Inklusion i skolen - hvad betyder det for lærerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Læring i bevægelse - hvorfor?
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Salamancaerklæringen 1994
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Kladde til informationsdias
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Inklusion i skolen - hvad betyder det for lærerne
Skolereform august 2014………………
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Lærerprofessionen - en definition.
En god skole er en inkluderende skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Uddannelsesparathed - hvad er det
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Skolereformen og ”FUF”
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Hva er god klasseledelse ?
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Inklusion og inkluderende processer
De seks bedste billeder fra gruppen
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
PPRs aktuelle situation
Aktuelle udfordringer for PPR Temadage for PPF-psykologer efteråret 2012 Bjarne Nielsen.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Inklusion i skolen - hvad betyder det for lærerne Cafémøde for lærere i Ishøj Gildbroskolen torsdag den 26. januar 2012 Bjarne Nielsen

Omstilling Inklusion er den politiske dagsorden - økonomi og effektivitet Fokus på almenundervisningen Konsekvenser for folkeskolens specialundervisning? Konsekvenser for PPR

Effekter af niveaugruppering Stigmatiserende Ringere skoleresultater ved permanent niveaugruppering Ringere selvopfattelse og motivation Lavere forventninger fra omgivelserne Mere fokus på elevernes begrænsninger i forhold til deres muligheder Livslang effekt (Gustafsson m.fl. 2002)

Elever i specialforanstaltninger Specialskoler Sociale anbringelsessteder Heldagsskole Specialklasser Lang tidshorisont for omlægning

Inklusion – de mange aktører Samfundsniveau - børns situation - forældre - samfundet - skolen i samfundet Den professionelle skole - skolens organisation - lærerkompetencer - lærersamarbejdet - lærerkompetencer på det spec.pæd. område - skoleledelsen - skolevæsenet - PPR

Skolen – i det politiske skydefelt Krav om kontrol og effektivitet Forældre som brugere/skolen som serviceorgansation Sammenligninger og rangordninger - karakterer og nationale tests Krav og forventninger om indførelse af konkrete metoder og modeller - fx læringsstile, LP, PALS, strukturløsninger Nedskæringer - lavere timetal. højere klassekvotienter, mindre alm. spec.uv.

Folkeskolens dannelsesopgave Skolen skal bl.a. (fra Folkeskolens formål) Give kundskaber og færdigheder Udvikle erkendelse og fantasi Give tillid til egne muligheder Forberede eleverne til medansvar og pligter i et demokratisk samfund Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati

Hvilke elever kan forblive i almenklassen? Adfærdsområdet - AKT- ADHD – Autismområdet, fx Asperger Ringe funktionsniveau Læseområdet 3 – 4 % fortsat i segregerede foranstaltninger

Hvad er inklusion? - udgangspunkter er almenklassen Kriterier for inklusion? - tilstedeværelse, trivsel, læring Kriterier for udskillelse? - nødvendigt med særlig specialforanstaltning - kvalificeret specialforanstaltning findes Alternativt: - specialhjælp indbygges i den almene klasse

Inklusion i det konkrete tilfælde - forskellige aktører Eleven Forældrene Den enkelte lærer Lærerteamet Skolelederen PPR Den kommunale ledelse Evt. Børnepsykiater En svær øvelse

Rammebetingelser - forældre Forældre som opdragere Tryghed Omsorg Tid Sociale kompetencer Skilsmisser

Rammebetingelser - Børn ved skolestart En del børn møder skolen med manglende hjemlig omsorg og sociale kompetencer til at leve op til de selvstændighedskrav, som skolen stiller – og som en stor del af eleverne godt kan klare Hvordan løser skolen denne opgave, hvis de fleste børn skal undervises ud fra almenklassen?

Generelle rammebetingelser for inklusion Klassekvotient Antal undervisningstimer Antal timer til alm. spec.uv (Læse og AKT) Tryg og stabil struktur for elever – og lærere Relevante og tilstrækkelige muligheder for efteruddannelse Fornøden faglig bistand fra faglige ressourcelærere, kompetencecentre og PPR Dygtige skoleledere Dygtige skolechefer Velkvalificeret PPR Hvordan står det til?

Synsvinkler på problemadfærd Det individrelaterede, der beskæftiger sig med årsagsforklaringer Det formålsrelaterede, der beskæftiger sig med formål med adfærd Det skolekontekstuelle, der beskæftiger sig med sammenhænge i skolen Samfundsrelaterede forklaringer

Diagnoser Et øjebliksbillede Adfærdssymptomer - klinisk skøn Samspil fra fødslen mellem - biologi/gener - psykologi/omsorg og relationer til primærpersoner - sociale kontekst Risikopropfil Diagnoser og kontekst

Problemadfærd Folkeskolen er for ”folkets børn” Arbejdet med problemadfærd kan kun løses gennem udvikling af den kollektivt orienterede skole Skolen som organisation Lærerernes kompetencer er afgørende

Når skolen giver sig selv problemer Undervisning, der kræver gode sociale kompetencer og høj grad af ansvar hos eleven giver problemer for nogle Det gælder bl.a. megen brug af organisatorisk differentiering og individualiserede arbejdsmåder Lærerstyret undervisning inden for klassefællesskabet giver bedre mulighed for at skabe struktur, forudsigelighed og positiv stemning - og der er mindre problemadfærd. Nogle elever har brug for det.

Vilkår for sårbare børn? Hvordan er det i dagens folkeskole at være en elev, der har stort behov for tryghed, overskuelighed, faste vaner og rutiner, få kammerat- og lærerrelationer? Elever involveret i adfærdsproblemer (fx ADHD) Elever præget af ængstelse og indadvendthed Elever med massive faglige vanskeligheder

Organisering af elever i forskellige grupper Forskellige former for niveau- og differentierede undervisnings- og arbejdsformer kan være egnede til at tilpasse og differentiere undervisningen til den enkelte elev Omkostningerne kan bl.a. være mindre tid og mulighed for at opbygge stabile læringsmiljøer - kan medføre mere problemadfærd

Individualiserede arbejdsmåder Valg af arbejdsmåder, som giver større ansvar til eleverne for egen læring kan få konsekvenser som vandring, passivitet, uro, larm, ukoncentration, usikkerhed etc. Hos mange elever Lærerrollen kan let blive for perifer, det faglige fokus og elevernes læring reduceres, og opfølgning af den enkelte elev bliver vanskeliggjort

Tilpasset læring -undervisningsdifferentiering Bør fokusere på og tage udgangspunkt i fællesskabet i klassen og kollektive tilnærmelser ved tilrettelæggelse af undervisningen Lærerens handleberedskab og strategier til at tilpasse undervisningen til hele klassen er vigtig Den sociale deltagelse og fælles referenceramme bliver et vigtigt udgangspunkt for læring Lærerstyret undervisning inden for klassefællesskabet giver bedre mulighed for at skabe struktur, forudsigelighed og positiv stemning - og der er mindre problemadfærd

Den fleksible skole Kan ligne ét stort fritidshjem Store krav til bl.a. - sociale kompetencer - god til at arbejde selvstændigt - stor ansvarlighed - god motivation Svært for børn med særlige behov

Strukturændringer i skolen/ den fleksible skole Afdelingsopdelte skoler Fødeskoler- overbygningskoler Holddeling Rullende skolestart SKIFT ER GIFT - skolen er ikke kun for de 80 %

Mange nødvendige skift i forvejen Fra børnehave til skole og SFO Fra folkeskole til gymnasium, handelsskole m.v. Lærere flytter og søger nye klasser Elever flytter Uheldigt, at skolen herudover indbygger faste skift Nogle elever har brug for tillid fra få kendte voksne og stabilitet og overskuelighed i kammeratrelationer

Lærerkompetencer Etablere positive relationer til den enkelte elev Til at lede klassen som en synlig leder og etablere regler og rutiner Didaktisk kompetence i forhold til undervisningen – såvel generelt som i de enkelte fag

Relationsorienteret klasseledelse Positiv kommunikation At etablere regler og rutiner De ydre rammer – organisering af klasseværelset Gode beskeder Motivation – om brug af positiv opmærksomhed Elevsamtalen Konsekvenser Samarbejde med hjemmet

Lærersamarbejdet Hvad sker der i teamet? Hovedmotor for udvikling i skolen Her skabes skolens kultur Samarbejde på forskellige niveauer

Problemer og frustrationer ved samarbejdet på det komfortable niveau At være afslappet, fleksibel og varm – i stedet for organiseret og effektiv Selv mindre beslutninger træffes i fællesskab – det koster megen tid Rollerne er udviskede – ingen er klart ansvarlige, når der skal træffes beslutninger Gruppen støtter sig til hukommelsen og til mundtlighed. Det fører til manglende klarhed og kollektiv usikkerhed. Gruppen har ikke megen kontakt med teori og ideer udefra – er afhængig af enkeltpersoner Diskussioner og beslutninger har en tendens til at blive trukket i langdrag og savner ofte fokus

Krav til læreren og teamet Skal kunne anskue skolen og klasserummet som et komplekst socialt system med sammenhæng mellem alle de faktorer, der til sammen udgør læringsmiljøet Skal sammen med kolleger og andre fagpersoner kunne analysere de vigtige faktorer i læringsmiljøet og omsætte disse analyser til god undervisningspraksis Sætter fokus på lærernes samarbejdspraksis

Refleksion Egen refleksion - eventuel med inddragelse af eleverne Refleksion med kolleger - kan give andre perspektiver Metarefleksion - kritisk refleksion over formål og kontekst. Der er mere uenighed i en tæt samarbejdskultur, hvor formål, værdier og praksis drøftes vedvarende:

Skolelederen Hvordan udvikler og vedligeholder skolelederen den samarbejdende skole? Problemadfærd sætter skolen på prøve og afprøver dens professionelle kompetencer Læring på jobbet - det tætte og forpligtende lærerteamsamarbejde er afgørende

Hvad virker i efteruddannelse? Teori (kundskab): forklar og give begrundelser for den nye måde at gøre det på Demonstration: Vis, hvordan den kan gøres i praksis Øvelse: Lad læreren prøve den nye måde at gøre det på Tilbagemelding: Giv lærerne tilbagemelding på deres forsøg på at gøre det på den nye måde Coaching: Hjælp lærerne at finde ud af, hvofrdan de skal arbejde med at forbedre deres forsøg på at gøre det på en ny måde (Joyce & Showers, 2002)

Resultater (Joyce & Showers, 2002) Komponenter Kundskab Færdigheder Overføring til praksis Teori/ kundskab 10 5 Demonstration 30 20 Praksis (øvelse) 60 Tilbagemelding og coaching / sparring 90 95

Spec.pæd.bistand på skolen Antal timer til Læse, AKT og ”tunge” elever Kvalificerede lærere Struktur og procedurer for arbejdet Skal understøtte almenundervisningen Efteruddannelse/kompetenceudvikling Samspil med PPR

Adfærd Kontakt Trivsel (AKT) Fokus på enkeltelever og/eller på undervisningen og kompetenceudvikling Enkeltmandsarbejde eller struktur på skolen AKT-lærerens kompetencer

Nyt specialundervisningsbegreb? - omstilling kan lade sig gøre? Specialundervisningsbegrebet forbeholdes elever i specialklasser/-skoler samt elever der modtager mindst 12 ugentlige støttetimer Inkluderende støtteforanstaltninger - elevernes retskrav National investeringsplan for inklusion

Niveau 1 og 2 Niveau 1 = klasseniveau Niveau 2 = skoleniveau Skolens specialpædagogisk ressourcer skal kunne bringes i spil - skole, forældre og PPR

Mål At skabe forudsætninger for, at den almindelige klasselærer i samarbejde med sit team og andre fagpersoner hovedsageligt selv vil kunne klare den naturlige variation i forskelligheder, der findes i de fleste klasser

Klassen - niveau 1 (1) Beskrivelse af problem Fælles drøftelse/refleksion Ny afklaring/aftaler Skriftlighed/logbog Klassens lærere Forældre Spec.uv.lærere/PPR/skoleleder Aftaler/spec.pæd.bistand

Klassen - niveau 1 (2) Ansvar på niveau 1 Klassens lærere bibeholder det fulde ansvar Spec.uv.lærere vil kunne udføre konkrete opgaver PPR vil kunne have indirekte opgaver efter aftale Skoleleder beslutter anvendelse af spec.pæd. ressourcer i samarbejde med PPR

Ressource-center - niveau 2 (1) Spec-pæd. koordinatorer, fx AKT og læse Skoleleder PPR Andre sagkyndige,fx forældre (ved elevsager) Konsultation Skriftligt oplæg

Ressource-center - niveau 2 (2) Informationsindsamling Observation fra kolleger/PPR Video Samtaler med elever i klassen Spørgeskemaer - sagkyndig hjælp

Ressource-center - niveau 2 (3) Beslutninger: Konkret handleplan for lærere og forældre Specialpædagogisk rådgivning Spec.uv. i klassen eller uden for skema Supervision fra PPR

Ressource-center - niveau 2 (4) Ansvar på niveau 2 Klassens lærere bibeholder det fulde ansvar Spec.uv.lærere vil kunne udføre konkrete opgaver PPR vil kunne have indirekte opgaver efter aftale Skoleleder beslutter anvendelse af spec.pæd. ressourcer i samarbejde med PPR

Dialog på niveau 1 og 2 (1) Må være åben for at se på problemer med nye briller - søge at finde nye perspektiver Ikke fokusere på at finde årsagsforklaringer, men åben for at afdække mange forskellige sammenhænge Have fokus på fremtiden

Dialog på niveau 1 og 2 (2) Konkrete spørgsmål: Kontekst-perspektiv: I hvilken sammenhæng kommer problemadfærd til udtryk? Individ-perspektiv: Sammenhæng med elevens forudsætninger? Aktør-perspektiv: Hvordan oplever eleven det?

Dialog på niveau 1 og 2 (3) Kontekstperspektivet: Relationerne i klassen Relationerne mellem lærer-elev Ledelse af klassen Undervisningens indhold og struktur

Skolevæsenet Samarbejdet i skoledergruppen med forvaltningen Kompetencecentre - adfærd (AKT, ADHD og Autismeområdet) - læsning - generelle indlæringsvanskeligheder Fælles kompetenceudvikling

Forventninger til PPR Niveau 1 og 2 - supervision og rådgivning - formidling af forskning og viden - kompetenceudvikling af faggrupper - samspil med skolelederen Faglig udredning og intervention - på individ-, gruppe- og institutionsniveau - samarbejde med børne- og ungepsyk. - udvikling af kvalific. specialforanstatn.

Inklusionsfremmende styringsværktøjer Problemområder: Skolernes elev- og forældrebaggrund er forskellig Elever med store vanskeligheder er tilfældigt fordelt Der kan være en ophobning i nogle år Nogle elever går i specialtilbud fra skolestart Disse elever flytter Forældre har frit skolevalg

Ingen lette løsninger for øget inklusion fx Uddelegering til den enkelte skole Økonomiske styringssystemer Undervisningsassistenter Særlige modeller men Investering i uddannelse Dialog og samarbejde på alle niveauer Lang tidshorisont

Litteratur Bergkastet,I, Dahl,L. Og Hansen, K.A. 2010. Relationsorienteret klasseledelse. Dafolo Gustafsson, Jan-Eric og Myrberg. Eva. 2002: Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat. Skolverket. Nielsen, Bjarne. 2001. Reformer i folkeskolen gennem de seneste 25 år. Hvorfor er det så vanskeligt at gennemføre faglig udvikling i folkeskolen i overensstemmelse med de vedtagne lovændringer? Forlaget Skolepsykologi. Rød serie.  Nielsen, Bjarne. 2002. Udvikling af folkeskolens specialundervisning. Hvorfor er det så vanskeligt at gennemføre faglig udvikling af specialundervisning i folkeskolen? – belyst gennem udviklingen de seneste 30 år. Forlaget Skolepsykologi. Nr. 5-6. 2002. Nielsen, Bjarne. 2008. Problemadfærd i skolen. Dafolo. Nielsen, Bjarne. 2011. Inklusion i skolen – en opgave for mange aktører. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr. 3. Dansk Psykologisk Forlag. Nielsen, Bjarne(red.). 2011. AKT-vejledning i praksis – en del af skolens udvikling. Dafolo Nielsen, Bjarne m.fl. (red). 2011. Inklusion i klassens fællesskab. Dafolo. Nielsen, Bjarne m.fl. (red.). 2011. Ledelse i en inkluderende skole. Dafolo. Nordahl, T., Mausethagen, S. Og Kostøl, A. (2009). Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer. Høgskolen i Hedmark. Rapport nr. 3. Nordenbo,S.E., Søgaard Larsen,M., Tifkci,N., Wendt,R.E. og Østergård, S. 2008. Lærerkompetanser og elevers læring i førskole og skole. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU.

Bilag: Indirekte interventionsformer fra PPR i forhold til lærere/lærerteam (1) Udvikling af områderne problemforståelse, systemanalyse, opstilling af handleplaner samt skriftlig opsamling Udvikling af en hensigtsmæssig og effektiv dialog- og mødekultur i lærerteamet Supervision og rådgivning – såvel generelt som i enkeltsager i forhold til lærere i almenundervisningen Supervision af lærere med specialpædagogiske opgaver – såvel i teamet som i forhold til enkeltlærere

Bilag: Indirekte interventionsformer fra PPR i forhold til lærere/lærerteam (2) Formidling af kontakt til eksterne rådgivere inden for specialområder, fx ADHD, autisme eller læsning Observationer i klassemiljøet af aftalte problematikker Medvirken i aftalte lærerteamdrøftelser Medvirken i vanskelige forældresamtaler Medvirken i indsatser i den enkelte klasse i forhold til udvikling af læringsmiljøet og samspillet mellem eleverne og i forhold til lærerne

Bilag: PPR: Generelle indirekte interventionsformer på skolen (1) Åben anonym rådgivning Formidling af relevante forskningsresultater Kurser med udvikling af ressourcelæreres rådgivningskompetencer Kursusforløb for lærere i at få tidligt fokus på elever i betydelig risiko for at udvikle tristhed, depressivitet og indadvendthed samt i at håndtere disse situationer Kursusforløb og faglige oplæg om relevante faglige emner for lærergrupper

Bilag: PPR: Generelle indirekte interventionsformer på skolen (2) Medvirke til at finde måder at udnytte såvel elevernes som forældrenes ressourcer i arbejdet Medvirken i konkrete udviklingsprojekter i klassen eller på skolen, fx LP-modellen Udarbejdelse af analyser og mindre undersøgelser med opsamling i fagligt notat Medvirken i evalueringsopgaver – herunder spec.foranstaltn. Generel og konkret rådgiver for skoleledelsen, fx om behov for kompetenceudvikling blandt lærere, betydningen af rammefaktorer for udvikling af almenundervisningen, betydningen af skolens organisering af undervisningen for inklusionsarbejdet

Bilag: PPR: Direkte interventionsformer - efter aftale med forældre Samtaleforløb med enkeltelever og grupper Medvirken til gennemførelse af konkrete øvelser i klassen - fx indarbejde rutiner og vaner Medvirken i kursusforløb med grupper af elever/hele klassen - fx udvikle sociale kompetencer Deltagelse i arbejdet i familieklasser