Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg 20-08-2014KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Qaasuitsup Kommunea Projekt fjernundervisning. Historik  Beslutning i udvalget for Kultur, Undervisning og Fritid at mulighederne for fjernundervisning.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
International Linje.
Resultater 2010 Strategi for fremtiden Repræsentantskabsmøde, Københavns Madhus, april 2011 Rasmus Kjeldahl.
Skolereform august 2014………………
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Kommunernes nye opgaver
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Intro og Problemformulering
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undersøgelsens omfang
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Regeringens globaliseringsudspil
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision mission værdier handleplaner
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Det handler om eleverne
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Præsentationens transcript:

Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1

Dette oplæg vil berøre følgende emner:  Skolehjemsredegørelsen – hvad og hvorfor?  Hvorfor er det vigtigt at få fastlagt den fremtidige folkeskolestruktur?  Hvordan ser den nuværende struktur ud i dag?  Hvilke konsekvenser har den nuværende folkeskolestruktur?  Diskussion: Hvordan skal den fremtidige folkeskolestruktur se ud for at afhjælpe de problemstillinger, der er indbygget i den nuværende folkeskolestruktur? KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 2

Skolehjemsredegørelsen  Inatsisartut har pålagt Naalakkersuisut at besvare, hvilke økonomiske konsekvenser det vil have for Selvstyret og kommunerne, hvis der bliver indført bindende mindstestandarter for skolehjemmenes fysiske rammer.  Naalakkersuisut skal samtidig besvare, hvilket pædagogisk sigte skolehjemmene skal have.  Finansudvalget har efterfølgende spurgt til planerne for overdragelsen af anlægsforpligtelsen til kommunerne.  Endelig ønsker Naalakkersuisut, at skolehjemsredegørelsen bliver et væsentligt bidrag til en endelig beslutning om den fremtidige folkeskolestruktur, hvorfor den også omfatter en beskrivelse af den nuværende folkeskolestruktur og de konsekvenser den fører med sig – omdrejningspunktet for dette oplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 3

Hvorfor er det vigtigt at få fastlagt den fremtidige folkestruktur – elevperspektivet  Fordi det skal sikres, at alle der forlader folkeskolen er fagligt, mentalt og socialt udrustet til at gennemføre en ungdomsuddannelse og en evt. efterfølgende videregående uddannelse.  Dette kræver et velfungerende folkeskolesystem, hvor alle elever uanset bosted får en faglig og pædagogisk kvalificeret undervisning KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 4

Hvorfor er det vigtigt at få fastlagt den fremtidige folkestruktur – det økonomiske perspektiv  Fordi det skal sikres, at de mange anlægsmidler på folkeskoleområdet bliver investeret bedst muligt og uden spild:  Folkeskolerne i bygderne skal ikke renoveres/ombygges/udbygges til 10. klassetrin, hvis kommunen efterfølgende beslutter at sende de ældste bygdeelever ind til en nærliggende byskole eller på kostskole.  Skolehjemmene skal ikke renoveres, hvis de senere bliver overflødige fordi kommunerne efterfølgende beslutter at lade bygdeeleverne blive undervist i bygden eller på en kostskole.  Kostskoler skal ikke bygges, hvis ikke kommunerne efterfølgende vil sende bygdeeleverne længere væk end til nærmeste byskole KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 5

Hvorfor er det vigtigt at få fastlagt den fremtidige folkestruktur – det økonomiske perspektiv II  Kommunernes økonomi er ligesom Selvstyrets økonomi trængt i disse år, og den økonomiske situation vil ikke bedre sig uden reformtiltag, herunder også på folkeskoleområdet.  At få fastlagt den fremtidige folkestruktur er nødvendigt for at kunne prioritere de begrænsede økonomiske og menneskelige ressourcer, der er til rådighed på området KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 6

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 7 Den nuværende skolestruktur – oversigt over skolerne  I alt 84 folkeskoler:  24 skoler i byerne  60 skoler i bygderne  Størrelsesforhold:  33 % af byskolerne har mere end 400 elever  Mere end 50 % af bygdeskolerne har mellem 1 og 20 elever.

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 8 Den nuværende skolestruktur – Oversigt over eleverne  I alt 8572 elever  7251 elever i byskoler - 85 %  1321 elever i bygdeskoler - 15 %  Klassekvotienter:  15,2 elever pr. klasse i byskolerne  6,1 elever pr. klasse i bygdeskolerne

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 9 Den nuværende skolestruktur – Oversigt over lærerne  I alt 1144 lærere:  737 uddannede lærere  106 forskolelærere  301 timelærere  Lærerdækning:  80 % i byskoler  40 % i bygdeskoler

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 10 Den nuværende skolestruktur – Folkeskolens økonomi  Samlet udgift til folkeskolen er på ca. 630 mio. kr.  Gennemsnitlig udgift pr. elev på ca kr.  Lavere i de store byer - ca kr.  Højere i bygderne - ca kr.

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 11 Den nuværende skolestruktur – Skolehjem  De fleste elever fra bygdeskoler tager de sidste år af folkeskolen på byskoler og bor på skolehjem.  264 elever bor i dag på skolehjem.  Behov for opstramning af de pædagogiske og sociale rammer omkring eleverne på skolehjem.  For mange skolehjems vedkommende er de fysiske rammer ikke tilstrækkeligt gode.

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 12 Konsekvenser – lærerdækningens betydning for elevernes faglige niveau  Inerisaavik gennemførte i 2010 en analyse af betydningen af lærerdækningen i forbindelse med Skatte – og Velfærdskommissionens analyser  Viser – ikke overraskende – at højere lærerdækning giver højere gennemsnitskarakterer  Det er dog overraskende at den statistiske sammenhæng er så klar – ca. 80 % af elevernes karakterer kan forklares ud fra lærerdækningen  Sammenhæng mellem lærerdækning og gennemsnitskarakterer

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 13 Konsekvenser – By og bygdeelevernes prøveresultater  De seneste offentliggjorte trintestresultater fra 2009 muliggør en sammenligning af by- og bygdeelevernes resultater  3. klassetrin:  Bygdeelever bedre i Grønlandsk  Byelever bedre i Dansk  Bygdeelever og byelever nogenlunde lige gode i Matematik  7. klassetrin:  Samme tendens, dog er forskellen i Dansk endnu mere markant  I Engelsk er byeleverne bedre end bygdeeleverne

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 14 Konsekvenser – Den samlede økonomi på uddannelsesområdet sammenlignet med andre lande  Uddannelsesudgifterne udgør ca. 11 % af samfundets indkomster (BNP) – højt i international sammenligning  Sammenligninger mellem lande skal tages med forhold – dyrt at tilvejebringe uddannelse tæt på borgerne  Folkeskolen udgør 46 % af det samlede uddannelsesbudget – en af verdens dyreste!

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 15 Udfordringer for fremtidens folkeskole  Stram kommunal økonomi mange år frem i tiden.  Fald i elevtallet de kommende 5 år – herefter stabilisering.  Fortsat afvandring fra mindre byer og bygder mod større lokalområder.

KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 16 Tak!

Diskussionsoplæg  Hvordan skal den fremtidige folkeskolestruktur udformes for at afhjælpe de problemstillinger, der er indbygget i den nuværende folkeskolestruktur, således at vi sikrer alle elever uanset bosted det faglige, mentale og sociale fundament, der skal til for at kunne gennemføre en uddannelse efter endt folkeskole?  Fx at samle alle bygdeskolernes ældste elever på kostskoler i de forskellige kommuner  Eller mere brug af rejselærerordninger og IKT i undervisningen  Andet?  Hvad er den videre proces for at få endeligt vedtaget den fremtidige folkeskolestruktur?  Hvad er tidsplanen for beslutningsprocessen? Hvornår har kommunerne endeligt besluttet sig? KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 17