Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/9 2013
Program d KlokkenAktivitet Morgenkaffe og velkomst • Dagens program Mulighed for spørgsmål til de tilrettede materialer, som blev sendt ud sammen med Sammenfatningen for mødet den 12/9: • Revideret Generel standard for kvalitetssikring af IKV i AMU • Revideret model af IKV-hus Branchegrupperne arbejder med Casefortællinger • Kort intro og eksempel Frokost Fortsættelse af branchegruppernes arbejde med Casefortællinger Opsamling og det videre forløb
MÅL Flere brugere gennemfører en individuelkompetencevurdering (IKV) og opnår formel anerkendelse med fokus på den enkeltes kvalificerings- og uddannelsesperspektiv Før-fasen (TUP10 og TUP11) Intern og ekstern markedsførin g Fase 1 Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 3 Samlet vurdering og anerkendelse Fase 2 Afprøvning og vurdering Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring… Før-Før-Fasen Kortlægningsværktøjet, Dialogværktøjet, Anbefalingsværktøjet Standard for Vejledning Standardtekst til hjemmesiden if. IKV Uddannelse s- planlægning FVU AVU AMU i forløb GVU Materialeoversigten Skabeloner: Vejledning til dokumentation if. realkompetencevurdering (Jørgen) Skabelon for vejledning til uddannelsesplan
Spørgsmål? Standard for kvalitetssikring af IKV i AMU
Specifikke branche-cases Cases er kendetegnet ved: • Handler om virkeligheden – en historie med ’kød og blod’ • Vækker genkendelighed til egen praksis • Er eksemplariske – som et udsnit af virkeligheden • Har overførelsesværdi • Engagerende og inspirerende
Specifikke branche-cases (fortsat) Kriterier: • Casen retter sig mod ‘skolefolk’ – støtte IKV praksis • Afsæt i den generelle standard – lever op til den • Afsæt i den generelle standard – illustrerer den i forhold til en specifik branche • Formidler indirekte svar på ”aktørers” spørgsmål • Forsøger at løse ‘innovationsudfordring’ – at løse IKV-problem, som ikke tidligere er løst
Innovationsspørgsmål • Hvordan skaber IKV muligheder og merværdi for både bruger, leverandør og aftager?
Komme i gang med casen… • Ind i fortællingen: Hvad er situationen? – Hvem er personen • Arbejdserfaring, skoleerfaring… • Ledig, i beskæftigelse… • Ung, voksen/moden • Historiens krop: Hvad? – hvorfor? – hvordan? – Har selv retning/ønsker/drømme… • Ud af fortællingen: herefter sker der, sådan gik det…
Eksempel
Grupperne arbejder… Til kl
Til kl …….
Grupperne arbejder… Til kl
Opsamling på dagen 1)Hvor er vi nået til? 2)Hvad skal vi (nå) næste gang? 3)Har vi hjemmeopgaver til næste gang? 4)Hvor skal vi mødes næste gang?