Ideer fra den kreative platform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Overordnet målsætning:
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsstile og lektier
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
- gennem Marte Meo metoden
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Modul 1 - Processer.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Fagligt træf 2012.
De sidste undervisningstimer
Vi gennemførte en række interview ifm
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Innovation og iværksætteri
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Praktikprojekt 2008 Historie
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
MUNDTLIG FREMSTILLING
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Hvad gør livet så værdifuldt?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Geriatri med fokus på funktionsevne
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Refleksioner og opsamling ift. i går
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Ideer fra den kreative platform Her følger den samling af ideer, som opstod på den kreative platform, hvor terapeuterne var samlet til idegenerering ud fra emnet ‘hvordan kan smartphonen bruges til at kommunikere bedre?’ Nogle ideer står som umiddelbare strøtanker, andre ideer er udfoldet – men alle ideerne står her til inspiration – kast jer over dem og afprøv dem! Samarbejde mellem visitation og terapeuter Bruge billeder eller video til at opnå en bedre overlevering af borgerens funktionsniveau ifm. rengøringsopgaver. Her tænkes samarbejdet mellem visitationen og terapeuten, hvor det pt. er svært at beskrive med ord hvordan borgeren fx. kan støvsuge eller ej. Billeder eller video som udgangspunkt for samtale om arbejdsstillinger hos elever/plejepersonale Billeder af ting man altid skal huske at have med når man går ud, fx nøgle Billeder eller video til brug ved udskrivelse af rehabilitering Billeder eller video til brug i undervisning af studerende i praktik Billeder eller video i undervisning på uddannelser

Billeder som brug i tilrettelæggelse af borgerens deltagelse i delopgaver  Overvejelse: Plejen er gode til at gøre meget for borgeren. Med billeder bliver det tydeligt, hvad borgeren selv kan. Eks. ved hjælp til bad: Hvad skal borgeren skal have fundet frem, og hvordan skal tingene stilles an, inden plejen kommer. Kan også vise en delhandling – eks. at vaske hår, putte sæbe på klud osv., så borgeren fastholdes i sit funktionsniveau og i at gøre mest muligt selv.    Skal have en printer eller en form for fremviser til billeder/”hukommelseselement” Borgeren bliver passiv eller ansvarlig Borgeren medinddrages og gives ansvar ”Passiv”, forvirret eller overtager selv Bliver overvægtig eller har manglende/udækket behov Tydelig startsignal og konkret Inspiration fra personstimuli: Obama: Uddelegere opgaven. Sprede budskabet. Opfordre til at gøre noget selv. Tro på det -> Yes we can!  Dronning Margrethe: Rose for det gode arbejde der gøres, og ligge vægt på at vi altid kan blive bedre. Ikke kun feje for egen dør. Bedemand: Gøre tingene rentable. Betaling for de ydelser man får, så man hverken får for lidt eller for meget. Prioritere. Have hjertet med i arbejdet, og afslutte det på en ordentlig måde.  Clint Eastwood: Sige de skal komme i gang. Vise vejen hvor det er barskt. Ikke lade sig kue. Gøgler: Lege det ind i plejen/borgeren. Gøre tingene håndterbare. Sjovt. Bruge humor til at huske.  Statsministeren: Uddelegere opgaven og forvente det bliver udført bedst muligt indenfor lov, regler og rammer. Forvente at få en tilbagemelding, så der er muligheder for at følge op på godt og skidt.  Gartner: Få det til at være indbydende og inspirerende. Motiverende. Stimulere sanser. Velvære i opgaven. Skorstensfejer: Rense ud i ”skidtet”, så der kan komme ”hul igennem”. Få struktur og orden. Spørge hvad de selv vil tilføre opgaven (ønsker og overvejelser), far det bliver sjovere og mere inspirerende.

Billeder eller video i kontakten med sygeplejersker Billeder eller video ved påsætning af specialbandage Billeder eller video til at stimulere til fælles aktivitet og info- samling, som føres ud i livet (er i gang) Billeder eller video ved tekniske vejledninger:  Billeder eller video som vejledning til hvordan mikroovnen, kaffemaskinen, etc, tændes, slukkes, indstilles. - vejledning til hvordan ledninger skal samles (kolleger/personale) - vejledning til hvordan hjælpemidler skal indstilles (fx en luftmadras når der ligges på den og når der arbejdes ved den) - vejledning til hvordan de forskellige træningsredskaber virker/indstilles Video – skype – erfaringsudveksling mellem kolleger Video/billeder af en forflytningssituation evt. inddrage hjælpemiddelterapeut, eller andre samarbejdspartnere såsom demenskonsulenter mm. De kan se med andre øjne. Det kan være svært med en beskrivelse af den konkrete situation, nemmere med billeder/video. Vise billeder eller video til borger Det kan ex være en træningssituation i et køkken hvor borger skal lave middagsmad. De kan med egne øjne se hvad der skal gøres anderledes. De bliver eventuelt mere realistiske i forhold til egen situation. Nemmere at afslutte en træning ift at dokumentere at der ikke sker fremskridt. Dokumentation ift andre faggrupper.

Billeder eller video til brug for ægtefæller/pårørende i forhold til at hjælpe en borger med en bestemt ting Billeder eller video af hjælpernes arbejdsstillinger Billeder eller video af personlig indstilling af et træningsredskab Billeder eller video af løbe-, gå- eller cykelruter til en enkelt borger eller en gruppe borgere Billeder eller video af fremgangsmåder til at udføre en handling, fx at lave mad Billeder eller video ved udskrivelse fra sygehuset/funktionsniveau Billeder og evt. video skulle kunne bruges ved en borgers udskrivelse fra sygehus/genoptræning, evt. som dokumentation for et opnået funktionsniveau, således at borgeren / evt. pårørende eller hjælpepersonale kan se hvad borgeren kan. Jeg forestiller mig at man kan tage video af eks., en ADL situation eller gang træning på sygehuset og vise det for de personer, som det er relevant for når borgeren er kommet hjem i eget hjem igen. I den virkelige verden er det dog desværre umuligt at tænke sig at vi kan få mulighed for at optage dette på sygehuset, så en modifikation skulle være at man, med det samme borgeren er hjemme tager fotos/video af den aktuelle situation. Man kunne også forestille sig at personale på sygehuset tager fotos/video af  borgeren. Dette tror jeg dog desværre er utænkeligt.   Allerede nu får vi engang i mellem billedserier fra genoptræningssteder, som viser nogle øvelser eller andre træningsforslag.

Billede af, når noget lykkes hos en borger bruge billedet som dokumentation i forhold til målsætningen. Eksempel: En borger, der har været sengeliggende i en længere periode. Et delmål er, at borgeren skal op at sidde én gang dagligt i sin kørestol. Her kunne vi tage et billede af borgeren siddende i kørestolen. Det bliver visuelt for hende, at hun kan, og det bliver visuelt for de hjælpere, der kommer i hjemmet.   Tage billede af sengens indstillinger så borgeren og personalet, kan bruge billedet, som vejledning. (Bliver en case til næste møde). Vise situationer på selve telefonen I en træningssituation, kunne der tages billeder eller video af den opgave, som borgeren skal udføre, så borgeren med det samme kan se, hvad han er i stand til. Skærmen på telefonen er så stor, at langt de fleste borgere kan se på den. Billeder eller video i kommunikation med aftenvagt som i forvejen er svær at komme i kontakt med, kan selv optage også sende til os. Det kan være i forbindelse med forflytning eller evt beskrivelse af et hjælpemiddel som ofte kan være svært at gætte sig til. Nemmere med billeder af det konkrete. Billeder eller video i forflytningsundervisning – ferieafløsere, gamle i gårde, m.m. Billeder eller video i kommunikationen med læge/sygehus Billeder eller video til brug ved indretning af bade-/bruseniche til selv at kunne tage bad

Instruktionsvideo til plejen – fx pålægning af sejl – et katalog Billeder eller video til brug i ”spørgetime” – hjælperen får svar på billeder/video/skrift Kreative vejledninger til frivillige  ”candywrap”, ”glas”, mv Billeder eller video til instruktion i forbindelse med brug af hjælpemidler Videoklip af arbejdsstillinger hos borgere Videoklip i sikkerhedsaftaler