Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social Kapital – rig på relationer
LEAN Akademy.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Workshop 5.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Vækstforum Hovedstaden
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
i DR. 11. september 2008 Region Hovedstaden og mediekonvergens Af nyhedsredaktør f. hjemmesiden Christian Hult og kommunikationsdirektør.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Date :31 1.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Ledelse af innovative medarbejdere
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Metoden brugerstyret behandling
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Videndeling i Region Hovedstaden - indledende refleksioner Web- og udviklingschef Nis Peter Nissen, 16. april 2007

16. april 2007Nis Peter Nissen Program: •Region Hovedstaden – kort præsentation •Videndeling - hvorfor •Viden – hvad er det •Videndeling - hvordan •Videndeling i praksis

16. april 2007Nis Peter Nissen Region Hovedstaden •Region Hovedstaden er en af Danmarks største offentlige arbejdspladser med ansatte fordelt på 14 større virksomheder, der leverer ydelser til1,6 millioner borgere for et samlet budget på ca. 28 mia. kr. •Region Hovedstaden er kun 3 mdr. gammel, men er samtidigt et resultat af en omfattende og langvarig fusionsproces •Region Hovedstaden er styret af et folkevalgt Regionsråd, ledet af en fælles Koncernledelse med tilhørende stabsfunktioner. Virksomhederne har egne direktioner og stabe •Koncern Kommunikation leverer fællesregionale løsninger f.eks. Integrerede webløsninger, fælles medarbejderavis, pressekoordinering samt netværk og kompetenceudvikling.

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling … en konklusion Det kan betale sig at opfinde en dyb tallerken … … flere gange !

16. april 2007Nis Peter Nissen … fordi • én dyb tallerken ikke passer til alle måltider … • … og slet ikke til nye måltider • viden om at hvordan man opfinder derfor er mere værd end selve opfindelsen

16. april 2007Nis Peter Nissen Udgangspunktet – Region Hovedstaden • Omfattende videndeling i dagligdagen – manualer, møder, oplæring, databaser mm • Systematiseret klinisk videndeling bl.a. i form af akkreditering, sundhedsfaglige råd, kliniske databaser • Men ingen systematiseret videndeling på koncernniveau - ingen Koncern videnchef - ingen større Koncern videndelingsstrategi - videndeling optræder kun to gange på regionens website

16. april 2007Nis Peter Nissen Udgangspunktet - kommunikationspolitik • Viden som grundlag for kommunikation ”... kommunikation deles, så vi kan lære af hinandens erfaringer og blive bedre til at kommunikere i det daglige” • Videndeling som mål ”...at medarbejdere og ledere oplever kommunikation som et element, der motiverer til videndeling og udvikling” • Videndeling som proces ”... løbende foregår en erfaringsopsamling og videndeling, så brugere, borgere og medarbejdere kan bidrage med løbende input og dialog”

16. april 2007Nis Peter Nissen Opgaven Hvordan gør vi så det i praksis?

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – Koncern Kommunikation Tre funktioner • Videndeling som input til kommunikation – skal sikre relevant indhold af kommunikation • Videndeling om kommunikation – best practice - skal sikre kvalitet af kommunikation • Kommunikation som videndeling - skal gøre videndeling mulig

16. april 2007Nis Peter Nissen Hvad er viden • Konkret viden • Faglig viden • Koordinerende viden • Relationsviden

16. april 2007Nis Peter Nissen VidentypeIndholdFunktionHvorEksempler Konkret viden Viden om konkrete forhold (leksikon) Kan ikke bruges til at løse opgaver – men som input til løsning Ikke personafhæng. Kan lagres Ofte udenfor KKO Faktuel viden: -Fakta om regionen -Statistik -Lovgivning Faglig viden Viden om fagligt indhold (ekspert) Kan bruges til at løse fagspecifikke opgaver Ofte personafhæng. Kan ikke lagres I KKO + Virksomhed Også ekstern Uddannelse (Sprog, IT, Journalist etc.) Erfaring (webredaktør, presse, grafisk kommunikation) Koordinerende viden Viden om hvordan viden bruges koordineret Kan bruges til at løse komplekse opgaver med forskelligt fagligt indhold Ofte systemafhæng. Kan delvist lagres I KKO + Virksomhed Ikke ekstern (unik) Projektledelse Forandringskommu nikation Patientvejledning Relationsviden Viden om hos hvem eller hvor viden findes Vigtig til løsning af komplekse opgaver i løst koblede organisationer Ofte netværk Kan delvist lagres I KKO + Virksomhed Ikke ekstern (unik) Netværkskommuni- kation Stakeholderrelations

16. april 2007Nis Peter Nissen Værdifuld viden •Alle former for viden vigtig og nødvendig •Traditionelt i industrisamfundet fokuseres der på konkret og faglig viden •I vidensamfundet får koordinerende og relationsviden stigende betydning fordi - kompleksiteten i opgaveløsningen stiger – brug for mange forskellige fagligheder - organisationer bliver stadig mere komplekse – viden findes både indenfor og udenfor organisationen •Koncern Kommunikation lever i stigende grad af koordinerende viden og relationsviden (rådgivning og koordinering)

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling - hvordan •Social interaktion – interpersonel og samtidig •Databearbejdning – analog/digital og ikke-samtidig •Praktisk handling – relationel og samtidig/ikke-samtidig

16. april 2007Nis Peter Nissen VidentypeSocial interaktionDatabearbejdning (analog/digital) Praksis Konkret viden Personlig samtale Struktureret interview Informationsmøder Opslagsværker Databaser Dokumentation (EPJ) Observation Måling Faglig viden Uddannelse Dialog med fagkollegaer og eksperter Erfamøder Fagtidsskrifter Faghåndbøger Biblioteker Vidensfora på nettet Oplæring (mesterlære) Praksisfællesskaber Koordinerende viden Uddannelse (projektleder) Tværfaglige team Koordineringsmøder Forretningsgange Manualer Projektværktøj Oplæring (deltagelse) Projektgrupper Relationsviden Netværk – fagligt og socialt Møder Social software (K-forum)Netværkssamarbejde - f.eks. kampagner

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – hvordan •Alle måder at dele viden på skal i spil – social, databearbejdning og praksis •Vigtigt at vide hvilken metode og hvilke redskaber, der skal anvendes til hvilken type af viden •Traditionelt er der i industrisamfundet fokus på uddannelse, opbygning af (enorme) databaser og kontrol af adgang til viden (patenter) •Udfordringen i vidensamfundet er ofte social videndeling (motivation), at få praksisfællesskaber til at fungere (netværk) og åbne adgang til vidensressourcer (open source)

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation - italesættelse - f.eks. i kommunikationspolitik - viden i fokus – f.eks. læs-hjemme-dag, uddannelse, undervisning (CBS) - analyser – f.eks. Benchmarking •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur - Arbejdsplads – flerrum, projektrum, hjemmeopkobling - Webløsninger – intranet (projektrum), internet, ekstranet - Standarder – akkreditering f.eks. Den danske kvalitetsmodel •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde - Fusionsproces – arbejdsgrupper, webprojekt (webredaktører) - Kommunikationsnetværk – f.eks. forandringskommunikation - Presserådgivning og medietræning •Praktiske redskaber

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – i Region Hovedstaden •Motivation •Infrastruktur •Netværk og samarbejde •Praktiske redskaber - kommunikationsredskaber – mobilitet, fleksibilitet - daglig videndeling – opslagstavler, kaffemaskine, - nyhedsbreve, medieovervågning - møder - afdelings- og projektmøder - databaser - ekspertguide, medieaktivitetskalender

16. april 2007Nis Peter Nissen Videndeling – opsummering •Viden er både konkret, faglig, koordinerende og relationel •Koordinerende og relationel viden får større betydning •Videndeling foregår både som social interaktion, databearbejdning og via praksis •Udfordringen i vidensamfundet er social (motivation), relationel (netværk) og strukturel (åbenhed) •Videndeling handler ikke kun om at dele eksisterende viden men om at være fælles om udvikling af ny viden … … om at kunne opfinde en (ny) dyb tallerken!

Tak !