S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen En simpel model til at belyse købsadfærden på et marked, er S-O-R modellen. Købsadfærd er altså den måde, hvorpå en køber reagerer på, når denne bliver udsat for påvirkning (Stimuli). Hvad påvirker køberen? (Organismen) og hvad bestemmer køb/ikke køb (Reaktion) Stimuli Påvirkning Organisme Forbruger Respons Adfærd Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen Baggrund Beslutnings- proces Køb Ikke køb
De fire P-er: Product (Produkt) Sortiment - Kvalitet Design - Features Mærke - Indpakning Størrelse - serviceydelse Garanti - Returret
De fire P-er: Price (Pris) Prisniveau - Rabat Betalingsbetingelser - Kredit
De fire P-er: Place (Distribution) Distributionskanaler - Dækning af marked Udvalg af kanaler - Beliggenhed Lager/inventar - Transport
De fire P-er: Promotions (kommunikation) Sales promotion - Reklame og annoncering Personligt salg - Public relations (PR) Direct marketing