Koblede kontekster – et didaktisk designframework

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Undervisning i ”Relation”
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Forskningsperspektiver på læremidler
Representations for Path Finding in Planar Environments.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Region Midtjyllands tilbud 2013
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Design af interaktion til interaktion i cscw
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Didaktisk design af synkron undervisning understøttet af digitale teknologier Karten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab Forskning og Innovation.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Præsentationens transcript:

Koblede kontekster – et didaktisk designframework Link til oplæg, ressourcer og øvelse, hvor Nykøbing og Slagelse skal ”battle” …  : http://paedkobling.wikispaces.com Karsten Gynther Leder af Education Lab – Forskningsprogram for Teknologi og Uddannelsesdesign Forskning og Innovation University College Sjælland kgy@ucsj.dk

Sociologisk fantasi og transformative kompetencer Forskning med afsæt i andre uddannelsesdomæner end pædagoguddannelsen: Fysioterapiuddannelsen Bioanalytikeruddannelsen Sygeplejerskeuddannelsen Læreruddannelsen Erhvervsuddannelser (elektrikere, ernæringsassistenter) Diplomingeniøruddannelser Folkeskolen 03.04.2017

Sociologisk fantasi – transformative kompetencer og didaktisk designarbejde ”Koblede kontekster” er et ”designframework” for udvikling af undervisning, som kobler uddannelse og arbejde. Et designframework er forskningsbaserede og validerede principper, som kan inspirere til refleksion og design af undervisning. (De er ikke foreskrivende). Så brug principperne som inspiration i eftermiddagens workshops. Forudsætning: Uddannelsesudvikling er en designproces. Det handler om innovation i form af brugerinddragende designprocesser (undervisere, studerende og praksis). Deltagere fra praksis skal medvirke til designudviklingen. 03.04.2017

Begrebsintro: Kontekst og koblet kontekst Kontekst – defineres som et ”formålsbestemt rum” dvs. en rammesætning, hvor mennesker interagerer med et bestemt formål. 03.04.2017

To forskellige grundtyper af koblinger Kobling af kontekster, hvor begge kontekster har samme type formål. Kobling af kontekster, hvor hver kontekst har et forskelligt formål. 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelse (Pædagog-uddannelsen) Arbejde (Pædagogisk arbejde) Kobling af en didaktisk kontekst – med en virksomhedskontekst (Professionsuddannelse – Professionsarbejde) – de to kontekster har hver sin praksis med hvert sit formål. 03.04.2017

Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B To kontekster som begge har et didaktisk formål (at nogle tilegner sig viden som andre faciliterer) 03.04.2017

Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B Lærer Den klassiske didaktiske trekant: Elev FAG 03.04.2017

Kobling af kontekster med samme formål Didaktisk kontekst: A Didaktisk kontekst: B Oplægsholder Konferencedeltagere TEMA 03.04.2017

Synkront koblede konferencerum Nykøbing Slagelse Oplægs-holder Kon-ference-deltagere TEMA Konference-deltagere 03.04.2017

Principper for design af synkront koblede didaktiske rum Simulering af tilstedeværelsesundervisning Re-mediering af Innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning 03.04.2017

Re-mediering af tilstedeværelsesundervisning Er kommunikation mulig? Hvordan minimerer man oplevelsen af ”fjernvær” (fra fjernsyn til deltagelse – fra broadcast til øget interaktion i et primært endimensionelt kommunikationsmiljø ) Hvordan understøtter man dialog, interaktion og kollaboration? Hvordan understøtter man social telepresence? 03.04.2017

Re-mediering af tilstedeværelsesundervisning Struktur: korte sekvenser: Deltagelse (at blive identificeret, at blive hørt, at kunne bidrage) Interaktion med ”sagen”, andre deltagere og med oplægsholder/underviser. Kollaboration i fælles medier 03.04.2017

En øvelse (konkurrence mellem Nykøbing og Slagelse) Øvelsens struktur 1. Jeg præsenterer et eksempel på koblet kontekst fra pædagoguddannelsen. I modelform. Som eksempel (videoklip) som vises både i Nykøbing og i Slagelse. (2 min) 2. Lyden slukkes mellem Slagelse og Nykøbing. 3. Hvert hold får 3 min. (maks.) til at genere så mange som mulige potentialer de kan se i denne case (potentialer ikke begrænsninger). Brainstormen ledes af mig/stedfortræder som skriver potentialer ned i et fælles google.doc dokument. (Man kan inspireres af teknologi, situation, roller) https://docs.google.com/document/d/1T2x9a4D6SqRAt349B0bGsSl5MATu4--dFZ2L-N1pT88/edit?usp=sharing 4. Lyden tændes efter 3 min og scoren gøres op af mig. 03.04.2017

Synkront koblet kontekst i pædagoguddannelsen - modelskitsen Afrika Nykøbing Studerende Underviser TEMA 03.04.2017

Videoeksempel af Peter Hersteds undervisning fra Afrika. (2. min og 5 s. af videoen) http://www.youtube.com/watch?v=XG95FDrrbH4 Peter Hersted: ”Undervisning af et hold pædagogstuderende i Vordingborg den 21. januar 2014 online via iPad fra Lira i det nordlige Uganda. Albin som bliver interviewet har aldrig arbejdet ved en computer eller tænkt muligheden af at kunne undervise i Danmark.” 03.04.2017

En øvelse (konkurrence mellem Nykøbing og Slagelse) Øvelsens struktur 2. Lyden slukkes mellem Slagelse og Nykøbing. 3. Hvert hold får 3 min. (maks.) til at genere så mange som mulige potentialer de kan se i denne case (potentialer ikke begrænsninger). Brainstormen ledes af mig/stedfortræder som skriver potentialer ned i et fælles google.doc dokument. (Man kan inspireres af teknologi, situation, roller) https://docs.google.com/document/d/1T2x9a4D6SqRAt349B0bGsSl5MATu4--dFZ2L-N1pT88/edit?usp=sharing Hurtig link google doc dokument, hvor Nykøbing og Slagelse skal ”battle” findes på: http://paedkobling.wikispaces.com 4. Lyden tændes efter 3 min og scoren gøres op af mig. 03.04.2017

Didaktisk design som understøtter interaktion Undervisning i et onlinemiljø, som er dialog-, interaktions- og kollaborationsorienteret, forudsætter fem forskellige undervisningsmedier, der kan være integreret i et enkelt værktøj, eller de kan være fordelt på flere forskellige værktøjer. De fem undervisningsmedier er: 1) Identifikationsmedier (kan I se, at jeg er til stede?) 2) Dialogmedier (Kan vi kommunikere synkront?) 3) Vidensrepræsentationsmedier (Kan indhold præsenteres og kan viden vi skaber fastholdes i et artefakt (redundant/multimodalt)? 4) Kollaborationsmedier (Kan vi samarbejde?) 5) Organiseringsmedier (Kan underviser organisere grupperinger ”on the fly” – kan deltagerne?) 03.04.2017

Didaktisk understøttelse af telepresence Telepresence er deltagernes oplevelse af at være psykisk og socialt til stede – et andet sted end der, hvor man befinder sig fysisk. Dette har selvfølgelig en teknisk dimension Men: deltagernes oplevelse af tilstedeværelse i et synkront onlinemiljø handler ikke kun om de tekniske muligheder. En oplevelse af tilstedeværelse handler ikke om teknologier (eller medier), men om hvad vi som mennesker gør med disse medier. 03.04.2017

Innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning 03.04.2017

Den globale gæstelærer Studerende Underviser Fag Eksperten udefra 03.04.2017

Global classroom Studerende Studerende Studerende Studerende Underviser Fag Studerende Studerende Studerende Studerende 03.04.2017

Fag Virtuelle klasserum Underviser Studerende Studerende Studerende 03.04.2017

Transparente digitale læringsmiljøer Undervisnings- og læreprocesser kan gøres transparente. Didaktiske designs som muliggør didaktiske loops: undervisere kan altid give passende faglig feedback på de studerendes læreprocesser – og aktiviteter som ikke indgår i en uddannelsesproces kan iagttages og adfærdsitalesættes 03.04.2017

Didaktisk design for loops i synkrone online læringsmiljøer: ”Klasserumsmode” (den første prototype) 03.04.2017

Didaktisk design for loops i synkrone læringsmiljøer: ”Grupperumsmode” (den første prototype) 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelse (Pædagog-uddannelsen) Arbejde (Pædagogisk arbejde) B: Kobling af en didaktisk kontekst – med en virksomhedskontekst (Professionsuddannelse – Professionsarbejde) – de to kontekster har hver sin praksis med hvert sit formål. 03.04.2017

Kontekst og koblet kontekst Kontekst – defineres som et ”formålsbestemt rum” dvs. en rammesætning hvor mennesker interagerer med et bestemt formål. Kobling (strukturel kobling) defineres som en afhængighedsrelation mellem to eller flere rum - men hvor hvert ”rum” er uafhængig i vurderingen af relationen (Luhmann 2000, Rasmussen 2004) Skifter man fra et rum til et anden vil der derfor altid foregå en transformation idet man skifter fra et perspektiv, kode eller logik gældende for det ene rum til et nyt perspektiv eller logik gældende for det andet rum. 03.04.2017

Uddannelses-institution Uddannelse og arbejde Koblet kontekst Virksomhed Uddannelse Arbejde studerende Studerende Medarbejdere Uddannelses-institution Transformation Transformation 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Erhvervs-skole Mekaniker- værksted 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Erhvervs-skole Mekaniker- værksted Studerende Kunder 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelseslogik Produktionslogik Erhvervs-skole Mekaniker- værksted Studerende Kunder 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskelligt formål Uddannelseslogik Produktionslogik Erhvervs-skole Værksted Skolen fik den ide, at mekaniker-eleverne på skolens værksted skulle udføre ”ægte” reparationer for kunder uden for skolen – som en del af et ”autentisk læringsmiljø”. Studerende Kunder 03.04.2017

Når koden sætter sig igennem Kunderne var selvfølgelig ligeglade med om eleverne ”lærte noget”, de var kun interesserede i pris og kvalitet (et perspektiv, kode eller logik) og skolen som egentlig kun var interesseret i, at eleverne tilegnede sig specifikke fagkompetencer (et andet perspektiv, kode eller logik) kom pludselig i en dobbeltrolle, hvor de skulle fungere både som skole og privat værksted (McAlister, B. (2000). 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Pædagoguddannelsen Pædagogisk praksis ? 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Netværkskobling i fælles projekter 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Netværkskobling i ”fælles” projekter Produktionslogik: Adgang til ”ekspertviden” Just in time Ekspertbistand Tilpasset oplæring Udviklingslogik: Netværkskobling i ”fælles” projekter Innovationsinteresse Rekrutteringsstrategi Brandingstrategi 03.04.2017

Kobling af kontekster med forskellige logikker Uddannelseskontekst (uddannelses-/skolelogik) Virksomhedskontekst (produktions- og udviklingslogik) Repræsentation af virksomhedskontekst Teknologier: Multimodal mediering Simulering Stedfortræder Netværkskobling i ”fælles” projekter Teknologier: Netværksteknologier (kommunikation og samarbejde) Produktionslogik: Adgang til ”ekspertviden” Just in time Ekspertbistand Tilpasset oplæring Udviklingslogik: Netværkskobling i ”fælles” projekter Innovationsinteresse Rekrutteringsstrategi Brandingstrategi 03.04.2017

Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen Autentiske læringsforløb definerer jeg som didaktiske iscenesættelser af situationer, som deltagerne oplever har en relation til praksis- og vidensformer, der anvendes i skolens omverden. Omfattende metaanalyser og litteraturstudier af den pædagogiske forsknings anvendelse af autenticitetsbegrebet viser stor variation og usikkerhed i brugen af begrebet (Shaffer og Resnick 1999, Kreber et. Al. 2007). 03.04.2017

Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen Autentisk kobling til ”skolens” omverden. Autentisk evaluering. Basisfaglig autenticitet. Autentisk oplevelse. (Shaffer og Resnick 1999) 03.04.2017

Repræsentation og netværkskoblinger – autenticitet i uddannelsen – digitale teknologipotentialer Multimodal repræsentation. Eksperimentel simulering. Netværkskobling. Stedfortræder-teknologier (Shaffer og Resnick 1999) 03.04.2017

Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Eksperi-mentel simulering Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017

Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017

Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Et eksempel på brug af Augmented Reality Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Bioanalytikernes tre uddannelsesrum Uddannelse Arbejde Teori -lokale Øvelses- laboratorium Laboratorium X Y 03.04.2017

Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Transfer/transformation mellem uddannelse og arbejde Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017

Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017

Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017

Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017

Y Et eksempel på brug af Augmented Reality Dette er ”X” TIPS Arbejde Skriv Video Laboratorium Manual Y 03.04.2017

Øvelses- laboratorium Et eksempel på brug af Augmented Reality Case-eksempler fra praksis: Y1, Y2, Evt Instruk- tioner Disruptive teknologier / disruptive innovation Uddannelse X Øvelses- laboratorium 03.04.2017

Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Netværks-kobling 03.04.2017

Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen Anne-Mette Nortvig og Kathrine Eriksen 2014 03.04.2017

Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen Simulationsundervisning som et supplerende didaktisk rum (i forhold til ”skole” og ”praktiksted”) Er rum som indeholder selvstændige pædagogiske potentialer for læring, som ikke findes i de to andre rum. Simulering åbner for at tænke i en vifte af forskellige ”kontekster” - forskellige didaktisk rum. Transformationsprocesser er også translokationsprocesser – hvor kontekster og simulering af kontekster indeholder selvstændige læringspotentialer 03.04.2017

Koblede kontekster og autenticitet – en vifte af didaktiske rum Medieret autenticitet Autentiske artefakter som didaktiseres Autentiske artefakter i et autentisk miljø Autentiske opgaver Autentiske case /rollespil Simuleringsmiljøer i uddannelsen Simuleringsmiljøer i autentisk miljø Adgang til autentisk praksis Kobling til / samarbejde med praksis Deltagelse i autentisk praksis (praktik) Autenticitet gennem deltagelse Legitim deltager (ansat) 03.04.2017

Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Synkron kobling til faglige felter i skolens omverden (virksomhedsbesøg, remotelabs mv) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning i remotelabs Autentisk deltagelse i fagmiljøer uden for skolen Fysisk og social telepresence oplevelse Netværks-kobling 03.04.2017

Autentici-tetsdimen-sion / teknologi-potentiale Autentisk kobling til ”skolens” omverden Autentisk evaluering Basisfaglig autenticitet Autentisk Oplevelse Multimodal repræsen-tation Anvendelse af autentiske værktøjer, materialer mv. Augmented reality Multiple muligheder for at demonstrere kompetencer Basisfaglig viden og metoder kan tilgås multimodalt Bearbejdning af visualiserede personlige erfaringer (praktik-portfolio) Eksperi-mentel simulering Udforskning af komplekse systemer anvendt uden for skolen (demonstrationslabo-ratorier, símuleringstek.) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning Mulighed for udforskning af basisfaglige komplekse problemstillinger I faglige ”mikroverdener” Personlig erfaringer med autentiske opgaver i en beskyttet setting. Stedfor-træder-teknologier (synkrone koblinger) Synkron kobling til faglige felter i skolens omverden (virksomheds-besøg, remotelabs mv) Mulighed for at demonstrere kompetence gennem autentisk opgaveløsning i remotelabs Autentisk deltagelse i fagmiljøer uden for skolen Fysisk og social telepresence oplevelse Netværks-kobling Øget adgang til information Samarbejde med professionelle og andre uden for skolen Omverdens vurdering af studerendes performance Mulighed for faglig feedback fra eksperter uden for skolen Kommunikation med autentiske modtagere motivere til bedre performance 03.04.2017

Eksempler på digitalt understøttede netværkskoblinger (www.elyk.dk) Elektrikeruddannelse og el-virksomheder: Den digitale læringsbro – nye relationer mellem virksomhedspraktik og skoleophold i vekseluddannelser Digitalt koblet kontekst mellem klient og fysioterapeut: Den digitale patientmappe – et brugerdrevent innovationsprojekt for fysioterapeutisk praksis 03.04.2017

Referencer Bottrup, Pernille og Clematide, Bruno (2005): Samspil om kompetenceudvikling. Undervisningsministeriet og Learning Lab Denmark. Bottrup, Pernille mfl. (2008): Fra transfer til transformativ læring – dilemmaer I praksisnær kompetenceudvikling. VIA University College. Christiansen, Rene B. og Gynther, Karsten (2013): Synkrone læringsmiljøer i erhvervsuddannelserne. UCSJ. http://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=197622 Christensen O. , Petersen T. og Gynther K. (2012): Den digitale patientmappe – Et brugerdrevet innovationsprojekt for fysioterapeutisk praksis. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-8-Den-digitale-patientmappe-1904121.pdf Christensen O., Gynther, K & Jørnø R. (2013). Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier. Læring og Medier (LOM) – årgang 6 nr. 11 – 2013. Glerup, Janne (2010): Kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder I yderområder og potentialer i øget inddragelse af E-læring. ELYK projektet. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-1-Kompetenceudvikling-i-sm%C3%A5-og-mellemstore-virksomheder.pdf Gynther, Karsten (2010): Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – transformative metoder i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK. http://www.elyk.dk/?Publikationer:Working_Papers Heilesen, Simon & Mogensen, Kevin & Gleerup, Janne 2012. Designing for Learning in Coupled Contexts. Proceedings of the 8th International Conference on Networked Learning 2012. In:  Hodgson; C & Jones; M & de Laat; D & McConnell; D. & Ryberg; P. Sloep (Eds.). Maastricht School of Management, side 89-96. Illeris, Knud(2009) 'Transfer of learning in the learning society: How can the barriers between different learning spaces be surmounted, and how can the gap between learning inside and outside schools be bridged?' In: International Journal of Lifelong Education, 28: 2, 137 — 148 Kreber, Carolin & Klampfleitner, Monika & McCune, Velda & Bayne, Sian & Knottenbelt, Miesbeth 2007. What do you mean by ”Authentic”? A Comparative Review of the Literatur on Conceptions of Authentivicity in Teaching. Adult Education Quarterly, nummer 58, side 22-40. Luhmann, Niklas 2000. Sociale systemer. Hans Reitzels forlag. McAlister B. (2000): The Authenticity of Authentic Assessment: What the Research Says…and Doesn’t Say. In: Custer R. L. (ed): Using Authentic Assessment in Vocational Education. Information Series No. 381. Center on Education and Training for Employment, College of Education, The Ohio State University. Mogensen K. , Gleerup J. og Heilsesen S. (2012): Den digitale læringsbro - Et forsøg med brugerdreven innovation og kompetenceudvikling i vekselvirkende uddannelseskontekster. http://elyk.dk/wp-content/uploads/2014/04/ELYK-forskningsrapport-11-Den-digitale-l%C3%A6ringsbro-1402121.pdf Nortvig A. og Eriksen K. K. (2013): Teknologistøttet simulationsundervisning som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen. In: Læring og Medier (LOM) Årg. 6, Nr. 11 Rasmussen, Jens 2004. Det refleksivt moderne. Hans Reitzels forlag. Reeves, Thomas: Design research form a technology perspective. In: Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York Shaffer, Williamson & Resnic, Mitchel 1999. “Thick” Authenticity: New Media and Authentic Learning. Journal of Interactive Learning Research, Volume 10, nummer 2, side 195-215. The design-based Research Collective: Design- Based Research: An Emerging paradigm for Educational Inquiry, In: Educational Researcher, Vol 32, No 1, P 5-8 Van Den Akker, Jan mfl (2006): Educational Design Research, Routledge, London and New York. Wahlgreen, Bjarne (2009): Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. Wahlgren B. og Aarkrog V. (2012: Transfer. Kompetence i professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.   03.04.2017