22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Assens Kommune 16. November 2012
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Teori-Praksis-holdning
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Efter New Public Management
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Vision mission værdier handleplaner
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Det er en politiske bestilling!
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012

Indhold •Udfordringer og vision •Skab fokus: få og langsigtede effektmål •Skab refleksion om sammenhængen mellem indsatser og effekter: –Præskriptive sprog –Kausale sprog – forandringsteorier –Narrative sprog •Rehabiliter mundtlighed •Organisationen som en kæde af læringsrum •Styring gennem partnerskaber •Tillid som disciplinering •Kultivering af nærvær og åbenhed

Udfordring og vision •Økonomi-udfordringen –Kalder på fokus og transparens •Innovations-udfordringen –Kalder på gentænkning af velfærd og politikdannelse •Dialog-udfordringen –Kalder på en oprigtighed og langsigtet dialog OFF. SEKTOR Slank, kreativ, transparent Samarbejdende på tværs Baseret på langsigtet partnerskab mellem stat, kommuner, professioner m.fl.

Skab fokus: Få og langsigtede mål •Brug for langsigtede pejlemærker, arbejdsro og mulighed for erfaringsdannelse •Flerårige kommuneaftaler •Flerårige resultatkontrakter/fokusaftaler •Få mål med fokus på effekter

Skab fokus: Få og langsigtede mål Børns udvikling og læring DagtilbudSkoleUngdoms uddannelse Fritid og fællesskaber Sociale indsatser Gennemførel se af uddannelse Deltagelse i samfundsliv og fællesskaber Sundhed og trivsel EffekterEksempel

Skab refleksion om sammenhængen mellem indsatser og effekter Styringens sprog •Præskriptive sprog (regler, budgetter etc.) •Kausale sprog (forandringsteorier) •Narrative sprog (fortællinger)

Præskriptive sprog: Normkonformitet Norm Indsats Afvigelse Eksempler: 24 børn i klassen 40 sager pr. sagsbehandler Styrke: Præcise, formaliserbare Begrænsning: Normativt lukkede, ikke undersøgende

Kausale sprog Forandringsteorier EffektIndsats Styrke: Undersøgende, eksperimenterende og aftestende Begrænsning: Givne kategorier og lineære sammenhænge Kontekst

Narrative sprog: Fortællinger Styrke: Engagerende, kan gøre kompleksitet forståelig Begrænsning: Mindre testbar, svær at ”aggregere” Narrativt landskab

Sproglig diversitet og dynamik Kausale sprog Narrative sprog Præskriptive sprog

Rehabilitering af mundtlighed Mundtlighed Skriftlighed Blind tro på skriftlighed som vej til refleksion og kvalitet Udnyt genrernes komparative styrker!

Styringsdialog Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Organisationen som en kæde af læringsrum

Styring gennem partnerskaber Stat Kommuner Professioner Effektmål og strategier – forandringsteorier/narrativer Netværksdemokrati/metagovernance

Tillid som disciplinering •I dag: Kontrol og økonomiske/retlige sanktioner •Fremover: Anerkendelse og differentiering af frihedsgrader? –Forpligter vi os i et tillidsforhold, får vi store frihedsgrader, og skal levere varen –Kan vi ikke forpligte os, kan vi indgå i et mere kontrolpræget samspil –Eksempel: Arbejdsmiljø-certificering •Offentlig sektor i flere hastigheder

Kultivering af nærvær og åbenhed •Vi udvikler primært styringen ved at kvalificere vores egen deltagelse •Evnen til at være rationel beror på evnen til at dele kompleksitet, at kunne stå i det åbne og finde veje i dilemmaer •Egne dagsordner –Rationaliteten –Magten –Engagementet