Om vejledning i læringscenteret 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Portefølje som lærings- og evalueringsredskab
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Funktion, position og vejledningsformer
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Sprogpakkens 6-dages kursus Praksisopgave 2 4. Dag 1.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Indsatsteori for årshjulet (EN)
…………Skal blive så dygtige som de kan
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Kvalitet Ansvarlig for kvaliteten af skolens praksis
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Om vejledning i læringscenteret 2011 Vejlederen Om vejledning i læringscenteret 2011

Vejledning i organisationen Vejledningstyper Vejledningsformer Strategier og teknikker

Vejledningstyper Hvilken vejledningstype er du? Skriv 5 stikord om dig selv som vejleder eller sparringspartner (5 min.) Hvilken vejledningstype er du?

Mine kollegaer må komme til mig!! Vejledningstyper Den Passive Vil ikke opsøge kollegaer, vil ikke virke bederevidende... Vil ikke preese dem ud i noget Blufærdig (hvad nu hvis jeg fejler) Laisses-faire Der sker ikke noget Mine kollegaer må komme til mig!!

Jeg får mine kollegaer “ind i kampen” ! Vejledningstyper Den opsøgende/progressive Meget højt tempo og dominans Vil gerne rive andre med sig ustruktureret afskrækkende effekt Jeg får mine kollegaer “ind i kampen” !

Jeg giver de regelmæssige vitaminer ! Vejledningstyper Den nursende Danner trygge rammer - tager kollegaer i hånden Blander sig, når kollegaerne har behov, men er ellers tilbagetrukket Jeg giver de regelmæssige vitaminer !

Vejledningsformer Skriftlig Mundtlig Face 2 face Via mail (asynkron) Via chat (synkront) Mundtlig Samtale via telefon / Skype Gruppe supervision via Skype Face 2 face Samtale Gruppe supervision

Vejledningsstrategier og -teknikker Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning Produktvejledning = formidlingspræget rådgivning Procesorienteret = procesorienteret Laisses-faire = Konfluent pædagogik Kritisk = kontrol Medejerskab, styrende, svarende frem for spørgende, Facilitere lærerproces, faglighed og samarbejde, understøtte progression Det er den lærerens eget ansvar vil ikke blande sig eller er ligeglad Tjekkende og kritisk i forhold til de lærerens udbytte og arbejde

Vejledningsstrategier og -teknikker Tilgang Involvering Planlægning og refleksion Proces Forløbsorienteret Opsøgende Før- og eftervejl. Produkt Resultatsorienteret “Gruppemedlem” eller “ven” Intens førvejl. Laisses-faire Konfliktsky eller uengageret Konsulent Evt. førvejl. Kontrol “Eksamensrettet” og kapacitetsundersøgende Opsøgende eller konsulent Førvejl. Forskellige succeskriterier Kolmos & Holgaard, 2007

Vejledningsstrategier og -teknikker Vurdering Relationsmodel inspireret af Hiim og Hippe Forudsætninger Indhold Rammefaktorer Proces Mål Kolmos & Holgaard, 2007

Eksempel på vejledningsopgaver Behov - ønsker hos den vejledte Motivationsgrundlag Usikkerhed hos den vejledte - nursing? Sociale forudsætninger (genert eller udadvendt?) Heri også en vurdering af vejledertype... Forudsætninger Start Genneførelse Afslutning Få frem hvad den enklte har af resurser samt mål for samarbejdet NUZO Er alle parter aktive? Får de gjort noget de er dygtige til? Evaluer proces

Eksempel på vejledningsopgaver Vejledning, kontrol eller certificering Tid i forhold til vejledning Hvor i processen skal der vejledes Hvem inddrages? Leder, fagpersoner, it-folk mm Rammefaktorer Start Genneførelse Afslutning Tidshorisont Vejledningsform Hvem inddrages Observation Interviews Metarefleksion

Eksempel på vejledningsopgaver Forhold mellem vejleder og vejledte Personlig udvikling for begge parter Personlige mål, organisering af læring og udvikling Proces-produkt-kontrolorienteret eller ? Vejlederen som experimenterende Mål Start Genneførelse Afslutning Find fælles mål og mening Forhold mellem vejleder og vejledte Vejledning mod faglige og personlige mål Evaluer om målene er nået

Eksempel på vejledningsopgaver Faglige områder ( Vejlederen på sikker grund eller udfordres han?) Samtale om den vejledtes læringsproces, metasamtaler=Hvad kan du godt lide ved denne måde at blive vejledt på. Indhold Start Genneførelse Afslutning Konkrete redskaber Literatur Metoder Hjælp til vurdering af det konkrete arbejde i forhold til mål og indhold Metarefleksion

Eksempel på vejledningsopgaver Atmosfære: tryg, udfordrene, kreativ Rådgivning eller vejledning Proces Start Genneførelse Afslutning Stimulere, initiere og udfordre til innovativ tænkning Observere, hjælp til selvhjælp, lytte, deltagelse, Selvevaluering

Eksempel på vejledningsopgaver Formel eller uformel evaluering af forløbet Faglige mål eller proces Kontinuerlig vurdering af egen vejledning Skal den vejledte vurdere sig selv eller vejlederen Vurdering Start Genneførelse Afslutning Hvem tafer hvilke opgaver og hvorfor? Delevalueringer, periodisk af både faglige og sociale mål Vurdering af produkt og proces

Den gode vejleder er auentisk Faglig velfunderet God rollemodel Empatisk imødekommende God tid Tilgængelig

Som vejleder har vi mange berøringsflader som tilsammen skal udgøre hvem vi er...