Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/9 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Workshop 5.
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Chaufførfaglærerkonference 2013
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Medborgerskab – på sporet
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Hvad er realkompetencevurdering?
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til afslutningskonference i TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Præsentationens transcript:

Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/9 2013

Program d KlokkenAktivitet Morgenkaffe og velkomst • Dagens program Mulighed for spørgsmål til de tilrettede materialer, som blev sendt ud sammen med Sammenfatningen for mødet den 12/9: • Revideret Generel standard for kvalitetssikring af IKV i AMU • Revideret model af IKV-hus Branchegrupperne arbejder med Casefortællinger • Kort intro og eksempel Frokost Fortsættelse af branchegruppernes arbejde med Casefortællinger Opsamling og det videre forløb

MÅL Flere brugere gennemfører en individuelkompetencevurdering (IKV) og opnår formel anerkendelse med fokus på den enkeltes kvalificerings- og uddannelsesperspektiv Før-fasen (TUP10 og TUP11) Intern og ekstern markedsførin g Fase 1 Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 3 Samlet vurdering og anerkendelse Fase 2 Afprøvning og vurdering Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring… Før-Før-Fasen Kortlægningsværktøjet, Dialogværktøjet, Anbefalingsværktøjet Standard for Vejledning Standardtekst til hjemmesiden if. IKV Uddannelse s- planlægning FVU AVU AMU i forløb GVU Materialeoversigten Skabeloner: Vejledning til dokumentation if. realkompetencevurdering (Jørgen) Skabelon for vejledning til uddannelsesplan

Spørgsmål? Standard for kvalitetssikring af IKV i AMU

Specifikke branche-cases Cases er kendetegnet ved: • Handler om virkeligheden – en historie med ’kød og blod’ • Vækker genkendelighed til egen praksis • Er eksemplariske – som et udsnit af virkeligheden • Har overførelsesværdi • Engagerende og inspirerende

Specifikke branche-cases (fortsat) Kriterier: • Casen retter sig mod ‘skolefolk’ – støtte IKV praksis • Afsæt i den generelle standard – lever op til den • Afsæt i den generelle standard – illustrerer den i forhold til en specifik branche • Formidler indirekte svar på ”aktørers” spørgsmål • Forsøger at løse ‘innovationsudfordring’ – at løse IKV-problem, som ikke tidligere er løst

Innovationsspørgsmål • Hvordan skaber IKV muligheder og merværdi for både bruger, leverandør og aftager?

Komme i gang med casen… • Ind i fortællingen: Hvad er situationen? – Hvem er personen • Arbejdserfaring, skoleerfaring… • Ledig, i beskæftigelse… • Ung, voksen/moden • Historiens krop: Hvad? – hvorfor? – hvordan? – Har selv retning/ønsker/drømme… • Ud af fortællingen: herefter sker der, sådan gik det…

Eksempel

Grupperne arbejder… Til kl

Til kl …….

Grupperne arbejder… Til kl

Opsamling på dagen 1)Hvor er vi nået til? 2)Hvad skal vi (nå) næste gang? 3)Har vi hjemmeopgaver til næste gang? 4)Hvor skal vi mødes næste gang?