Om vejledning i læringscenteret 2011 Vejlederen Om vejledning i læringscenteret 2011
Vejledning i organisationen Vejledningstyper Vejledningsformer Strategier og teknikker
Vejledningstyper Hvilken vejledningstype er du? Skriv 5 stikord om dig selv som vejleder eller sparringspartner (5 min.) Hvilken vejledningstype er du?
Mine kollegaer må komme til mig!! Vejledningstyper Den Passive Vil ikke opsøge kollegaer, vil ikke virke bederevidende... Vil ikke preese dem ud i noget Blufærdig (hvad nu hvis jeg fejler) Laisses-faire Der sker ikke noget Mine kollegaer må komme til mig!!
Jeg får mine kollegaer “ind i kampen” ! Vejledningstyper Den opsøgende/progressive Meget højt tempo og dominans Vil gerne rive andre med sig ustruktureret afskrækkende effekt Jeg får mine kollegaer “ind i kampen” !
Jeg giver de regelmæssige vitaminer ! Vejledningstyper Den nursende Danner trygge rammer - tager kollegaer i hånden Blander sig, når kollegaerne har behov, men er ellers tilbagetrukket Jeg giver de regelmæssige vitaminer !
Vejledningsformer Skriftlig Mundtlig Face 2 face Via mail (asynkron) Via chat (synkront) Mundtlig Samtale via telefon / Skype Gruppe supervision via Skype Face 2 face Samtale Gruppe supervision
Vejledningsstrategier og -teknikker Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning Produktvejledning = formidlingspræget rådgivning Procesorienteret = procesorienteret Laisses-faire = Konfluent pædagogik Kritisk = kontrol Medejerskab, styrende, svarende frem for spørgende, Facilitere lærerproces, faglighed og samarbejde, understøtte progression Det er den lærerens eget ansvar vil ikke blande sig eller er ligeglad Tjekkende og kritisk i forhold til de lærerens udbytte og arbejde
Vejledningsstrategier og -teknikker Tilgang Involvering Planlægning og refleksion Proces Forløbsorienteret Opsøgende Før- og eftervejl. Produkt Resultatsorienteret “Gruppemedlem” eller “ven” Intens førvejl. Laisses-faire Konfliktsky eller uengageret Konsulent Evt. førvejl. Kontrol “Eksamensrettet” og kapacitetsundersøgende Opsøgende eller konsulent Førvejl. Forskellige succeskriterier Kolmos & Holgaard, 2007
Vejledningsstrategier og -teknikker Vurdering Relationsmodel inspireret af Hiim og Hippe Forudsætninger Indhold Rammefaktorer Proces Mål Kolmos & Holgaard, 2007
Eksempel på vejledningsopgaver Behov - ønsker hos den vejledte Motivationsgrundlag Usikkerhed hos den vejledte - nursing? Sociale forudsætninger (genert eller udadvendt?) Heri også en vurdering af vejledertype... Forudsætninger Start Genneførelse Afslutning Få frem hvad den enklte har af resurser samt mål for samarbejdet NUZO Er alle parter aktive? Får de gjort noget de er dygtige til? Evaluer proces
Eksempel på vejledningsopgaver Vejledning, kontrol eller certificering Tid i forhold til vejledning Hvor i processen skal der vejledes Hvem inddrages? Leder, fagpersoner, it-folk mm Rammefaktorer Start Genneførelse Afslutning Tidshorisont Vejledningsform Hvem inddrages Observation Interviews Metarefleksion
Eksempel på vejledningsopgaver Forhold mellem vejleder og vejledte Personlig udvikling for begge parter Personlige mål, organisering af læring og udvikling Proces-produkt-kontrolorienteret eller ? Vejlederen som experimenterende Mål Start Genneførelse Afslutning Find fælles mål og mening Forhold mellem vejleder og vejledte Vejledning mod faglige og personlige mål Evaluer om målene er nået
Eksempel på vejledningsopgaver Faglige områder ( Vejlederen på sikker grund eller udfordres han?) Samtale om den vejledtes læringsproces, metasamtaler=Hvad kan du godt lide ved denne måde at blive vejledt på. Indhold Start Genneførelse Afslutning Konkrete redskaber Literatur Metoder Hjælp til vurdering af det konkrete arbejde i forhold til mål og indhold Metarefleksion
Eksempel på vejledningsopgaver Atmosfære: tryg, udfordrene, kreativ Rådgivning eller vejledning Proces Start Genneførelse Afslutning Stimulere, initiere og udfordre til innovativ tænkning Observere, hjælp til selvhjælp, lytte, deltagelse, Selvevaluering
Eksempel på vejledningsopgaver Formel eller uformel evaluering af forløbet Faglige mål eller proces Kontinuerlig vurdering af egen vejledning Skal den vejledte vurdere sig selv eller vejlederen Vurdering Start Genneførelse Afslutning Hvem tafer hvilke opgaver og hvorfor? Delevalueringer, periodisk af både faglige og sociale mål Vurdering af produkt og proces
Den gode vejleder er auentisk Faglig velfunderet God rollemodel Empatisk imødekommende God tid Tilgængelig
Som vejleder har vi mange berøringsflader som tilsammen skal udgøre hvem vi er...