En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Tværfaglighed Er det en farbar kurs?.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Fagets formål, fokus og fagmål
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Inquiry based science education
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
- Hvad kan I forvente som forældre?
Konference om Almen Studieforberedelse
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fysik/kemi – hvad er det?
AT8 3a 2010.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Fagdidaktisk kursus i biologi
Fra vejledning til biologi c
Innovation og fagligt samspil i biologi
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Videnskabsteori & metode
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Den populærvidenskabelige artikel
Hvad er AT – almen studieforberedelse

Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Udkast til justering af KS
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Naturfag.
Naturvidenskabelig metode
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Climate Change, STX Fysik C
Fusionsprocesser i stjerner
Radioaktiv henfald med NetLogo
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet

Læreplaner er altid et kompromis Ændringer og fornyelser af praksis i sker altid i bunden af en organisation - i lærerens møde med eleverne

Forskerspiren Mangefold i naturen Kropp og helse Verdensrommet Fenomener og stoffer Teknologi og design

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne (7.klasse) formulere spørsmål om noe en lurer på, lage en plan for å undersøke en selvformulert hypotese og gjennomføre undersøkelsen forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk samt hvorfor det er viktig å sammenligne resultater

for at kunne argumentere, for at vurdere, hvornår der er belæg (evidens) for en påstand,for at forklare et eksperiment, et fænomen eller en hændelse anvendes teoretisk viden såvel som empiriske data

forklare betydningen av å se etter sammen-henger mellom årsak og virkning, og forklare, hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen (etter 10.klasse)

”samspil mellem natur, individ, teknologi, samfunn og forskning”,

”at skolefaget naturfag både teoretisk og praktisk fremstår som et helhetlig fag” ??

FYSIKK 1 og 2

sette opp en matematisk modell for sammenhenger mellom fysiske størrelser funnet eksperimentelt bruke en matematisk modell som kilde for kvalitativ og kvantitativ informasjon, og vurdere gyldighetsområdet for modellen

”Å beskrive naturen med matematik” ”Fysikk som vitenskap” og ”Forsøk i fysikken”.

Konklusion Et ambitiøst fagligt traditionelt stofindhold. Relevante metaperspektiver, som dog er noget fragmentariske og som mangler et historisk og et samfundsmæssigt perspektiv Et noget empiristisk syn på eksperimentet Bekymring: Er der plads til fordybelse, til selvstændighed og til selvvalgte og nye og spændende emner?

Med udgangspunkt i elevfortællingerne vil et godt fysikfag fremstå som et fag : der er relateret til elevernes virkelighed og hverdag der integrerer matematik og fysik, men afbalanceret efter elevernes forudsætninger der giver eleverne indflydelse på emnevalget og på undervisningen hvor undervisningen varierer mellem forskellige arbejdsformer, som lader eleverne være aktive, f.eks. ved elevforelæsningen, gruppearbejde og projekter hvor der i det eksperimentelle arbejde angives klare mål, hvor eleverne har et teoretisk grundlag, og hvor vejledninger tillader elverne at arbejde selvstændigt hvor læreren er engageret og interesserer sig for faget og dets udvikling. hvor læreren tager hensyn til alle elever, kan hjælpe dem til selv at finde viden og stiller krav udfra elevernes forudsætninger hvor læreren giver en hurtig og relevant tilbagemelding til eleverne som er ”moderne” og udnytter moderne teknologi