Vordingborgskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

NGG-INFO 1.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Præsentation til forældremøder
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
-om uddannelsesparathed
Livsparat- Hvordan skaber vi et læringsmiljø, hvor unge kan udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at leve et selvstændigt og aktivt liv.
Lærerprofessionen.
NGG.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
NGG-INFO 1.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?

Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Uddannelse for udviklingshæmmede
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Præsentation af forårs-sfo
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Vordingborgskolen

Husholdnings og håndarbejdsskole. Loven om de frie skoler som omfatter folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), der tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. 1/3 af undervisningen skal være inden for Hus og hånd- fagene. 50 % undervisning af bred og almen karakter Min. 21 ugentlige timer Eleven skal have afsluttet 9.klasse eller være 16 år.

Vi er: 71 kostelever 11 dagelever 24 lærere 10 tap-personaler timelærere 28 elever på STU

STU-lovgivningen § 5. I uddannelsesplanen, jf. § 4, stk. 2, kan indgå elementer, der leveres af 2) husholdningsskoler, håndarbejdsskoler og folkehøjskoler, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),

Alle vore hold kan være en del af en STU. Hvis eleven opfylder de formelle lovkrav får vi tilskud fra undervisnings-ministeriet i forhold til vore tilskudstakster. Vi har også mulighed for at søge § 25.1 og 25.2 midler fra SPSU. Hvis ikke eleven opfylder de formelle lovkrav kan de stadig gå hos os, men så bliver det som indtægtsdækket virksomhed og uden tilskud. (Den skal kommunen så betale)

Målgruppe: Alle (dog) Udenfor (spec) ”Friår” med mad og samvær Springbræt til teknisk skole Stille unge som har haft en svær skoletid Socialt belastede unge 2. generations indvandrere. Indenfor Ast-diagnose Adha-diagnose OCD Erhvervet hjerneskade Generelle eller specifikke indlæringsvanskeligheder Og mange andre ting

Pædagogisk tilgang til de unge Anerkendende Vi behandler alle forskelligt for at behandle dem lige Vi stiller krav og vi stiller mål om at den enkelte elev skal lære, Vi løfter eleven ind i den næste zone for udvikling Vi prøver et og dur det ikke så gør vi noget andet Kun uddannet personale Lærerne opkvalificeres hele tiden gennem uddannelse Vi ansætter kun personale der kan gå ind for det værdigrundlag og det formål vi har. Hele personalegruppen er klar til at leve med dette som et projekt.

Derfor lykkes det: Vi samarbejder på tværs af holdene Vi giver tid til kernelærerne Vi har 3 lærere på arbejde hver aften Vi har undervisning såvel dag som aften Specielle aftaler fx ast

10. Klasse (Blåt hold) Dansk Matematik Engelsk Køkken Botræning Mulighed for FSA, FS10 …1 fag..2 fag…lektiehjælp…12 elever..2 lærere… Brobygning Dansk Matematik Engelsk Køkken Botræning Valgfag Idræt Svømning

Husholdningshold (Grønt hold) Folkeskolens afgangsprøve i kostfag. Hygiejnecertifikat 1.hjælps bevis Brobygning Dansk Matematik Samfundsfag Boligindretning Svømning Idræt Valgfag

Elevgruppen på disse 2 hold indenfor målgruppen af STU Asperger ADHD (stille) OCD Unge fra specialefterskoler Mobbede, stille, ensomme,

Ung og på vej (Orange hold) Praktiske ting i hverdagen Styrket personlig selvværd og herigennem samvær med andre Bevidstgørelse om faglige og personlige kompetencer Afklaring til det videre forløb ( Rød eller grøn) Køkken Botræning Personlig hygiejne Vask Dansk Matematik Valgfag Svømning Idræt

Rød hold i husene. Laver selv morgenmad Handler ind med hjælp Laver aftensmad i grupper Udvikling i Vuggestuen på 3. år. Laver budget for en uge Handler selv Lærer at tilrettelægge mad for en uge. Køkken Dansk Matematik Valgfag Svømning Idræt

Pædagoglinien Oplæsning af lette bøger Tegning/maling Sanse- og motoriske lege Dukketeater Sjov mad, der medbringes Udendørslege   At være rollemodel Konflikthåndtering Følelser og empati Omsorg og trøst Personlige kompetencer Påklædning Hygiejne Arbejdstid Rettigheder Fagforening Arbejdsområder Arbejdstider Uddannelses/ arbejds- muligheder Vi tager udgangspunkt i Astrid Lindgrens historier om Emil fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe, det praktiske arbejde bygget op omkring dette tema.  

Butiks-linien Personlig betjening Påklædning Hygiejne Arbejdstid Rettigheder Fagforening Arbejdsområder Brancher Arbejdstider Personlige kompetencer Uddannelses/ arbejds- muligheder Rollespil Kontakt til andre unge som arbejder på særlige vilkår Butiksbesøg  

Køkkenlinien: Indkøb og praktisk madlavning: Indkøb, priser, opbevaring og holdbarhed af produkter. Der fremstilles retter og bagværk i køkkenet. Maden anrettes og serveres ved et pænt dækket bord. Bordskik og spisevaner tages op som en naturlig del af dagens program. Madlavningsteknikker: De enkelte koge og stegeteknikker gennemgås og de anvendes i den praktiske madlavning. Ernæringslære: Kroppens sammensætning. Ernæringsfysiologi. Næringsstoffer og næringsbehov gennemgås. Hygiejne og ergonomi: Personlig hygiejne, produkthygiejne og køkkenhygiejne. Ergonomi vil være en naturlig del af forløbet. Levnedsmiddellære: Igennem året arbejdes med alle levnedsmiddelgrupperne. Årstider og højtider: Gennem hele året arbejdes der med sæsonens produkter. Årets højtider og traditioner tages op og der arbejdes evt. på tværs af holdets øvrige fag. Egnsretter og udeliv og grill indgår som emner. I forbindelse med jul tages juletraditioner op, og der fremstilles både moderne og traditionelle juleretter. I forbindelse med påsken laves både traditionelle og utraditionelle retter. Mad og traditioner i andre lande: Der arbejdes med udenlandske produkter, retter og traditioner. Som optakt til årets studietur tages der udgangspunkt i hollandsk mad. Eleverne vælger derudover hvilke lande, de vil arbejde med. Miljø og økologi: Igennem hele forløbet arbejdes der med emnet miljø og økologi. Eleverne gøres mere miljøbevidste og de lærer betydningen af at spare på ressourcerne. I planen indgår emnet Slowfood/fastfood og dermed emballage og affaldsproblematikken.

Fælles for alle Grundig forberedelse til praktik…beskrivelse af elev Hjælp morgen og aften til at komme afsted og evaluere dagen Tilrettelagt med et antal af timer der giver succes Besøg med og af praktiklærer/kernelærer både før, under og efter praktik Vi forsøger at få praktikværter til at evaluere og udfylde kompetencepapirer

Forberedelse til madlavning Kan Kan m.støtte Skrælle grønsager X Beskrivelse af støttebehov: Udskære grønsager Hygiejne omkring grønt

Borddækning, afrydning og opvask Kan Kan m.støtte Dække bord X Beskrivelse af støttebehov: Skal have hjælp til at tælle Rydde af borde Beskrivelse af støttebehov: Opvask Lave kaffe/te Beskrivelse af støttebehov: Vejledning samt hjælp til at tælle Anretning Kan Kan m.støtte Frugtfad X Beskrivelse af støttebehov: Vejledning i valg og udskæring Brødkurv Beskrivelse af støttebehov: Vejledning Buffet

Kompetencevurdering STU-elever fra orange/røde hold PAS-screenes 3 skemalagte kompetencesamtaler om året Målfastsættelse efter kompetence Statusrapporter 2 gange om året dec/maj

Eleven kan fremstille mad med lærers hjælp punkt for punkt. 2 Faglige kompetencer Madlavning UV-plan: Aug/sep Nov/dec Mar/apr L E 1 Begynder/urutineret Eleven kan fremstille mad med lærers hjælp punkt for punkt. 2 Avanceret begynder/rutineret Eleven kan fremstille mad ved hjælp af pæd. tilrettelagt materiale. 3 Kompetent Eleven kan arbejde selvstændigt efter enkle opskrifter. 4 Kyndig Eleven kan arbejde selvstændigt efter opskrifter. 5 Ekspert Eleven kan arbejde selvstændigt med kreativ opgaveløsning. Kommentarer:

Avanceret begynder/rutineret Personlig hygiejne Elevens personlige hygiejne omfatter daglig hygiejne som bad, hårvask, klipning af negle, skift af undertøj og gangtøj. Hertil kommer besøg hos frisør, tandlæge og læge samt elevens viden om og anvendelse af prævention. Aug/sep Nov/dec Mar/apr L E 1 Begynder/urutineret Eleven kan klare personlig hygiejne ved daglig vejledning eller kompenserende hjælpemiddel, f.eks. billedserie. 2 Avanceret begynder/rutineret Eleven kan klare rutinemæssig personlig hygiejne med påmindelse og frisørbesøg o.lign. ved vejledning. 3 Kompetent Eleven klarer personlig hygiejne med vejledning ved særlige behov. 4 Kyndig Eleven klarer personlig hygiejne og søger selv hjælp ved behov. 5 Ekspert Eleven klarer personlig hygiejne selvstændigt. Kommentarer:

Avanceret begynder/rutineret Skabe relationer Elevens evne til at skabe relationer til andre mennesker i såvel kendte som nye situationer. Aug/sep Nov/dec Mar/apr L E 1 Begynder/urutineret Eleven kan med vejledning skabe relationer inden for veldefinerede rammer. 2 Avanceret begynder/rutineret Eleven kan skabe relationer i trygge og kendte rammer. 3 Kompetent Eleven skaber relationer, i nye situationer med vejledning. 4 Kyndig Eleven skaber nye relationer og søger selv vejledning i tvivlstilfælde. 5 Ekspert Eleven tager selvstændigt initiativ til at skabe nye relationer. Kommentarer:

(faglige og sociale kompetencer) Potentialer Dato: xx.xx.xxxx Målsætning for: X CPR.nr. x Hold: x Område: XXX Kompetencer Hvad kan eleven? (faglige og sociale kompetencer) Potentialer Hvad kan eleven med hjælp fra andre? Hvad vil eleven selv lære? Undervisningsmål Hvad skal eleven lære? (hvilke potentialer kan udvikles til kompetencer?) Pædagogiske handleplaner Hvordan skal eleven lære? (metoder og læringsstile) Hvordan kan strukturen være? Målemetoder/ Evaluering Hvordan? Hvornår? Hvem? Dato: xx.xx.xxxx Evaluering: x

Møder 12-ugers afklaringsmøde Pas-screening 1.kompetencevurdering UU-vejleder indkaldes Uddannelsesplan laves Forældremøde i november Status/Udskolingsmøde for 2. årselever i november hvor vi indkalder UU-vejleder, sagsbehandler og evt. forældre

Philip 20 år 1. og 2. år på STU 10.klasse. Tilknyttet grønt hold 3. år VUC 10.klasse fysik og tysk idet han ønsker at gå videre på gymnasiet Tilknyttet grønt hold azpergerdiagnose

Oliver 18 år ADHD og en ekstrem stammen 1.År STU :10.klasse i dansk og eng. Fantastisk musiker 2. år. VUC HF eng. Tilknyttet grønt hold Praktik på Spillestedet Stars.

Sebastian Epilepsi Erhvervet hjerneskade Støtte på aften,weekender osv. Samarbejde med visp,viso, (13 deltagere) Han bliver 18 år Lavet en fuldstændig individuel plan og målsætning. Han går til eksamen i diktat nu til jul

Camilla og Mads (Skovsbo) Har gået på skolen et år inden STU igangsættes Bor i Skovsbo Mads har en praktisk støtte pga synsnedsættelse 20 timer IT-rygsæk

Vuggestuen 3.år STU Laver morgenmad Laver aftensmad i en uge for at lære at bruge rester købe ind osv Praktik Plan udarbejdes for tiden efter Vordingborgskolen

Simon 3.år af STU Asperger Individuelt skema Eneværelse Mål med fsa i dansk Følger grønt hold i mat Institutionskøkken om tirsdagen Pauser indlagt i dagen

Camilla Mutist….3 år hos os Sluttede med FS 10 dansk Mislykket HG med mentor hos os STU igangsat hos os Dagelev Forsøgte VUC mat. 2 timer om dagen Tæller ikke årselev.

Hvad kommer efter…….. Eleverne drager afsted med en kompetencemappe fra Vordingborgskolen med en status/kompetencerapport og alle de evalueringer der er lavet. Vi kan tilbyde mentorordning på skolen Nogle få går i det formelle uddannelsessystem Vi mangler en overbygning

Kompetencebevis USB uddannelsen Kompetencebevis   USB uddannelsen Kompetencebevis Navn: Louise Malinowski Cpr.nr.:   Vordingborgskolens værdigrundlag Den grundlæggende værdi er ansvarlighed i forhold til et sundt og aktivt liv i fællesskab med og i respekt for mennesker med forskellig baggrund og fra forskellige kulturer. Mål for læreprocesser At den unge udvikler faglige og sociale kompetencer i forhold til fremtidigt valg af uddannelse og erhverv. At den unge erhverver sig indsigt i en sund levevis. At den unge tilegner sig praktiske og teoretiske kvalifikationer, der styrker ham/hende i personlige valg i forhold til en aktiv og selvstændig voksentilværelse. At den unge opnår erkendelse i forhold til egen identitet og selvforståelse. At den unge arbejder med livsoplysning og demokratisk dannelse. Uddannelsens varighed Undervisningen har et omfang af mindst 840 timer heraf udgør højst 280 timer praktiske forløb samt praktik udenfor det daglige undervisningsmiljø. Kompetencer, tidligere beskrevet eller afdækket med PAS el. lign. Stærk Medium Mindre stærk Opmærksomhed X Hukommelse Visuel kompetence Social kompetence Motorisk kompetence Sproglig kompetence Logisk/matematisk kompetence Faglige kompetencer Louise klarer tekster på 2. klasses niveau, hun magter sproglig og grammatisk opgaveløsning på 3. klasses niveau. I matematik har Louise arbejdet med klokken, mål og vægt samt pengenes værdi. Hun er blevet mere sikker på pengenes værdi, det er nødvendigt med støtte til at vedligeholde denne kompetence. Louise er meget interesseret i de samfundsfaglige fag, hun giver gerne udtryk for egne meninger og holdninger. Louise kan lide at arbejde i køkkenet, hun klarer at lave enkle opskrifter på egen hånd. Dansk Mål: At Louise følger ekstra dansk hver onsdag aften. Evaluering: Louise er tilfreds med sin egen udvikling. Hun er kommet hver gang. Samfundsfag Mål: At Louise arbejder på at følge med i hvad der sker ude i verden, eksempelvis ved at se nyheder. Evaluering: Louise er overrasket over, hvor meget hun egentlig lærer, ved at se nyhederne i fjernsynet. Kostfag Mål: At Louise selvstændigt kan lave enkle madretter. Evaluering: Louise bliver bedre og bedre til, at huske hvordan hun skal tilberede forskellige retter. Hun er begyndt, at lave enkle retter uden opskrift, de sidder nu på rygraden. Personlige kompetencer Louise har udviklet gode kompetencer indenfor området: Kommunikation med offentlige myndigheder. Hun vil fortsat have brug for støtte til, at læse post fra offentlige myndigheder m.v. Mål: At Louise selv skal ringe og bestille tid hos læge – tandlæge m.v. Evaluering: Louise har klaret disse opgaver selvstændigt. Mål: At Louise selv skal betale regninger på posthuset. Evaluering: I starten var Louise ikke meget for, at gå på posthuset og betale regninger. Hun klarer nu selvstændigt både at hæve penge og betale regninger. Sociale kompetencer Louise kan udfylde sin fritid. Hun deltager i de forskellige tilbud, der er på skolen, hvor hun også hygger sig meget med veninderne. Louise besøger også tit bekendte i byen. . Emotionelle kompetencer Louise kan reflektere over egne følelser og søge relevant støtte til at drøfte livets udfordringer. Praktikker i skoleåret 2008/2009 samt 2009/2010 Praktiksted: Reva Det beskyttede værksted Periode: Ugerne 5-6-8-9 2009 Indhold: Louise skal afprøve forskellige opgaver i et køkken. Mål: At Louise får afprøvet et længerevarende praktikophold i et beskyttet miljø. Det er aftalen, at hun skal være i køkkenet, både i deres afdeling i Vordingborg samt i ungegruppens køkken i Præstø Evaluering: De har været glade for Louise, hun viste mange kompetencer i et køkken. Hun passede de opgaver hun blev sat til. Hun tog selv initiativ til flere ting på egen hånd i takt med, at hun blev fortrolig med arbejdsgangen. Louise var tilbøjelig til at overtage styringen fra de andre ansatte, når de arbejdede langsomt. Louise mødte til tiden og overholdt pauserne. Bistroen Kvickly i Vordingborg Ugerne 21-23-24-25 2009 Louise afprøver forskellige arbejdsområder f.eks. opvask – afrydning – tilberedning af grønsager – fremstilling af smørebrød samt almindeligt forefaldende køkkenarbejde. At Louise får afprøvet et længerevarende praktikophold i et køkken, inden hun helt lægger sig fast på hvilket fagområde, hun gerne vil arbejde med fremover. Louise har arbejdet støt og roligt med de opgaver, hun er blevet sat til. De første par uger skulle hun bruge på at lære de ansatte samt arbejdsgangen i køkkenet at kende. Hun er blevet sat ind i forskellige arbejdsopgaver. Louise har prøvet at være med til at tilberede smørebrød. Dette var utrolig stressende for Louise. Hun havde svært ved, at huske, hvordan pålægget skulle anrettes m.v. Processen måtte opgives. Louise har været meget glad for at være i Bistroen og det er aftalen, at hun skal komme igen efter sommerferien. Når hun starter igen, skal der afprøves nye arbejdsopgaver. Ugerne 46-47 2009 Der bygges videre på de arbejdsopgaver, Louise arbejdede med i sidste praktikperiode, opvask – afrydning – tilberedning af grønsager – fremstilling af smørebrød samt almindeligt forefaldende arbejde. Længere arbejdsdage – prøve at være med til kun at smøre brødet til smørebrød, samt være med til at pynte det af. I denne periode, har Louise prøvet forskellige arbejdstider, samt længere dage. Hun kan godt magte de forskellige arbejdstider, men mere end max 5 timer pr. dag, kan hun ikke klare. Louise er nu kommet med i smørebrødsprocessen igen, hun smører brødet, dette klarer hun fint. De bygger fortsat på med nye opgaver. Ugerne 5-6 samt 15-16 2010 At vi får fundet ud af om Louise kan fortsætte i Bistroen efter sommerferien. At Louise fortsat bliver præsenteret for nye opgaver i små doser. Kemien mellem Louise og de øvrige ansatte er rigtig god. I Bistroen ved de nu hvad Louise magter, de bygger stadig på hendes arbejdsopgaver, hvilket fungerer godt for Louise. Louise vil rigtig gerne fortsætte sit 3 år på ungdomsuddannelsen i Bistroen. De vil gerne gå ind i dette projekt. Sammenfatning Louise har fået bolig i Præstø, hun bliver tilknyttet et bofællesskab med andre unge fra målgruppen, dette er rigtig godt for Louise. Louise vil have brug for en støtte/kontaktperson, som kan hjælpe hende i dagligdagen. Specielt i starten vil der være brug for en del støttetimer til at strukturere dagligdagen, så det bliver muligt for Louise at bo i egen bolig. Det er aftalt med Bistroen, at Louise fra sommerferien kan få arbejde i Kvickly ca. 3 timer pr. dag. Louise og jeg aftaler med Bistroen, hvornår hun starter op efter ferien. Vi har ligeledes talt om, at mulighederne for at tage et hygiejnekursus skal undersøges. Louise vil have brug for støtte, hvis hun skal kunne tage dette kursus. Det er aftalt med Vordingborgskolen, at Louise stadig skal være knyttet til skolen i et eller andet omfang. Louise vil have mulighed for, at komme og spise en til to aftener om ugen, deltage i ekstra dansk, cafeen, torsdagsarrangement samt deltage i sommerskolen. Louise vil igennem dette stadig være en del af skolens sociale liv og derved holde kontakten, til de venner hun har på skolen. Kernelærer Helle Pedersen bliver tovholder i forhold til Louises ungdomsuddannelse. Aftalen er at Helle står for kontakten til Kvickly og UU vejleder. Ligesom Helle vil sørge for, at Louise bliver orienteret om de ting der foregår på skolen. Helle vil jævnligt have en samtale med Louise. Dato: 25. juni 2010 kernelærer forstander