 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Evaluerings- kompetencen
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
”Find talentet” - introduktion
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Individuel uddannelsesplan
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Tværfaglig opgave for bygge og anlægs elever
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Feedback Manual.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Tillykke, du er et talent!
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
GNU - projektet projektmetode og design
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Vilje, Engagement, Nysgerrighed, Innovativ. Overblik, Social Kompetent Mad til mennesker Talenttræning.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Kunde ønsker ny løsning!
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Læring og Evaluering i Madkamp og madkundskab Merete Vial Oktober
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Festival og fællesfaglige fokusområder
Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium
Tillykke, du er et talent!
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Talentudvikling SOSU elever.
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Program: Introduktion til projektet Præsentation af opgaven
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.

 Samarbejde med konkret organisation f.eks. kædebutik, cityforening, fodboldklub etc.  Opgaven er baseret på en åben problemstilling defineret i samarbejde med organisationen.  Opgaven skal være tværfaglig.  Opgaven skal være innovativ - den skal involvere nytænkning.

 Eleverne skal arbejde med projektet i 3 timer pr. uge ½ år i valgfag.  Arbejde med opgaven i og uden for skole – valgfag, grundfag, fritid og vfu.

 HG2 talent elever  Elever har de nødvendige kompetencer fra grundfag.  Event speciale evt. kontorspeciale.  Eleverne skal være villige til at læse fag op samt arbejde i fritiden - engagement, vilje.

 Lærerrollen vil skifte mellem en traditionel formidlende rolle hvis f.eks. er ny model eller it program, der skal bruges i projektet skal forklares og en mere coachende rolle, når eleven skal komme med nye løsningsforslag til praksisopgaven.  Det er nødvendigt at involvere ekstern mentor fra erhvervsliv med praksis erfaring.

 Sportsklub  Arbejder også med talentudvikling  Relaterer til elevernes egen verden  Sultne efter hjælp

 Tværfaglig gruppeopgave – social, overblik  Projektet inddrages i elevernes grundfag.  Både assimileret og akkumuleret læring.  Delmåls styring

 Eleverne skal lave et tema til hver kursusdag på fodboldskolen samt planlægge hver dag – overblik, innovation  Eleverne skal lave en tidsplan for selve afviklingen af fodboldskolen - overblik  De skal markedsføre og sælge fodboldskolen.  Eleverne skal lave et budget og fundraise herunder sporsorater, donationer og lign - social  Eleverne skal være praktiske hjælpere til selve afviklingen af fodboldskolen – social, vilje, engagement, overblik.

 Summativ evaluering med ekstern censor. Den summative evaluering skal afsluttes med en karakter og udtalelse.  Summativ evaluering i forhold til karakteristika evt. med ny test.  Det er dog også nødvendig med en formativ evaluering hvor eleven løbende bliver gjort bevidst over egen faglige udvikling gennem samtale med underviser.