Darum skole 4. november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SMED Single Minute Exchange of Dies
Lederens kommunikation og værktøjer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Nina Tange Aarhus Universitet
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Green Field - fremtidens byggeplads!
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Læreren som læringsleder
Lyttende trioer Formål:
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Bachelorprojektvejledning?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Darum skole 4. november 2013

Drøft med din sidemand, hvilke tanker du har gjort dig vedrørende dine kommunikative kompetencer Være aktiv lyttende Være fastholdende og respektfuld Fastholde indhold og proces i samtalen Skabe udvikling i samtalen Være tydelig og direkte Give feedback (3:1)

KARL TOMMS Spørgsmåls-typer

Systemiske spørgsmål Lineære spørgsmål Undersøge Strategiske spørgsmål Korrigere Cirkulære spørgsmål Udforske Refleksive spørgsmål Facilitere

Makkerøvelse Min morgen Ved hjælp af Karl Tomms spørgsmålstyper skal du spørge ind til din kollegas morgen. Husk: Du skal vide mere end – ”jeg gjorde, og så gjorde jeg…” Spørg i alle fire typer af spørgsmål: Fakta, betydning, ønsker, handling I får 5 min hver

Øvelse I skal finde en hverdagsting I gerne vil ændre på. Det kan være motionere mere, spise mindre is…… I skal nu stille spørgsmål ud fra kun en af de fire spørgsmålstyper. Når der er gået tre minutter rokerer fokuspersonen og får en ny spørger.

Pause 18-18.30

Trioøvelse Team ? Hvilke udfordringer ser jeg i teamarbejdet? Børn og forældre Lokale og materialer Værdier holdninger ? Ledelse

Princip for FEEDBACK 3:1 = Succes 3 specifikt positive 1 forbedring

Tidsramme I har 90 min til opgaven. Hver person har ca. 30 min i hver rolle. Udspørg 10 min Reflekterende team 2 min Feedback 5 min Observatøren holder tiden

Værdilinjen Hvor langt er du nået, på vej mod øgede kommunikative kompetencer. Stil dig op på linjen efter hvor langt du selv synes du er nået. Den ene ende af vejen repræsenterer ingen udvikling Den anden ende af vejen, at du er tæt på at være der hvor du gerne vil være. Vi deler linjen på midten og forskyder jer ind på to rækker. Tal med din makke om hvad der har fået dig til at stå der hvor du nu er. Brug gerne skalaspørgsmål. Hvorfor er det 3 og ikke 2, hvad skal der til for at 4 bliver 5. . . .

God arbejdslyst Vi håber I får god anvendelse af spørgeteknikkerne i jeres fremtidige arbejde

Spørgeguide Fastholdende. Bruges for at påvirke: Hvornår har du tænkt dig at gøre noget med problemet? Hvornår tager du det første skridt? På hvilken måde har dette teammøde bidraget til en afklaring af emnet? Hvilke handlinger skal sættes i værk umiddelbart herefter? Hvem skal involveres i handlingerne? Hvem skal informeres? Hvilken hjælp er der brug for? – fra hvem? Hvornår skal disse handlinger være igangsat?  Hvilke forhindringer kan der være? Hvordan kan I komme udenom forhindringerne?   Hvordan kan den viden du/I har nu bruges i teamet? Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var der ikke? Hvad var det første der skete? Hvem er involveret? Hvornår er det startet? Spørgeguide Udfordrende. Fremmer ændringer: Hvad tror du, han tænker, når han havner i den situation? Hvad kunne du tænke dig blev anderledes, hvis du…? Hvilke nye muligheder vil det give, hvis du/I gør sådan? Hvis vi mødtes om xx måneder, hvad er der så sket? Hvad vil der ske hvis du/I opgav den plan? Hvis du var en flue på væggen I jeres team, hvad ville du så høre? Hvad skal du/I gøre mere/mindre af for at komme videre? Hvis du/I skulle komme med en metafor om jeres team, hvad skulle det så være? Hvad er det bedste spørgsmål jeg kan stille dig lige nu?  Hvilke scenarier kan vi opstille? Hvordan tror du din kollega ville beskrive…..? Bestemte du dig for det før eller efter….? I forhold til det hun siger nu, hvad er så den største forskel…? Giver det mening for dig at vi…..? Hvad tror du han ville sige, hvis du…..? Uddybende. Udforsker relationer og forskelle, sætter i sammenhæng: Hvordan hænger det sammen med..? Hvad er anderledes nu - på hvilken måde..? Hvem er mest påvirkede af det NN gør? Når NN siger sådan, hvad tænker du så? Hvilke sammenhænge kan du/I se nu? Hvilke andre spørgsmål vil du/I gerne have svar på nu? Fra hvem? Hvad tror du de vil svare? Hvem i teamet anerkender din indsats? Hvordan opfatter de andre situationen? Hvordan forventer dine kolleger at du skal forholde dig? Er der forskelle på hvordan du reagerer når det er A der gør det eller når det er B? Hvad er vigtigt for dig?  Hvordan har du det med det?