PPRs roller og kunsten at inkludere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerprofessionen.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Konsultative praksisformer i PPR
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Inklusion og inkluderende processer
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

PPRs roller og kunsten at inkludere PPR-dage i Herlev Kommune 29. August 2012

Indhold Indledende summen: Brændende spørgsmål At forstå eksklusion og inklusion De lokale fællesskaber Videnscentre og specialfunktioner Sprogudvikling og narrativer på børne- og ungeområdet Summen og fælles refleksion om brændende spørgsmål Dialog og dilemma-håndtering

Indledende summen Tal med dem, der sidder omkring dig: Hvad er dit brændende spørgsmål – om PPR’s rolle i inklusionsarbejdet? Skriv dit spørgsmål ned – og behold det foreløbig

Eksklusion og inklusion Polarisering blandt børn og unge Flere har bedre muligheder: Uddannelse Udlandsophold Sundhed Kriminalitetsfrihed En stabilt mindretal har: Frafald fra uddannelse Hård risikoadfærd Kriminalitet Hvad skaber eksklusion og polarisering?

Eksklusion og inklusion Status: I alt 14,3 % af alle elever får specialundervisning 5,6% af alle elever får specialundervisning i segregerede tilbud Specialundervisningen og tilknyttede funktioner beslaglægger ca. 30% af udgifterne til folkeskolen De segregerede tilbud optager 62% af udgifterne til specialundervisning Færre end 17 procent af eleverne i specialskoler starter efterfølgende på en ungdomsuddannelse

Diskurser om eksklusion Samfundsorienterede: f.eks. individualisering Biologiske: f.eks. tidlige fødsler Professions-orienterede: f.eks. diagnosespiraler Forskellige opfattelser af forholdet mellem individ og fællesskaber

Eksklusion og inklusion Konkurrencestaten - kompetenceidealer og eksklusionsmekanismer Perioder Kompetenceidealer 1850-1950 Nationalstatsligt projekt Opdragelse til individ Rettigheder/pligter 1950-1990 Velfærdsstatsligt projekt Dannelse til medborger Eksistens/deltagelse 1990+ Global konkurrence ml. uddannelsessystemer Tilegnelse af kompetencer Færdigheder (livslang læring og kompetenceudvikling – som udbreder sig til flere og flere livssfærer, også familien)

Eksklusion og inklusion Segregeringens logik Fokus på abstrakte og individuelle kompetencemål Læring som vidensoverførelse Problemer som iboende barnet Skærmning og kompensation Diagnose Inklusion som tolerance for afvigelse Inklusionens logik Fokus på konkrete deltagelses- muligheder Læring som skabende samspil Prolemer som knyttet til konteksten Ret til deltagelse Diagnose-i-kontekst Inklusion som aktiv holdning til alle børn

Strategier for inklusion: Fornyelse af fællesskaber Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Undomsudd Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Videnscentre og stabe

Det lokale fællesskab Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Ungdomsudd Eksklusion: Abstrakte kompetenceidealer/ “akademisering” Individualisering Faglige tunnelsyn/ Fejlfindingsspiraler Skel: alment-specielt Inklusion Sammenhængende og alsidige læringsmiljøer Fokus på deltagelsesmuligheder i fællesskaber Fælles metodeansvar/refleksion anerkendelse, stifinding Arbejdsdeling/frontlinje-specialister Koalitionsopbygning: Langsigtet strategi, forældreinddragelse, politisk ejerskab, faglig substans, forpligtende videndeling, fælles ejerskab til dilemmaer

Fokus på gennemførelse Det lokale fællesskab Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Dagtilbud Skole Ungdomsudd Nærhed Kontinuitet Leg/læring Basale kompetencer Fokus på chancelighed Netværk Valgmuligheder Praktisk/teoretisk Uddannelsesparathed Fokus på gennemførelse

Det lokale fællesskab Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Dagtilbud Skole Ungdomsudd Metodeprogrammer Lokal praksis Reflekterende praksis

Det lokale fællesskab Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Dagtilbud Skole Ungdomsudd Fælles ledelse Netværksvariant: Kollegium Hierarkisk variant Distriktsledelse

Videnscentre - specialfunktionerne Sundhedspleje Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhed/ forebyggelse PPR Familierådgiv-ning Specialtilbud Eksklusion: Test – diagnosticering uden for kontekst Midler udløses ved udskillelse Egne specielle metoder Specialtilbud: fokus på pladser Pseudo-inklusion Inklusion Konsultativ praksis – diagnose-i-kontekst Midler i spil i almenområdet Metodefællesskab med almenområdet Specialtilbud: fokus på forløb Koalitionsopbygning: Klare samarbejdsaftaler med videnscentre, opbygning af metodefællesskaber, NY-SPECIALISERING

Sprogudvikling og narrativer Sprogspil og eksklusionsmekanismer Eksempel PPR som Sprogudvik-ler Narrative sprog Kausale sprog (forandringsteori) Praksis- og læringsfortællinger Kausale hypoteser: Sammenhæng mellem læringsmiljø og læringsudbytte Præskriptive sprog Læreplanstemaer/-mål

Ændre fortællingen PPR og narrative metoder Eksempel PPR som Sprogudvik-ler Inkluderende narrativer Problemet i samspil Diagnose-i-kontekst Deltagelse Ekskluderende narrativer Problemet iboende barnet Diagnose, skærmning, kompensation Eksternalisering, nuancering, Introduktion af mod-plot

Summen + Pause Tal med dem, der sidder omkring dig: Har du hørt noget, som har betydning for det brændende spørgsmål? Justér eventuelt spørgsmålet og hæng det op på vægggen

Dialog og dilemmahåndtering Idealer vs. praksis Idealer og abstraktioner Konfliktfyldte oversættelser Vi svarer ofte på konkrete bekymringer med abstraktioner Praksis

Dialog og dilemmahåndtering Oprigtighed/ åbenhed Kan I genkende dilemmaer i jeres egen praksis? Hvis Ja - med hvilke strategier håndteres de? Refleksion Dekobling - hykleri Fundamentalisme

Dialog og dilemmahåndtering PPR som kvalificerende for den tværgående dialog? Team Insti-tution Område Forvaltning Byråd Eksklusion: Dem-os Overlæsset styring Dilemmaspil Forvaltning: Prop i dialog Styring, der mindsker ansvarlighed Inklusion Ledelsesfællesskab Enkel styring – rig dialog Deling af kompleksitet og dilemmaer Forvaltning: facilitator af dialog Tillid, der disciplinerer Koalitionsopbygning: Decentrale ledere ind I “det strategiske rum”, dialog på tværs af styringsniveauer, partnerskaber

PPR som inklusionens arkitekter Dem, der sætter gang i nye fortællinger og samtaler om børn og læring Dem, der bringer ny viden i spil til gavn for børns deltagelse Dem, der understøtter udviklingen af inkluderende læringsmiljøer med en situationsbestemt rådgivning, sparring og supervision Dem, der reframer diagnosebegrebet …mere?