Introduktion til Medier og Kommunikation //

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Alexander V. Breum, Emil Rotzler og Christian Peter Berg.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Sprog/billeder på Internettet
Bytte   PowerPoint  .
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Introduktion til Medier og Kommunikation //
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Praktisk om opgave og oplæg
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Metode: Det gode projekt
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Studie rapport opbygning
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Introduction to synopsis writing
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Den gode opgave Disposition: Abstract og keywords Opbygning og afsnit (Afgrænsning, læsevejledning, inddeling osv.) Gode råd (lav automatisk indholdsfortegnelse osv.) Eksempel med citation og anvendelse af teori. ****** Vi skal se et klip fra Youtube – har haft lidt svært ved at placere klippet helt præcist: Men det var i den tid: Mogens Lykketoft: central placering i Socialdemokratiet… Socialdemokratiet: tvunget til virkelig at prøve at skabe fremgang og opbakning --- kan være op mod en valgkampagne (taler vi 2005 2007 ??) I hvert fald: så I kan være med fra starten: scenen er sat omkring en børnehave. Mogens Lykketoft er der med sine medierådgivere… Pointen: Den på det tidspunkt svenske statsminister: Göran Persson kommer på besøg…  Samtidig vil TV2 dog gerne have et interview i kassen med Mogens Lykketoft… ja… Alt det her skal I jo se selv… ***  Når vi har set klippet: ….kan tage fat i det her fra mange vinkler: ikke nødvendigvis behøver at fokusere på det som et stykke EKSPLICIT politisk kommunikations-arbejde  Kan også være vigtigt at bryde det i ned og fokusere på: hvordan det også er (alm.) mennesker som tilsyneladende har en aftale der bliver brudt…omkring et vigtigt møde  får den ene til at fremstå ’dum/kejtet’… Hvis de synes det bliver mere tilgængeligt så…  Men selvfølgelig er der noget medier/magt/politik/…”omvendt-spin” ind over… Hav nogle eksempler klar som de kan gå videre med – hvad lægger de forskellige perspektiver op til at arbejde med/fokusere på? Semiotiske: Hvordan foregår transmission af mening? Hvordan opstår forskellige oplevelser af ytringer?  Hvad mener parterne med det de siger? Hvilke tegn bliver der brugt og hvordan transmitteres disse budskaber? Kritisk teori: Hvordan kommunikerer de? Hvad er det frigørende, eller dvs. hvilke anstrengelser gør de sig for at forstå hinanden? Hvordan kan der stilles kritiske spørgsmål til kønsroller og fordelinger – pædagogen er den eneste kvinde… Hvilke kritiske spørgsmål kan stilles til mediernes rolle vs politikeren i forhold til magt og ideologi…)   Retorisk: Hvilke virkemidler tager parterne i brug for at overbevise hinanden? Hvordan appellerer de (er det fornuften? Følelser? )   Sociokulturelle: Hvilke normer kommer til udtryk i situationen – hvilke forskellige ’kulturer’ støder sammen? Hvilken kontekst er der tale om? Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.2012 Abstract Kort resume (150 ord) på engelsk indeholdende: Motivation Problemfelt Metode Resultater Konklusioner Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.2012

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Keywords 5-6 nøgleord for undersøgelsen Også på engelsk Pointen er vi vil have jer til grundlæggende at forstå hvad hver tilgang bidrager med / fokuserer på… Vi vil bare gerne have jer til at lege lidt med….  evt brug wkipedia-opslag: hvis I har brug for mere eksakte detaljer…men fortab jer ikke i læsning på nettet: Brug hinanden til at diskutere de forskellige relevante afsnit i Craig-teksten. Giv udkast på hvordan I forstår den givne vinkel på kommunikations-teori… Volder det jer problemer kan I også notere det specifikke problem I løber ind i… Hvorfor er en given teoretisk retning ifølge jeres mening ”vanskelig” applicere…. Hvorfor – hvad ville i givet fald være bedre / mere interessant / relevant / frugtbart ???.... Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Eksempel In September 2009, the viral advertisement Danish Mother Seeking gained attention from Denmark and the rest of the world. Based on a short YouTube-video by Danish Tourist Organization, VisitDenmark, the advertisement generated discussions, explanations and reproductions. This paper contributes to the knowledge of viral YouYube videos by examining how the specific viral video, its sender and receivers handle the rhetoric challenges and potentials of viral advertising on YouTube. The focal points are the establishment of ethos through argumentation, the mastery of YouTube conventions and the development of reproductions. Furthermore, I point out the importance of taking a context-based approach and finally I conclude, whether or not the three dimensions of the video succeeded in their use of the genre. KEYWORDS: YouTube, reproductions, viral marketing, ethos Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Opbygning og afsnit Indledning Historisk redegørelse Motivation for at vælge emnet Emnebaggrund – inddrag evt. statistikker Problemformulering: Kan indeholde et spørgsmål eller et implicit spørgsmål Skal være styrende for jeres opgave Afgrænsning Hvad kunne man have undersøgt? Hvorfor har I ikke undersøgt det? Man kan også afgrænse sit analyseobjekt under metodeafsnittet Læsevejledning Hvilke afsnit har opgaven ? Hvilken rækkefølge kommer de i? Er der en særlig grund til at opgaven er opbygget på denne særlige måde? Metode Hvordan kan det stillede spørgsmål (problemformuleringen) besvares? Afgrænsning af analyseobjekt. Ved hjælp af hvilke metoder og hvilke typer af informationer? Hvordan bidrager teorierne til besvarelse af spørgsmålet? Er der evt. teorier, som kan bidrage til at besvare spørgsmålet? Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Opbygning og afsnit Teori Separat afsnit eller inde i analysen Begrebsafklaring Beskriv fordele og ulemper ved teorien Tag læseren i hånden og introducer dem til teoriens anvendelighed i sammenhæng med jeres problemformulering Analyse og fortolkning Analyser jeres datamateriale/informationer/empiri. Analysen og fortolkningen skal være struktureret og nuanceret. Argumenter for eller imod det udsagn I kommer med. Lad teorien understøtte dataen og omvendt. Eller kommenter på forskellene. Lav gerne miniindledninger og delkonklusioner på jeres underafsnit Konklusion Opsummer alle jeres eventuelle delkonklusioner og kobl dem sammen til en konklusion. Tjek at jeres konklusion rent faktisk besvarer jeres problemformulering Perspektivering valgfrit, men tit og ofte godt Udvid jeres undersøgelsesområde, Skriv om, mulige fremtidige undersøgelsesspørgsmål, der kunne være interessante Hent inspiration fra opgaveprocessen Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Opbygning og afsnit Opgaven skal have en rød tråd fra indledning til perspektivering ”En god opgave kan læses ud fra overskrifterne” Hold læseren i hånden: Forklar kort og tydeligt i hvert afsnit, hvad du vil og hvorfor Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12 Gode råd Fodnoter (fx henvisning til hjemmeside eller uddybende kommentarer) Fordele og ulemper ved fodnoter Indholdsfortegnelse (automatiseret) Lav en disposition inden i går i gang med at skrive (inddel i afsnit) Vær bevidste om I skriver i nutid eller datid (vær konsekvent) Læs andres opgaver – fx dem vi lægger op på kursusbloggen Test dit videnskabelige og akademiske sprog med sprogtest fra KU: http://hum.ku.dk/uddannelser/vejledning/sprogtest/ Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12

Eksempel på citation og anvendelse af teori Netværkssamfundet og internettet har, og har haft, utrolig stor indflydelse på medierne og derved journalistikken, da der nærmest er blevet vendt op og ned på Medielandskabet: Der har rent teknisk været en masse ændringer i den måde nyhederne bliver indsamlet, redigeret og distribueret på. (Dahlgren, 2009, s. 172) Det er i takt med teknologiens udvikling blevet muligt at modtage video, lyd og billeder, i høj kvalitet, direkte fra det sted hvor nyheden udspiller sig. Dette gør alle privatpersoner i stand til at agere amatørjournalister og dække hændelserne på egen hånd. Som Dahlgren skriver: “Who is and who is not a journalist in this context becomes increasingly fuzzy [...] The boundaries between journalism and nonjournalism in cyberspace are [sic] become even more blurry than in the mass media.” (Dahlgren, 2009, s. 173) Denne form for “privatjournalistik” er yderst demokratisk, og der kommer flere og flere sager, hvor korruption, politivold og andre skandaler bliver afsløret ved, at vi alle kan forvandle os fra bare at være et øjenvidne, til en slags rapporter. Introduktion til Medier og Kommunikation // 01.11.12