Oplæg om den nye dagtilbudslov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Inddrag nu Kick-off møde
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Læring i bevægelse - hvorfor?
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Sprogvurderinger af 3-årige
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Børne- og Ungeområdet Målgrupper
PR Kampagne for folkeskolen
Ændring af arbejdsmiljøloven
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Præsentation af forårs-sfo
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Evaluering.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Metoden brugerstyret behandling
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Oplæg om den nye dagtilbudslov 5. oktober 2007

Dagsorden Formålsbestemmelser Etableringsformer Sprogvurderinger Indhold i tilbuddene Central evaluerings- og rådgivningsfunktion Offentliggørelse Fleksibilitet og friplads til madordninger ---- Kvalitetsreform og dagtilbudsdagsorden Deltid og heltid

Ny lov og ny bekendtgørelse mv. Lov nr. 501 af 06.06.2007 om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (Dagtilbudsloven) Afsnit I – Indledning Afsnit II – Dagtilbud til børn indtil skolestart Afsnit III – Fritidshjem til børn i skolealderen Afsnit IV – Klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge Afsnit V – Private pasningsordninger Afsnit VI – Administration mv. Bekendtgørelse nr. 979 af 23.7.2007 om pasningsgaranti, kommunens tilskud til brug for dag-, fritids- og klubtilbud, forældrenes egenbetaling og indhentelse af børneattester mv. (Dagtilbudsbekendtgørelsen)

Formål med loven Lovens § 1. Overordnede formål med loven; 1) fremme børn og unges trivsel, udvikling og læring… 2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder i forhold til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker 3) forebygge negativ social arv og eksklusion … 4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene. Alle lovens bestemmelser skal fortolkes i lyset heraf De enkelte formål er ligestillede

Formål for dagtilbud Lovens § 7 Væsentligste ændringer i forhold til den gamle formålsbestemmelse for dagtilbud Børnemiljø indføjet (stk. 1) Fokus på børns læring tydeliggjort (stk. 3) Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre en god overgang til skole ved at udvikle og understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. Dagtilbud skal i samarbejde med skolerne skabe en sammenhængende overgang til skole og fritidstilbud. (stk. 5)

Formål for fritidshjem Lovens § 45 Væsentligste ændringer i forhold til den gamle formålsbestemmelse for dagtilbud (+ fritidshjem): Børnemiljø indføjet (stk. 1) Fritidshjem skal involvere og aktivere børn, der har brug for en særlig indsats (stk. 2) Fritidshjem skal fremme børns sproglige, æstetiske og kropslige udtryksformer, sundhed og kendskab til naturen (stk. 3) Fritidshjem skal fremme kendskab til og samspil med andre typer af fritidstilbud, herunder idrætsforeninger og kulturtilbud (stk. 5) Fritidshjem skal i samarbejde med skolen og forældre medvirke til at skabe en sammenhængende overgang mellem skolens undervisningsdel og fritidshjemmet. Fritidshjem skal give børn mulighed for lektielæsning (stk. 6)

Formål for klub Lovens § 65 Væsentligste ændringer i forhold til den tidligere formålsbestemmelse for klub mv.: Klubber skal give større børn og unge kendskab til øvrige aktivitets-, kultur- og fritidstilbud, så børnene og de unge bliver i stand til selv at tilrettelægge deres fritidsliv, når de ikke er i klubtilbud m.v. Klubber skal støtte de større børn og unge i deres fremtidige muligheder på uddannelsesområdet og på arbejdsmarkedet.

Etableringsformer To forskellige etableringsformer for dagtilbud: I daginstitution som Kommunale Selvejende (aftale med kommunalbestyrelsen) Private (godkendt af kommunalbestyrelse) I private hjem som Kommunal dagpleje Privat dagpleje (aftale med kommunalbestyrelsen) Dvs. muligheden for at etablere puljeordninger udgår.

Privat dagpleje Kommunalbestyrelsen afgør, om den vil indgå en aftale med en privat dagpleje Tilskud fastsættes af kommunalbestyrelsen på grundlag af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den enkelte private dagpleje Forældrebetaling kan maksimalt udgøre 25 pct. af den private dagplejes bruttodriftsudgifter, som aftalt med kommunalbestyrelsen Privat dagpleje er omfattet af krav om pædagogisk læreplan og børnemiljøvurdering Godkendelse af den kommunale og private dagpleje skal finde sted ud fra ensartede krav

Sprogvurdering Tilbud om sprogvurdering af alle 3-årige børn og opfølgende sprogunderstøttende aktiviteter Et tilbud forældrene kan vælge at modtage Ikke forpligtet til at tilbyde to-sprogede børn sprogvurdering efter denne lov Gøre opmærksom på muligheden for dagtilbud

Sprogvurdering Sprogvurdering i hjem og dagtilbud - hensigt at det integreres i dagtilbuddet Opfølgning - en ændret pædagogisk indsats Forældre skal inddrages og vejledes Metodefrihed til at gennemføre vurdering og opfølgning Metodemateriale, som kommunerne kan vælge at bruge i dagtilbuddet (MinFF) Pjece til forældre (MinFF)

Sprogvurdering Mål og rammer for sprogvurdering offentlig-gøres inkl. beskrivelse af kommunens samlede sprogindsats Organisering af opgaven DUT - penge og tid Evaluering og måling - EVA

Dokumentation og evaluering Central evaluerings- og rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet - EVA Systematisk indsamling, analyse, evaluering og formidling af viden på området Evaluere udviklingsprojekter og sprog-vurderinger Udvikle kompetenceindikatorer og måling af sproglig udvikling

Børnemiljøvurdering Alle dagtilbud og fritidshjem skal udarbejde en skriftlig børnemiljøvurdering – kortlægning & handlingsplan Mere overordnet børnemiljøvurdering for dagplejen Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv Dagtilbuddets leder skal inddrage forældrebestyrelsen, er ansvarlig for at udarbejde og offentliggøre børnemiljøvurderingen, og at den revideres minimum hvert tredje år samt ved større ændringer Råd og vejledning hos DCUM

Pædagogiske læreplaner National evaluering: Midtvejsevaluering 2006 ”I gang med pædagogiske læreplaner” 2006 Endelig evaluering november 2007 Dagtilbudsloven: Øget fokus på indhold og pædagogisk indsats Mål, metoder og aktiviteter i forhold til de seks temaer - før kun temaer og mål

PL - kommunalbestyrelse Kommunalbestyrelsen skal godkende den pædagogiske læreplan - om mål for børnenes læring er rimelige, målbare, relevante og tilstrækkelige og at aktiviteter og metoder kan føre til opfyldelse af mål – før; alene godkende Kommunalbestyrelsen skal årligt drøfte evalueringer – om dagtilbuddene arbejder tilfredsstillende med metoder og aktiviteter - samt tage stilling til, om de giver anledning til yderligere handling

PL - leder og forældrebestyrelse Lederen er ansvarlig for, at læreplanen evalueres årligt – før; forældrebestyrelsen Lederen skal inddrage forældrebestyrelsen i alle faser - før skulle forældrebestyrelsen evaluere og godkende Lederen er ansvarlig for offentliggørelse

Sammenlignelig brugerinformation (SBI) Lov nr. 253 af 28.03.2006 om fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner Bekendtgørelse nr. 783 af 12.06.2007 om sammenlignelig brugerinformation Bekendtgørelsens kapitel 2 om dagtilbud - Dagtilbudstyper omfattet af SBI - Obligatoriske og frivillige oplysninger Indberetning til central database inden 31. oktober 2007 Muligt for borgerne at foretage sammenligninger mellem kommuner og mellem institutioner Indenrigsministeriets hotline til spørgsmål

Offentliggørelse - oplysninger på kommuneniveau – Mål og rammer for dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud, herunder, hvordan forældre samt børn og unge inddrages. – Rammer for tilsyn – Oversigt over kommunale og private dag-, fritids- og klubtilbud i kommunen samt hvilke tilskud kommunen giver til privat pasning, pasning af egne børn og privatinstitutioner. – Kommunens takst pr. plads i dagtilbud og kommunens gennemsnitlige bruttodriftsudgift pr. plads. – Kommunens sammenhængende børnepolitik. – Hvordan medvirker tilbuddene til at skabe indbyrdes sammenhæng mellem tilbuddene. – Hvordan medvirker tilbuddene til at yde støtte til de børn og unge under 18 år, der har behov for støtte.

Offentliggørelse - oplysninger på kommuneniveau – Mål og rammer i forhold til sprogvurderingerne og den sprogunderstøttende pædagogiske indsats i bl.a. dagtilbuddene. – Retningslinjer for overgang mellem privat pasning eller pasning af egne børn og optagelse i et dagtilbud. – Eventuel ventelistelukning for børn fra andre kommuner. – Retningslinjer for forældrenes ansøgning om en plads. – Retningslinjer for optagelse af børn i dag-, fritids- og klubtilbud. – Retningslinjer for udmeldelse af børn og unge samt forældrenes frist for udmeldelse af børn og unge i dag-, fritids- og klubtilbud m.v. – Kriterier for godkendelse af privatinstitutioner. – Orientere om muligheden for fripladstilskud. – Mad i kommunens dagtilbud

Offentliggørelse - oplysninger på tilbudsniveau – Dagtilbuddets adresse og åbningstider. – Type af dagtilbud. – Aldersgrupper i dagtilbuddet. – Dagtilbuddets pædagogiske principper og værdier. – Dagtilbuddets pædagogiske læreplan og børnemiljøvurdering. – Antal børn i dagtilbuddet. – Antal børn pr. medarbejder. – Retningslinjer for optagelse m.v. i privatinstitutioner. – Retningslinjer for optagelse m.v. såfremt dagtilbud under den kommunale forsyning har kompetencen.

Fleksibilitet og fripladser i madordninger ”Kan”-bestemmelser: Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give et tilskud til privat pasning i kombination med et dagtilbud. Tilskuddet må samlet set maksimalt svare til en fuldtidsplads Kommunalbestyrelsen kan beslutte at yde tilskud til privat pasning til børn under 24 uger. Kommunalbestyrelsen får mulighed for at give hel eller delvis friplads til forældrebetalte madordninger ”Skal”-bestemmelse: Hvis en kommune bryder pasningsgarantien, skal forældre have ret til tilskud til pasning af egne børn.

Opmærksomhedspunkter Forældre kan alene råde over 1 plads pr. barn i dagtilbud mv. Dvs. ændret fortolkning Tydeliggørelse af forpligtelse til at tilbyde støtte Styrkelse af forældrebestyrelsens indstillingsret Indskrevet i bemærkninger: at dele af den pædagogiske og administrative ledelse også kan varetages af område- og distriktsledere at ét dagtilbud kan have flere enheder/afdelinger, der ikke nødvendigvis har den samme fysiske placering. Forsøgsbestemmelsen udvidet Skolestart Vandrende arbejdstagere/grænsegængere

DUT pr. år Krav om offentliggørelse 6,5 mio. kr. Øget pædagogisk indsats 41,3 mio. kr. Sprogvurdering og –opfølgning 51,5 mio. kr. Øget fleksibilitet: 29,1 mio. kr. - Friplads til madordninger 10,3 mio. kr. - Privat pasning til børn under ½ år 8,5 mio. kr. - Kombination dagtilbud og privat pasning 10,3 mio. kr. I alt 128,4mio. kr.

Hvem sætter dagtilbudsdagsordenen? Kvalitetsreform & Familie- og arbejdsliv Brugerrettigheder, lukkedage, reserve-bedsteforældreordninger, familiefleks-ordninger, pasningsgaranti …. Kvalitetsindikatorer, akkreditering, sammenlignelige brugertilfredshedsunder-søgelser, gennemsigtighed …. Efteruddannelse og lederudvikling ….

Hvem sætter dagtilbudsdagsordenen? KL-initiativer Implementering af kvalitetsreform Det kommunalpolitiske ansvar Ledelse og faglig udvikling på institutions-niveau Kvalitetsudvikling og dokumentation Børnetopmøde 2008

TAK FOR I DAG