iBøger og didaktisk design FLUID konference 29/10 2012
Hvem er jeg? Karin Eckersberg Lærer og cand.it Undervist primært voksne (SOSU, AVU) Digital redaktør: Forlaget Studie & Erhverv Erhvervsskolernes Forlag/NTF FLUID konference 29/10 2012
iBog – en definition website En interaktiv bog FLUID konference 29/10 2012
Udvikling af iBog – 7 faser 7. Eksekvering Marked Strategi Strategisk mål: iBøger HHX/HTX (og EUD) 6. Konceptvalidering Prototype Test 2. Marked Systimes dogmeregler CMS-baserede tools Læremiddelkritik 5. Konceptudvikling Skitser Kravspecifikation 3. Brugeren Faglig læsning Differentiering Customisering 4. Idéværksted Researh/Temaer Didaktisk design FLUID konference 29/10 2012
Udvikling af iBog - pædagogik Tilegnelse af viden gennem læsning af tekst Elisabeth Arnbak Krav/behov 3. Brugeren Faglig læsning Differentiering Customisering 4. Idéværksted Researh Temaer Didaktisk design Trend FLUID konference 29/10 2012
Den didaktiske intention Didaktisk design Vidensdesign Indhold Undervisnings- og læringskontekst Den didaktiske intention Lærer Elev Undervisningsdesign læringsdesign Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012
Didaktisk design Indhold Vidensdesign Pædagogisk tilrettelagt formidling af viden fagenes stof fagenes viden og begreber fagenes metoder samt tværgående emner og problemstillinger læremiddeltekster vidensstruktur Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2010 . FLUID konference 29/10 2012
Didaktisk design Elev Læringsdesign Læringsstimulering Interaktion med stoffet Motivation og drivkraft for læring Læringsmetoder og -redskaber Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2010 . FLUID konference 29/10 2012
Didaktisk design Lærer Undervisningsdesign Planlægning Styring Differentiering Evaluering Lærer Undervisningsdesign Facilitering af pædagogisk interaktion Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012
Didaktisk design Vidensdesign Læringsdesign Undervisningsdesign fagenes stof fagenes viden og begreber fagenes metoder samt tværgående emner og problemstillinger læremiddeltekster vidensstruktur Vidensdesign Interaktion med stoffet Motivation og drivkraft for læring Læringsmetoder og -redskaber Læringsdesign Planlægning Styring Differentiering Evaluering Undervisningsdesign Kilde: Jens Jørgen Hansen, 2006 . FLUID konference 29/10 2012
Udvikling af iBog - pædagogik Faglig læsning Ordforklaringer Teksttyper: Model Eksempel Opgaver: Forforståelse Tjekopgaver Gruppeopgaver FLUID konference 29/10 2012
Udvikling af iBog - pædagogik Differentiering Faglig læsning Vil du vide mere? Gruppeopgaver FLUID konference 29/10 2012
Udvikling af iBog - pædagogik Customisering Versioner Opgaver kommentarer FLUID konference 29/10 2012
Spørgsmål? FLUID konference 29/10 2012