Koblede kontekster – et didaktisk designframework Link til oplæg, ressourcer og øvelse, hvor Nykøbing og Slagelse skal ”battle” … : http://paedkobling.wikispaces.com Karsten Gynther Leder af Education Lab – Forskningsprogram for Teknologi og Uddannelsesdesign Forskning og Innovation University College Sjælland kgy@ucsj.dk
Sociologisk fantasi og transformative kompetencer Forskning med afsæt i andre uddannelsesdomæner end pædagoguddannelsen: Fysioterapiuddannelsen Bioanalytikeruddannelsen Sygeplejerskeuddannelsen Læreruddannelsen Erhvervsuddannelser (elektrikere, ernæringsassistenter) Diplomingeniøruddannelser Folkeskolen 03.04.2017
Sociologisk fantasi – transformative kompetencer og didaktisk designarbejde ”Koblede kontekster” er et ”designframework” for udvikling af undervisning, som kobler uddannelse og arbejde. Et designframework er forskningsbaserede og validerede principper, som kan inspirere til refleksion og design af undervisning. (De er ikke foreskrivende). Så brug principperne som inspiration i eftermiddagens workshops. Forudsætning: Uddannelsesudvikling er en designproces. Det handler om innovation i form af brugerinddragende designprocesser (undervisere, studerende og praksis). Deltagere fra praksis skal medvirke til designudviklingen. 03.04.2017
Begrebsintro: Kontekst og koblet kontekst Kontekst – defineres som et ”formålsbestemt rum” dvs. en rammesætning, hvor mennesker interagerer med et bestemt formål. 03.04.2017
To forskellige grundtyper af koblinger Kobling af kontekster, hvor begge kontekster har samme type formål. Kobling af kontekster, hvor hver kontekst har et forskelligt formål. 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelse (Pædagog-uddannelsen) Arbejde (Pædagogisk arbejde) Kobling af en didaktisk kontekst – med en virksomhedskontekst (Professionsuddannelse – Professionsarbejde) – de to kontekster har hver sin praksis med hvert sit formål. 03.04.2017
Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B To kontekster som begge har et didaktisk formål (at nogle tilegner sig viden som andre faciliterer) 03.04.2017
Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B Lærer Den klassiske didaktiske trekant: Elev FAG 03.04.2017
Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B Oplægsholder Konferencedeltagere TEMA 03.04.2017
Synkront koblede konferencerum Nykøbing Slagelse Oplægs-holder Kon-ference-deltagere TEMA Konference-deltagere 03.04.2017
Principper for design af synkront koblede didaktiske rum Simulering af tilstedeværelsesundervisning Re-mediering af Innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning 03.04.2017
Re-mediering af tilstedeværelsesundervisning Er kommunikation mulig? Hvordan minimerer man oplevelsen af ”fjernvær” (fra fjernsyn til deltagelse – fra broadcast til øget interaktion i et primært endimensionelt kommunikationsmiljø ) Hvordan understøtter man dialog, interaktion og kollaboration? Hvordan understøtter man social telepresence? 03.04.2017
Re-mediering af tilstedeværelsesundervisning Struktur: korte sekvenser: Deltagelse (at blive identificeret, at blive hørt, at kunne bidrage) Interaktion med ”sagen”, andre deltagere og med oplægsholder/underviser. Kollaboration i fælles medier 03.04.2017
En øvelse (konkurrence mellem Nykøbing og Slagelse) Øvelsens struktur 1. Jeg præsenterer et eksempel på koblet kontekst fra pædagoguddannelsen. I modelform. Som eksempel (videoklip) som vises både i Nykøbing og i Slagelse. (2 min) 2. Lyden slukkes mellem Slagelse og Nykøbing. 3. Hvert hold får 3 min. (maks.) til at genere så mange som mulige potentialer de kan se i denne case (potentialer ikke begrænsninger). Brainstormen ledes af mig/stedfortræder som skriver potentialer ned i et fælles google.doc dokument. (Man kan inspireres af teknologi, situation, roller) https://docs.google.com/document/d/1T2x9a4D6SqRAt349B0bGsSl5MATu4--dFZ2L-N1pT88/edit?usp=sharing 4. Lyden tændes efter 3 min og scoren gøres op af mig. 03.04.2017
Synkront koblet kontekst i pædagoguddannelsen - modelskitsen Afrika Nykøbing Studerende Underviser TEMA 03.04.2017
Videoeksempel af Peter Hersteds undervisning fra Afrika. (2. min og 5 s. af videoen) http://www.youtube.com/watch?v=XG95FDrrbH4 Peter Hersted: ”Undervisning af et hold pædagogstuderende i Vordingborg den 21. januar 2014 online via iPad fra Lira i det nordlige Uganda. Albin som bliver interviewet har aldrig arbejdet ved en computer eller tænkt muligheden af at kunne undervise i Danmark.” 03.04.2017
En øvelse (konkurrence mellem Nykøbing og Slagelse) Øvelsens struktur 2. Lyden slukkes mellem Slagelse og Nykøbing. 3. Hvert hold får 3 min. (maks.) til at genere så mange som mulige potentialer de kan se i denne case (potentialer ikke begrænsninger). Brainstormen ledes af mig/stedfortræder som skriver potentialer ned i et fælles google.doc dokument. (Man kan inspireres af teknologi, situation, roller) https://docs.google.com/document/d/1T2x9a4D6SqRAt349B0bGsSl5MATu4--dFZ2L-N1pT88/edit?usp=sharing Hurtig link google doc dokument, hvor Nykøbing og Slagelse skal ”battle” findes på: http://paedkobling.wikispaces.com 4. Lyden tændes efter 3 min og scoren gøres op af mig. 03.04.2017
Didaktisk design som understøtter interaktion Undervisning i et onlinemiljø, som er dialog-, interaktions- og kollaborationsorienteret, forudsætter fem forskellige undervisningsmedier, der kan være integreret i et enkelt værktøj, eller de kan være fordelt på flere forskellige værktøjer. De fem undervisningsmedier er: 1) Identifikationsmedier (kan I se, at jeg er til stede?) 2) Dialogmedier (Kan vi kommunikere synkront?) 3) Vidensrepræsentationsmedier (Kan indhold præsenteres og kan viden vi skaber fastholdes i et artefakt (redundant/multimodalt)? 4) Kollaborationsmedier (Kan vi samarbejde?) 5) Organiseringsmedier (Kan underviser organisere grupperinger ”on the fly” – kan deltagerne?) 03.04.2017
Didaktisk understøttelse af telepresence Telepresence er deltagernes oplevelse af at være psykisk og socialt til stede – et andet sted end der, hvor man befinder sig fysisk. Dette har selvfølgelig en teknisk dimension Men: deltagernes oplevelse af tilstedeværelse i et synkront onlinemiljø handler ikke kun om de tekniske muligheder. En oplevelse af tilstedeværelse handler ikke om teknologier (eller medier), men om hvad vi som mennesker gør med disse medier. 03.04.2017
Innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning 03.04.2017
Den globale gæstelærer Studerende Underviser Fag Eksperten udefra 03.04.2017
Global classroom Studerende Studerende Studerende Studerende Underviser Fag Studerende Studerende Studerende Studerende 03.04.2017
Fag Virtuelle klasserum Underviser Studerende Studerende Studerende 03.04.2017
Transparente digitale læringsmiljøer Undervisnings- og læreprocesser kan gøres transparente. Didaktiske designs som muliggør didaktiske loops: undervisere kan altid give passende faglig feedback på de studerendes læreprocesser – og aktiviteter som ikke indgår i en uddannelsesproces kan iagttages og adfærdsitalesættes 03.04.2017
Didaktisk design for loops i synkrone online læringsmiljøer: ”Klasserumsmode” (den første prototype) 03.04.2017
Didaktisk design for loops i synkrone læringsmiljøer: ”Grupperumsmode” (den første prototype) 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelse (Pædagog-uddannelsen) Arbejde (Pædagogisk arbejde) B: Kobling af en didaktisk kontekst – med en virksomhedskontekst (Professionsuddannelse – Professionsarbejde) – de to kontekster har hver sin praksis med hvert sit formål. 03.04.2017
Kontekst og koblet kontekst Kontekst – defineres som et ”formålsbestemt rum” dvs. en rammesætning hvor mennesker interagerer med et bestemt formål. Kobling (strukturel kobling) defineres som en afhængighedsrelation mellem to eller flere rum - men hvor hvert ”rum” er uafhængig i vurderingen af relationen (Luhmann 2000, Rasmussen 2004) Skifter man fra et rum til et anden vil der derfor altid foregå en transformation idet man skifter fra et perspektiv, kode eller logik gældende for det ene rum til et nyt perspektiv eller logik gældende for det andet rum. 03.04.2017
Uddannelses-institution Uddannelse og arbejde Koblet kontekst Virksomhed Uddannelse Arbejde studerende Studerende Medarbejdere Uddannelses-institution Transformation Transformation 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Erhvervs-skole Mekaniker- værksted 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Erhvervs-skole Mekaniker- værksted Studerende Kunder 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelseslogik Produktionslogik Erhvervs-skole Mekaniker- værksted Studerende Kunder 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelseslogik Produktionslogik Erhvervs-skole Værksted Skolen fik den ide, at mekaniker-eleverne på skolens værksted skulle udføre ”ægte” reparationer for kunder uden for skolen – som en del af et ”autentisk læringsmiljø”. Studerende Kunder 03.04.2017
Når koden sætter sig igennem Kunderne var selvfølgelig ligeglade med om eleverne ”lærte noget”, de var kun interesserede i pris og kvalitet (et perspektiv, kode eller logik) og skolen som egentlig kun var interesseret i, at eleverne tilegnede sig specifikke fagkompetencer (et andet perspektiv, kode eller logik) kom pludselig i en dobbeltrolle, hvor de skulle fungere både som skole og privat værksted (McAlister, B. (2000). 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Pædagoguddannelsen Pædagogisk praksis ? 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Netværkskobling i fælles projekter 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Netværkskobling i ”fælles” projekter Produktionslogik: Adgang til ”ekspertviden” Just in time Ekspertbistand Tilpasset oplæring Udviklingslogik: Netværkskobling i ”fælles” projekter Innovationsinteresse Rekrutteringsstrategi Brandingstrategi 03.04.2017
Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Teknologier: Multimodal mediering Simulering Stedfortræder Netværkskobling i ”fælles” projekter Teknologier: Netværksteknologier (kommunikation og samarbejde) Produktionslogik: Adgang til ”ekspertviden” Just in time Ekspertbistand Tilpasset oplæring Udviklingslogik: Netværkskobling i ”fælles” projekter Innovationsinteresse Rekrutteringsstrategi Brandingstrategi 03.04.2017
Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen Autentiske læringsforløb definerer jeg som didaktiske iscenesættelser af situationer, som deltagerne oplever har en relation til praksis- og vidensformer, der anvendes i skolens omverden. Omfattende metaanalyser og litteraturstudier af den pædagogiske forsknings anvendelse af autenticitetsbegrebet viser stor variation og usikkerhed i brugen af begrebet (Shaffer og Resnick 1999, Kreber et. Al. 2007). 03.04.2017
Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen Autentisk kobling til ”skolens” omverden. Autentisk evaluering. Basisfaglig autenticitet. Autentisk oplevelse. (Shaffer og Resnick 1999) 03.04.2017
Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen – digitale teknologipotentialer Multimodal repræsentation. Eksperimentel simulering. Netværkskobling. Stedfortræder-teknologier (Shaffer og Resnick 1999) 03.04.2017
Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Eksperi-mentel simulering Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017
Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017
Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Et eksempel på brug af Augmented Reality Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Bioanalytikernes tre uddannelsesrum Uddannelse Arbejde Teori -lokale Øvelses- laboratorium Laboratorium X Y 03.04.2017
Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017
Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017
Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017
Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017
Y Et eksempel på brug af Augmented Reality Dette er ”X” TIPS Arbejde Skriv Video Laboratorium Manual Y 03.04.2017
Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Disruptive teknologier / disruptive innovation Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017
Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017
Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen Anne-Mette Nortvig og Kathrine Eriksen 2014 03.04.2017
Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen Simulationsundervisning som et supplerende didaktisk rum (i forhold til ”skole” og ”praktiksted”) Er rum som indeholder selvstændige pædagogiske potentialer for læring, som ikke findes i de to andre rum. Simulering åbner for at tænke i en vifte af forskellige ”kontekster” - forskellige didaktisk rum. Transformationsprocesser er også translokationsprocesser – hvor kontekster og simulering af kontekster indeholder selvstændige læringspotentialer 03.04.2017
Koblede kontekster og autenticitet – en vifte af didaktiske rum Medieret autenticitet Autentiske artefakter som didaktiseres Autentiske artefakter i et autentisk miljø Autentiske opgaver Autentiske case /rollespil Simuleringsmiljøer i uddannelsen Simuleringsmiljøer i autentisk miljø Adgang til autentisk praksis Kobling til / samarbejde med praksis Deltagelse i autentisk praksis (praktik) Autenticitet gennem deltagelse Legitim deltager (ansat) 03.04.2017
Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Synkron kobling til faglige felter i skolens omverden (virksomhedsbesøg, remotelabs mv) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning i remotelabs Autentisk deltagelse i fagmiljøer uden for skolen Fysisk og social telepresence oplevelse Netværks-kobling 03.04.2017
Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Synkron kobling til faglige felter i skolens omverden (virksomheds-besøg, remotelabs mv) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning i remotelabs Autentisk deltagelse i fagmiljøer uden for skolen Fysisk og social telepresence oplevelse Netværks-kobling Øget adgang til information Samarbejde med professionelle og andre uden for skolen Omverdens vurdering af studerendes performance Mulighed for faglig feedback fra eksperter uden for skolen Kommunikation med autentiske modtagere motivere til bedre performance 03.04.2017
Eksempler på digitalt understøttede netværkskoblinger (www.elyk.dk) Elektrikeruddannelse og el-virksomheder: Den digitale læringsbro – nye relationer mellem virksomhedspraktik og skoleophold i vekseluddannelser Digitalt koblet kontekst mellem klient og fysioterapeut: Den digitale patientmappe – et brugerdrevent innovationsprojekt for fysioterapeutisk praksis 03.04.2017
Referencer Bottrup, Pernille og Clematide, Bruno (2005): Samspil om kompetenceudvikling. Undervisningsministeriet og Learning Lab Denmark. Bottrup, Pernille mfl. (2008): Fra transfer til transformativ læring – dilemmaer I praksisnær kompetenceudvikling. VIA University College. Christiansen, Rene B. og Gynther, Karsten (2013): Synkrone læringsmiljøer i erhvervsuddannelserne. UCSJ. http://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=197622 Christensen O. , Petersen T. og Gynther K. (2012): Den digitale patientmappe – Et brugerdrevet innovationsprojekt for fysioterapeutisk praksis. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-8-Den-digitale-patientmappe-1904121.pdf Christensen O., Gynther, K & Jørnø R. (2013). Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier. Læring og Medier (LOM) – årgang 6 nr. 11 – 2013. Glerup, Janne (2010): Kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder I yderområder og potentialer i øget inddragelse af E-læring. ELYK projektet. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-1-Kompetenceudvikling-i-sm%C3%A5-og-mellemstore-virksomheder.pdf Gynther, Karsten (2010): Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – transformative metoder i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK. http://www.elyk.dk/?Publikationer:Working_Papers Heilesen, Simon & Mogensen, Kevin & Gleerup, Janne 2012. Designing for Learning in Coupled Contexts. Proceedings of the 8th International Conference on Networked Learning 2012. In: Hodgson; C & Jones; M & de Laat; D & McConnell; D. & Ryberg; P. Sloep (Eds.). Maastricht School of Management, side 89-96. Illeris, Knud(2009) 'Transfer of learning in the learning society: How can the barriers between different learning spaces be surmounted, and how can the gap between learning inside and outside schools be bridged?' In: International Journal of Lifelong Education, 28: 2, 137 — 148 Kreber, Carolin & Klampfleitner, Monika & McCune, Velda & Bayne, Sian & Knottenbelt, Miesbeth 2007. What do you mean by ”Authentic”? A Comparative Review of the Literatur on Conceptions of Authentivicity in Teaching. Adult Education Quarterly, nummer 58, side 22-40. Luhmann, Niklas 2000. Sociale systemer. Hans Reitzels forlag. McAlister B. (2000): The Authenticity of Authentic Assessment: What the Research Says…and Doesn’t Say. In: Custer R. L. (ed): Using Authentic Assessment in Vocational Education. Information Series No. 381. Center on Education and Training for Employment, College of Education, The Ohio State University. Mogensen K. , Gleerup J. og Heilsesen S. (2012): Den digitale læringsbro - Et forsøg med brugerdreven innovation og kompetenceudvikling i vekselvirkende uddannelseskontekster. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-11-Den-digitale-l%C3%A6ringsbro-1402121.pdf Nortvig A. og Eriksen K. K. (2013): Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen. In: Læring og Medier (LOM) Årg. 6, Nr. 11 Rasmussen, Jens 2004. Det refleksivt moderne. Hans Reitzels forlag. Reeves, Thomas: Design research form a technology perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Shaffer, Williamson & Resnic, Mitchel 1999. “Thick” Authenticity: New Media and Authentic Learning. Journal of Interactive Learning Research, Volume 10, nummer 2, side 195-215. The design-based Research Collective: Design- Based Research: An Emerging paradigm for Educational Inquiry, In: Educational Researcher, Vol 32, No 1, P 5-8 Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Wahlgreen, Bjarne (2009): Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. Wahlgren B. og Aarkrog V. (2012: Transfer. Kompetence i professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag. 03.04.2017