Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan
Hvem er vi? Grundlagt af Thorkil Kristensen i 1970 Privat non-profit organisation m. styrelse Tværfaglig tænketank (økonomer, politologer, etnologer, sociolog, astrofysiker og filosof) Ca. 25 medarbejdere Dansk og svensk afdeling samt Oslo Futures Club
Fremtidsforskning Man kan ikke spå
Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være
Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være Beslutninger skal træffes i nutiden, - men fungere i fremtiden
Problem? Videndeling - i et videnssamfund! Videndeling = økonomisk indsigt Videndeling = bidrag til bundlinien
Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Hvilken viden arbejder vi med? Bevidst Ubevidst Vi ved, hvad vi ved Vi ved ikke, hvad vi ved Vi ved Vi ved, hvad vi ikke ved Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Vi ved ikke Det ukendte gøres mere eksplicit og det ubevidste bringes frem ved at tænke i fremtider / scenarier, både analytisk og kreativ proces
Udfordring Hvordan sikres synlighed? - et revisionsproblem? Hvordan sikres videndeling - den egentlige udfordring
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn
Tidssynsmodellen i 2 dimensioner
Andel af befolkningen med forskellige tidssyn 1995 2004
Fastholdere Styrker og svagheder Stabile i drift Bevarer værdierne i organisationen Bevarer systemet i organisationen Tunge at få med på vognen Skaber ikke noget nyt Bevarer systemet i organisationen, modsætter sig ofte forandringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
Tilpassere Styrker og svagheder Tilpasser sig forandringerne Stabilitets-fokus, velegnet til daglig drift Høj vægt på lønnen: Kan motiveres økonomisk Skal overtales til at acceptere forandringerne Følger kun gradvis med Stabilitets-fokus Høj vægt på lønnen … PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
Navigatører Styrker og svagheder Meget optimistiske Implementerer ideer i praksis – innoverer Vægt på personlig og faglig udvikling Får ikke selv så mange “store” ideer - implementerer andres, laver mindre forbedringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
Skabere Styrker og svagheder innovative, visionære, udviklende ikke for jordbundne pænt optimistiske selvtillid vil gerne lede andre uddelegerende personlig og faglig udvikling i fokus kan være markant uenige, besværlige svæver i skyerne … vil gerne dominere ikke vedholdende, ikke fokus på løbende drift PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper
Arbejdsperspektiver Immateriel PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel
Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel
Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO ? Bundet Fri Rep.rut. Materiel
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Den højere enhed! - Det Udviklende Arbejde - Den Lærende Organisation - den gode stress - kreativitet, fleksibilitet - ”hard fun” - hele medarbejdere - attraktive arbejdspladser - glade kunder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k
Maslows behovshieraki Traditionel udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov
Maslows behovshieraki Traditionel udformning Moderne udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov
Videndelingsfaktorer Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k Motivation
Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt 18-59 årige
Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt 18-59 årige
51% 39% Kilde: Danskernes værdier 1981-1999 (2002)
Videndelingsrammer Dream Society
Jæger og samler Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Stammen Familien Pyramiden Netværket Teltet Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Den ældste Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortælleren overhovedet Ånder Gud Produktet Viden Leg
Slutter Dream Society her?
Videndelingsrammer Dream Society Creative Man
Tendenser opstår hvor behov møder muligheder Virksomheder i den vestlige verden får svært ved at konkurrere på masseproduktion Ny teknologi og nye systemer skaber nyt værktøj til kreativitet og innovation CREATIVE MAN Folk ønsker at være mere kreative og innovative i deres forbrug og deres fritid Prosumenter: Nye produktions-metoder gør forbrugerne til medproducenter
Vi er nødt til at være kreative og innovative Vi kan ikke konkurrere på masseproduktion og rutinearbejde Individualisme betyder at store brands er i fare for at blive low interest Ideer (patent/copyright) er mere værd end naturlige ressourcer
Flere værktøjer til kreativitet og innovation Teknologiske værktøjer til kreativitet From 99% perspiration to 99% inspiration Individualiseret produktion Fra prosument til konsument Kreative netværk og åbenhed
Vi har lyst til at være kreative og innovative Behov har flyttet sig til toppen af Maslows hierarki Der er ikke længere status i passiv underholdning eller massekonsum Folk ønsker at udtrykke deres egne kreative talenter
Mere grobund for kreativitet og innovation Mere tid til kreativitet og individualisme Mangfoldighed giver inspiration Mental doping? Modafinil, Ritalin, Dexedrin
Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret
Ligeværdige behov - ikke et hierarki RELATIONER Samhørighed Anerkendelse Sikkerhed Selvrealisering Fysiske behov Transcendens EKSISTENS VÆKST
Den industrielle logik Dream Societys logik Tre markeds-logikker Bedst at tale til mere end én af logikkerne Den industrielle logik Creative Mans logik
Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret
Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Det næste Samfund? Familien Pyramiden Netværket Stammen Kreative netværk Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Laboratoriet & studiet Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortæl- Idemanden overhovedet leren Gud Produktet Viden Leg Systematisk kreativitet
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation Ergo: videndeling = økonomisk indsigt og bundliniefokusering
Vil du vide mere: www.iff.dk Have en god fremtid Johan Peter Paludan jpp@iff.dk