Reform, intension og realisering - en kommenterende opsamling af hf2-netkonferencen d. 4.11.09 Peter Henrik Raae, IFPR1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Et væksthus for børn og voksne
Grundlæggende IT, niveau G
Fra integration til inklusion
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Evaluering.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse af innovative medarbejdere
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Projektlederens rolle(r)
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
Udvikling af innovatører i biblioteksverdenen….. CBS Dansk Industri Folkeskolen Efteruddannelse af arkitekter Økonomistyrelsen Slagteriernes forskningsinstitution.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Læring og inklusion i skolen
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Disposition.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Illustrationer til undervisningsbrug
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skrivning i de store formater
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Frivillighed på kommando findes ikke
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Reform, intension og realisering - en kommenterende opsamling af hf2-netkonferencen d Peter Henrik Raae, IFPR1

Hvad viser denne konference? At implementering frem til den pædagogiske praksis er vanskelig og at det fortsat synes nødvendigt at eksperimentere At eksklusion synes at udgøre et væsentligt problem At implementering og eksklusion øjensynlig forbindes? 2Peter Henrik Raae, IFPR

Det vanskelig spørgsmål om inklusion, eksklusion og uddannelse: - skal uddannelse ikke sortere? - er hf-uddannelsen problemet? - er in-/eksklusion et spørgsmål om lærernes praksis (-udvikling)? 3Peter Henrik Raae, IFPR

Den offentlige (uddannelses)institution 1. Det normative grundlag formelt: retssikkerhedsgrundlag; politisk styring uformelt: offentlige organisationers etos 2. Opgavens karakter a. brugerrettet og almen ydelse b. wicked problems Med udgangspunkt i Beck Jørgensen og Melander (red): Livet i offentlige organisationer, 2. udg Ingen definitiv problemdefinition og intet entydigt kriterium for dets løsning nærhed/distanceproblemet 4Peter Henrik Raae, IFPR

Reform, magt og interesser De mange konkurrerende diskurser: Globalisering og vidensøkonomi Den internationale sammenlignelighed Den sociale sammenhængskraft ”Der er opstået uoverensstemmelse mellem hf- kursisternes ønsker og behov og uddannelsens indhold og struktur, hvilket har resulteret i svigtende motivation, ringe arbejdsindsats og relativt stort frafald blandt kursisterne.” Bemærkningerne til L 35 ”Omfattende og hastige forandringer i teknologi og videnskab skaber nye videns- og færdigheds- områder, som skal medtænkes i mål og rammer for uddannelserne, fagene og undervisningen, og som øger behovet for at udvikle evner til at arbejde selvstændigt, både individuelt og i team, og på tværs af fag og fagområder.” Bemærkningerne til L 35 5Peter Henrik Raae, IFPR

Læringstyper og frihedsgrader Reproduktiv læring Produktiv læring Kreativ læring RegelstyretMålstyret Opgave/målGivet Ej givet MetodeGivet Ej givet ResultatGivetEj givet Ellström (1994): Kompetens, utbildning og lärende i arbejtslivet Her citeret efter Nielsen (1997): Arbejdsorganisation, læring og kontrol – muligheder og perspektiver, i: Christensen (red.): Den lærende organisations begreber og praksis …udvikle evner til at arbejde selvstændigt, både individuelt og i team, og på tværs af fag og fagområder.” 6Peter Henrik Raae, IFPR

Den ny hf-faglighed (strukturelt) … uoverensstemmelse mellem hf-kursisternes ønsker og behov og uddannelsens indhold og struktur… Fagundervisningssystem: Fag og faggrupper Studiekompetenceunderstøttende system: Intro, værksted, tutor differentierende individualiserende 7Peter Henrik Raae, IFPR

Hvad viser evalueringerne? At den formelle implementering har fundet sted – de strukturelle nydannelser: faggrupper, introundervisning, værksted, At den ’reelle implementering’ er langsomt på vej(?) At kursernes didaktiske, pædagogiske og ledelsesmæssige ressourcer er meget forskellige At læreplanerne kun i meget forskellig grad understøtter den særlige hf-faglighed 8Peter Henrik Raae, IFPR

Programteori for fagundervisningen 9Peter Henrik Raae, IFPR tiltagende overfaglighed, tiltagende integration - øget koodina- tionspres

Den to-sporede hf-faglighed Fagundervisningssystem: Fag og faggrupper Studiekompetenceunderstøttende system: Intro, værksted, tutor - en ny praksis for kommunikation og koordination intro til/opfølgning af undervisningens aktivitetsformer, træning i selvbekrivelse 10Peter Henrik Raae, IFPR

11 Den helhedsskabende praksis Fag Proces ’Min form’ Kursister Organisation Lærerpersonen sæt af rutiner, som man intuitivt vælger blandt

“Lærere har vel-etablerede praksisser, der kan lede dem gennem livet i deres klasser, som tillader dem at gøre deres job og som siger noget om, hvem læreren er og om betydningen af, hvad der bliver gjort. Rutiner virkeliggør mening. De udtrykker ting. Rutiner er meget mere komplekse end vi tror.” John Olson (1992): Understanding Teaching. Beyond Expertise 12Peter Henrik Raae, IFPR

Rutinen – mellem tavs og eksplicit viden Den tavse videns handling – hurtig, men temmelig konservativ Den eksplicitte videns handling – langsom, men i højere grad styrbar Peter Henrik Raae, IFPR13

Usikkerhed og håndtering Uklare præferencer Sikkerhed om udfaldStor usikkerhed om udfald Rationelle beslutninger Kaos Pragmatiske løsninger Intuition Brainstorming Enighed om præferencer Sikkerhed om udfald Fejlfinding m. Udgpkt i Zimmermann Peter Henrik Raae, IFPR

15 Hvad kan man lære af implementerinsforskning? De, der udformer en reform af et givet område, har for det meste en temmelig begrænset kontrol over de fagprofessionelles faktiske adfærd, især hvis de er højtuddannede. Man skal regne med en tidshorisont på mindst 5-10 år inden man kan – drage nogenlunde sikre konklusioner om et programs virkninger – vurdere omfanget af den læring, der knytter sig til programmet. Ofte er det en fordel at starte med dem, der er involverede i problemerne frem for dem, der beskæftiger sig med policy-beslutningen. Paul A. Sabatier: What Can We Learn from Implementation Research? in: Kaufmann, Majone & Ostrom (1986): Guidance, Control, and Evaluation I the Public Sector