Grundlag og organisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med 4. Tryk ’anvend på alle’ Ændre.
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Værdistrømsanalyser.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Budgetgrundlag i planteavlen
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Fagsession V, Vintermøde 2011 Dynamisk undersøgelseskoncept for forureningsundersøgelser (TRIAD) Region Sjælland, Region Hovedstaden, NIRAS.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Hvad betyder beslutningen for Banedanmark
Indskud: et par problemer i faste og løbende priser
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Potentialevurdering.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
En præsentation af Primavera Risk Analysis Vælg i menuen: Om West Soft Om Oracle – Primavera Alment om Risk Analysis Et eksempel Avancerede funktioner.
Morten Søndergaard 18. december 2006 IDA. Signalprojektet Del 1: Strategianalysen fra Booz Allen Hamilton og Banedanmark.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
Etablering af Sundhedscenter – et afklaringsprojekt September 2006
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
DSO og Automatisering Louise Jakobsen Dansk Energi/DEFU.
Implementering og dokumentation
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Energierhvervsanalyse
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Intern tidsmæssig omkostning
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Firmanavn Forretningsplan.
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Præsentationens transcript:

Signalanalysen Strategianalyse fra Booz Allen Hamilton Ringsted sikrings anlæg som eksempel på vores nuværende investeringer Vigtigheden af princip beslutning 20.000 fejl 12. september 2006 Booz Allen Hamilton Standard Colors Colors should be used in the color pairs whenever possible. Do not mix and match colors, use pairs together as shown. Black, White and Gray can be used with any of the other colors. Purple Pantone 2765 R 12 G 4 B 79 Green Pantone 357 R 15 G 67 B 24 Blue Pantone 2 88 R 11 G 31 B 101 Pantone Cool Gray 6 R 158 G 158 B 158 Black Red Pantone 485 R 252 G 5 B 14 Yellow Pantone 3965 R 232 G 244 B 4 Aqua Pantone 319 R 126 G 204 B 189 White

Grundlag og organisering Præsentation Booz Allen Hamilton rapport – sept. 2007 Grundlag og organisering Strategianalyse der skal undersøge og sammenligne forskellige langsigtede strategier for den mest effektive reinvestering i signalanlæg Uvildig undersøgelse. Rapporterne er udarbejdet af Booz Allen Hamilton Strategianalyse, der giver mulighed for principbeslutning Banestyregruppe Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Trafikstyrelsen, BDK, DSB Project Board BDK projekt gruppe Booz Allen Hamilton Trafikaftale spor og andre fag

Præsentation Booz Allen Hamilton rapport – sept. 2007 Udbud af rådgiver Internationalt EU-udbud efter rådgiver 10 konsortier søgte prækvalifikation, heraf blev seks udvalgt til at give tilbud Kontrakten blev vundet af Booz Allen Hamilton UK/DK (BAH) Booz Allen Hamilton: Har haft programledelsesansvaret for det engelske National ERTMS Programme BAH har udarbejdet national migrerings- og implementerings plan for UK. Udrulningen dækker en 60-årig periode med mere end 60 strækninger og mere end 1722 sikringsanlæg. BAH har haft løst tilsvarende opgaver for Holland (ProRail), hvor de også har leveret rådgivning i relation til OPP for den hollandske del af en TEN korridor (High Speed Line South).

Potentiale – kanalregularitet Præsentation Booz Allen Hamilton rapport – sept. 2007 Potentiale – kanalregularitet Kanalregularitet Fjernbanen Forbedringspotentiale (Banedanmarks andel) Kanalregularitet S-banen Forbedringspotentiale (Banedanmarks andel) Pointe Kun forbedringspotentialer fra fjernelse af fejl Uanset at man har nye anlæg vil disse fejle Regularitet som følge af bedre trafikstyring, planlægning etc er ikke medtaget I 2005 havde Banedanmark ca. 20.000 fejl på signalanlæggene

Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Signalanlæg Illustrationer © Henrik W. Karlsson og Carsten S. Lundsten

Central del af sikringsanlæg – her S-banen

Anlæggenes alder – Booz Allen’s tilstandsanalyse Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Anlæggenes alder – Booz Allen’s tilstandsanalyse Booz Allen har: gennemgået eksisterende data og rapporter fra Banedanmark inspiceret ca. 15% af alle signalanlæg (repræsentativ stikprøve) interviewet ansatte i Banedanmark gennemført interview af Atkins Danmark Fig: Sikringsanlæggenes installationsår

Anlæggenes tilstand – Booz Allen’s vurdering Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Anlæggenes tilstand – Booz Allen’s vurdering Anlæggene har en høj alder, men kan stadig vedligeholdes. Mange er ud over deres design-levetid, men er generelt godt og professionelt vedligeholdt. Det vurderes, at de resterende indre anlæg har en rimelig til god tilstand og gennemsnitligt kan fungere ca. 10 år mere. Evt. tilpasninger i anlæggene vil flere steder være kritiske. De ydre anlæg vurderes at være i en rimelig tilstand, dog har nogle anlæg tilstands- og pålidelighedsproblemer. En række anlæg har nået en kritisk tilstand og bør udskiftes med det samme. BAH vurderer, at et uændret regularitetsniveau kan opretholdes ved en øget vedligeholdelsesindsats, samt øget indsats for at skaffe reservedele og uddanne personale. Omkostninger og problemer (f.eks øget vedligehold, fastholdelse af medarbejder-kompetencer, grænsefladeproblemer, indkøbsproblemer, risiko for nedbrud pga. af stort efterslæb) indgår som risici i strategierne.

Seks strategier Der er gennemregnet og modelleret seks forskellige strategier i rapporten I alle strategier er de gennemgående hovedfaktorer: Hvilken teknologi skal der vælges Hvordan implementeres (udrulles) den valgte teknologi Da teknologivalg og udrulning hænger tæt sammen er strategierne bygget op over to hovedprincipper.

Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Hovedprincip 1 Der fortsættes med nuværende teknologi: Udskiftning når anlæggene er helt udtjent En-til-en eller evt. strækningsvis udskiftning af anlæg Samme signal- og regelkoncept som nu Begrænsede muligheder for yderligere funktionalitet Et stort antal mindre EU-udbud og kontrakter Et marked med få reelle leverandører pga. dansk regelværk Mange grænseflader til eksisterende anlæg ved tilpasning Interoperabilitet kan opfyldes med ERTMS 1 (Funktionalitet svarende til ATC)

Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Hovedprincip 2 Det andet hovedprincip er at tage et teknologispring : Total udskiftning af alt med ERTMS 2 over en kortere periode Andre udbudsformer med mulighed for udbud af driftsansvar Samlet udrulning giver høje styktal, ny teknologi og dermed billigere enhedspriser Kræver nyt signal- og driftsregler Mulighed for Integreret trafikstyring og bedre passagerinformation Teknologispring giver mulighed for en række fordele: Overvågning og fejlfinding på udstyr Forøget kapacitet – som også kan anvendes til regularitet Mindre udstyr i sporet og dermed billigere vedligehold Rationalisering af trafikstyringen Alle danske togstrækninger bliver dækket af togstop Interoperabilitet opnås med ERTMS 2 og på længere sigt med ERTMS Regional ERTMS 2 teknologi er fortsat under afprøvning og drift på få sammenlignelige strækninger i Europa. ERTMS 2 specifikationer og driftsregler er stadig ikke helt stabile Udskiftningen af S-banen følger også dette hovedprincip idet den udskiftes samlet i alle seks strategier

Ligeværdig sammenligning af investeringsstrategier på signalområdet Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Ligeværdig sammenligning af investeringsstrategier på signalområdet Total udskiftning i samlet udrulning strækningsvis udskiftning Anlægs- eller ERTMS 2 De seks strategier: ERTMS 1 1 Som nu. Trafikaftalen til 2014. Dernæst løbende fornyelse 2a Intensiveret fornyelse. Fokus på samfundsøkonomi 2b Intensiveret fornyelse. Fokus på rettidighed 3 Total udskiftning. Færdig i 2017 1x Strategi 1 frem til år 2014 – dernæst udrulning af total udskiftning 1y Som strategi 1x. Dog fremrykkes forberedende aktiviteter til 2007-14 X X X X X X X X X X X X

Resultater – alle strategier Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 1 2a 2b 3 1x 1y Slut teknologi ERTMS 1 ERTMS 2 Budget 2007-14 Begrænset Efter behov Udrulning En-til-en 2020 Strækningsvis Total udskiftning nu 2016 total udskiftning senere Slut regularitet fjernbane ”Uændret” Høj Efterslæb før 2014 Stigende Faldende Fjernes hurtigt Svagt stigende Efterslæb efter 2014 Fjernes hurtigt Intet Anlæg med rest levetid Udnyttes Udnyttes delvis Udskiftes før tid Udskiftes ved levetids udløb S-banen færdig 2018 2014 Risici Efterslæb Implementering Implementering Projekt Projekt Efterslæb Projekt Sikkerhed Højere

Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Resultater alle investeringsstrategier 2007 - 2050 Alle tal i mia. kr. 2007-priser

Banedanmarks kanalregularitet for fjernbanen 2007 - 2020 Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Banedanmarks kanalregularitet for fjernbanen 2007 - 2020

Banedanmarks kanalregularitet for S-banen 2007 - 2020 Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Banedanmarks kanalregularitet for S-banen 2007 - 2020

Konklusioner – Booz Allen rapport Præsentation Booz Allen Hamilton rapport - sept .2007 Anlæggenes tilstand vurderes at være rimelig til god og have en gennemsnitlig restlevetid på 10 år. Flere anlægs tilstand er dog kritisk, disse skal udskiftes nu. På fjernbanen opnås bedre regularitet reelt set kun ved skift til ERTMS 2. ERTMS 2 er et teknologispring, der reelt set kræver total udskiftning af alle signalanlæg. Det sker bedst og billigst i en samlet udrulning. De samfundsøkonomiske gevinster kan ikke dække de øgede investeringer i nye anlæg. Ved en hurtig samlet udrulning skiftes alt, også anlæg med restlevetid. Det ”straffer” disse alternativer økonomisk ved sammenligning med alternativer, hvor en samlet udrulning udskydes. Ved en udskydelse af en samlet udrulning forbedres den samlede økonomi, til gengæld stiger efterslæbet. Dog vurderes det muligt med øget vedligeholdelse at fastholde den nuværende kanalregularitet. En beslutning om teknologiskift nu med en senere igangsættelse af selv udrulningen, giver mulighed for at arbejde med og nedbringe de risici der er ved den en totaludskiftning ERTMS 2 teknologi under afprøvning og i drift på få sammenlignelige strækninger i Europa. Dele af de europæiske ERTMS 2 specifikationer er stadig under udarbejdelse ligesom de europæiske normer for driftsregler er undervejs. Det vil tage op til 10 år at udskifte signalsystemet til ERTMS 2 – fra beslutning til det samlede system er i drift. Der er en række fordele ved overgang til ERTMS 2 som ikke er økonomisk værdisat i analysen. S-banen bør udskiftes samlet med specielt egnet metro/S-bane signalsystem.