Introduktion til Business to IT Alignment

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Hvad er internationalisering
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
En grundlæggende introduktion
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Head Lean Netværks-gruppe.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Venedig – PID konference
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Skabelon til strategisk plan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Siamak Amjadi …. baggrung
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Darum skole 4. november 2013.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
EA og mig! En historie fra en Gøtze-discipel Maria Baun Lauridsen 23. april 2008.
Velkommen til E-business
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
DAGSORDEN Navnerunde - en gang til for at få alle med
Dagsorden Forelæsning: Innovationsstrategier: Hovedpunkter i “The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail.” Øvelsestiden:
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Organisatorisk læring
Potentialevurdering.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Master i Projekt- og innovationsledelse
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Introduktion til Business to IT Alignment Efterår 2012 Undervisere: Siamak Amjadi & Randi Markussen

Randi markussen Lektor på IT- Universitetet, september 2008- Linjeleder for bacheloruddannelsen Global Business Informatics (leder af projektgruppen for udvikling af uddannelsen 2008-2009) Medlem af det tværfaglige forskningsprojekt Demtech, støttet af det strategiske forskningsråd. http://www.demtech.dk/ Lektor, Informations og Medievidenskab, Århus Universitet, 1985-2008 PhD i historie ( køn, teknologi og arbejdspraksisser) 1985 Forskningsinteresser: STS (Science Technology Studies), CSCW (Computer Supported Cooperative Work), It i sundhedssektoren (EPJ), innovation, demokrati og teknologi, organisationsanalyse, kommunikation, teknologihistorie

fokus på to udfordringer Innovationssporet Hvordan kan virksomheder arbejde innovativt med at skabe nye it-støttede forretnings-modeller, produkter og services? IT-Governance sporet Hvordan kan virksomheden styringsmæssigt sikre alignment mellem IT og forretning, så IT bidrager til at skabe forretningsmæssig værdi? Hvordan kan de tænkes sammen?

Kursusprogrammet

Undervisningen Undervisningen er værktøjsorienteret: Hvordan kan de introducerede begreber og fremgangsmåder anvendes i praksis Forelæsningerne tager udgangspunkt i det læste pensum og gennemgår de væsentligste pointer litteraturen perspektiveres gennem kursisternes egne erfaringer Øvelsestimerne Øvelser i relation til litteraturen Tid til projektarbejdet

Projektopgaven Eksamensopgaven er en ”svendeprøve” i at anvende kursets metoder og værktøjer. Omfang: Ca. 15 pr person Baseres på en empirisk case fra det virkelige liv Gruppedannelse sker på den ”lange dag” (26. september) Vi anbefaler grupper med 2-4 personer (1 er ofte for lidt, mens 5 ofte er lidt for mange) Vi anbefaler brug af sparringsgrupper – mere om det og eksamen på den lange dag Husk: Mundtlig eksamen, tentativ: 18 – 22 januar 2013

innovation i kurset Læringsmål: Redegøre for baggrunden for den aktuelle innovations agenda i offentlige og private organisationer Forklare hvad værdibegrebet dækker over i forretningssammenhæng Identificere og karakterisere forskellige typer af innovation Arbejde systematisk med at udvikle muligheder til forretningsrelevante ideer Beskrive og anvende kreative teknikker som fx NABC metoden til at fremme innovationsprocesser Analysere og diskutere organisatoriske udfordringer i forbindelse med ledelse af innovationsprocesser

Innovation: metode og strategi Tilegnelse af en bestemt metode, baseret på SRI Internationals metode: Innovation. The Five Disciplines for Creating What Customers Want. C.R. Carlson & W.W. Wilmot, 2006. Strategiske overvejelser over innovation, baseret især på The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Clayton M. Christensen, 1997

hvad betyder Innovation? Oprindelige betydning: Fra latin: Innovare, forny, af in- i + novus ny. Fornyelse, nydannelse, forbedring, foryngelse, forsknings- og ideudviklingsarbejde især i industrien; produktudvikling (Fremmedordbogen) Invention versus innovation: Ikke alene en god ide, men et produkt eller en service, der kan sælges på et marked (ikke kun en interessant, men en vigtig ide, vigtig for andre end en selv). Def. i Innovation, the five disciplines s. 6. Forskellige former for innovation: Produkt – proces, inkrementel, radikal/diskontinuert, teknoøkonomiske systemer (dampkraft, el, it)

den aktuelle innovationsagenda Helga Nowotny, præsident for Det Europæiske Forskningsråd. Vigtig inspirator for nye forskningsstrategier i europæiske lande siden 90’erne I dansk sammenhæng Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannlser (http://fivu.dk/)(Oprettet 1993 som Forsknings- og Teknologi- ministerium) Arbejdet med en statslig innovationsstrategi (http://fivu.dk/nyheder/temaer/2012/innovationsstrategi)

Innovation et nøgleord i en samtidsdiagnose Nye betingelser at forstå begrebet innovation ud fra. Det afløser i stigende grad andre begreber, vi taler om fremtiden ud fra, fx fremskridt, evolution, teknologi, og som anses for afgørende for økonomiske og sociale forbedringer. Innovation udfylder et tomrum, indikerer en ny grundlæggende forståelse Troen på muligheden for at planlægge og styre udviklingen langsigtet (fx Limits to Growth i 1972) er svækket - fremtiden opleves som mere usikker og skrøbelig, ‘rykker tættere på’: Modeller ses som foreløbelige og deres grundantagelser lige så vigtige som resultaterne

fra fremtid til fremtider i flertal Vi opfatter fremtiden i mange versioner (en anden side af usikkerhed) Individualisering og valg: behovsskabelse især via markedet (fra velfærdsstat til konkurrencestat/globalisering) Statslig satsning på et innovativt samfund og ikke alene innovation som produkter og processer Teknologi som nøgleord i 1800-1900 tallet: Fokus på objekter som både middel og mål (teknologioptimisme/determinisme) Innovation implicerer håndtering af teknologiske risici Nye ‘mikro’teknologier udfordrer en skelnen mellem natur og kultur Fra hierarki og lineære processer til netværk og cirkularitet

den nye betydning af Innovation Ikke længere ’en rekombination af af kendte faktorer, som skaber en konkurrencefordel’ (Schumpeter). Idag forudsætter innovation tilfældigheder og valg, som ofte implicerer nye måder at bruge ting og kombinere på Menneskelig agens indgår i innovation som led i sociotekniske netværk Teknologikulturer: Fra en skelnen mellem det tekniske redskab adskilt fra den social brug og betydning til at se på brugen, sociotekniske måder at gøre ting på som afgørende, som i ideen om Business to IT alignment

Mekaniske versus ‘lærende’ organisationer

Hjerne - computer, kognition, læring - metaforer Fra ‘industri’samfund til ‘videns’/innovations samfund Fra statiske til dynamiske universer Hvordan rammer man et mål, som bevæger sig? (moving target) Læring i fokus Relationer (kodning, kombinering) Interaktion med fokus på hvordan handlinger realiseres Feedback loops, korrigering, monitorering Mål-middel til forhandling: Efficiency/effectiveness

SRI (Stanford Research Institute) International, Menlo Park, Silicon valley Forbindes med mange opfindelser i ‘den globale computer-revolution’: Douglas Engelbart: Musen, den personlige computer mv. En krise i 90’erne fik dem til at udvikle innovation som en systematisk disciplin og udvikle en bestemt metode NABC.

SRI og innovation Innovation som et krav Ideen om eksponentielle udviklinger i økonomien anvendes suggestivt til at illustrere et øget tempo i forbindelse med globalisering, udvikling i computer - og net kapacitet og i kommunikation og information i forbindelse med en vidensbaseret økonomi med fokus på kundedifferentiering

NABC – gælder alle steder i virksomheden Hvordan kommer man fra et nyt begreb, en idé, til et nyt produkt/service, som kan skabe værdi ved at sælges/anvendes med passende omkostninger? Need: Hvad er det vigtige uopfyldte kunde- eller markedsbehov? Approach: Hvad er din tilgang til hvordan det kan opfyldes? Benefits: Hvad er nytten set i rel til omkostninger i din tilgang? Competition: Hvorfor er nytten i relation til omkostningerne i din tilgang andre overlegne? Kommunikation og kontekst er afgørende Forandringens DNA: Desire to change, New vision, Action steps

SRI’s 5 discipliner i værdiskabelse Identificer vigtige kundebehov Skab værdiforbedringsprocesser Skab ildsjæle og Produktive teams Skab organisatorisk alignment

Siamak Amjadi …. baggrung MSc EE DTU, Master NLP, CBA System Engineer System Developer IT Development Manager IT Manager CTO Vice President Chief Business Architect Head of SOA Centre of Excellence Head of Business Architecture & Information Architecture Project Manager for business projects

Servers Databases Application Development Application Architecture System Architecture Business IT Architecture

Governance Organisation Leverancer Magt og indflydelse Metoder Økonomi Planlægning Governance Kommunikation Demand Processer HR Strategi

Siamak amjadi … person Jeg bor i Nordsjælland Hus og have etc … fuldtidsarbejde …  Arbejder for Nordea … i min fritid Arbejder som kognitivterapeut … udenfor arbejdstid og fritid  Mine hobbies Min have Madlavning og gastronomi Fotografering Styrketræning … til husbehov  Er far til Daniel og Josephine

IT Governance 05.09 SA 2. Introduktion til alignment til forretningen   Hvad betyder business alignment for en IT Organisation? Hvad er forretning og hvad er IT? Hvad er Strategi? Hvordan er forretningen ”arkitekteret”? Pensum: What is Strategy? , Michael E. Porter, Harvard Business Review. Why Business Models Matter, Joan Magreta, Harvard Business Review.

IT Governance 24.10 8. I gang med IT Governance . . . SA Forelæsning: IT Governance fortolkes meget forskelligt forskellige steder. Men hvad er denne størrelse og hvor mange perspektiver har den?   Pensum. Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 1

IT Governance 31.10 9. IT Governance and Decision Making SA Forelæsning: Hvilke typer beslutninger skal IT Governance tage sig af og hvilke styreformer findes der for disse?   Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 2 og 3.

IT Governance 07.11 10. Implementering af IT Governance SA Forelæsning: Der kan oftest være langt fra organisationsdiagrammer og retningslinjer og beslutningsstier … til de styremekanismer, der i virkeligheden fungerer. Hvordan etablerer man bedst en fungerende IT- Governance?   Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 4.

IT Governance 14.11 11. Implementering af IT Governance i et arkitekturperspektiv SA Program Oplægsholder udefra Diskussion om Enterprise Architecture og Governance   Forelæsning: Hvilke typer af IT- Governance fungerer bedst og i hvilke miljøer? Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 5.

IT Governance 21.11 12. Måling af og opfølgning på IT Governance SA Program: Forelæsning: Hvorfor er det, at mange strategier aldrig når deres mål? Bliver opnåelsen af målet overhovedet målt? Hvor/hvad er den røde tråd fra de strategiske tanker til målbare resultater? Diskussion af IT-Governance-delen i jeres projekter   Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 6.

IT Governance 21.11 12. Måling af og opfølgning på IT Governance SA Program: Forelæsning: Hvorfor er det, at mange strategier aldrig når deres mål? Bliver opnåelsen af målet overhovedet målt? Hvor/hvad er den røde tråd fra de strategiske tanker til målbare resultater? Diskussion af IT-Governance-delen i jeres projekter   Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 6.

IT Governance 28.11 13. Projektarbejde: Afslutning af anden del af projektet vedrørende IT Governance SA Program:   Forelæsning. IT Governance og ledelsesprincipper. Gruppearbejde: IT-Governance-delen af projektet Pensum: Weill, Peter & Jeanne W. Ross (2004). IT Governance. Harvard Business School Press. Kapitel 8.

IT Governance 05.12 14. Opsamling og refleksion - værktøjerne til ”Business IT Alignment” SA Reflektorisk opsamling på faget – “Business- IT Alignment for Value Creating”   Gruppearbejde: - Projektarbejde

Projektgruppedannelse Virksomhed: Firmanavn Branche Dine rolle Hvad tror du, at du og din virksomhed har brug for, når vi taler om Innovation og Governance? Hvilken specifik ”case” kan du/I arbejde med?

Proces ?? Vi opretter en emnebase på ”sharepoint” (???) Diskuterer emnerne … indbyrdes … evt med lærerne Laver et simpelt oplæg omkring den mulige projektopgave