Opsamling fra scenarieworkshop BETON og INNOVATION Høje Taastrup Kommune Rådhuset, d. 26. maj 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Bygningskonstruktør Projektering Byggeledelse Overblik Samarbejde
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Hvilken vej kører IT-toget ? en meget polemisk sammenligning af de to forskellige opfattelser af, hvordan man integrerer IT i uddannelsesmiljøer. det bliver.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Forretningsmodel.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Potentialevurdering.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Problemer eller udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
6. Virksomhedens indtægter
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Totalentrepriser – set fra Bygherrens synspunkt
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Idegrundlag og målsætninger
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Bløde færdigheder er hård valuta
Mission, vision og forretningsidé
Klar til smart vækst / GATE21
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
6. Virksomhedens indtægter
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Opsamling fra scenarieworkshop BETON og INNOVATION Høje Taastrup Kommune Rådhuset, d. 26. maj 2010

Opsamlingen • Indledningsvis opridses udgangspunktet for scenarierne • Den overordnede beskrivelse af scenarierne præciseres (diskussionen af begrebet ”discount”) • På følgende slides er bidragene fra workshoppens diskussioner forsøgsvis placeret på de enkelte scenarier • - og bidragene er samlet og tematiseret • Endelig er vovet at give et bud på ideer til projekter, som kunne danne ramme om samarbejde

Opsummeret resultat af innovationstjek i en række betonvirksomheder inden workshoppen • Det er de erfarne personer der bær udvikling • Visionen har klart markedsudgangspunkt (hvad kan vi sælge) • Ikke så meget virksomhedsudgangspunkt (hvad er det særligt vi kan) • - men økonomien er rigtig slem – så projekter skal finansiere udvikling – beton er et ”billigt produkt” • Område for innovation følger efterspørgsel fra fagfolk • og er meget tæt på eksisterende kompetence …. • Erfarings- og metodeopsamling er sjældent systematiseret • De store virksomheder deltager i samarbejde

Et par budskaber dannede udgangspunkt for scenarierne • Det er fagfolk, der driver udviklingen …. • Beton har stadig ”billigt” image …… Det er interessant at se lidt på dem, for hvad nu hvis…….. • Fagmanden overhales af slutbrugeren • Beton bliver luksusproduktet

Scenarierne blev efterfølgende formuleret således… Fagmanden arkitekt, ingeniør entreprenør Brugeren kreative borgere aktive medskabere politisk forbruger Discount billiget, basalt nødvendigt Luksus eksklusivt, prestigefyldt noget man vælger

Diskussionen har givet anledning til følgende formuleringsovervejelser Discount giver ikke en dækkende beskrivelse og medfører uheldige associationer – specielt stillet overfor luksus. Ordet dækker ikke begreber som basalt og nødvendigt. På denne baggrund er aksen discount-luksus erstattet af: Dagligvare Luksusvare Almindeligt Ekstraordinært ”Rugbrød” ”Lagkage”

Det giver os nye scenarier … Fagmanden arkitekt, ingeniør entreprenør Brugeren kreative borgere aktive medskabere politiske forbrugere Dagligvare Almindeligt Luksusvare Eksklusivt

4 scenarier 1.Fagmand/Dagligvare Mere af det samme ………. (Beton) 2.Fagmand/Luksusvare Det særlige bliver det gældende (”New Concrete”) 3.Bruger/Dagligvare Forståeligt og billigt ……. (NETTO-BETON) 4.Bruger/Luksusvare Det individuelle og specielle …… (Pia&Peter – beton)

1. Fagmand/dagligvare • 90% af alt der leveres • Det er de store mængder som maskinerne kræver • Det rå og det moderne kan blive attraktivt i visse sammenhænge • Kan forholdsvis enkelt blive mere attraktivt • Branchen har masser af konkrete eksempler/produkter, som den kan vise frem. • Det gode ved beton er, at vi kan gøre alt med den. – Den funktionelle og visuelle del skal gå op i en højere enhed. – Farvning, overflader og dimensionering kan skabe nye udtryk og kvaliteter. – Sammen med andre materialer og blandinger skabes nye udtryk – Udvide anvendelsen – eks. veje er hastighedsdæmpende

2. Fagmand/luksusvare • Betons styrke er en formfrihed i forhold til andre materialer. • Man skal arbejde med formfriheden inden for de ressourcer, der er til rådighed. • In-situ skaber stor frihed - ikke nødvendigvis dyrere – kræver stort samarbejde mellem rådgivere • Nye bygninger og bydele er imageskabende. Folk skal se beton på nye måder, blive inspireret og ændre opfattelsen. • Det kræver mere mod at bruge beton alternativt • De kreative muligheder med beton giver adgang til nye markeder/nye forbrugertyper og højere priser. • Arkitekterne udfordrer og driver udviklingen – de er åbne over for betonbyggerier i form af kontordomiciler, men ikke som boliger. • Beton bliver mere synligt hvilket accepteres med kvalitative løsninger • Stigende efterspørgsel på: • Nye strukturer/former (Ordrupgård) • Nye farver (ZOO elefanthus, flodhestehus) • Nye materialer/tilsætninger (SEB-bank • Nye anvendelser (gulve mv.), stier i Disneyland) • Bæredygtighed (tunge kerner) • Stadig mange muligheder og ting at arbejde med.

3. Bruger/dagligvare • ”Gør det selv” er en ide • Er det enkleste udtryk for realisering af drømmen • Tendensen går ikke entydigt mod luksus-scenarierne – der er stadig meget dagligvare • Nye produktionsmetoder giver flere muligheder: – forskellige farver/mønstre og overflader – udvikling af en række ”hyldevarer” i form af forskellige løsninger til forskellige økonomiske kategorier – kunne håndtere mindre serier og kundespecifikke produkter.

4. Bruger/luksusvare • Det er det kreative, kunsthåndværket, unikaprodukterne • Det individuelle understøtter den personlige iscenesættelse • Der er en tendens hen imod luksusprodukter/det eksklusive med flotte, slebne overflader - folk har set det i Bo Bedre. • Folk er villige til at betale en høj kvadratmeter-pris. • Det kan dog blive for elitært, man skal have borgerne med • Der er et marked for det, men de unikke produkter er et nichemarked • Branchen skal vise alle mulighederne frem. • Eksemplet er køkkenbordsplader i beton, hvor borgerne får billede af selv at have designet. • Kommunen kan stille krav via arkitektkonkurrencer.

Det giver os nye scenarier … Fagmanden arkitekt, ingeniør entreprenør Brugeren kreative borgere aktive medskabere politiske forbrugere Dagligvare Almindeligt Luksusvare Eksklusivt OMDØMME OMSÆTNING Fremtiden og kvalitativ udvikling Imageændringen for beton drives af luksusscenarierne Dansk Byggeri/Dansk Beton har gennemført en imageundersøgelse. De særlige nicheprodukter er med til at skabe et andet image af beton, som kommer hele branchen til gode.

Mulige innovative projekter ……… • 1. Fagmand/dagligvare – Markedsføring af den rå og billige beton • 2. Fagmand/luksusvare – Ny produkter/markeder for beton som luksusvare • 3. Bruger/dagligvare – Produktion af meget små serier og ”gør det selv” produkter • 4. Bruger/luksusvare – Hvordan ser et ”kunstbetonstøberi” egentlig ud?