Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

5 IT-didaktiske principper
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Forældremøde X årgang.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Skolereform august 2014………………
Årsmøde, eliteidrætsgymnasier.dk d november 2012
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Observation af din/andres undervisning –
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Hvordan lettes overgangen relevant
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Hvorfor dette initiativ?
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Professionelle læringsfællesskaber i praksis
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Visioner for arbejdet i skolebestyrelsen på Rolloskolen.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
CLARA Projektbeskrivelse
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
It i folkeskolens matematikundervisning
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING

Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab og målrettet fokus på den enkelte elev • Udvikling af stærke studieretninger kræver både nyt indhold, nye værktøjer og ny organisering: Klar – parat - studieretning

Klar-fasen – modtagelse, screening, introduktion • Samarbejde med grundskoler om elevernes færdigheder, kompetencer og arbejdsformer • Kortlægning af elevernes indgangsniveau: – Screeningsresultater samles og følger den enkelte elev – Der screenes i matematik, læsehastighed og AP

Parat-fasen – fokuseret træning i studiekompetencer • Hvad gør vi med viden fra screeningerne? – Intensiveret træning i: Læsehastighedstræning, fokuseret lektielæsning, træning af AP elementer, matematiktræning og ”How to get organized” – Udvikling af fælles organisationsværktøjer: skriftligheds- og studiekompetenceportal og nye screeningsværktøjer. Skaber en platform, som er synlig og inddrager ledelse – lærere – elever i projektets delmængder og progressionstanke

Klar + parat: Indsatsområder • Matematik-kursus • Læsehastighedskursus • AP-kursus • Mentor-ordning • Differentieret undervisning i den enkelte klasse • How to get organized/IT-dannelsesstrategi • Kompetenceportal • Skriftlighedsportal

Kompetenceportal – overblik over de 3 faser: klar – parat - studiestart

Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING

Studieretning: studieretningsidentitet og studiekompetence • Vision: ”Hvis vi ønsker at studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring, så kræver det samarbejde og organisering” • Derfor: • SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start • ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer hertil udveksles på Skriftlighedsportalen) • ETU, elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasserummet

Delt ledelse • Vision: Reel studieretningsidentitet og videndeling mellem lærere - ledelse • Studieretningslederne forvalter 25 timer og kr til fordeling mellem lærerne til SR- aktiviteter pr skoleår • Klasseteam og dialogmøder mhp videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen

Elev – elev formidling • Vision: Der skabes et perspektiv på uddannelsen for eleverne og faglige rollemodeller, man kan pejle efter i udviklingen fra elev - studerende • Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) • AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen

Lærer – lærer udveksling • Vision: Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen • Planlægningsdag inden skolestart, hvor nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere: erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning • Kompetenceportal og Skriftlighedsportal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)