Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK."— Præsentationens transcript:

1 Sammen og hver for sig hver ting til sin tid

2 John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK Innovative Teachers forum Stockholm, Seattle, Seoul efteruddannelse diverse konferencer ”denkommunikerendeskole”

3

4

5

6 Bærende elementer Læring med eleven i centrum Der skal være udstyr til rådighed Teknikken skal fungere Vi skal en styrke og videreudvikle interne it-kompetencer

7 1996 Kun en maskine på net betragtes som en ”rigtig” PC Alle vejledere uddannes til at drifte NT- server i København Skolerne kables med coax Kommunal tilslutning til sektornet

8 2000 Kommunal it-handleplan 2 lærere i kommunens strategiudvalg Kabling af skoler 9,8 elever pr. pc. 20% udskiftes årligt Trods fristende tilbud om fælles 2MB forbindelse fastholdes sektornet

9 2004 Kommunal it-handleplan JPCK-trinmål godkendes politisk

10

11 Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen

12 Skovvangskolen ca. 750 elever Søndervangskolen ca. 650 elever Sall skole ca. 80 elever EDB-udvalg Skoleledelsen 7 Daginstitutioner It-konsulent Rådhuset

13 Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere

14 Rådhuset Skolen 1 medarb./mask Sikkerhed byggende på teknik Tynd klient 1 arbejdsplads/bruger Beskeden brugeromsætning Få programmer Prioritering høj Adm- rutinepræget Mange elever/mask Sikkerhed byggende på etiske filtre Behov for eksternt udstyr Mange arbejdspladser Stor brugeromsætning Mange programmer samtidigt Prioritering lav Stimulere - eksperimentere

15 Pædagogisk it-udvikling tager udgangspunkt i: Pædagogisk ledelse Isoleret under skoleforvaltning Vandtætte økonomiske skodder It skal understøtte læring – betinger udviklingsmiljø Udvikling tager udgangspunkt i den adaptive model

16 Den adaptive model er redskabet til at udvikle en polycentrisk organiseret organisation

17 Den mekaniske model Kommando og kontrol Top-down styring spredning, med beskeden effekt på hovedparten af systemet

18 Den mekaniske styringsmodel kan ikke fungere i det 21. århundrede “det er som at kaste en fugl” Folkeskolen har behov for den adaptive model. Fleksibel nok til personlig tilpasning, og indbydende til dialog mellem skolen og dens brugere” The Adaptive State [Demos, 2003]

19 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

20 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

21 Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

22 Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

23 Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau

24 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.

25 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer.

26 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau så forandringer lettere gennemtrænger systemet

27 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

28 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

29 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

30 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

31 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

32 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

33 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau – ligegyldigt hvorfra det starter…. Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

34 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

35 – ligegyldigt hvor det starter…. Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet

36 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

37 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

38 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

39 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

40 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

41 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

42 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

43 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

44 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

45 Den adaptive model Dialog, refleksion og adaptation på hvert niveau Dialogen foregår både på og mellem de forskellige niveauer. - så forandringer lettere gennemtrænger systemet – ligegyldigt hvor det starter….

46 Den adaptive model drejer sig om læring med eleven I centrum ~ tager udgangspunkt i den lærendes behov ~ den bygger på fornyelse i det 21. århundrede

47 Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

48

49

50

51

52

53

54

55 Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

56 Centralt driftsbudget 50 - 50 Kursus Skrivestøtte /skole LærerIntra ForældreIntra Pædagogiske kompetenceudvikling Sektornet vedligehold

57 Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

58 Bærende elementer Innovation Fifty -fifty Keep It Simple Skab overblik- Få systemer Dialog

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69 Projekt 3. klasse Dialog mellem alle Udvikling sker fra skolestart

70

71

72 It-vejlederens dagligdag Pædagogisk support og sparring Coaching Finde password til Ole for 2. dag i træk Ordne printeren Reboote switchen Restore et par filer Fru Jensen kan ikke lige huske at lave en tabel Maskinen i 3. er røget på gulvet Bibliotekarens maskine kan ikke komme på nettet Ændre NTFS-rettigheder Ny struktur til nye naturfagsprøver

73 Sikring af teknisk stabilitet i år 2006 er ikke en opgave for en lærer! Det er til gengæld en grundlæggende forudsætning for en skole med: 750 brugere Trådløst netværk Overvågning af netsikkerhed 15 netværksprintere Win 2003, XP 98, NT Mobile enheder Tirsdagsopdateringer 150 pillefingre Den usikre lærer!!!!

74 Datamatiker Skoleforvaltning Pædagogisk it Skole-it organisation

75 Livet er som en cykeltur. Det gælder om at træde i pedalerne!


Download ppt "Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google