iBøger og didaktisk design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Undervisning i ”Relation”
5 IT-didaktiske principper
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Læremidler i praktikken
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De store underviser de små ved hjælp af it.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Taksonomisk mindmap i religion
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
EUD reform konference 16. september 2014
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Hvorfor dette initiativ?
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Planlægning, proces og evaluering
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Læring og digitalt billedarbejde
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
FOKUS PÅ MATEMATIK I INDSKOLINGEN Kort præsentation af os Gennemgang af MULTI Aktivitetsbaseret undervisning med MULTI Afrunding, spørgsmål og kommentarer.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
It som transferværktøj
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
SIP3: Differentiering Temaer
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

iBøger og didaktisk design FLUID konference 29/10 2012

Hvem er jeg? Karin Eckersberg Lærer og cand.it Undervist primært voksne (SOSU, AVU) Digital redaktør: Forlaget Studie & Erhverv Erhvervsskolernes Forlag/NTF FLUID konference 29/10 2012

iBog – en definition website En interaktiv bog FLUID konference 29/10 2012

Udvikling af iBog – 7 faser 7. Eksekvering Marked Strategi Strategisk mål: iBøger HHX/HTX (og EUD) 6. Konceptvalidering Prototype Test 2. Marked Systimes dogmeregler CMS-baserede tools Læremiddelkritik 5. Konceptudvikling Skitser Kravspecifikation 3. Brugeren Faglig læsning Differentiering Customisering 4. Idéværksted Researh/Temaer Didaktisk design FLUID konference 29/10 2012

Udvikling af iBog - pædagogik Tilegnelse af viden gennem læsning af tekst Elisabeth Arnbak Krav/behov 3. Brugeren Faglig læsning Differentiering Customisering 4. Idéværksted Researh Temaer Didaktisk design Trend FLUID konference 29/10 2012

Den didaktiske intention Didaktisk design Vidensdesign Indhold Undervisnings- og læringskontekst Den didaktiske intention Lærer Elev Undervisningsdesign læringsdesign Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012

Didaktisk design Indhold Vidensdesign Pædagogisk tilrettelagt formidling af viden fagenes stof fagenes viden og begreber fagenes metoder samt tværgående emner og problemstillinger læremiddeltekster vidensstruktur Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2010 . FLUID konference 29/10 2012

Didaktisk design Elev Læringsdesign Læringsstimulering Interaktion med stoffet Motivation og drivkraft for læring Læringsmetoder og -redskaber Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2010 . FLUID konference 29/10 2012

Didaktisk design Lærer Undervisningsdesign Planlægning Styring Differentiering Evaluering Lærer Undervisningsdesign Facilitering af pædagogisk interaktion Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012

Didaktisk design Vidensdesign Læringsdesign Undervisningsdesign fagenes stof fagenes viden og begreber fagenes metoder samt tværgående emner og problemstillinger læremiddeltekster vidensstruktur Vidensdesign Interaktion med stoffet Motivation og drivkraft for læring Læringsmetoder og -redskaber Læringsdesign Planlægning Styring Differentiering Evaluering Undervisningsdesign Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012

Udvikling af iBog - pædagogik Faglig læsning Ordforklaringer Teksttyper: Model Eksempel Opgaver: Forforståelse Tjekopgaver Gruppeopgaver FLUID konference 29/10 2012

Udvikling af iBog - pædagogik Differentiering Faglig læsning Vil du vide mere? Gruppeopgaver FLUID konference 29/10 2012

Udvikling af iBog - pædagogik Customisering Versioner Opgaver kommentarer FLUID konference 29/10 2012

Spørgsmål? FLUID konference 29/10 2012