Udviklingen i den almene boligsektor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

IT - Sikkerhedstjek  Særligt tilbud til BOLIGadvokater – netop udsendt  Kr for et sikkerhedstjek.
Hvordan bidrager litteratursiden
Caseoplæg om Facebook.
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Beboerdemokrati? Det er da en lukket fest!.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Udvikling af beboerdemokratiet
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvorfor, Hvordan & Hvornår ? Hvorfor, Hvordan & Hvornår ? EBF SEMINAR 2012.
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Bosætning Hvad kan vi gøre for at få flere tilflyttere?
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Introkursus for frivillige
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kampagneaktiviteter September – December 2006 v/Gitte Casparij, Microsoft.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Reklamemidler og -medier
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Hotel Nyborg Strand, 24. april 2012
Køge Erhvervsservice 6. Februar Agenda -Præsentation af os -Lidt om Køge Erhvervsservice -Vores biks og værdier.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Reklame & Markedsføring
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Efterskolernes Dag Inspiration til kampagnen Erfaringer fra Danmarks Indsamling Idekonkurrence på Facebook Sparring med elever fra Ryslinge Elevtræf.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Regionmøde 20. februar Nyt fra administrationen Set ud fra Lejerbos visioner
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Introkursus for frivillige Hjerteforeningens kommunikationsafdeling 2015.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Repræsentantskabsmøde BS’61
Den kriminelle fødekæde i bander og
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
BADMINTON Netværksmøde foråret
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Udviklingen i den almene boligsektor Workshop v. Almene Boligdage, lørdag den 03. september 2011 ’ Tomme boliger’ Tomme boliger, tynde ventelister og markedsføring Udviklingen i den almene boligsektor Boligkontoret Danmarks nye marketingfunktion Hvordan griber vi det an hos os? Fremtidens udfordringer

Udviklingen i den almene sektor Finanskrisen. Hvorfor har vi ikke nydt godt af lavkonjunkturen? Boligmarkedets boble brast Balanceleje –> ikke markedsbestemt leje Uvirkelig lav rente Afdragsfrie lån Befolkningens rådighedsbeløb Glorificering af ejerboligen Ghettoisering af den almene boligsektor => Vi må selv tage affære !

Overblik over de lokale udfordringer i BDK 35 14 34 6 5 31 Udvikling eller afvikling?

Boligkontoret Danmarks nye marketingfunktion Kommunikation 4 2-3 2-3 1

Lokal markedsføring Dels overordnet indsats for øget synlighed i lokalsamfundet dels direkte lokalt målrettede kampagner på afdelings-/ boligområdeniveau Analyse af de lokale boligbehov (udbud/efterspørgsel) Hvem er målgruppen, hvordan og hvor agerer de? Forslag til udlejningsstrategier hos medlemmerne Lokale kampagner MÅLRETTET tilpasset de lokale muligheder og segmentet/rne

Statistik Venteliste Fraflytning Indflytning Sociale faktorer Evt. KÅS -> ’Definition’ af problemstilling

2. Markedsanalyse Ansatte Beboerdemokrater Beboere,venteliste Ejerboligrapporter Private udlejere Fremtidig befolkn. Kom.rapporter -> boligområdets konkurrenceevne

Vores læserprofil Hils på Søren og Stine De er vores typiske læsere 3. Målgruppe(r) Udbud <-> efterspørgsel Misbalancen? Hvilke målgruppe? Disses adfærd og motiver? -> boligområdets attraktionsværdi Hils på Søren og Stine De er vores typiske læsere og er: • Erhvervsuddannet • 25 år+ • Bor i ejerbolig • Personlig indkomst 300.000-400.000 kr. • Funktionær • Gift De elsker at læse om: • Familien • Bolig • Job • Kendte

4. Lokale muligheder Boligorganisationer Erhverv Foreninger Aktiviteter Kommunen Pressen ->Lokal forankring

Analyse af hjemmeside - trafik Link-building 5. Digitale medier ->Synlighed på nettet Annoncering Lejebolig.dk og Boligportalen.dk Søgeoptimering Analyse af hjemmeside - trafik Link-building Sms-tjenester, applikationer Face-book og andre sociale medier Direct mail Visuel opgradering, videoklips o.lign. Reklamer (web-banner, sponsorater o.lign.)

6. indsatsområder Promoveringskampagner – øget synlighed PR Nyt udbud/afvikling? Klart budskab Differentiering Inspirationskatalog Økonomi ->Politisk beslutning

Sikre skr. udlejn.materiale Lokale aktiviteter: - Åbent hus markeder - Byfester - Open by night Osv. Sikre skr. udlejn.materiale - Gode fotoer - Udlejn.brochurer - Profilbrochurer - Lokal imagefolder - Tilbudsbreve - Opskrivning Promovering på nettet fotos, video Superlativer dynamik søgeoptimering links annoncering Synlighed lokalt Annonceskabe-loner Til leje skilte Prospects Skærme Reklamer: bus, kino, center, banner mm. Sponsorater Samarbejde lokalt -virksomheder -kommunen foreninger ejendoms-mæglere Bowle 1: færre ledige boliger

Sikre skr. udlejn.materiale Presse - kartotek - Lokalpressen Pressemeddelelse - invitationer Lokale aktiviteter: - Messer - Markeder - Byfester - Open by night Sikre skr. udlejn.materiale - Gode fotoer - Udlejn.brochurer - Profilbrochurer -- Tilbudsbreve - Opskrivning - ind-og fraflytning Bowle 2: øget kendskab og flere på venteliste optimere nettet sms-tjenester direct mail Optimere hjemmeside Reklameann. links Inspirations-katalog merchandise boliggavekort højtidskampagner - diverse tryksager events: åbent hus mm. søgeoptimering analyse af venteliste behovsanalyse

Bevidstheds-skabende Fasthol de - Færre fraflytning er - Positiv mund-til- øre Imagefre mmende relationss kabende Bo DK Beboerblad Trivselsundersøgelse Fællesskabs-fremmende akt. Helhedsplaner Fremtidssikring af boliger Fremtidssikring af beboerdemokratiet ’Råderetten’ Undersøge - Viden om lejeboligmarkedet - Viden om de boligsøgende -Viden om konkurrenter => def. målgruppen samt udbud-/efterspg.balancen spørgeskema kval.interview tlf.interviews bosætn.rapporter radar Bevidstheds-skabende -Hvem er vi? - Hvad står vi for? -Hvad tilbyder vi og til hvem? => Gøre målgruppen bevidst PR Reklame Merchandise Messer/åbent hus byfester -events Sponsorater Profilfoldere Al branding… Aktiverende beslutningen - ’her vil jeg bo’ - ’her vil jeg skrives op’ - ’hvor finder jeg dem?’ => De skal vælge os Skr.materiale Lokale samarb.partnere Digital marketing Direct mail Skilte, annoncer, prospects mm. Rabatter, gaver Søgeoptimering, tlf.bøger o.lign. Promovere boligen/ ventelisten

Holde gryden i kog. Evaluere. Evaluere Holde gryden i kog! Evaluere Evaluere Evaluere - hvad virker / hvad virker ikke? Hvorfor? - idéopsamlende på tværs af boligorg. og afd.kontorer

Fremtidens udfordringer passe på vi ikke mister de unge på ventelisten bo alment til leje af lyst og ikke af nød sammen skabe mere prestige blandt det at bo alment udnytte de få lyspunkter i det aktuelle boligmarked: sværere at låne til ejerbolig spekulationsgevinsten i ejerboligerne er blevet mere usikker realøk.tilbagegang i rådighedsbeløb bevidst valg af frihed og fleksibilitet bruge mulighederne inden for fleksibel udlejning flere fælles portaler – gøre det nemt for de boligsøgende

Fremtidens udfordringer Ny måde at tænke udlejning Tiden er ikke mere til ’blot’ at udleje efter ventelisterne og sende tilbud efter tilbud med posten. fremtidens boligsøgende er utålmodige, mobile, uforudsigelige, online og krævende Sektoren sælger ikke mere pr. automatik -> behov for ny diskurs: lejebolig <-> almen familie/ungdoms/ældrebolig; fællesskab <-> boligsocial; boligområder <-> afdelinger, råderet <-> modernisering/boligforbedring, udvalg/projektgrupper <-> afd.bestyrelser osv. MEN vi skal ikke gøre os til noget vi ikke er! Vi skal blot lære at tale det sprog, som fremtidens boligsøgende taler allerede i dag…

Tak for jeres tid. Håber I fik noget ud af det Tak for jeres tid! Håber I fik noget ud af det? Gratis inspirationskatalog til alle