Socialkognitive vanskeligheder hos børn med høretab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Unge med Aspergers syndrom
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Ordblindhed Hvad er det?.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Selvopfattelse.. STIGMA
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Program - ICDP International Childhood Development Program
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
ADHD..
Målrettet kommunikation
…………Skal blive så dygtige som de kan
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Demens Anne Mette Jensen.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Socialkognitive vanskeligheder hos børn med høretab En kognitiv indfaldsvinkel Pia Solholt, Aalborgskolen

Hvilke typer kognitive årsager kan der være til, at et relativt højt antal børn med høretab har social-kognitive vanskeligheder? Hvorfor får så mange børn med høretab en diagnose inden for autismespektret?

Forudsætninger for at udvikle social kompetence: accept fra primære omsorgspersoner højt selvværd de indre kognitive, sproglige og emotionelle processer skal være i orden evne til at aflæse mimik og kropssprog, aflæse situationer, indlevelsesevne

De sproglige og psykosociale årsager er velkendte: Risiko for fejlreguleringer i det tidlige mor-barn samspil Opdragelsesmæssige problematikker Mangel på gode rollemodeller Sproglig deprivation/vanskeligheder Usikker identitetsopfattelse og lavt selvværd

Børn med høretab kan have vanskeligheder med den pragmatiske brug af sproget Ræsonneringsevne Dialogkompetence Fortællekompetence Osv.

Hvilke typer kognitive vanskeligheder ses typisk hos børn med høretab? Forsinket kognitiv udvikling Svag årsag-virkningsforståelse Sekventielle vanskeligheder Problemer med verbal ræsonneringsevne Eksekutive vanskeligheder

Problematikker i forhold til den tidlige kognitive udvikling Tendens til kognitiv forsinkelse hos de helt små – senere i gang med at anvende legetøj funktionelt Svag årsag-virkningsforståelse Tendens til underkrav Risiko for at området overses p.g.a. fokus på den auditive/sproglige udvikling – eller andre udviklingsområder

Sekventielle vanskeligheder At kunne organisere elementer i sekvenser, i rækkefølge Der er en sammenhæng mellem visuel og auditiv sekventiering

Eksempel på sekvensopgave hos psykologen

Hvorfor er det vigtigt med sekvens? Sekvens har betydning for: sproglig udvikling læseudvikling højere kognitive funktioner (abstrakt tænkning, problemløsning, metakognitiv kontrol o.s.v.) social forståelse og sociale færdigheder

Sekvens Hvis man arbejder med visuel sekvens, kan det tænkes at have en overføringsværdi – Udvikle strukturer i venstre hjernehalvdel, der har betydning for sprogudvikling Sekvens er: Mønstre, rækkefølger, rim og remser, sange, historier, spil, billedsekvenser, motorisk sekvens, handlingsrækkefølger o.s.v.

Hvorfor er sekvens svært for børn med høretab? Alle højere former for menneskelig kvalifikation består af en enhed af modsætninger, en enhed af sekventielle og simultane procesformer (bid-for-bid og samtidige) Vi bruger de to procesformer i alle former for praktiske og teoretiske opgaver

Den simultane proces udvikles først i livet – højre hjernehalvdel Den sekventielle udvikles senere – venstre hjernehalvdel Måske anvender børn med høretab en simultan strategi for længe?

Et forskningsprojekt Kognitiv testning af en gruppe hørende og en gruppe hørehæmmede elever Den hørehæmmede gruppe scorede alderssvarende eller over alderssvarende i de visuo-spatiale prøver Der var lave scores i de sekventielle prøver Journal of Speech and Hearing Disorders Vol.53 30-41 February 1988. © Specialized Cognitive Function and Reading Achievement in Hearing-Impaired Adolescents Helen B. Craig and Harold W. Gordon

Børn med sekventielle vanskeligheder har svært ved Læsning Matematik At lære regler og generalisere dem Planlægning og problemløsning Ræsonneren (hvis…så…) Metakognitiv selvkontrol (reflektere over egne tanker)

Den sproglige ræsonneringsevne Sproget som tænkeredskab Sproget går ind mellem impuls og handling Det spiller ind på forventning, planlægning, problemløsning o.s.v. Det er redskab for tanke og kommunikation, viljestyring, selvopfattelse osv.

Høretab og autismespektrumforstyrrelse Diagnosen stilles bl.a ud fra Mangelfuld udvikling af socialt samspil Afvigende kommunikation Indsnævrede, repetitive og stereotype interesse- og adfærdsmønstre Diagnosen stilles ofte ud fra symptomer og ikke ætiologi (baggrund, forklaring, årsager)

Et spektrum: Infantil socialkognitive autisme vanskeligheder -----------------------------------------------------

Problematikker i forhold til diagnosticering Adfærden kan have en anden baggrund: Høretabet, sproglige vanskeligheder, andre vanskeligheder – såsom sansemotoriske vanskeligheder Kognitive vanskeligheder – svag årsag-virkningsforståelse, forsinket Theory of Mind mm. Vi mangler børnepsykiatere med viden på området

Hvad er kendetegnende for børn med social-kognitive vanskeligheder: En anden kognitiv stil Deres oplevelser og forståelse bliver præget af fejlkoblinger Tankegangen fremstår som rigid, ensporet og stereotyp

Problemer med: Theory of Mind Central Coherence Eksekutive funktioner Fokusere og skelne mellem forskellige stimuli, fastholde væsentlige informationer, planlægning, problemløsning, fastholde over tid, fleksibel arbejdshukommelse  fleksibilitet i handlinger, lære af erfaringer, generalisere viden Indsnævret, repetitiv, stereotyp adfærd og/eller interesser Kommunikation og socialt samspil

Eksekutive vanskeligheder Hjernens udøvende eller styrende funktioner At kunne få en idé, planlægge og udføre den, imens man vurderer og eventuelt justerer En samling processer, som håndterer, kontrollerer og styrer kognitive, emotionelle og adfærdsmæssige funktioner, især i forbindelse med aktiv og ny problemløsning.

Impulshæmning: Barnet, der mestrer dette, kontrollerer impulser og adfærd; kan stoppe op og tilpasse egen adfærd på det rette tidspunkt eller i den rette kontekst.

Fleksibilitet: Barnet kan bevæge sig frit fra en situation, en aktivitet eller en del af et problem til en anden, afhængigt af hvad situationen kræver; kan skifte mellem ting; kan være fleksibel ved problemløsning.

Emotionel kontrol: Initiering Barnet kan regulere følelsesmæssige reaktioner, så de passer til situationens krav eller den givne kontekst Initiering Begynde på en opgave og selvstændigt kunne generere idéer, responser og problemløsningsstrategier

Organisation af materialer: Den måde børn ordner eller organiserer deres verden og ejendele på Monitorering Vaner med at checke sit arbejde Holde øje med med effekten af egen adfærd på andre

Arbejdshukommelse: Fastholder information i bevidstheden med henblik på at kunne færdiggøre en opgave eller komme med en passende reaktion; holder fast ved eller fortsætter en aktivitet

Planlægning/Organisering: Kan forudse fremtidige begivenheder eller konsekvenser; anvender mål eller instruktioner til at styre adfærden i en kontekst: udvikler eller igangsætter i tide de trin, der er nødvendige, for at kunne udføre den dertil knyttede opgave eller handling.

Barnet med eksekutive vanskeligheder har problemer med: at planlægge i forhold til opgaver og adfærd at løse problemer – også sociale at ræsonnere. Hvis jeg gør sådan, så…. vanskeligheder med at være systematisk, arbejde med en rækkefølge at sætte mål og forfølge dem at kontrollere/evaluere adfærd og handlinger. At kunne se sig selv udefra at bruge feedback til at ændre strategier at lære af egne erfaringer og overføre dem til nye situationer

Barnet med eksekutive vanskeligheder har problemer med: at bedømme, om noget kan lade sig gøre, om det er legalt, om det er kammeratligt at stoppe op og tænke, før barnet handler. Evnen kan være mistet over kortere eller længere tid fleksibilitet i tankegang. Barnet kan have tendens til at hænge fast i egen tankegang. Have svært ved at justere eller ændre tanker/handlinger adfærden kan være præget af impulsivitet. Det kan lede til uhensigtsmæssig adfærd og problemer med at fungere sammen med andre børn

Vurderingsmateriale fra Dansk Psykologisk Forlag BRIEF – Behaviour Rating Inventory of Executive Function Gerard A. Gioia, Peter K. Isquith, Steven C. Guy, Lauren Kenworthy Spørgeskemaer for forældre og lærere til vurdering af eksekutive funktioner hos børn og unge Målgruppe: Førskolebørn og 5-18 år Klassifikation B

Pædagogiske implikationer Vigtigt med grundig kognitiv vurdering Giv kognitive udfordringer – fra tidlig alder Stil ikke underkrav – hav forventninger Støt årsag-virkningsforståelse tidligt Stimuler til problemløsning Giv mulighed for selvforvaltning Lav aktiviteter med sekvens Vær model – tænk højt om følelser og tanker Sæt social kompetence på skoleskemaet Anvend pædagogiske metoder som sociale historier