Det etnografiske interview og deltagerobservation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Teststrategi Engrosmodellen
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Anerkendende refleksion
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Kvantitative metoder
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kultur i organisationer
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konstruktioner af feltsites
Implikationer og validitet
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Ikke-strukturerede datakilder – Etnografisk inspireret forskning, herunder især observationer Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Refleksioner og opsamling ift. i går
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Obligatorisk selvvalgt opgave
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den gode tone Lse.
Hvad er en Feltrapportage?
- og hvordan du undgår dem…
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Det etnografiske interview og deltagerobservation Situationelle metoder E 2010 Brit Ross Winthereik

I dag 8.30 – 9.30 Tekster, inkl. gruppearbejde 9.30 – 11.00 Observationsøvelse 11.00 – 11.30 Opsamling 11.30 – 12.45 Arbejde med strategi/feltarbejdsplan i grupperne

Deltagerobservation Deltagerobservation – bærer en indre modsætning. Neyland fokuserer på observationen. Både deltagelse og observation kræver tilstedeværelse og nærvær. Hvad er det de andre vil og gør? Samtidig opmærksomhed på egen forskningsagenda. Hvordan man er placeret fysisk og analytisk gøres til genstand for reflektion i analysen. (Deltager)observation bruges når man vil kende til detaljerne i en bestemt social praksis. Hvad ‘gør’ det sociale? Hvordan bliver teknologien til/hvordan ‘gøres’ den?) Udgangspunktet: “join people where they live rather than study them remotely” (Tjørnhøj & Whyte); indenfor organisationsetnografien skal man specificere dette “hvor nogen bor” og “på afstand”

Deltagerobservation Udgangspunktet er skepsis Dernæst: At lege med sin opmærksomhed (gøre det kendte ukendt og gøre det ukendte kendt) Noter er vigtige (dagbøger, in situ interviews, små optegnelser + indsamle artifakter) Man analyserer også mens man indsamler data. Kan udtrykkes i måden man laver sine noter på.

Validitet Handler om at gøre etnografiens ‘produktionsforhold’ synlige Hvad var udgangspunktet? Hvilke forhold gjorde sig gældende undervejs i undersøgelsen? Hvilke valg blev taget? “Is based on rendering visible conditions encountered and choices made in the process of generating knowledge (Sanjek 1990) Feltnoter, transkription og anden dokumentation centralt, men ikke det eneste vigtige. Måden man skriver etnografen og etnografens rolle ind i teksten er vigtig. Måden man laver alliancer og relationer i felten medvirker til at skabe validitet (efter et relevanskriterium snarere end et sandhedskriterium)

Etiske spørgsmål Etnografiske undersøgelser gør brug af sociale kompetencer, forskeren som instrument, og går tæt på folks hverdag – hvordan håndteres dette etisk? Guidelines for god forskning – de videnskabelige selskaber. Institutionaliseret etik Informed consent – aftaler lavet på forhånd og in situ “Takt og tone”

Det etnografiske interview Mining vs rejse (Kvale), viden skabes i situationenen Spradley, en tale-begivenhed På hvilke måder adskiller interviewet sig fra en “venlig samtale”? Semi-strukturerede/ustrukturerede interviews? Guided af en interviewguide Der laves dokumentation – de renskrevne interviews er dokumentationen Indholdet analyseres Interviewet fokuserer på informantens erfaringer – livsverden, cultural scene (Spradley) Interviewet er fokuseret på et eller flere forudbestemte spørgsmål, ikke den samme udveksling og turntaking

Formmæssige aspekter Interviewets dele: Identificere interesse (spørgsmål) og sted Udvælge og kontakte informanter Lave interviewguide Afholde interviewet Transskribere interviewet Analysere indholdet Skrive

Afholdelse af interviewet Et interview kan udføres på forskellige måder En eller flere informanter En eller flere interviewere Længden varierer Behøver ikke være face-to-face, men det er ikke det samme som en survey

Hvornår anvende interviews som metode? Når man vil opnå adgang til erfaringsbaseret viden – en anden placering i felten Kan være nemmere at arrangere end observationer (i en Vestlig sammenhæng) Ikke en måde at undgå analyse bare fordi data er sprogligt udtrykt – samme status som observationer (jvf. Spradlys hjemløse antropolog-informant) For Neyland er interview et supplement, ikke en hovedaktivitet

Hvordan udvælge informanter? Nøgle person eller perifer person – hvem er den bedste informant? Spradley: Msk med dybdegående kendskab til den kulturelle praksis, der undersøges Msk med opdateret viden Msk der befinder sig “ikke-kendte” steder Msk der vil bruge den tid det tager Msk der ikke på forhånd analyserer situationen for dig Sampling + test interview med reflektioner over egnethed

Arbejdsspørgsmål Hvad er Neylands hovedprincip når han observerer? Og hvorfor vælger han dette princip? Hvordan forbereder man sig på at observere? Hvad er forskellene på et struktureret overfor et mindre struktureret interview? Hvornår bruger man henholdsvis den ene og den anden type? Hvad er virtuel etnografi? Hvilke aktiviteter mener Neyland kan supplere den etnografiske observation? Kan man forestille sig situationer, hvor det er interviews, der skal suppleres? Hvad er i følge Spradley forskellen på et interview og en venlig
samtale? Hvad er ifølge Spradley ulempen ved en teoretiserende informant? Og hvilken epistemologisk position afspejler hans holdning til den teoretiserende informant? Hvad er et godt interview?

Observationsøvelse Opsøg en situation i/omkring ITU og lav en observation af et konkret samspil mellem mennesker og teknologi Lav ½ times observation, tag noter (observation og fortolkning/analyse) Reflekter derefter over (1/2 time), skriv ned Hvordan udvalgte og afgrænsede du situationen? Hvordan skaffede du dig adgang til situationen, var der gatekeepers? Ændrede situationen sig gennem din tilstedeværelse? Hvordan? På hvilken måde var det en observation af organisationen ITU? Hvilken status har den viden, du har tilegnet dig om situationen? Er det valid viden?

Arbejde i grupper To opgaver køres parallelt: Forhandle adgang, kan indbefatte et ‘brief’ om hvad i vil lave, hvorfor og med hvem, måske blot telefoniske samtaler Arbejde med etnografisk strategi/feltarbejdsplan

Indhold i etnografisk strategi/feltarbejdsplan Baggrund – problematikken overordnet set Forskningsspørgsmålet Metodiske principper og teoretiske inspirationer – hvilken indgangsvinkel til det at skabe etnografisk viden Steder og adgang Aktiviteter og relationer Tidsplan Første udkast uploades senest d. 24.9. kl 12.00, feed back næste gang, som indarbejdes næste gang.