INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Ekonomisk styrning og effektivisering i de danske kommuner - Peter Gorm Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Digitalt medborgerskab
Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Visionsproces Fra ord til handling.
Kommunalreformen. En dansk status
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Temadag om takstberegning Herning
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Klik for at redigere i masteren ”Har vi tilstrækkeligt med personaleressourcer til at løfte kræftbehandlingen i 2025?” Kræftens Bekæmpelse og DMCG konference.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Budgetorientering 2015 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2014:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2015.
Lederforum Torsdag den 31. januar 2008 TEMA: Vores organisationsform FMK’s organisationsform Præsentation af lederpræsentationer Hvordan er det at være.
Lederforum Torsdag den 27. november 2008 Dagsorden: Dagens tema God ledelse – Søren Brandi Generel orientering Evaluering af lederforum Sandwich Budgetopfølgning.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Fokus på det specialiserede område
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
MTHSU d. 16. November 2006 Puljer i budget 2007: –Overførsler (mellem årene) –Puljer i det hele taget.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
KL´s visioner for kroniske patienter
Økonomiske begreber Samfundsfag.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Richard B. Larsen Oplæg ved FOKUS’ gåhjemmøde ”Sammenhængende beskæftigelsesindsats – erfaringer med jobcentre”
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Kandidattræning 2013 Velkommen
1 PÅ VEJ MOD MINIMALSTAT……… BUDGETLOVEN & KONSEKVENSERNE FOR DEN KOMMUNALE VELFÆRD.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Strukturreformen i Danmark
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Kommunernes økonomistyring
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Ekonomisk styrning og effektivisering i de danske kommuner - Peter Gorm Hansen

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Peter Gorm Hansen •Født 1942 •Cand. polit 1968 •Ansat i Kommunernes Landsforening •Administrerende direktør i Kommunernes Landsforening •”Mastermind” bag Kommunalreformen i 2007 •Med videre…..

Nordisk Chefrevisor Konference 2012: Efter Strukturreform 2007 og den økonomiske krise 2008 Effekter, udfordringer og styringsperspektiver i danske kommuner

Den danske Strukturreform 1. Udtænkt før økonomikrisen – men krisen hjælper på omstillingstempoet. 2. Ændrer intet i sig selv – kræver reformer og aktiv handling af aktørerne. 3. Magtkampen mellem staten og kom- munerne om styringen fortsætter.

5 år efter reformen • Strukturændringer • Effektivitet, kvalitet og styring • Ledelse og organisationsudvikling • Kommunerne som sektor • Demokratiudvikling

1. Strukturændringer Forskel mellem første ( ) og anden ( ) valgperiode. Først sikker drift. Nu indfries målene gennem effektivisering og omstillinger. Eksempler: – Skole – Dagtilbud – Det specialiserede område – Administration

2. Effektivitet, kvalitet og styring. • Faglig bæredygtighed  Akademikernes indtog – faglig konsolidering? Ja! • Effektivitet  Fusionen i 2007 kostede på effektivitet – serviceharmonisering opad,  Men nu (efter 2009) indhentes målene,  Stordrift, standardisering og digitalisering. • Styring  Reformen har øget styringsmulighederne.  Den overordnede økonomi – reform, krise eller sanktion.

Kommunerne i førertrøjen

Udvikling i kommunernes udgifter til service,

Udviklingen i de kommunale serviceudgifter … markant opbremsning i de kommunale udgifter

Kommunerne har bidraget til den økonomiske genopretning - 11,4 mia. kr.

Kommunerne effektiviserer mere og mere

Gevinsterne hentes i øget grad på service

Omstilling af den kommunale velfærd

Styringsudfordringer og administrationspolitik • Stordrift – individuelt og fælleskommunalt • De digitale gevinster • Den faglige dokumentation og den økonomiske effektivitet • Den kommunalpolitiske rolle • Styringskæden fra kommunalbestyrelse til institution

Bedre og billigere indkøb

Kommunerne bliver digitale

Sygefraværet rasler ned ”Hvis sygefraværet havde været uændret, ville kommunerne alt andet lige have haft brug for knap flere årsværk til en lønsumsværdi på næsten 1 milliard kr. for at kunne levere den samme service. Et antal svarende til det samlede årsværksforbrug i Furesø Kommune.”

Det specialiserede sociale område • Den økonomiske udvikling • Ny tilbudsvifte • Socialpolitisk udvikling – især på børneområdet • Fagprofessionelle normer udfordres • Debat om de højt specialiserede tilbud • Det kommunale samarbejde

Det specialiserede socialområde - kurven er knækket, men stadig noget vej igen 1,5 mia.kr. Nulvækst = B10 niveau

Sundhedssektoren om 20 år • Supersygehuse – høj specialisering og centralisering • Det nære sundhedsvæsen • Konkret reduktion af indlæggelsesfrekvensen • Velfærdsteknologi – hospitalssenge er i hjemmet • De praktiserende læger • Medfinansiering og andre økonomiske modeller • Betydelig faglig og politisk debat på området. • Det er en lang, men fuldstændig forudsigelig omstilling.

3. Ledelse og organisation. • Tilpasning af topledelse efter fusionen • Nye kvalifikationskrav til direktionerne • Professionalisering af mellem- og institutionsledere • Organisatorisk udvikling til opgavestruktur

4. Kommunerne som sektor. • Reformen har skærpet samarbejdsbehovet markant  Fra 3 til 2 niveauer  En sammenhængende offentlig sektor – landspolitisk krav • Eksempler:  Økonomi (budgetlov/styringsmetoder)  Specialiseret socialområde  Sundhed  Stordrift  UDK (”Udbetaling Danmark”)  Digitalisering KOMBIT (Fælleskommunal it-køb/krav)

Budgetlovens betydning for kommunerne • Udgiftslofterne bliver rammevilkår for kommende økonomiforhandlinger – men er ikke bindende! • Sanktionslovgivningen strammes: •Budgetsanktionen: Ministeren kan indføre individuelle sanktioner •Regnskabssanktionen: 60/40-fordelingen videreføres – og udgangspunktet er budgettet •Anlægssanktion: 1 mia. kr. gøres betinget. Dog afhængig af loft • Herudover indføres fx krav om overskud på den løbende drift

Budgetloven udstikker rammer fremadrettet • Et stort folketingsflertal står bag budgetloven • 4-årige udgiftslofter for kommuner, regioner og stat. • Lofterne for det rullende 4. år fastsættes med finansloven • Herudover indgår strammere krav til økonomistyringen i hele den offentlige sektor

Har sanktionerne virket? – Budget og regnskab AftaleBudgetRegnskab Sanktion på regnskab Sanktion på budget 2012 Sanktion på budget Sanktion på regnskab

Men sanktionerne har betydelige bivirkninger… • Den decentrale styring i kommunerne udfordres kraftigt - Ufleksible sanktioner tvinger kommunerne til at styre på ”sidste krone” - Dermed tvinges kommunerne til at indskrænke selvforvaltnings- områdernes frihedsgrader / råderet over egen opsparing • Udgifter flyttes fra drift over på anlæg - Alt i ”gråzonen” mellem drift og anlæg væltes over på anlæg… eller er det mere end det? - Opsparede midler bindes til anlæg og frihedsgraden forsvinder • Udgifter flyttes mellem årene - En væsentlig del af forklaringen på den store overskridelse i Men hvad sker der, når regnskabssanktionen er gældende hvert år?

5. Demokrati. • Den enkelte borgers personlige dialog med kommunalbestyrelsen – er reduceret • Kommunalbestyrelsens arbejdsformer – er under forandring; mere borgmestermagt • Den lokalpolitiske kompetence – er forøget; men forsat konkurrence med staten

Perspektivering: Kommunestyret på den lange bane. • Lokalt folkevalgte eller statslige embedsmænd? • Regionerne som case – Sundhedsstyrelsen og hospitalernes specialer – Sygehusstrukturen – bestemt af staten (Erik Juhl Udvalget) • Uden reformer ville kommunestyret allerede være afgået ved døden • Kommunalpolitikerne har en fremtid, men den kommer ikke af sig selv.   

Plancher til evt. efterfølgende debat Samfundsøkonomi, internationalt perspektiv og kommunale nøgletal

Samfundsøkonomi og internationalt perspektiv

De offentlige finanser på den korte bane Kilde: Økonomi og Indenrigsministeriet

De offentlige finanser på den lange bane Strukturel saldo på de offentlige finanser (Inkl. tilbagetrækningsreform) Kilde: Finansministeriet

Kraftig vækst i 80+ årige

Stadigt færre står til rådighed for arbejdsmarkedet

Produktivitet Kilde: OECD, februar 2012

Kilde: OECD

Lønudvikling i 00’erne Kilde: Det Økonomiske Råd, efterår 2011

EU Total Age Dependency Rates – 2010 og 2060 Eurostat, 2008

BNP i verden i dag (2010) Kilde: EPC

BNP i verden (2050) Kilde: EPC

Kommunale nøgletal • Den strukturelle driftsbalance i budget 2012 for kommunerne under ét er ca. 9 mia. kr. • Det samlede resultat for det skattefinansierede område (inkl. anlæg) i budget 2012 er ca. – 8 mia. kr.

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Udfordringer i den kommunale økonomistyring i Danmark - Direktør og ledende partner Jens Hornemann, BDO Kommunernes Revision

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Kommunernes opmærksomhedspunkter  Større generel fokus på økonomistyring – som integreret del af virksomhedsstyringen  Topledelsens engagement – også politisk  Opgør med styringskultur – nu er det alvor  Behov for større koncernfokus i kommunerne – svært at lave løbende omprioriteringer mellem forvaltningsområderne med kommunernes organisering i forvaltninger med decentralt bevillingsansvar  Fra bevillinger på højt niveau til styringsbudgetter for de enkelte serviceområder – fokus på indhold, forudsætninger og ikke kun rammeoverholdelse  Aktivitetsbaseret styring skal styrkes og tænkes sammen med interne styringsbudgetter:  Kobling af faglighed og økonomi  Omkostningsfordeling baseret på ressourcer og aktiviteter, så der kan regnes i pris og mængde

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Kommunernes opmærksomhedspunkter  Fokus på og viden om effekter af indsatser (performance management), men navnlig på effekter per skattekrone (cost- benefit) – hvad får vi for pengene  Større grad af periodisering er en nødvendighed – ikke bare af budgetopfølgning og afvigelser, men også gerne af budgettet. Og det er svært  Tættere kobling mellem budget og regnskab løbende - der laves ofte budget på sidste års budget idet regnskabet ikke er klar – kortere periode til regnskabsaflæggelse vil forbedre muligheden for en større sammenhæng  Forbedre præcision i budgetmodeller og løbende prognoser  Budgetopfølgning og rapportering lavet til politikere

INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Hvad betyder det for den kommunale revision?  Den finansielle revision  Løbende økonomistyring? – hvis løbende regnskabslukninger  Budgetmodeller og prognoser - validering  Interne kontrolmiljøer - kritisk  Forvaltningsrevision  Større behov for viden om aktiviteter og effekter  Fokus på effektivitet og produktivitet  Revisors rolle  Rollen som sparringspartner efterspørges på ledelsesniveau