Fagets formål, fokus og fagmål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
5 IT-didaktiske principper
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Lærerprofessionen.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Kladde til informationsdias
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Tværfagligt undervisningsforløb
- fortsat midt i en flekstid?
Religion og Oldtidskundskab
Praktikprojekt 2008 Historie
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Lærerprofessionen - en definition.
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
MUNDTLIG FREMSTILLING
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Skolereformen og ”FUF”
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Konfliktforebyggelse
1. lektion: Danmark i verden
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Forenklede fælles mål - historie
SKABELON.
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Introduktion til historie
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
MUNDTLIG FREMSTILLING
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Dansk-historieopgaven
Sundhed I den pædagogisk praksis
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fagets formål, fokus og fagmål HISTORIE Fagets formål, fokus og fagmål det gældende historieformål - det nye foreslåede historieformål - fokus for historiefaget - hvad er kronologisk overblik og sammenhængsforståelse? STEN LARSEN

Historieformålet af 1993 (1) Formålet med undervisningen i historie er at styrke elevernes historiebevidsthed og identitet og øge deres lyst til og motivation for aktiv deltagelse i et demokratisk samfund. Det sker ved at fremme deres indsigt i, at mennesker er historieskabte såvel som historieskabende. Stk. 2. Ved at arbejde med samspillet mellem fortid, nutid og fremtid skal eleverne udvikle deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres forståelse af og holdning til egen kultur, andre kulturer og menneskers samspil med naturen.

Historieformålet af 1993 (2) Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik og fordybelse i vedkommende historiske kundskabsområder og fremme deres indsigt i kontinuitet og forandring. Undervsningen skal bygge på og stimulere elevernes evne til indlevelse, analyse og vurdering og fremme deres lyst til at videregive og skabe historiske fortællinger på baggrund af tilegnet viden.

Historieformålet af 2006-07 Formålet med undervisningen er at give eleverne kronologisk overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv.

Fokus (signalement) i faget Faget skal sikre, at eleverne udvikler følgende kompetencer: Kronologisk overblik Udviklings- og sammenhængsforståelse Brug af historie.

Med badevandet røg blandt andet disse begreber ud fra formålsniveau… historiebevidsthed identitet historieskabte og historieskabende fortid, nutid, fremtid egen kultur, andre kulturer fordybelse vedkommende kontinuitet og forandring indlevelse, analyse og vurdering

Faglige mål efter 5. klassetrin • gengive fortællinger om Danmarks historie • fortælle om karakteristiske spor og begivenheder fra lokalområdet • redegøre for, hvordan en begivenhed grundlæggende har ændret vilkårene for familie, slægt og fællesskaber • begrunde forslag til udformning og illustration af klassens tidsfrise • formulere sig om karakteristiske forskelle på børns hverdag • vise på et kort de geografiske steder, som indgår i undervisningen • udforme fortællinger om hverdagsmennesket inden for alle perioder og dramatisere disse fortællinger • gengive hovedlinjerne i en begivenhed eller et kortere forløb fra flere perioder

Faglige mål efter 7. klassetrin • undersøge forskellige sider af et samfunds eksistensgrundlag • drage sammenligninger mellem kulturmøder lokalt og nationalt • perspektivere kanonpunkter i tid og rum • gengive en historisk begivenhed og dens nutidsrelevans ved brug af forskellige medier • kombinere forskellige levn til forklaring af et begivenhedsforløb • anvende enkle begreber fra historisk metode • søge oplysninger i forskellige medier.

Faglige mål efter 9. klassetrin • redegøre for eksempler på innovationer inden for alle perioder • diskutere forskellige måder at organisere et samfund på og underbygge argumentationer med lokale, nationale og globale eksempler • sammenligne nutidige levevilkår i Danmark med andre lande og forklare væsentlige forskelle • forholde sig til eksempler på kulturmøder i dansk, europæisk og global sammenhæng • undersøge eksempler fra forskellige perioder på regulering af forholdet mellem den enkelte og fællesskabet • karakterisere ideologiske og religiøse værdiforestillinger samt vurdere og beskrive brugen af dem • argumentere for udviklingen i principperne for balance mellem magt og ret inden for hele det kronologiske forløb • definere almindeligt anvendte historiske begreber og kende kildekritiske teknikker • søge oplysninger i forskellige medier og være i stand til kritisk at bearbejde disse oplysninger • vurdere troværdighed af de fremstillinger, som forskellige medier giver af fortiden • analysere eksempler fra hele det kronologiske forløb på brug og misbrug af historie.

Hvad er ’kronologisk overblik’ og ’sammenhængsforståelse’? Rapporten siger: Kan relatere begivenheder og forløb i indbyrdes kronologisk sammenhæng – og kan håndtere begreberne før, efter og samtidig med. Handler også om fagets begreber og metoder, hvordan man selv og andre kan bearbejde historisk stof i.f.m. gengivelse, forklaring, for-tolkning, vurdering osv. Historie er et levende univers, som opstår, glemmes, skabes og bruges i nye sammen-hænge. Disse processer skal eleverne gives en forståelse af.

[tjek 3 x oh med tematiserede, kronologiske oversigter]

Frederiksborg Slot i debat igen? Politiken 23. september 2006