Dokumentationsmetoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
5 IT-didaktiske principper
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Medborgerskab – på sporet
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Hvad er realkompetencevurdering?
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Synopsis VIP13 HH3.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Validitet og reliabilitet
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Årsplan – en kort en lang
Præsentation af resultaterne fra casestudie
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Udvalg for professionsspor
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
KNÆK KODEN.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Naturfag.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

Dokumentationsmetoder Seminardag om RKV/IKV 20. maj 2010 anmd@ucl.dk

Brede og snævre dokumentationsmetoder Optræder sædvanligvis i indgangen til RKV/IKV Afklaring Synliggørelse af ”ALT det du kan” Livslang læringsperspektiv Divergent vurdering Snævre Lægger op til at skabe dokumentation til grundlag for vurdering mod uddannelsesmål /adgangskrav Bevise ækvivalens af realkompetencer ”Lovgivningsperspektiv” Konvergent vurdering anmd@ucl.dk

Brede og snævre dokumentationsmetoder Dokumentationsprocessen indebærer oftest begge elementer Kan ikke nødvendigvis adskilles Vægtning afhænger bl.a. af uddannelsesområder og sektorer Det brede og det snævre er ikke alene knyttet til metoden, men til brugen af den anmd@ucl.dk

Brede og snævre dokumentationsmetoder Brede CV-værktøjer Portfolio GVU-uddannelsesbog Samtalen/interview Selvevaluering Personlige dokumenter Snævre Test Praktiske opgaver - autentiske problemstillinger Skriftlige fremstillinger Samtalen/interview Selvevaluering anmd@ucl.dk

Validitetsovervejelser Kvan. Tradition Reliabilitet Indholdsvaliditet Begrebsvaliditet Kval. Tradition Relevans Kommunikativ validitet Transparens Håndværksmæssig kvalitet uni@viauc.dk

Hvad er det der skal måles? Viden know what Færdigheder know how Kompetencer Situationelle Relationelle Dynamiske Handlingsdimension Holdningsdimension uni@viauc.dk

Brede dokumentationsmetoder Kan overvejende afdække Validitet og reliabilitet Indgår overvejende i div. eller konv. vurdering CV Viden, færdigheder, Afhænger om det er underbygget af anden dokumentation, og hvor specificeret det er Divergent Portfolio Viden, færdigheder, (kompetencer) Er knyttet til delelementer i portfolioen GVU uddannelsesbogen Konvergent Samtalen Viden Afhænger bl.a. af interviewerkompetencer Divergent og konvergent Selvevaluering Subjektivitets-problematik anmd@ucl.dk

Personlige dokumenter Dokumentation Kan overvejende afdække Validitet og reliabilitet Indgår overvejende i divergent eller konvergent vurdering Udtalelser Færdigheder, kompetencer Afhænger af kvaliteten Divergent Jobfunktions-beskrivelser Kompetencer Svarer ikke altid til reelt jobindhold Lønsedler ? Valide og pålidelige Projektopgaver Viden, evt. studiekompetencer Vurderingsspørgsmål Eksamensbeviser Viden Divergent og konvergent Kursusbeviser Viden, færdigheder, kompetencer anmd@ucl.dk

Snævre dokumentationsmetoder Kan overvejende afdække Validitet Vurdering Samtale Viden/holdninger Afhænger bl.a. af interviewerkompetencer Divergent og konvergent Selvevaluering Subjektivitetsproblematik (triangulering) konv Test Viden Indholds- og begrebsvaliditet reliabilitet Praktiske opgaver Cases Færdigheder Potentielt høj grad af relevans Skriftlige fremstillinger studiekompetencer anmd@ucl.dk

Eksempler Samtalen Selvevaluering Test Praktisk opgave Skriftlig opgave anmd@ucl.dk

Samtalen Samtalen som primær dokumentationsmetode Samtalen som supplement til andre dokumentationsmetoder Samtalen som støtte i en længere dokumentations- eller refleksionsproces Når samtalen anvendes som primær dokumentationsmetode har den ofte til opgave at støtte ansøgeren til at sætte ord på viden, færdigheder og kompetencer, med udgangspunkt i de erfaringer og eventuelle formelle dokumenter, ansøgeren bringer med sig. Intervieweren spørger åbent undersøgende og udforskende ind til ansøgerens realkompetencer, og ansøgerens egne ord og beskrivelser søges verificeret gennem uddybende og afklarende spørgsmål eller bliver efterprøvet gennem opgaver af forskellig art. Samtalen kan bruges som supplement til andre dokumentationsmetoder, herunder tests, praktiske eller skriftlige opgaver. Her er samtalens funktion bl.a. at uddybe, kontrollere eller verificere, den viden, som andre dokumentationsformer har frembragt om ansøgerens realkompetencer, men den kan også have fokus på kompetencer, der netop ikke er synliggjort med andre metoder. Samtalen – eller rettere en række af samtaler – kan anvendes i et længerevarende afklarings-, dokumentations- og vurderingsforløb til at binde de forskellige elementer i processen, og de forskellige metoder, der anvendes sammen. Samtalerne har bl.a. til formål at understøtte ansøgerens refleksionsproces, og er formativ i sit sigte. anmd@ucl.dk

Samtalen som supplement til andre metoder (skydeskiven – selvevaluering) På en SoSu- skole indledes et realkompetencevurderingsforløb med en fælles introduktionsdag, hvor ansøgerne bl.a. tager hul på at arbejde med Min Kompetencemappe, og et redskab, der kaldes ”Skydeskiven”. Der arbejdes den efterfølgende ag videre med disse redskaber. Herefter følger en samtale, hvor materiale fra Min Kompetencemappe og Skydeskiven drøftes. Materialet fungerer som grundlag for samtalen, og fungerer sammen med samtalen som grundlag for vurdering af ansøgerens kompetencer. Det vurderes i samtalen, om der er behov for yderligere RKV, og der udarbejdes et notat på baggrund af samtalen. anmd@ucl.dk

Selvevaluering - skydeskiven Man skal vurdere sig selv ifht. 9 forskellige udsagn Feks: ”Kan formidle informationer om såvel kommunale som private servicetilbud, samt i at vejlede en enkelte borger om tilbud i nærmiljøet ud fra borgerens muligheder, ønsker og behov” På bar bund Usikker På vej Rimelig sikker Kan inspirere og oplære andre anmd@ucl.dk

Cases Eksempel (Sosu) BILLEDE AF OVERFYLDT KØLESKAB ”Du kommer hos Kaj, en ældre mand, der bor alene i et rækkehus. Du skal smøre hans frokost, og da du åbner hans køleskab ser du, at det er fuldstændigt fyldt op. Da du tager pålægget ud, ser du, at det har overskredet udløbsdatoen. Kaj siger, at det ikke har nogen betydning. Hvad gør du ? – og hvorfor ?” anmd@ucl.dk

Test – ”kvalitativ” Ex. VUC – Den litterære kompetence Analytisk kompetence Skriftligt materiale: Redegør kort for forskellen på fiktion og non fiktion og nævn de tre hovedgenrer og giv en karakteristik af hver enkelt Mundtlig test: Med udgangspunkt i en ukendt litterær tekst ønskes en redegørelse for tekstens tematiske, fortælle- og forløbsmæssige aspekter Forfatter- og værkkendskab Kendskab til samspil mellem litteratur, kultur og samfund anmd@ucl.dk

Selvvurdering - test Eksempel (IKV) Afkorter Kan indstille længdestop kender korrekt håndstilling, samt afskærmninger Svar: kan ikke / har kendskab til / er usikker på/ kan selvstændig Nævn de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger på afkorter: Svar: åben Hvad er fordelene ved tohåndsbetjening? Svar: Vælg det rigtige ud af 4 mulige svar anmdi@ucl.dk

Skriftlig fremstilling Vejledning til ansøgere til diplommodul En prosatekst Her skal du i prosaform beskrive og reflektere over dine praksiserfaringer af relevans for det eller de moduler du søger RKV i forhold til. Du skal inddrage analyser af væsentlige problemstillinger, udpege dilemmaer og udstikke perspektiver for udviklingen af praksis. Du skal referere til dit øvrige dokumentationsmateriale (CV, kompetencebeskrivelsen, bilag). Teksten skal have et omfang af max. 3 sider pr. modul.