Firkløverskolen Give Skoleåret 2013/2014 År 2
Elever – almen delen Firkløverskolen Give – et skoledistrikt! Givskud Elkjær Ikær Søndermarken + evt. elever fra andre skoledistrikter I Vejle Kommune Uden for Vejle Kommune
Elever – almen delen Afgang af skoledistriktselever til: Hedegård Friskole Karlskov Friskole Filskov Friskole Andre friskoler Andre folkeskoler Afgang af elever til efterskoler Efter 8. årgang – 2,1% Efter 9. årgang – 19,5 %
Elever – specialklasserækken Firkløverskolen Give Egne elever i eget specialtilbud Elever fra andre skoler i vores specialtilbud Thyregod Øster Nykirke Bredsten-Gadbjerg Andre kommuner Elever i andre skolers tilbud Skibet skole Engum Hus Egtved skole Evt. andre
Elever – ud af 9. årgang Hvor går de hen (efter 2012/2013)? 10. kl. folkeskolen – 23,6% 10. kl. efterskole – 38,3% Teknisk 10. kl. – 12,7% Gymnasiale uddannelser – 12,7% Erhvervsuddannelser – 10,9% Andet – 1,8%
Elevopgørelse Marts 2013 Beregning af personaleressourcen Reguleres pr. 5. september 17. maj 2013 - planlægningsgrundlag for 2013/2014 Herefter træffes der beslutning om antallet af stamhold/klasser Røde Kors elever – 3 2 til Ikær – nuværende 1. årgang 1 til Søndermarken – nuværende 7. årgang
Personale Ledere Afgang af en afdelingsleder i SFO/HOM pr. 1. april Lærere Fastansatte Katja tilbage fra barsel d. 10. juni + 1 overflyttet fra anden skole pr. 1. august Børnehaveklasseledere Uændret, dog skal LDJ og BK have en del af deres ansættelse i SFO Pædagoger 1 pædagog afskediget Ikke færdiggjort opgave Sekretariatet Uændret Teknisk afdeling Teknisk servicepersonale Nyansættelse i Poul Hennings stilling pr. 15. august eller 1. september
Stamhold Årgang - aldersintegrerede hold Et stamhold er som udgangspunkt på max. 28 elever Kan udvides til 29 el. 30 med særlig begrundelse Der skal konkret ses på stamholdets/klassens historik og fremtidsudsigter
Organisering af undervisningen Elkjær Aldersintegreret undervisning 0.-2. årgang 1 stamhold m. 29 elever 3.-6. årgang 2 stamhold m. i alt 53 elever BESKRIVELSE
Organisering af undervisningen Givskud 0.-2. årgang – Aldersintegreret undervisning 2 stamhold m. i alt 53 elever 3. årgang – Årgangsundervisning 1 stamhold m. i alt 19 elever 4.-5. årgang – Aldersintegreret undervisning 1 stamhold m. i alt 21 elever 6. årgang – Årgangsundervisning BESKRIVELSE
Organisering af undervisningen Ikær Årgangsundervisning 0. årgang 2 stamhold m. i alt 50 elever 1. årgang 2 stamhold m. i alt 58 elever 2. årgang 2 stamhold m. i alt 49 elever 3. årgang 2 stamhold m. i alt 53 elever 4. årgang 5. årgang 6. årgang 2 stamhold m. i alt 57 elever BESKRIVELSE
Organisering af undervisningen Søndermarken Årgangsundervisning 7. årgang 3 stamhold m. i alt 83 elever 8. årgang 4 stamhold m. i alt 92 elever 9. årgang 3 stamhold m. i alt 70 elever BESKRIVELSE
Organisering af undervisningen Specialklasser Aldersintegreret undervisning IF 1 stamhold m. 10 elever MF UF 1 stamhold m. 9 elever Beskrivelse
Undervisning – almen delen Elevernes ugentlige lektionstal Indskolingen 0.-3. årgang 27 lektioner pr. uge Mellemtrinnet 4.-6. årgang 27 lektioner pr. uge – 4. årgang 28 lektioner pr. uge – 5.+6. årgang Udskolingen 7.-9. årgang 7. årgang 28 lektioner pr. uge 8. og 9. årgang 31 lektioner pr. uge
Undervisning – specialklasserækken Elevernes ugentlige lektionstal Indskolingen 0.-3. årgang 23 lektioner pr. uge Mellemtrinnet 4.-6. årgang 27 lektioner pr. uge Udskolingen 7.-9. årgang 30 lektioner pr. uge
Undervisningens indhold Indhold – hvad skal de lave Timefordelingsplan Almen delen Specialklasserækken Skolelederens oplæg til timefordelingsplan Færdigbehandlet i skolebestyrelsen d. 14.05.2013
Ressourcetildeling til undervisningen GRUNDTILDELING Det ugentlige lektionstimetal på stamholdet + 5 lektioner på 0.-2. årgang + en tredjedel af ugens lektionstal, hvis stamholdets elevtal er 29 eller 30 Nyt stamhold når elevtallet på stamholdet overstiger 30 + en tredjedel af ugens lektionstal, når aldersintegrationen overstiger 3 årgange
Ressourcetildeling til undervisningen AFDELINGSPULJEN Til afdelingen gives en pulje svarende til 8 lektioner pr. stamhold på afdelingen Anvendes til: Holddeling Fagene Idræt Praktisk musiske – bl.a. grundet elevtal/lokaler Elever med særlige/ressourcecenter Faglig støtte AKT Vikaropgaver En del af selvstyrende team/ekstra ressource Rådighedslektioner Puljer Andet
Ressourcetildeling til undervisningen SKOLEPULJE Der afsættes en skolepulje til inklusionsfremmende aktiviteter Understøtte elevens forbliven i almen skoledelen Enkelt elever med særlige behov Stamhold med særlige behov
Ressourcetildeling til undervisningen Specialklasserække IF 3 voksne til stede samtidig i alle lektioner MF UF 2 voksne til stede samtidig i alle lektioner
Dagligdagens udgangspunkt Der skal være ensartethed i det skoletilbud eleverne får på Firkløverskolen Give Udgangspunktet for undervisningen er: Årgangen De aldersintegrerede stamhold Derfor fælles årsplaner
Organisering af de voksne Team Skolens pædagogiske medarbejdere arbejder i team omkring elevernes dagligdag, uge og skoleår. Blandt teamets medlemmer vælger ledelsen i forbindelse med skoleårets planlægning en koordinator.
Firkløverskolens underviserteam Elkjær 2 team 0.-2. årgang 3.-6. årgang Givskud Ikær 8 team 0. årgang 1. årgang 2. årgang 3. årgang 4. årgang 5. årgang 6. årgang IF+MF Søndermarken 4 team 7. årgang 8. årgang 9. årgang UF
Klasselærer/kontaktlærer Givskud, Elkjær, Ikær 1 klasselærer pr. stamhold op til 28 (29 el. 30) elever pr. voksen 2 kontaktlærere pr. stamhold op til 14 (el. 15) elever pr. voksen Søndermarken Samme tidsmæssige ressource 75 timer pr. stamhold Specialklasserækken 29 elever svarer til 5 klasser Samme tidsmæssige ressource som i almen delen, dog fordeles disse pr. elev til kontaktlærere
Forældresamarbejdet Forældreråd Med udgangspunkt hvor undervisningen har sit udgangspunkt! Årgangen Et eller flere aldersintegrerede hold Forældrene afgør hvor mange de skal være Alle stamhold er repræsenterede Opgaver Forberede forældremøder Årgangens sociale liv Forældre/-elevarrangementer Sparring for skolebestyrelsen
Forældresamarbejdet Forældremøder Med udgangspunkt hvor undervisningen har sit udgangspunkt! Årgangen Et eller flere aldersintegrerede hold
Forældresamarbejdet Skole/hjemsamtaler Med udgangspunkt i det enkelte barn Elevplan Ens format på hhv. 0.-6. årgang 7.-9. årgang Obligatorisk sprogvurdering OS120 læsetest – ej længere! Nationale test Live` n` learn Karakterer
Forældresamarbejdet Skolefester Dimissionsfest Skolebestyrelsens årsberetning
Skoleårets gang på afdelingen Særlige dage Første skoledag efter sommerferien Juleafslutning Sommerferieafslutning Morgensang Givskud Elkjær Fællessamling Ikær Søndermarken Skolefester - afdelingsvis 1 gang om året Skolernes motionsdag – afdelingsvis
Undervisningen suppleres med Ekskursioner Aftale m. Givskud ZOO? Lejrskoler/skolerejser Tiden finansieres af afdelingspuljen Principper Forældrearrangerede overnatninger ?
Undervisningen suppleres med Idrætsdage/stævner (ekskursion) Skolernes motionsdag Stævner på mellemtrinnet Stævner i VK regi – 5. årgang Skolefodbold Edison Young energy Quest Naturfagsmarathon – 5.-6. årgang Science Internationale dimension Spotlight – SFO opgave Mm.
Undervisningen suppleres med kulturelle arrangementer Skolekoncerter Alle elever tilbydes hver skoleår en skolekoncert Givskud – 1 koncert Elkjær – 1 koncert Ikær – 3 koncerter Søndermarken – 2 koncerter Teaterforestillinger Ikke afklaret men en skoleordning ønskes
Ressourcecentre Opbygning – afdelingsvis eller? Afdelingsleder Psykolog Socialfaglig medarbejder AKT-koordinator Faglig vejledning Læse Matematik Mm. To-sprog
Pædagogisk læringscenter Bibliotek IT-tilsyn/vejledning Læsevejleder Matematikvejleder
Samarbejde Overgange til skolen Dagplejere i distriktet? Børnehaven Karla Grøn Børnehaven Stjerneskuddet Børnegården Søndervang Søndermarkens børnehus Overgang til Søndermarken Givskud Elkjær Ikær
Udviklingstid Samarbejdet på skolen Skolens samlede udvikling Ekstra individuel forberedelse
Timebudget Lærerne Mindst 43% af nettoarbejdstiden anvendes til undervisning (45 % børnehaveklasseledere) Pædagoger Mindst 49% af arbejdstiden bruges på undervisning Undervisningstiden 17-20% af det samlede timetal til undervisning på 0.-3. årgang udmøntes som pædagoglektioner