Årsmøde, eliteidrætsgymnasier.dk d november 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Præsentation af materialer på personalemøde
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Evaluering af CSUSA’s besøg på eliteidrætsgymnasierne i uge 43.
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Darum skole 4. november 2013.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Fælles forældremøde Thurø
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
At udforske sin egen praksis
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Strategisk kompetenceudvikling
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Præsentation af materialer på personalemøde
Dansk Magisterforenings mentorordning
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Sådan bruger du præsentationen
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
CLARA Projektbeskrivelse
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
i VIA University College og University College Nordjylland
Personalemøde – opfølgning på MTU
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Årsmøde, eliteidrætsgymnasier.dk d. 15.-16. november 2012 Workshop - MENTORING Årsmøde, eliteidrætsgymnasier.dk d. 15.-16. november 2012

ANTAGELSE: Bedre mentoring giver større trivsel og bedre elever! FORMÅL: at deltagerne kan hjembringe ideer, der bredt tilknytter sig MENTORING ANTAGELSE: Bedre mentoring giver større trivsel og bedre elever!

Hvor skal vi hen? Valg af sekretær ;o) Præsentation af diverse værktøjer fra EG – eksempler fra Tornbjerg Gymnasium Fælles definition af hvordan vi i eliteidrætsgymnasier.dk opfatter mentoring Opsamling af viden om hvilke mentoringredskaber der anvendes i eliteidrætsgymnasier.dk Udveksling af erfaringer for hvordan vi i praksis anvender forskellige mentoringredskaber

Ét par definitioner på mentoring Mentoring skal ses som en ”lærende alliance, der åbner for talentet” (citat fra bogen ”Implementing Mentoring Schemes”, Butterworth & Heinemann, 2002) Mentoring kan defineres som et læringssamarbejde, med fokus på relationen. Hvordan mentor og mentee samarbejder og lærer gennem samarbejdet. Det er vigtigt, at mentor har erfaring og færdigheder, som kan være relevante for mentee. I denne rolle bliver mentor en person, som lytter og stiller spørgsmål, både udforskende og udfordrende spørgsmål, som giver feedback, og som også giver sin mening til kende... http://da.wikipedia.org/wiki/Mentorskab

Mentoring – 3 platforme Mentor  elev Elev  elev Skole lærer Elevforum Buddy-ordning Gruppesamtaler Elevelev hæfte Kurser i fjernundervisning/omlagt undervisning Tydelig sæsonplanlægning Kurser i kendskab til LifeSkills og transferværdi Mentorsamtaler Screenings-værktøjer Coaching Lifeskils-kurser Trænersamtaler

Fælles rammesætning Hvad er vores definition på mentoring? Mentoring - et diffust begreb Mentoring er ikke coaching – men der er en fælles delmængde Studievejledning og mentoring adskilt – men med fælles delmængde Relation mellem mentor og mentee i fokus Fokus på individet(s opfattelse af virkeligheden)

Mentorværktøjer vi har kendskab til Brainstorm – idébank/best practice: Fokus på planerne efter endt STX (Rødkilde) Facebookgruppe (lektiehjælp, erfaringer fra tidl. elever) Ydelser og forpligtelser i balance (og værktøjer til at forskyde balancen) Refleksionsark/screening (Brøndby) Balance/aftaler mellem mentor og studievejleder Forældremøde i 1g Mentorsamtaler (statussamtaler n gange årligt) – forventningsafstemning

…fortsat… Aflevering af sæsonplaner ift. planlægning af større skr. opgaver og eksaminer. Kunne kobles med refleksionsark. Kan kobles til Lectio. Informationer om sæsonplaner til skolen/lærere – ift. arbejdsmiljø og aflønning

Efterbehandling En uddybelse af overskrifterne fra idébanken Det må vi finde et forum for – på hjemmesiden (åbent/lukket)? I dropbox? Litteratur om coaching: Stelter, R. – ”Coaching, læring og udvikling” Efteruddannelse, probana.dk>psykologi>coachuddannelse Steen Refsgaard Olsen, Aalborg Hus

TAK FOR NU! Forhåbentlig har du fået noget med, som kan gøre jeres mentorordning endnu bedre!!!

Eksempler Mentorsamtaler – status/ofte i grupper + akut/altid alene tilbage LifeSkills-kurser (v. stud. på SDU 4 gange +1 opfølgning). Øvelser i overførsel af LifeSkills mellem livsverdener Træning af udvalgte LifeSkills Bevidstgørelse om egen situation Uddannelse af Tornbjergs egen LifeSkillsmentor tilbage Trænersamtaler – sportslig status (1 gang årligt), fokus på det hele menneske tilbage Efturddannelse (LifeSkills/omlagt undervisning), således at lærerne er parat til at tackle særlige vilkår for eliteidrætsudøvere tilbage