Fra Inspiration til Innovation: Kunsten at Innovere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Divergent og Konvergent
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Fagets formål, fokus og fagmål
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Tordenskrald eller Rundetårn? - Om at evaluere innovation
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Forankring af praksis i et innovativt perspektiv
Ledelse af innovative medarbejdere
Kapitel 3.
NOEA/Aalborg Universitet
Fagdidaktisk kursus i religion
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Innovationstyper & Innovationsrader
Den lærende organisation
Innovationsdiamanten
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
DAT 7. ENT. E d Opsamling Interessent analyser + anvendelse og præsentation. Preston artikel. Gartner + anvendelse og præsentation. Darsøe.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Master i Projekt- og innovationsledelse
DELTAGELSE I SAMARBEJDE
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fra Inspiration til Innovation: Kunsten at Innovere Af Lotte Darsø, ph.d. Innovationsrådgiver Dansk Management Forum Lotte Darsø, ph.d.

Innovation 1. Innovation er organiseret, systematisk, rationelt arbejde 2. Innovative organisationer udnytter forandring som en mulighed for at skabe ny værdi 3. Innovative organisationer indbygger organiseret udryddelse af systemer, procedurer og processer i organisationen Lotte Darsø, ph.d.

Innovation = nyskabelse som frembringer (økonomisk) værdi Inkrementel: a) Forbedring af processer, produkter eller metoder, b) Udnyttelse af eksisterende viden, produkter, eller råvarer til nye applikationer eller nye markeder Radikal: Ny, overraskende og anderledes tilgang, kobling eller komposition. Radikale innovationer er sjældne. Social: Udspringer af sociale behov, snarere end af teknologi. Relateret til nye former for social interaktion, organisation, adfærd eller funktioner I et kompleksitetsperspektiv: fokus på betydningen af små tilsyneladende ubetydelige forandringer, som bevirker pludselig opståen af innovation (jf. ’sommerfugleeffekten’) Lotte Darsø, ph.d.

Kompleksitets Paradigme ikke lineær helhed ubestemt Newtons Paradigme lineær atomisering bestemt reduktionisme enten-eller sikkerhed aktualitet subjekt-objekt split vacuum Kompleksitets Paradigme ikke lineær helhed ubestemt emergent og selv-organiserende både-og usikkerhed potentialitet udelt univers kvante vacuum Lotte Darsø, ph.d.

Kreativitet Kreativitet er at lege med idéer, tanker og muligheder Kreativitet er med til at skabe et gunstigt arbejdsklima i grupper og organisationer Kreativitet fremmes gennem inspiration og provokation Kreativitet kan læres og befordres ved hjælp af kreativitetsmetoder Lotte Darsø, ph.d.

Forskelle mellem Kreativitet og Innovation Kreativitet er: En proces Rettet imod kreativitet (dvs et mål i sig selv) Evalueres af skaberen selv Innovation er: Et resultat Rettet imod værdiskabelse (økonomisk afkast) Evalueres af modtagerne Lotte Darsø, ph.d.

Innovation in the Making Interaction Research with Heterogeneous Groups of Knowledge Workers Creating New Knowledge and New Leads by Lotte Darsø, Ph.D. Lotte Darsø, ph.d.

relationelle processer konceptuelle processer krystallisering spørgsmål eller problem personer relationelle processer konceptuelle processer kommunikation handling Arbejdsmodel for forskningsprojekt Lotte Darsø, ph.d.

Innovationsprocesmodel Ikke-viden Viden Koncepter Relationer Lotte Darsø, ph.d.

Lotte Darsø, ph.d. Typisk projekt i stor ”gammel” virksomhed viden ikke-viden koncepter relationer Typisk projekt i stor ”gammel” virksomhed Typisk projekt i lille biotek virksomhed Typisk projekt i lille start-up virksomhed Innovativt projekt Lotte Darsø, ph.d.

Kollektiv Monolog Fragmenteret Ingen lytning Usammenhængende Selvpromovering Høflig Mødetype: ’Reception’ Lotte Darsø, ph.d.

Ægte Kommunikation Aktiv lytning Dele med hinanden Bygge på hinandens idéer Fokuseret Mødetype: ’Klub’ Lotte Darsø, ph.d.

Antagonistisk Dialog Uenighed Forskellighed Argumenter Spænding/konflikt Mødetyper: ’Debat’ ’Dialog’ Lotte Darsø, ph.d.

Antagonistisk: Debat Uenighed Forskellighed Rationelle argumenter Retorik Spænding/konflikt Lukket og bedrevidende holdning Lotte Darsø, ph.d.

Antagonistisk: Dialog Uenighed Forskellighed Fælles søgen Fælles fokus – men forskellige perspektiver Lytte for at forstå Spørgsmål Åbenhed og nysgerrighed Lotte Darsø, ph.d.

Lotte Darsø, ph.d. KOMMUNIKATIONS REFERENCERAMME destruktiv kurs antagonistisk dialog KOMMUNIKATIONS REFERENCERAMME kollektiv monolog ægte kommunikation destruktiv kurs konstruktiv ustabil zone stabil zone rum for nyskabelse Lotte Darsø, ph.d.

Lotte Darsø, ph.d.

DATA, INFORMATION OG VIDEN (Kilde: Max Boisot, 1998:12) Perceptuelle og konceptuelle filtre person (viden- kilde) begivenhed (data kilde) data information Lotte Darsø, ph.d.

Gartner-rollen Ansvarsområder: hver enkelt deltagers velvære gruppeklima energi niveau dannelsen af positive relationer dannelsen af et fælles afsæt at kende hinanden godt (stærke sider) Lotte Darsø, ph.d.

Hofnar-rollen Ansvarsområde: stimulere til idéer og spørgsmål: de “dumme” de “vilde” de “umulige” de “brændende” de “hypotetiske” Lotte Darsø, ph.d.

Formidler-rollen Ansvarsområder: begrebsafklaring (associationer, forklaringer) anskueliggørelse (tegne, “modellere”) beskrivelser (ord, metaforer, eksempler) forståelse (afklare enighed og uenighed) visioner (fælles billede) Lotte Darsø, ph.d.

Udfordrer-rollen Ansvarsområder: screening af gruppens viden gatekeeper indsamling af facts spørgsmål om underliggende antagelser igangsætte de “frække” spørgsmål Lotte Darsø, ph.d.

Forskellen mellem et Prejekt og et Projekt Prejektet er: Målsøgende Divergent Ikke lineært Kaos tid Procesdrevet Forlænget og åbent beslutningsrum Projektet er: Målstyret Konvergent Lineært Tidsbegrænset Resultatdrevet Hurtige beslutninger Lotte Darsø, ph.d.

the impact of decisions available information and knowledge The dilemma of project planning, Mikkelsen & Riis, 1992 Lotte Darsø, ph.d.

the impact of decisions available information and knowledge Ideal Project Flow (inspired by Mikkelsen & Riis, 1992) Lotte Darsø, ph.d.

MODES OF WORKING TOWARDS INNOVATION essential to share some need no need simple puzzles complex problems sharing barrier uncertainty barrier modes of working unshared certainty cooperation shared uncertainty MODES OF WORKING TOWARDS INNOVATION Critchley & Casey, 1991: Uncertainty and Sharing Lotte Darsø, ph.d.

Barrierer for videnbaseret innovation i organisationer Manglende fokus på innovation fra managements side – mere fokus på drift Organisationens ’praksis’ for projektarbejde Eksperter med ’bedreviden’ Organisationskultur/faglige subkulturer Manglende evne til at håndtere diversitet Mangel på tid og prioritering Lotte Darsø, ph.d.

Tendenser i nutidens organisationer Forandring og effektivitet med “lysets hastighed” Dybde og mening med “livets hastighed” (kilde: Margaret Wheatley) Lotte Darsø, ph.d.

Kunst Erhverv Vi bør eksperimentere med kunst som ”metode” til: Mål Tema Proces Samspil Vi bør eksperimentere med kunst som ”metode” til: At formulere og løse problemer anderledes At skabe fælles forståelse og dybe relationer At fremme kreativitet og innovation At skabe forandring – og forankre denne At udvikle nye kompetencer Lotte Darsø, ph.d.

Kunsten at innovere … Kunsten at innovere i en gruppe afhænger af skabelsen af et dynamisk samspil imellem udvikling af relationer, koncepter, viden og ikke-viden Fokus bør især være på relationskompetencen, som er grundlaget for interne bæredygtige relationer og eksterne værdiskabende netværk Kunsten at innovere handler i høj grad om at være i stand til at kombinere forskellige perspektiver Det kræver mod og engagement at udforske det ukendte og at udstille sin egen ikke-viden Lotte Darsø, ph.d.