Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Formidlingskonference 2019: Aktiverende historieundervisning – hvordan? Jens Aage Poulsen

2 Indholdet i historieundervisningen
Ofte Vestens historie DK’s historie Hvide mennesker Etniske majoriteter Mænd – og magtfulde mennesker Fortiden i det hele taget Sjældent Verdens historie Kultur og kulturudveksling mellem nationer Ikke-hvide Etniske minoriteter Køn/ligestilling, de ikke-magtfulde, Samspil/sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid 5. april 2019 side

3 Globalt perspektiv Globale perioder
Store billede – store strukturer – omfattende processer – generelle sammenligninger – undersøgelsesspørgsmål Globale perioder Mennesker og samfund bliver til – det første år Udvikling af civilisationer – de næste år Etablering, udvikling og sammenbrud af lokale stater og regionale imperier – 750 f.v.t. – 1600 Kulturpåvirkninger, -udveksling og -sammenstød – særligt i perioden Regionale konflikter og vækst – særligt i perioden Europæisk ekspansion, Kapitalistisk transformation, Reaktion og revolution, Ny verdensorden, 1989 til nu? – er der behov for endnu én efter Trump og Putin 5. april 2019 side

4 Valg- og fravalg 22 kort – forskellige: tid, globale, inter-regionale, regionale, geografiske begivenheder. Første runde: Historiekanon skal have en mere global toning udskolingen. Hvilke begivenheder fra verdenshistorien skal med. Du må fravælge up til 10 begivenheder (kort), men valgene skal begrundes. Anden runde: Sorter de valgte kort i kategorier (definer selv kategorierne) Drøft mulige relationer/forbindelser mellem kortene. Skriv på labels Angiv de tre mest vigtige begivenheder med ”stjernekort” Angiv de tre begivenheder, som du mener er mest vanskelige at få eleverne til at forstå med ”?-kort” Tredje runde: Vælg nogle vigtige begivenheder, emner og eller temaer fra din undervisning, som meningsfyldt kan relateres/perspektiveres/forbindes til nogle begivenheder fra kortene. 5. april 2019 side

5 Hvad/hvem ændrede verden?
Life magazine 2010: De 100 vigtigste begivenheder og personer, der ændrede verden i det 20. århundrede I grupper finder eleverne oplysninger – om alle/udvalgte begivenheder og personer Overveje mulige forklaringer på over-/underrepræsentation af regioner i verden og grupper (fx kvinder). Grupperne opstiller deres egne og begrundede kriterier for at være på listen Begrundet vurdere begivenhederne og personernes betydning – tilføje andre. 5. april 2019 side

6 Folkemord - Folkedrab Nazisternes holocaust som case
Hvorfor og hvordan blev der opbygget fjende- og frelserbilleder Hvorfor udviklede situationen sig til et folkemord? Hvem var hovedansvarlige og hvorfor? Hvordan, hvem og hvorfor stoppede folkemordet? Hvad blev folkemordets konsekvenser for de overlevende, gerningsmændene? Eksempler Armenierne Irakiske kurdere (1988) Japansk-kinesiske krig (Nanjing 1937) Bosnien 1990’erne Stalins folkemord ( ) Rwanda 1994 Folkemordet på Sigøjnerne ( ) Belgisk Congo – Leopold 2. Maos Kina ( ) Myanmar – 2016ff Cambodja ( ) 5. april 2019 side


Download ppt "WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google