Fra team af navn til team af gavn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Når lærere samarbejder med forældre
Lederudvikling.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Landskonference - dagtilbud April 2013 Projektchef Tanja Miller ph.d. Velkomst
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
- fortsat midt i en flekstid?
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Talentinternat modul 3..
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Læse/studiegrupper.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Sunds skole Evaluering
Evaluering og undervisning - en kultur
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Per Møller Janniche Mobil
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Hele mennesker skaber hele løsninger.
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Oplæg Viborg Kommune 12. maj Steffen Lawaetz
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Det handler om eleverne
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Fra team af navn til team af gavn. Et oplæg om teamudvikling og hvordan Skoleintra kan indgå i teamsamarbejdet. Af Thomas Born Smidt. Tidligere pædagogisk leder og souschef på Overlund Skole. I dag skoleleder på Karup Skole.

Program. Baggrund og kontekst. Målene med teamudviklingen. Vejen derhen: Ny ledelsesform. Ét team og ingen koordinator. Teamkontrakt. Teamudviklingssamtaler. Mødevirksomhed.

Baggrund og kontekst. Overlund Skole, Viborg Kommune: Byskole. 780 elever. Tre afdelinger med mellem 15 og 23 lærere i hver. Tredelt ledelse pr. 1. august 2009.

Baggrund og kontekst. Historik og erfaringer. Mødestruktur. Team baseret på årgangene m. 3 – 8 personer. Manglende fleksibilitet i hverdagen. Personlig kemi meget afgørende. Manglende rød tråd. Koordinatorfunktionen. Sårbarhed ved én central person. Manglende fælles involvering og ansvarstagen. Mødestruktur. KU-møder - talerør for både ledelse og team. Autonome teammøder. Afdelingsteam men uden konkret indhold.

Målene med forløbet. Sikre et fælles ansvar i afdelingerne. Øge kvaliteten i undervisningen for eleverne gennem uddelegering af administrative og pædagogiske opgaver. Sikre: En fladere ledelsesstruktur. Skolens røde tråd. Bedre kommunikation og koordination. Vikardækning Fagfordeling Kursusmidler Aktivitetsafhængige udgifter Omlagt undervisning Videndeling og faglig udvikling Teamudvikling LP

Vejen derhen. Ny ledelsesform? Diplommodul i teamledelse. 4 R modellen. Teamchef. Teamcoach. Direkte kommuni- kation og ledelse.

Vejen derhen. Kun ét team – resten ad hoc arbejdsgrupper. Afdelingen som det centrale udgangspunkt. Årgangsgrupper, klassegrupper, faggrupper. Alle kan ikke deltage i alt… Beskrive og formidle teamets opgaver: Ingen teamkoordinator. Helst to om en opgave og flest muligt i spil. (MUS) Udarbejdelse af teamkontrakt: Proces kontra produkt. 1 år om den første, udvikling kontra drift. Brug af Skoleintra som ”Skabelon”.

Vejen derhen. Teamudviklings-samtaler (TUS). Faste evalueringer fx vha. ”Tjek på teamet” Dialogen i centrum. Ledelsens oplevelse. ”Hvilket område ønskes udviklet i den kommende tid?” Aftale teamets mål. Ad hoc TUS.

Vejen derhen. Fælles mødestruktur og kommunikation. Faste mandagsmøder á 30 min. Fælles beskeder. Små processer. Direkte dialog Sikre den ”Den røde tråd” Ledelsens deltagelse i teammøderne. Tilvænning. Effektivitet. ”Den dårlige samvittighed” – social konformitet.

Vejen derhen. Udvikle brugen af dagsorden og referat: Et ønske om effektivisering. Tydelige forventninger: D/B/O Bred ansvarlighed. Faste punkter. Skabelon i Skoleintra.

TRIOFLEX og Skoleintra Spørgsmål. ”Flasken og dugen” TRIOFLEX og Skoleintra Individet i teamet Læring i teamet Mail: t6s@viborg.dk - Mobil: 4171 9227