Knowledge Management E-BUSS Session 8, - 21. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Kapitel 2.
Logistik og supply chain management
Administrative pejlemærker i BUF
Sprog/billeder på Internettet
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Når effektmåling rammer organisationen
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Adjunkt Dennis van LiempdSyddansk Universitet KoldingJanuar 2012 Videnkapital, immaterielle aktiver og bankers kreditgivning.
IS-Strategi.
Step 6: Evaluering og læring
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Tillid Temadag for AMIR
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dorthe Feveile, Projektleder Dansk Design Center og DesignAndelen , DANSK LIVE, Esbjerg Brugerinddragelse - ”Kom tæt på dine kunder”
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Læring, kommunikation og samarbejde
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Organisationsteori Taylorisme
Ledelse i nyt perspektiv Skandia:investforum, 18.marts Har krisen påvirket de danske ledere og deres måde at være ledere på?
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
SUF - gevinstrealisering
ERP og BPR.
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
ERP og BPR.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Dagens Agenda - Introduktion - Opsamling fra sidst: Frit valg-caset - Videnregnskaber - Videnregnskabets Komponenters - Effekter af Videnregnskaber - Cases: Videnregnskaber i Alka og Carl Bro

Opsamling fra sidst: Frit valg caset Skab en vidensledelsesstrategi for Frit valg: a) Skab et bud på en vidensfortælling b) Hvilke vidensudfordringer give vidensfortæl- lingen for Frit valg? c) Hvilke vidensledelsesinitiativer bør igangsæt- tes? d) Hvilke vidensindikatorer skal der anvendes?

Videnregnskaber (1) Udgangspunkter for Videnregnskaber: - Forklarer forskellen virksomheders opgjorte vær- di og deres markedsværdi - Finder sit afsæt i organisationens vidensstrategi - Der er behov for at udvikle, kommunikere, over- våge og evaluere vidensstrategier

Videnregnskab (2) Hvilke elementer indgår i videnregnskabet: - Omfatter opgørelse af organisationens uhåndgri- belige værdier og dens vidensbaserede værdier - I opgørelsen af organisationens intellektuelle ka- kapital skelnes der imellem human, organisato- risk og kunde-kapital

Videnregnskaber (3) Human kapital omfatter medarbejdernes: - kompetencer - færdigheder - motivation - innovative evner

Videnregnskaber (4) Organisatorisk kapital omfatter organisationens: - IT-systemer - Procedure - Patenter - Koncepter

Videnregnskaber (5) Kunde-kapital omfatter organisationens: - Kunderelationer - Image - Brands

Videnregnskaber (6) Videnregnskaber muliggør at organisationen kan: - Udføre systematisk styring og rapportering af sine vidensressourcer - Forklare sammenhængen imellem vidensudvik- lingsaktiviteter og overvåge fremskridt i disse

Videnregnskaber (7) - Videnregnskabet forklarer hvordan organisa- tionen har udviklet og vil udvikle sin human, organisatoriske og kunde-kapital, og forklarer dermed hvordan organisationens vidensfor- retning ser ud - Organisationen kan således designe sit vi- denregnskab således at det opfylder organ- isationens specifikke behov

Videnregnskabet Komponenter (1) Forudsætninger og elementer: - Udvikling af et videnregnskab forudsætter at organisationen har en klar vidensstrategi -Videnregnskabet består af 4 elementer som kæder organisationens behov for vidensres- sourcer med brugerne af organisationens produkter og services

Videnregnskabets Komponenter (2) De 4 elementer i videnregnskabet: - Vidensfortællingen - Vidensudfordringerne -Vidensinitiativerne -Vidensindikatorerne Forbindelsen til vidensstrategien er altså klar

Effekter af Videnregnskaber Eksempler på Effekter: - Kommunikere internt hvilke vidensressourcer der er vigtige for organisationen - Skaber overblik over hvilke af organisatio- nens vidensressourcer der skal udvikles yderligere - Kommunikere eksternt hvilken organisation der er tale om, og giver dermed signaler til potentielle ansatte

Cases: Videnregnskaber i Alka og Carl Bro Undersøg de 2 videnregnskaber og: - På hvilke områder lever de 2 videnregnska- ber op til de krav der kan stille til et viden- regnskab? - Hvordan bedømmer I videnregnskaberne som potentiel investor i de 2 virksomheder - Hvilken forbedringer af videnregnskaber vil I foreslå, og hvorfor?

Næste session Fokus på: - IT og vidensledelse