Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Advertisements

Motivation af medarbejdere
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Værdigrundlaget i Greve
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Det blå Danmark i Global Konkurrence, 9. april 2008
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Fremtidens kønsmønster Johan Peter Paludan. Hvem er vi? Grundlagt af Thorkil Kristensen i 1970 Privat non-profit organisation m. styrelse Tværfaglig tænketank.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Fremtidens medarbejder - hvem befolker fremtidens arbejdsplads?
Organisatorisk læring
Sundhed som fremtidens tendens
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Ledelse i forskellige retninger
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Camilla Kring, PhD Feut. Camilla Lohmann, Skuespiller Hvad er balance?
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Værdsættelse og motivation
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
PRODUKTER – DEL 1.
Præsentationens transcript:

Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan

Hvem er vi? Grundlagt af Thorkil Kristensen i 1970 Privat non-profit organisation m. styrelse Tværfaglig tænketank (økonomer, politologer, etnologer, sociolog, astrofysiker og filosof) Ca. 25 medarbejdere Dansk og svensk afdeling samt Oslo Futures Club

Fremtidsforskning Man kan ikke spå

Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være

Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være Beslutninger skal træffes i nutiden, - men fungere i fremtiden

Problem? Videndeling - i et videnssamfund! Videndeling = økonomisk indsigt Videndeling = bidrag til bundlinien

Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Hvilken viden arbejder vi med? Bevidst Ubevidst Vi ved, hvad vi ved Vi ved ikke, hvad vi ved Vi ved Vi ved, hvad vi ikke ved Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Vi ved ikke Det ukendte gøres mere eksplicit og det ubevidste bringes frem ved at tænke i fremtider / scenarier, både analytisk og kreativ proces

Udfordring Hvordan sikres synlighed? - et revisionsproblem? Hvordan sikres videndeling - den egentlige udfordring

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn

Tidssynsmodellen i 2 dimensioner

Andel af befolkningen med forskellige tidssyn 1995 2004

Fastholdere Styrker og svagheder Stabile i drift Bevarer værdierne i organisationen Bevarer systemet i organisationen Tunge at få med på vognen Skaber ikke noget nyt Bevarer systemet i organisationen, modsætter sig ofte forandringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

Tilpassere Styrker og svagheder Tilpasser sig forandringerne Stabilitets-fokus, velegnet til daglig drift Høj vægt på lønnen: Kan motiveres økonomisk Skal overtales til at acceptere forandringerne Følger kun gradvis med Stabilitets-fokus Høj vægt på lønnen … PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

Navigatører Styrker og svagheder Meget optimistiske Implementerer ideer i praksis – innoverer Vægt på personlig og faglig udvikling Får ikke selv så mange “store” ideer - implementerer andres, laver mindre forbedringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

Skabere Styrker og svagheder innovative, visionære, udviklende ikke for jordbundne pænt optimistiske selvtillid vil gerne lede andre uddelegerende personlig og faglig udvikling i fokus kan være markant uenige, besværlige svæver i skyerne … vil gerne dominere ikke vedholdende, ikke fokus på løbende drift PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper

Arbejdsperspektiver Immateriel PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel

Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel

Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO ? Bundet Fri Rep.rut. Materiel

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper

Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Den højere enhed! - Det Udviklende Arbejde - Den Lærende Organisation - den gode stress - kreativitet, fleksibilitet - ”hard fun” - hele medarbejdere - attraktive arbejdspladser - glade kunder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k

Maslows behovshieraki Traditionel udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

Maslows behovshieraki Traditionel udformning Moderne udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k Motivation

Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt 18-59 årige

Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt 18-59 årige

51% 39% Kilde: Danskernes værdier 1981-1999 (2002)

Videndelingsrammer Dream Society

Jæger og samler Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Stammen Familien Pyramiden Netværket Teltet Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Den ældste Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortælleren overhovedet Ånder Gud Produktet Viden Leg

Slutter Dream Society her?                                                                                 

Videndelingsrammer Dream Society Creative Man

Tendenser opstår hvor behov møder muligheder Virksomheder i den vestlige verden får svært ved at konkurrere på masseproduktion Ny teknologi og nye systemer skaber nyt værktøj til kreativitet og innovation CREATIVE MAN Folk ønsker at være mere kreative og innovative i deres forbrug og deres fritid Prosumenter: Nye produktions-metoder gør forbrugerne til medproducenter

Vi er nødt til at være kreative og innovative Vi kan ikke konkurrere på masseproduktion og rutinearbejde Individualisme betyder at store brands er i fare for at blive low interest Ideer (patent/copyright) er mere værd end naturlige ressourcer

Flere værktøjer til kreativitet og innovation Teknologiske værktøjer til kreativitet From 99% perspiration to 99% inspiration Individualiseret produktion Fra prosument til konsument Kreative netværk og åbenhed

Vi har lyst til at være kreative og innovative Behov har flyttet sig til toppen af Maslows hierarki Der er ikke længere status i passiv underholdning eller massekonsum Folk ønsker at udtrykke deres egne kreative talenter

Mere grobund for kreativitet og innovation Mere tid til kreativitet og individualisme Mangfoldighed giver inspiration Mental doping? Modafinil, Ritalin, Dexedrin

Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret

Ligeværdige behov - ikke et hierarki RELATIONER Samhørighed Anerkendelse Sikkerhed Selvrealisering Fysiske behov Transcendens EKSISTENS VÆKST

Den industrielle logik Dream Societys logik Tre markeds-logikker Bedst at tale til mere end én af logikkerne Den industrielle logik Creative Mans logik

Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret

Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Det næste Samfund? Familien Pyramiden Netværket Stammen Kreative netværk Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Laboratoriet & studiet Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortæl- Idemanden overhovedet leren Gud Produktet Viden Leg Systematisk kreativitet

Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation Ergo: videndeling = økonomisk indsigt og bundliniefokusering

Vil du vide mere: www.iff.dk Have en god fremtid Johan Peter Paludan jpp@iff.dk