Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Temagruppen Sundhed på arbejdspladsen K RONIKERE PÅ ARBEJDSPLADSEN T EMAGRUPPEN
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
i dødens og omsorgens rum
Netværk af forebyggende sygehuse
Sygeplejerskens virke
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejeruddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Sygepleje som profession
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Kan omsorg accelereres?
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
KLINISKE BIOANALYTIKERUNDERVISER
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Bioanalytiker-uddannelsen Næstved
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Uddannelse og profession
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
af den ældre medicinske patient
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Erfaringer med smitsomme, resistente eller hypervirulente mikroorganismer i primærsektoren.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Udvikling i og af professionen set fra et uddannelsesmæssigt perspektiv Landskonference for udviklingssygeplejersker og kliniske oversygeplejersker 9.
Vi kan gøre det sunde valg nemt og fordelagtigt for borgerne.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Sygeplejerske!!.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Sygeplejens virksomhedsfelt
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Palliation til ældre med kræft
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Fælles konference om palliation Samarbejde mellem Palliativt Team Vejle og primærsektoren 28.September 2010 Nyborg Strand Sygeplejerske Lene Jørgensen.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg Pecha kucha Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg Navn, alder, modul/semester

Opbygning og varighed 3 ½ år 14 moduler Hvert modul har fokus på sygeplejefagligt tema og udgør enkeltvis et afsluttet forløb. Uddannelsen veksler mellem teoretisk og klinisk undervisning (praktik). Den kliniske undervisning foregår på sygehusene, i den kommunale hjemmepleje og i færdighedslab.

Hvad er en sygeplejerske? - generelle opfattelser…

Fysioterapeut ”En sygeplejerske koordinerer arbejdet mellem forskellige faggrupper” ”De er med til at tilrettelægge plejen” ”De skaber den røde tråd fra indlæggelse til udskrivelse”

Jordemoder ”Sygeplejersken plejer de syge” ”Sygeplejersken har en bred faglig viden om sygdomslære, omsorgs- og plejebehov samt sår og sårpleje” ”Hun er uundværlig”

Patient ”Hun er en travl dame” ”Hun er lavtlønnede” ”Det er sygeplejersken der gør, at man får det bedre”

Social- og sundhedsassistent ”Sygeplejersken uddelegerer opgaver” ”Hun er en vigtig samarbejdspartner” ”Fungerer som en slags overordnet”

… men hvad siger de kloge hoveder… Fungerer selvstændigt Indgå tværfagligt Udføre, formidle og lede sygepleje Vurdere, begrunde og udvikle sin profession Indgå samarbejde med pt og pårørende uafhængig af etnisk baggrund www.retsinformatik.dk (Bekendtgørelsen for sygeplejerskeuddannelsen)

… Men hvad kan sygeplejersken f.eks.? Opgaver Sårpleje Hygiejne Medicingivning inkl. injektioner Medicindosering Professionel omsorg Vejledning Værdier Empati Omsorg Rummelighed Dvs. at være… Opgaver og værdier.

Sundhedsfremmende Sundhedsbevarende Forebyggende og behandlende Rehabiliterende og lindrende

… Hvordan skiller sygeplejersken sig ud? ”Alle kan udføre pleje og omsorg - men vi har teorien bag handlingerne” Citat: sygeplejestuderende ”Andre kan tage sig af stabile og simple patienter – mens vi også kan tage os af de uforudsigelige og komplekse patienter (akutte)” Citat: underviser ”Vi skal kunne rumme en bred aldersgruppe”

Sygeplejeerhverv Primærsektor Plejehjem Hjemmepleje Sekundærsektor Sygehus Lægepraksis Fængselssygeplejerske Militær Videreuddannelse Sundhedsplejerske Behandler sygeplejerske Anæstesi sygeplejerske Operationssygeplejerske

Uddannelsen indtil nu… Fag og profession (anatomi og fysiologi, biokemi, biofysik, sygepleje) Sundhed og sygdom (anatomi og fysiologi, sygepleje, mikrobiologi, ergonomi)

Somatisk sygdom og lidelse (anatomi og fysiologi, genetik, sygdomslære, patologi, ernæringslære og diætetik) Grundlæggende klinisk virksomhed (Sygepleje, anatomi og fysiologi, mikrobiologi, ernæringslære og diætetik) Tværfagligt modul (Folkesundhed, sundhedsinformatik, sygdomslære, organisation og ledelse, jura, sociologi)

Sundhedsfremme og bæredygtighed Vejledning ift. KRAM og motivationssamtaler ”Eks.: At have en samtale med en patient vedr. rygning” Vi er som sygeplejersker blevet bedt om at beskrive, hvordan vi er sundhedsfremme og bæredygtige…

Sundhedsfremme og bæredygtighed Bæredygtighed ift. miljø Materialer Bæredygtighed mellem patient og sygeplejerske Holdbare relationer Tillid Tryghed

Innovativ sundhedsfremme og bæredygtighed At være nytænkende ift. patienten… F.eks.: Telemedicin, være kreativ over for den enkelte patient.

…….!!SÅ DERFOR BLIV NURSE!!..........

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN…