VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Den Danske Kvalitetsmodel
Integration og fastholdelse af udenlandske arbejdstagere og deres familier v/ Departementschef Claes Nilas, Integrationsministeriet Welcometo konference.
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
17½ års samarbejde i Aarhus
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Arbejdsmarkedsområdet Vejle Kommune og Welcometo 1. ”Hovedprojekt”: Servicecenter for ny arbejdskraft 2. ”For sjov” projekt: Miniguide for families with.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Virksomheder - definition
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Aarhus Kommunes Røgfri Arbejdstid
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Det Sociale Kapitel
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den koordinerede ungeindsats
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Samarbejde? Alt.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Eventuelle delmål der ikke er opfyldt er markeret med rødt.
Det kompetente Nordjylland
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Vejle Kommunes Servicecenter for ny arbejdskraft Åbnede officielt den 01.oktober 2009

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Men det startede for længe, længe siden….

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft I Vejle ønsker vi at sikre, at virksomhederne har den nødvendige, kvalificerede arbejdskraft både nu og i fremtiden. Hvorfor ville vi gøre det?

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Hvem ville vi gøre det for? •Virksomheder, der har behov for at tiltrække/fastholde ny arbejdskraft •Virksomheder, der får nye medarbejdere og disse medarbejdere •Potentielle nye arbejdstagere

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Da Servicecentret gik i luften den 1. oktober 2009, blev disse succeskriterier eller forventede gevinster formuleret: •Virksomhederne skal have den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, nu og i fremtiden •Kunderne skal opleve én indgang til kommunen – uanset problem •Vi har døgnservice – lokalt og internationalt •I sidste ende øget tilflytning og bedret skattegrundlag Hvad ville vi gerne, at de skulle få ud af det?

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Hvordan ville vi gøre det? Vi vil gøre det, der efterspørges 1.Fokus på service •Vi koordinerer 2.Fokus på samarbejde •Kendskab skaber samarbejde 3.Fokus på efterspørgsel

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Sådan gjorde vi: Styr på forankring Politisk: Forankret under Jobudvalget (berører både Jobudvalg og Økonomiudvalg) Ledelse: Koordineres af direktør for Arbejdsmarked og Voksen, Kirsten Tønnesen, under Job og Erhverv. Drift: Daglig tovholder/koordinator er arbejdsmarkedschefen i samarbejde med borgerservicechefen og Flemming Ipsen fra VEU

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Ressourceforbrug Servicecenter for ny arbejdskraft er omkostningsneutralt •Udvikling af Portal er finansieret af LBR •Servicen udføres af allerede ansat personale •Medarbejdere forbliver i egen organisation

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Valg af metode! •Servicecenter for ny arbejdskraft udgøres af portalen på (primær indgang) •Oprettelse af serviceambassadørkorps med udvalgte ambassadører i hhv. -Ydelsescentret (2) -VEU (2) -Borgerservice (2) -Jobcentret (4)

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft En ny hjemmeside så dagens lys:

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Brochurer blev fremstillet:

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Ambassadørkorpset: •Korpsets sammensætning og opgaver blev revideret. •Antallet af ambassadører blev reduceret •Dækningsområdet forblev det samme •Startskuddet til samarbejde var givet

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Kompetencekrav til serviceambassadører •Serviceminded, serviceminded, serviceminded… •…men også rigtig god til at yde hjælp til selvhjælp •Har udtømmende specifik viden om eget ansvarsområde og kan via sin viden færdigbehandle henvendelser med det samme •Har stor generel viden om kommunens services på tværs af forvaltningerne og om eksterne services (SKAT, Work in Denmark m.v.) og kan via sin viden færdigbehandle en stor del af de generelle henvendelser, alternativt med det samme videreformidle henvendelser til rette person •Kender de andre serviceambassadører og de dedikerede samarbejdspartnere •Taler som minimum engelsk – gerne tysk også

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Intentioner med korpset: •Korpset skulle i fællesskab behandle og løse henvendelser fra virksomheder og ny arbejdskraft. •Medarbejdere eller serviceambassadører skulle fortsætte på deres hidtidige arbejdspladser. •Men de skulle, via et tæt samarbejde og et grundigt kendskab til hinandens arbejdsområder, være i stand til at behandle henvendelser udover deres eget specifikke fagområde, eller alternativt få en navngiven kollega til at færdigbehandle henvendelsen og vende tilbage til kunden.

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Ambassadørkorpsets områdedækning: ForsørgelseYdelsescenteret Opholdsregistrering, sygesikring, cpr-registreringBorgerservice Børneydelse, børnetilskud og børnebidragBorgerservice Skat og kørekortBorgerservice Etablering af virksomhed, virksomhedsbetværkVejle Erhvervs Udvikling Rekruttering, jobmulighederJobcenter Jøbsøgning, ægtefællejob mv.Jobcenter, Jobbutik ProjektstyringArbejdsmarkedsområdet

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Erfaringer og evaluering: •Der er evalueret på projektet den •Nåede vi vores mål?

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Evalueringen viser: •Serviceambassadørerne har oplevet en intern gevinst, da deres viden, netværk og tværgående samarbejde er blevet styrket og kvalificeret •Det har været en øjenåbner at se, hvilke regler og retningslinjer der gælder i andre forvaltninger/afdelinger. •Serviceambassadørerne vurderer, at også kunderne har nydt gavn af dette pga. mere kvalificeret sagsbehandling •På grund af de aktuelle konjunkturer, har serviceambas- sadørerne ikke oplevet stor efterspørgsel på de services, som Servicecentret oprindelig var sat i verden for at yde.

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft •Portalen bliver gennemsnitlig brugt 40 gange om dagen. 13 % af besøgene kommer fra udlandet •De virksomheder, der er blevet interviewet i f.b.m. evalueringen er meget tilfredse med den service, de har fået i Servicecentret •Samlet viser evalueringen, at indførelsen af Servicecenter for ny arbejdskraft, har tilført kommunen og kommunens kunder ekstra værdi i form af mere viden, bedre tværgående samarbejde og mere kvalificeret kundebetjening.

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Men ambassadørerne fremhæver, at: •Servicecentret leverer kun ”en halv” service. Alt, hvad der handler om den tilflyttende families liv udenfor arbejdsmarkedet (børn, skole/pasning, sundhed, fritid, kulturtilbud), er ikke med i Servicecentrets tilbud

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Hvad skal vi nu – lille du? •Ændrede konjukturer afventes •Servicecenter for ny arbejdskraft fortsættes i sin nuværende, meget neddroslede form, således at man hurtigt kan geare op igen, når der bliver efterspørgsel efter den specialiserede service, som Servicecentret kan tilbyde •Portalen opdateres og oversættes til dansk, da evalueringen har vist, at der er en stabil trafik på Portalen, og da der har været efterspørgsel efter en dansk version

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Handlinger på mellemlangt sigt: •Når der igen kommer øget tilflytning af specialiseret arbejdskraft til kommunen, bør man overveje at udvide Servicecentrets arbejdsområde til også at omfatte den medfølgende familie og livet udenfor arbejdslivet. •Det vil sige, at man på sigt bør inddrage andre forvaltningsområder i Servicecentret. F.eks. Børn&Unge, Sundhed og Kulturforvaltningen.

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Handlinger på langt sigt: •Idéen om samarbejde på tværs af forvaltningsområder kan komme alle kommunens borgere og virksomheder til gavn og ikke kun tilflyttere som nu. •Modellen med det tværgående samarbejde inspirere til en ”fællessagsbehandling” for alle borgere. •Dermed bliver den viden om den enkelte borger, som i dag findes i mange forvaltninger, IT-systemer og sagsbehandlerhoveder til fælleseje.

VEU Jobcenter Vejle BorgerserviceYdelsescenter Vejle Servicecenter for ny arbejdskraft Slutkonklusion: Da baggrunden for Servicecentret var: •at man i Vejle Kommune ville gøre det lettere for virksomhederne at rekruttere arbejdskraft udefra •at det skulle være bedre og mere attraktivt for udenlandsk arbejdskraft at arbejde og bo i Vejle. •og at Servicecentret både på kort og langt sigt skulle forbedre muligheden for at tiltrække og fastholde ny arbejdskraft i kommunen. •Ville man derfor i praksis opnå den bedste service til virksomheder og tilflyttere ved at samle ekspertisen, således at kunderne oplevede en koordineret og kvalificeret service, og således,at de ikke oplevede at blive sendt mellem mange instanser, men derimod, at de kunne henvende sig ét sted. •Dette ville dog kræve en helt ny, ikke-eksisterende og uprøvet organisation