Randers Kommune BDO-analysen - hvad gør vi nu i Social og arbejdsmarked ! Knud Aarup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Inddrag nu Kick-off møde
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Hanne Manata Socialchef Aalborg Kommune
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Afrapportering på institutionsmål v
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Date :31 1.
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Præsentation for byrådet i Randers Kommune - torsdag den 27. august 2009 Præsentation af BDO KR’s analyse af området for udsatte børn og unge samt området.
”Vi når målet – men hvordan?”
Region Midtjyllands forslag til rammeaftaleudvidelser/ reduktioner for 2011.
Forbedringstavlen – er et must
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
2-01.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den kommunale vejledning om STU
Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter
29. Plan- og budgetlægning
Fokus på det specialiserede område
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Paradigme 2.0.
Nye ældre – nye muligheder
sammen om sundhed Sundhedsforum
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Muligheder og rettigheder
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
KD-netværk Disposition Status samarbejdet mellem kommunerne og med Region Midt Status fælles analyse Knaster Samarbejdsaftale.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Rehabilitering og hjemmehjælp
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Administrativ organisering
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Randers Kommune BDO-analysen - hvad gør vi nu i Social og arbejdsmarked ! Knud Aarup

2 Randers Kommune Anbefaling 1 Organiseringen af udføredelen BDO anbefaling: • fremme dialogen mellem leverandører på dag- og døgnområdet • mere flad struktur. • overordnede styring og udvikling af udføredelen styrkes • funktionsopdelt organisering • rationalisere og styrke den strategiske ledelse på funktionsniveau.

3 Randers Kommune Anbefaling 1: Organiseringen af udføredelen S&A handleplan: • Handicapområdet har allerede fra 2008 gennemført omorganisering af udføredelen med etablering af 4 styringsområder: • Voksen-bo • Voksen-aktivitet • Børneområdet • CSV (tidl. Odinskolen) • Arbejder pt. med tættere samarbejde mellem egne tilbud og lokale private tilbud, f.eks. omkring aflastning.

4 Randers Kommune Anbefaling 2 Omorganisering af myndighedsområdet BDO anbefaling: • omorganisering af myndighedsområdets opdeling mellem anbringelse og forebyggelse.

5 Randers Kommune Anbefaling 2: Omorganiseringen af myndighedsområdet • Myndighedsområdet børnehandicap har få ansatte (11 ansatte soc.rådg.) - derfor er forholdene enklere! • Status pt. ca. 60 anbringelsessager og ca. 400 forebyggelsessager • Anbringelser er meget stabile pg. handicappet og børnene er forsat ”anbragt” som voksen (OHP) • Lettere at se en anbringelsessag på forhånd S&A handleplan:  Alle ansatte har nu både forebyggelse og anbringelsessager – undtagen nyuddannede

6 Randers Kommune Stabilitet i anbringelsen: hvordan er anbragte børn placeret som voksne? PctType institution – målgruppeEksempel 11 % Døgnanbragt som voksne på ”kenen” i døgninstitution. Typisk meget svært fysisk/ psykisk handicappede Harridslev, Sødisbakke eller Sølund 26 % Anbragt i institutionslignende bofællesskaber m.v. Hovedsagelig retarderede i noget sværere grad Bosted Høvejen, Tronholmen og dele af Bosted Harridsslev og Marienborgvej. Enkelte i egentlige mindre bofællesskaber 26 % Anbragt i institutionslignende bofællesskaber og egen bolig med hjemmevejleder. Hovedsagelig udviklingsforstyrrede. Hinnerup kollegierne, opholdsteder for voksne udviklingsforstyrrede. Nogle i egen bolig med løbende bostøtte, samt beskyttet beskæftigelse m.v 36 %Gruppe med et mindre fremtidigt støttebehov. Flere forskellige grupperinger – ADHD, Autismespekterforstyrrelser, lettere retarderede Randers bo- og erhverv, beskyttet beskæftigelse, hjemmevejleder i forskelligt omfang. Enkelte er søskende til handicappede i familier med sociale problemer og er derfor anbragt under handicap.

7 Randers Kommune Anbefaling 3 Sektorpolitikken BDO anbefaling: • fokus på sektorpolitikken, og man skal kvalitetssikrer håndbogens procedurebeskrivelser med udgangspunkt i standarder for sagsbehandling. • revurdering af sektorpolitikken i efteråret 2009 bør anvendes til at forankre politikkens indhold • i kommunens redskaber og værktøjer, • i medarbejdere og lederes bevidsthed.

8 Randers Kommune Anbefaling 3: Sektorpolitikken S&A handleplan: • Revision af sektorpolitikken er påbegyndt • Proces-, tids- og implementeringsplan, bliver forelagt Socialudv. 2/9 • Revisionen laves i samarbejde med B&S • Handicapafdelingens procedure samles i handicapportalen – del af ”broen” • Arbejdet med revision af standarder for sagsbehandling skal samordnes med sektorpolitikken og ”checkes” for om de er tilstrækkeligt operationelle (Fim/KL 25 anbefalinger)

9 Randers Kommune Anbefaling 4 Inddragelse af familie og netværk BDO anbefaling: • prioritering og inddragelse af familie og netværk i højere grad • både i undersøgelsesfasen og handleplansfasen. Brug af netværksmøder og familierådslagning.

10 Randers Kommune Anbefaling 4: Inddragelse af familie og netværk S&A handleplan: • Arbejdsgruppe er nedsat, der skal beskrive nye initiativer der kan fremme netværksanbringelser • beskrive metoder/ redskaber • hvordan implementering af metode/ redskaber skal foregå • Arbejdet laves i samarbejde med B&S.

11 Randers Kommune Anbefaling 5 Kompetenceforholdene BDO anbefaling: • der bør udarbejdes en specifik kompetenceplan på såvel området for udsatte børn som børnehandicap.

12 Randers Kommune Anbefaling 5: Kompetenceforholdene S&A handleplan: • Pga. økonomiske merforbrug i foråret etableret midlertidig kompetenceplan, der indebærer en ledelsesmæssig centraliseret visitation • Af strategiplan for myndighedsområdet (SU 10/12-08) fremgår: • At der skal laves en kompetence-plan. • Dette arbejde er efter BDO-rapporten fremrykket. • Centralt i kompetence-planen vil være den fremtidige tilrette- læggelse af visitationen af ydelser og indsatser • Kompetence-planen vil blive fremlagt for det nye Socialudvalg i januar 2010

13 Randers Kommune Anbefaling 6 IT løsning til sagsbehandling BDO anbefaling: • højere grad af anvendelse af en IT løsning, der kan fremme effektiviteten og styringen i sagsbehandlingen, • integrere sagstyring, sagsbehandling og journalisering.

14 Randers Kommune Anbefaling 6: IT løsning til sagsbehandling S&A handleplan: • Der arbejdes videre på at gøre AS2007 til en platform for den løbende styring på området • Der er nedsat en arbejdsgruppe i samarbejde mellem Handicap, B&S og IT afdelingen • Rapport inden udgangen af 2009.

15 Randers Kommune Anbefaling 7 Visitations- og sparringsudvalget BDO anbefaling: • udvalget på familieområdet gen- eller nytænkes, så der sikres • sammenhængen mellem indsatsernes kvalitet og pris • legitimitet i sagsbehandlingen.

16 Randers Kommune Anbefaling 7: Visitation S&A handleplan: • Fokus på § 50 undersøgelsen: • Første led i en diskussion af hvad der kan iværksættes • Fastholde det bredde fokus – ikke vælge anbringelse/ forebyggelse for tidligt • Afgørende grundlag for kvalitet i handleplanen (§140) – hvad skal der komme ud af det vi gør! • Vægt på godt ”købmandsskab”: hvad vil vi købe og hvad må det koste – præcision med ydelser • Nedsat arbejdsgruppe vedr. modeller for ”købsfunktionen”  VISITATIONEN – DET AFGØRENDE OMDREJNINGSPUNKT

17 Randers Kommune Anbefaling 8 Benchmarkinganalysen BDO anbefaling: • de gennemsnitlige udgifter på området, er større end sammenligningskommunernes. Årsagen er primært et gennemsnitlig højt omkostningsniveau pr. sag.

18 Randers Kommune Anbefaling 8: Anbringelsesmønsteret (1) Karakteristik af nuværende 61 anbringelsessager: • Meget lille omsættelighed i anbringelserne, jf. tidligere • Stor del af udgifterne går til meget specialiserede institutioner – få substitutionsmuligheder. • Hovedparten af anbringelserne kommer fra velfungerende familier, som har måttet give op overfor deres barns handicap. Plejefamilier44 % Opholdssteder18% Institutioner34 % Eget værelse3 %

19 Randers Kommune Anbefaling 8: Anbringelsesmønsteret (2) S&A handleplan: • Flere familieplejere – specialiserede familieplejere – som alternativ til institutionsanbringelse • Øget brug af anbringelser på eget værelse med støtte af forskellige former – især ift. udviklingsforstyrrelser • Øget støtte til de familier, der er ved at give op overfor deres barns handicap – effekt: barnet bliver længere i hjemme (Handicap har allerede pt. en høj alder for anbringelser)  Effekt af indsatsen: udgifterne per anbringelse skal gennm. nedbringes med kr Kr Kr Kr Kr

20 Randers Kommune Anbefaling 9 Økonomistyring BDO anbefaling: • strammere og mere fokuseret økonomistyring • på sagsniveau, fx gennem konsekvent inddragelse af viden om foranstaltningernes pris i visitationen, • den samlede overordnede økonomistyring af områderne. • initiativer der retter sig mod • såvel ledere og medarbejdere, • understøtte en økonomistyringskultur, • at have og bruge de nødvendige værktøjer til økonomistyringen • sammenkæde budgetansvar med det faglige ansvar.

21 Randers Kommune Anbefaling 9: Økonomistyring (1) S&A handleplan: • Budgetansvarligheden skal ud til den enkelte besluttende medarbejder – budgettet skal nedbrydes yderligere ift. i dag. • Dispositionsregnskab på individniveau • Økonomistyring og budgetlægning baseres herefter på taksterne (prisen) gange antal personer – korrigeret til helårs- virkning m.m. (Eks på skema næste side)

22 Randers Kommune Anbefaling 9: Økonomistyring (2) Antal borgere 2009 Gennemsnits- pris pr. person 2009 Forventet forbrug ud fra nøjagtigt antal personer og gennemsnitspris Løbende månedlig budgetopfølgning med faktisk konkret beregning på antal personer og priser Antal voksne med handicap- hjælpere kr kr. +/- i forhold til budget – forklaring i form af enten flere/færre personer eller stigende/faldende priser Antal handicappede børn i plejefamilier kr kr. +/- i forhold til budget – forklaring i form af enten flere/færre personer eller stigende/faldende priser Eks. Antal borger i tilbud og gennemsnitspriser for disse tilbud

23 Randers Kommune Anbefaling 9: Økonomistyring (3) • S&A klar v.hj.a. IT-systemet AS2007 med data for følgende områder: • Handicap voksne: • Handicaphjælpere • Familiepleje • Ledsageordninger • Handicap børn: • Plejefamilier • Døgntilbud • Dispositionsregnskab dækkende alle handicapområder fra 1. januar og 2. budgetkontrol 2009 for alle store døgnområder  Besluttet at lade BDO lave en økonomiske analyse af voksen-handicapområdet

24 Randers Kommune Anbefaling 10 Budgetfordelingsmodel og styring på aktivitetsniveau BDO anbefaling: • der bør indføres en form for aktivitetsbaseret budgetfordelingsmodel på de forebyggende og rådgivende institutioner • afbalancering af hensynet til fleksibelt, overfor at opgaverne ikke altid visiteres særligt præcist • hensynet til at udnytte kapaciteten i egne tilbud mere effektivt.

25 Randers Kommune Anbefaling 10: Budgetfordelingsmodel og styring på aktivitetsniveau S&A handleplan: • På handicapområdet er der indført aktivitetsbaseret budgetfordelingsmodel – en ren BUM model med faste takster • Det videre arbejde er at evaluere modellen i 2010, for eventuelle justeringer

26 Randers Kommune Anbefaling 11 Handleplansarbejdet BDO anbefaling: • fokus på handleplansarbejdet, • skal bruges ved bestilling og opfølgning på ydelser ved leverandøren.

27 Randers Kommune Anbefaling11: Handleplansarbejdet S&A handleplan: • Se tidligere punkter • i forbindelse med de ½ årlige kvalitetstilsyn, vil der blive fulgt op på handleplansarbejdet • Første kvalitetstilsyn er planlagt i efteråret 2009.