FAGRESSOURCER I MISBRUGSBEHANDLING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor skal vi hen? Hvilken fremtid har misbrugspsykologien og hvilken rolle skal psykologer spille indenfor misbrugsbehandling?
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan, hvem og hvorfor?
Elevernes digitale dannelse
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
SEO PÅ AU.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Følge- Op.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En faglig og effektiv misbrugsbehandling
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Recovery-mentor projektet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Inklusion og Specialviden
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

FAGRESSOURCER I MISBRUGSBEHANDLING HVAD LÆSER VI? HVAD BRUGER VI ?

Viden… Støtter op om kvalitet i arbejdet Hjælper os til at beskrive det vi gør Lægger op til refleksioner og analyse Gør os kritiske over for hvad vi gør Giver os mulighed for at gøre noget, der fungerer bedre end før Støtter faglig udvikling - og fælles fodslag? Inden jeg går videre til undersøgelsens resultater, vil jeg kort sige noget om viden. Viden er vigtig, fordi den tilfører os nye refleksioner Den gør os kritiske over for hvad vi gør – hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer, men hvad der er blevet en vane, eller en kæphest Hvis vi er heldige, giver den os mulighed for at gøre noget, der fungerer bedre i forhold til at støtte brugerne, end det vi har gjort før

…vi må godt være kritiske Fixer viden alt? Er merviden automatisk lig med mere kvalitet i behandlingen? (SFI, ASI) Er vi ved at drukne i fokus på viden og dokumentation? – men overser opfølgning på hvordan det skal bruges i praksis? Hvad betyder så regeringens nulvækst og knapheds-scenarium? Er det altid medarbejderne der skal have mere viden?  

God Viden skal bruges Når den producerede viden frem? Kan den bruges i praksis? Bruges nogle fagressourcer mere end andre? Hvilken rolle spiller arbejdspladsen for brug af fagressourcer? Jeg stillede mig selv – og informanterne nogle spørgsmål som grundlæggende omhandlede.

Min egen BAGGRUND Fagressourcer kan være en jungle Formidling en udfordring …hvilket også kan siges om anvendelighed Nu vil jeg gerne lave en meeeget kortgennemgang af ting fra mit projekt, som er relevante for vores fokus i dag. Mit udgangspunkt var, at jeg, at jeg i mit arbejde som klinisk psykolog oplevede, at der ikke var meget tid, til at indhente ny viden. Også selvom jeg var helt grøn på området. Da jeg begyndte at arbejde med undrsøgelser, lærte jeg, at der var noget formidling som var højere prioriteret end andet – og det var de engelske videnskabelige tidsskrifter. Det var dem man kunne avancere på. Og ikke de gange, hvor man skrev til fagtidsskrifter på dansk. Min første konferencer var om det store skel, der var mellem forskning og praksis. Den ringe dialog. Så her var et modsætningsforhold. I min undervisning lærte jeg, at det var her, jeg blev udfordret på, om det jeg havde at formidle gav mening til praksis. Og jeg lærte, at det var gennem øvelser der var forbundet med deres egen hverdag, at det jeg formidlede gav mening til medarbejderne. Jeg vil ikke sige, at jeg blev forvirret – men det gav mig en fornemmelse af, at der er en grund til, at viden på området nogle gange kan være lidt af en jungle, meget fragmenteret, og at det kan være svært at finde fælles fodslag. Jeg tænkte derfor, at det kunne være godt at undersøge, hvordan den viden, der bliver produceret, anvendes i praksis af medarbejderne.

Jeres oplevelse Når den producerede viden frem? Kan den bruges i praksis? Bruges nogle fagressourcer mere end andre? Hvilken rolle spiller arbejdspladsen for brug af fagressourcer? Jeg stillede mig selv – og informanterne nogle spørgsmål som grundlæggende omhandlede.

KORT OM UNDERSØGELSEN 15 behandlingsenheder, 2 temadage, 5 fagl. selsk. Region Hovedstaden, Syddanmark, Midtjylland 38 kommuner 287 deltagere (26-69, M 44,4, SD 9,3) Sygeplejersker (73) Psykologer (70) Pædagoger (40) Socialrådgivere (60)Læger (31) Andet (12) K: 76%, (psyk, pæd, læger (60%), sygepl. (93%), soc. (95%)

Når viden frem? Fagartikler (>50% måneden) Hjemmesider (>30% måneden) Forskningsartikler (>10% måneden) Fagbøger og andet (>10% måneden) Kurser – meget brugt Konferencer – mindre brugt Vækst og forandring og behov for et fokuspunkt midt i alle variationerne viser sig også ved brug af fagressourcer. Opremse Det er ikke så ringe, når man samtidig medtænker, at medarbejderne i denne undersøgelse samlet set rapporterer, kun at have ’noget’ tid til at indhente viden i det daglige arbejde.

det kan nuanceres - Videnskabelige tidsskrifter Videnskabelige tidsskrifter: Ugeskrift for læger (7), Dagens medicin (1), Addiction (1) Fagtidsskrifter: STOF (5), Ugeskrift for læger (4), Månedsskrift for praktisk lægegerning (3), Dagens medicin (3), Practicus (1), Misbrugsmagasinet (1)

som er… Sygeplejersker (4) Læger (8) Andet (1) Psykologer (9) Addiction Research and Theory (1), Nordic J of Psychiatry (1), forskellige (1), udenlandske vedr. misbrug, psykiatri, harm reduction (1) Læger (8) Ugeskrift for læger (7) Dagens medicin (1) Addiction (1) Månedsskrift for praktisk lægegerning (1) Andet (1) Antropologiske tidsskrifter (1) Addiction (1). Psykologer (9) American J of Psychiatry (3) Lancet (1) Addiction (2) Journal of Substance Abuse Treatment (1) Nordic Journal of Psychiatry (1) British Journal of Medicine (1) Personality and Mental Health (1) Acta Neuropsychiatrica (1) American Journal of Psychotherapy (1), “vilkårlige søgninger” (2) udgivelser fra Aarhus Universitet (1) Socialrådgivere (1) forskellige (1).

Fagtidsskrifter

Som oftest er… Sygeplejersker (26) Læger (10) Andet (4) Sygeplejersken (19) STOF (12) Addiktiv Sygepleje (3) Socialpsykiatri (2) Socialt fokus (2), Psykolognyt (1) Psykiatrinyt (1), Misbrugsnyt (1) Dagens medicin (1), ADHD (1) Ugeskrift for læger (1), Psykiatrisk sygepleje (1), Liljen (1), Andre (1) Læger (10) STOF (5), Ugeskrift for læger (4), Månedsskrift for praktisk lægegerning (3), Dagens medicin (3), Practicus (1), Misbrugsmagasinet (1) Andet (4) Psykolognyt (1), STOF (3), Socialpædagogen (2) Psykologer (32) Psykolognyt (31) STOF (11) Fokus (1), Familien i fokus (1) Psychologist (1) Systemisk forum (1) Socialrådgiveren (1) ADHD foreningen (1) Pædagoger (15) Socialpædagogen (11), STOF (10), VERA (3), Psykiatri-information (2), LFS (1), Socialrådgiveren (1), SL (1) Socialrådgivere (27) STOF (17), Socialrådgiveren (22), Andre (1), Udsat (1), Uden for nummer (1), Hus Forbi (1), Afhængig og hva’ så (1), Socialpædagogen (1)

Hjemmesider Sundhedsstyrelsen (5), Medicin (2), Seruminstituttet (2), STOF (2), Europad (1), Interaktionsdatabasen (1), WHO (1), Sundhed (1), Hiv-and-hepatitis (1), Retsinformation (1), Dr. (1), Servicestyrelsen (1).

Psykologer (21): Misbrugsnet (16), Servicestyrelsen (2), Sundhedsstyrelsen (1), Doktornet (1), ACT (1), Positiv psykologi (1), STOF (1), Google (1), Dansk Psykologforening (1), Dansk Fagligt Netværk for DD (1), nida.nih.gov. (1), Andre (1) Pædagoger (10): Misbrugsnet (7), STOF (3), SFI (1), Servicestyrelsen.dk (2), Sundhedsstyrelsen.dk (2), Google (1), Psykiatri (1), Socialpsykiatri (1), KABS (1) Socialrådgivere (17): Misbrugsnet (7), Servicestyrelsen (7), Sundhedsstyrelsen (2), Døgnoplysninger (1), Ministeriet o.a. (1), STOF (2), STOFnet (1), Medicinhåndbogen (1), Psykiatrinet (1), Aviser (1), Ministerier (1), Socialebegreber (1), NetSTOF (1), Psykedelika (1) Og de er… Sygeplejersker (18): Misbrugsnet (8), Servicestyrelsen (4), Sundhedsstyrelsen (3), SFI (3), STOF (2), Andet (2), Netaviser (2), Hjemløs (1), CRF (1), Seruminstituttet (1), Pub.med (1), Socialpsykiatri (1), Dansk fagligt Netværk for DD (1), Hepatitisforeningen (1), Sundhedsteam (1) Læger (6): Sundhedsstyrelsen (5), Medicin (2), Seruminstituttet (2), STOF (2), Europad (1), Interaktionsdatabase (1), WHO (1), Sundhed (1), Hiv-and-hepatitis (1), Retsinformation (1), Dr. (1), Servicestyrelsen (1). Andet (2): Servicestyrelsen (1), Misbrugsnet (1)

Kurser og konferencer Rimelig mange videreuddannelser - >50% Kognitiv behandling, psykoterapi, misbrugsbehandling, systemisk metode, familieterapi og psykiatri Rimelig mange kurser - ca.75% mere end et kursus i det sidste år Samtaleteknik, psykisk lidelse og viden om stoffer Varieret udbud af kurser, temadage, uddannelser og mv. Udfordring til fælles fodslag, tværfaglig dialog og faglig profil Variationen kan selvfølgelig for en stor del forklares med, at forskellige faggrupper søger forskellig viden.

Vokser vidensbanken?

Næste spørgsmål…kan viden bruges i praksis? Indhentet viden højner fagligheden Mest fagartikler, kurser og hjemmesider Lidt mindre konferencer Mindst forskningsartikler Ændret holdning til praksis Mest kurser og fagartikler Lidt mindre konferencer og hjemmesider Ændret holdning til specifikke brugere Mest kurser og fagartikler Lidt mindre hjemmesider og konferencer Mindst forskningsartikler Brugt i arbejdet Konferencer og hjemmesider Lidt forskningsartikler

Hvem henter dem ind? Medarbejdere – fordi de gerne vil Især medarbejdere som oplever at være meget åbne over for læring og brug af nye arbejdsmetoder, og som oplever, at de selv og arbejdspladsen prioriterer faglig udvikling og vækst Medarbejderne og arbejdspladsen indgår i et gensidigt samspil Prioritere begge områder, hvis man vil optimere vækst og forandring på arbejdspladsen gennem brug af fagressourcer

tredje spørsgmål: Bruges nogle fagressourcer mere? Fagartikler, Hjemmesider, Forskningsartikler, Fager og andet Kurser, konferencer – mindre brugt Kurser og fagartikler Ofte anvendelsesorienterede Formidler faglig viden, der kan omsættes til praksis Aktiv formidling kan bruges aktivt

…men også Vi bruger det vi søger… Uddannelsesmæssige skolinger Traditioner for indhentning af viden passiv og aktiv viden hvor meget viden man opsøger behov for opdatering faglige prioriteringer mulighed for sparring på arbejdspladsen Det kan også tænkes, at behovet for en løbende opdatering af faglige kvalifikationer er forskelligt inden for forskellige fag- og arbejdsområder, og at der forskel på, i hvilken grad det er muligt, og i hvilken grad det prioriteres at sætte tid af til en løbende opdatering fra både medarbejderens og arbejdspladsens side. Endelig er der også forskelle på løn, økonomi – og at læger, psykologer og til en vis grad sygeplejersker oftere arbejder alene, og derfor mere aktivt må søge sparring med egen faggruppe udenfor arbejdspladsen.

Glemmer jeg tiden? Ingen forskel mellem faggrupper Oplevelse af at have ”tid nok” Selv bestemme hvornår den skal indhentes Mulighed for at tilrettelægge arbejdsdagen Akutte arbejdsopgaver Møder!!!!! Både de konstruktive og mindre konstruktive Medarbejderne generelt oplever at have noget tid til at indhente viden, og at denne oplevelse ikke havde noget at gøre med, hvilken faggruppe man tilhører, men mere med arbejdspladsens størrelse og bredde i ydelser og behandlingsmetode. Det, at opleve ikke at have meget tid, men noget tid kan alligevel være forbundet med forskelle i, hvor meget tid, den enkelte medarbejder synes er ”nok tid”, hvor højt den enkelte medarbejder sætter barren for, hvor meget viden han eller hun vil gerne vil indhente, eller i hvor høj grad medarbejderen selv oplever at have indflydelse på, hvilken viden han eller hun vil indhente, og hvornår det er muligt at indhente den. Her er for eksempel forskel på, om medarbejderen indhenter viden, der har at gøre med løsning af en akut sag, eller om det højere grad er viden, der indplacerer særlige arbejdsområder i en større kontekst, der for eksempel synliggør eller udvider oplevelsen af egen faglighed. Der er som sagt ikke er tale om signifikante forskelle mellem faggruppernes oplevelse af at have tid nok. Alligevel er det muligvis en del af forklaringen på, at pædagoger og socialrådgiverne havde en lidt større oplevelse af at mangle tid til at indhente viden, og at disse faggrupper ofte oplever, at deres arbejde foregår meget ”på gulvet”, altså at de er i tæt kontakt med brugerne hele arbejdsdagen, og derfor ofte har akutte sager, der bryder ind i deres arbejdsrutiner.

Sidste ? - arbejdspladsen Større arbejdspladser, kognitivt fokus identificering/anvendelse af evidensbaseret praksis fokus på opkvalificering i forhold til behandlingsopgaver dokumentation af effektiv og evidensbaseret indsats …mindre oplevelse af, at der er ressourcer nok til at løse de praktiske arbejdsopgaver Fokus på læring motiverer

Status om Viden og fagressourcer Konstruktivt Bredde i service og behandling Forskellige arbejdsopgaver Forskellige læringsprocesser Udfordring Fragmenteret viden og indsats Koordinering af behandlingsindsats Fagligt lukkede systemer Udvikling af bredt behandlingstilbud Nu vil jeg gerne lave en meeeget kortgennemgang af ting fra mit projekt, som er relevante for vores fokus i dag. Mit udgangspunkt var, at jeg, at jeg i mit arbejde som klinisk psykolog oplevede, at der ikke var meget tid, til at indhente ny viden. Også selvom jeg var helt grøn på området. Da jeg begyndte at arbejde med undrsøgelser, lærte jeg, at der var noget formidling som var højere prioriteret end andet – og det var de engelske videnskabelige tidsskrifter. Det var dem man kunne avancere på. Og ikke de gange, hvor man skrev til fagtidsskrifter på dansk. Min første konferencer var om det store skel, der var mellem forskning og praksis. Den ringe dialog. Så her var et modsætningsforhold. I min undervisning lærte jeg, at det var her, jeg blev udfordret på, om det jeg havde at formidle gav mening til praksis. Og jeg lærte, at det var gennem øvelser der var forbundet med deres egen hverdag, at det jeg formidlede gav mening til medarbejderne. Jeg vil ikke sige, at jeg blev forvirret – men det gav mig en fornemmelse af, at der er en grund til, at viden på området nogle gange kan være lidt af en jungle, meget fragmenteret, og at det kan være svært at finde fælles fodslag. Jeg tænkte derfor, at det kunne være godt at undersøge, hvordan den viden, der bliver produceret, anvendes i praksis af medarbejderne.

”…det er min opfattelse, at der i kommunerne generelt er en stor mangel på erkendelse af, at uddannelse af medarbejderne - ikke mindst inden for det sundhedsfaglige - er vigtigt. Jeg er selv privilegeret, fordi jeg er højtuddannet, men kan også periodevist føle mig ensom, fordi så få af de jeg samarbejder med, har en evidensbaseret tilgang til arbejdet”

Hvad kan I GØRE Giv/kræv tid og ro til kvalitetsudvikling Udvælg indsatser Kommuniker og snak om fagligt fokus Prioriter brug af fælles fagressourcer Prioriter tværfaglige kurser Sørg for at anvendelsesorienterede kurser, især tværfaglige, også omhandler forskning og teori Stil krav til vidensarbejdere! Drug and Alcohol Findings/STOF/tværfaglige kurser som både er anvendelsesorienterede og som inddrager teori og evidens. Der er flere ting, man kan tage højde for

Tværfaglige kurser

Fagspecifikke kurser

Vækst og forandring – gensidighed Husk den daglige drift og andre parametre Organisationskultur, ledelsesstil, medarbejdererfaring, personlighed Afgræns og prioritér Indsatsområder over tid, så der sker en sammenkobling mellem vækst og drift Økonomi og tid Sammenhængen peger på, at medarbejderne og kulturen på arbejdspladsen indgår i et tæt gensidigt samspil, at de indvirker på hinanden, og at begge områder derfor bør prioriteres, hvis man vil optimere vækst og forandring på arbejdspladsen via eksterne ressourcer. På den anden side skal man passe på ikke automatisk at sidestille prioritering af vækst og forandring med kvalitet i den daglige drift. Der er også andre parametre, der indvirker på kvaliteten af arbejdet a) organisationskulturen mere bredt set b) og som har betydning for tilgang til arbejdet og mødet med brugerne. Sådanne parametre kan for eksempel være ledelsesstil, medarbejderes erfaring og know-how, og mere personlige parametre. Det har betydning for, om medarbejderne er tilfredse, og derfor engagerede i arbejdet. Man kan sige, at væksten ikke skal overskygge jordens gødning – og at væksten skal være fokuseret ift. indsatsområder, give dem tid til at vokse og styrke – derfor denne plante, som jeg ikke engang kender navnet på! Disse parametre vil Kathrine komme mere ind på i sit oplæg. Jeg vil bare her kort pointere, at de også viser, sig at have betydning i min undersøgelse.

Hvad kan vi gøre Formidle forskning og teori på kurser og i fagtidsskrifter Turde udfordre værktøjskassen Gå i dialog med praktikere omkring udformning af projekter Give tilbagemelding på projektresultater

SUMMEMØDE OG DISKUSSION Hvad kan jeg genkende fra oplægget? Hvad er den største udfordring på min arbejdsplads for at fagressourcer bedrer kvaliteten i arbejdet? - Hvordan kan vi imødekomme udfordringen?

TAK FOR I DAG Hvis I har spørgsmål eller andet, er I velkomne til at kontakte mig på bt@crf.au.dk I er også velkomne til at læse selve rapporten eller de sidste artikler i STOF om viden og kvalitet i arbejdet, som er skrevet i samarbejde med Kathrine Bro Ludvigsen