Et uformelt læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Refleksion i kommunikationen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
EVOLUTION.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Energi- & Vandværkstedet
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Arbejdspladsudvikling
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Supervision og faglig feedback
Kultur i organisationer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
- Klimaet og den globale opvarmning
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Procesværktøjer.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
Kommunikativ sprogfærdighed
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Bæredygtighed – Naturfag
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
1.Lektion: Identitet i forandring
Forudsætninger for en god samtale
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Billeder.
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Lærings- og praksisfortælling
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Afdelingen for Økologi Landbrugets Rådgivningscenter Rådgivning om samarbejde Vores udgangspunkt var Gode varige samarbejder bygger på tillid Det fik vi.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økologi Mål for dyrevelfærd i malkekvægbesætningen Kirstine F. Jørgensen Workshop 1: Dyrevelfærd i økologiske.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Biologi på Bjergsnæsskolen Undervisning om økologi
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Papirflyveren Øvelse I stedet for en ”kedsommelig” gennemgang af LEAN simuleres LEAN igennem LEAN spil som kan være flyverspil eller ved kurset i forbindelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Velkommen til fagligt samspil
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Et uformelt læringsmiljø Bedriften Et uformelt læringsmiljø

Opstarten af projektet Eleverne deles i 7 grupper. Laver første øvelse hvor de skriver på planche Fremlægger plancher en gruppe om hver Ser film om minkfarmeren. Trækker landbrugsart Spiller første runde af spillet

Første øvelse Læringsmål: - bliv nysgerrig på dansk landbrug • At eleverne erkender, at de har et vist forhåndskendskab´til dansk landbrug. • At eleverne har reflekteret over selvstændighedskulturen blandt landmænd. • At eleverne er forberedte, når de i Bedriften skal prioritere landmandens tid. Tidsforbrug 2 timer Der ligger syv store stykker papir (A3 eller A2) fordelt i lokalet. Hvert papir har én af følgende spørgsmål som overskrift: 1. Hvilke slags landbrug kender I? 2. Hvad tror I, der er specielt kendetegnende ved arbejdet som landmand? 3. Hvordan tror I en typisk landmand fordeler sin tid mellem arbejde, fritid og familie? 4. Hvilke dyr kender I fra danske landbrugsproduktioner? 5. Hvad er økologi? 6. Kender I en landmand? Skriv lidt om ham eller hende… 7. Hvilke kvalifikationer (egenskaber) er gode at have som landmand? Eleverne bevæger sig rundt i deres grupper og arbejder med hvert spørgsmål i ca. 5-10 min. Det er dig, der fortæller, når tiden er gået, og gruppen skal gå videre til næste planche (med næste spørgsmål). Eleverne skriver således videre på de forrige gruppers svar. På den måde får eleverne inspiration fra hinandens svar og arbejder videre ud fra dette.

Minkfarmen

Spillet

Spillet

Muligheder derudover Man kan vælge at følge fastlagt forløb fra SIL Tage spillet og emnet som en oplevelse Diskussion af emner som bæredygtighed, miljø, produktionsformer, effektivitet, dyrevelfærd mm. Virksomhedsbesøg hos lokal landmand, slagteri, konsulent mm.

Trinmål

De levende organismer og deres omgivende natur - give eksempler på forskellige arters tilpasninger i bygning, funktion og adfærd til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser.

Miljø og sundhed - redegøre for menneskers anvendelse af naturgrundlaget i forskellige erhverv, blandt andet landbrug og fiskeri. - give eksempler på, hvordan bæredygtig udvikling indgår i forskellige erhverv og som led i naturforvaltningen. - give eksempler på aktuelle lokale og globale miljø- og sundhedsproblemer.

Biologiens anvendelse - forklare biologiske processer knyttet til råvareproduktion, herunder i landbrug og fiskeri. - redegøre for menneskets syn på og brug af produktionsdyr og kæledyr.

Arbejdsmåder og tankegange - skelne imellem faktuelle spørgsmål og holdningsspørgsmål. - give eksempler på interesse­modsætninger og forskellige holdninger i forbindelse med sundhedsforhold og udnyttelse af naturressourcer.