 900 har gennemført uddannelsen I dag? Netbaseret

Uddannelse – 2. del Verificeringsuddannelsen  1 dags klasseundervisning  E-læring - CD-Rom til alle  Ca har gennemført uddannelsen

Uddannelse – 3. del Personregistreringssuddannelsen  2-dages klasseundervisning  E-læring - netadgang til alle  Ca. 600 har gennemført uddannelsen  Ca vil gennemføre i 2003

Projekteksempel: Status på virtuelle universiteter i Europa

 E-learning under e-Europe ( ): Studies on virtual models for European universities  Modeller for virtuelle universiteter i Europa  Spørgeskemaundersøgelser  Interview med goverment representatives  8 casestudier (Finske virtuelle uni, UK EU, Campus Numerique, Universitetet i Umeå, Politecnico di Milano, Universitetet i Utrecht, Universitetet i Katalonien, Universitetet i Stuttgart)  Ekspertinterview og government representatives  Benchmarking i forhold til globale udvikling, særligt USA Virtuelle universiteter

4 modeller for virtuelle universiteter

De største virksomheder tror på e-learning. Time-to-market er kritisk. Der er behov for nye fleksible læringsformer, så virksomhederne i højere grad kan reagere hurtigt og effektivt Stigende andel af IT-investeringer frem til 2005 Mange drivere  Forandringstakten er stigende  Globalisering – flytte sig simultant på mange fysiske lokationer samtidig  Ønske om at standardisere processer internt og mellem virksomheder  Kunderne mfl. er blevet brugere af virksomhedens IT-systemer  Virksomhederne oplever medarbejdernes værktøjskompetence som en barriere  … Mange drivere  Forandringstakten er stigende  Globalisering – flytte sig simultant på mange fysiske lokationer samtidig  Ønske om at standardisere processer internt og mellem virksomheder  Kunderne mfl. er blevet brugere af virksomhedens IT-systemer  Virksomhederne oplever medarbejdernes værktøjskompetence som en barriere  … Meget mere end en måde hvorpå man kan tilegne sig viden om IT-værktøjer

E-læring – trends i udviklingen B-learning / Fleksibel læring (for- og efterlæring, praktikforløb, netværksdannelse). I-learning, P-learning, C- learning, M-learning, U-learning….. Fjernundervisning – tids- og stedsuafhængig uddannelse (portaler – danske og internationale) vokser stadig

E-læring – trends i udviklingen Virksomhedsintern uddannelse / corporate universities (Danfoss, Cisco) LMS, LCMS – integration til HRM-systemer og andre administrative systemer Modulær læring – ”chunky education” – ”just in time” Leverancerne er halvfabrikata – indhold leveres selv af kunden eller andre leverandører

Indhold Teknologi Strategi / organisation Pædagogik

E-learning: nylige undersøgelser / trends ROI, hvis… E-learning kan give ROI, hvis: Målene er klare for e-learningindsatsen Korte udviklingsfaser og plan for in-house vedligeholdelse Uddannelsesplanen er veltilrettelagt Kilde: Research Note, Nucleus Research Inc Kvaliteten halter… Der er lang vej endnu…. 61% af ”training professionals” i nylig europæisk survey vurderer, at kvaliteten af e-learning er enten ”poor” eller ”fair” Kilde: Quality and e-learning in Europe, Bizmedia, 2002

E-learning: nylige undersøgelser / trends Det offentlige marked blomstrer inden for e-learning Markedet i det private er stagnerende, men stigende inden for det offentlige i Europa i Kilde: SRI Consulting Business Intelligence, 2002 E-learning klar til at blive markedsført endnu mere… 60% af alle private virksomheder siger, at ”learning on the job” er ”very important” Kun ca. 30% vurderer, at ”formal training schemes” er very important Kilde: E-business and ICT skills in Europe, ICT Skills Monitoring Group, Oktober 2002

 E-learning under e-Europe ( ): Studies on new learning environments for school education  Hvad kendetegner innovative læringsmiljøer  6 casestudier med beskrivelse af innovative læringsmiljøer  Europæisk ekspertpanel Nuværende projekter

 Effektundersøkelse af det pædagogiske IT-kørekort (Skole IT) (2002)  Fokus på de kursister, der gennemførte kurset for over 1 år siden – hvordan anvender de kompetencerne i dag?  Barrierer og drivkræfter for IT-anvendelsen i kursisternes dagligdag  Fremadrettet evaluering: justering af uddannelseskoncept (indhold og organisering) Skole IT

 Effektundersøkelse af det pædagogiske IT-kørekort (Skole IT) (2002)  Undersøgelsens hovedkonklusion er, at der skal være fire forhold til stede på skolen, hvis effekten af det pædagogiske kørekort skal have størst effekt på lang sigt:  Adgang til pædagogisk IT-vejledning  Adgang til teknisk IT-vejledning  Adgang til computer i hjemmet  Adgang til skolens filer hjemmefra Skole-IT

FLUID-konference 14. maj 2003 Erfaringer fra PLS RAMBØLL Managements rådgivningsopgaver E-learning pædagogik Chefkonsulent Allan J. Christensen PLS RAMBØLL Management