Fællesmøde – torsdag den 13. september Hvor kommer vi fra? Hvor er vi på vej hen? Hvor skal vi sætte de tomme flasker?
Praktiklæreren – før/under/efter: De studerendes studieordning - målet for praktikken Praktik – vigtig del af uddannelsen God modtagelse – rundvisning, hvordan er klassen Skolens praktikansvarlige Skoles principper og dokumenter vedrørende praktik Planlægning. Årsplaner - muligheder og begrænsninger Observationer Vejledning – kvalificeret Evaluering
Undervisningen på 1. årgangs praktik Afgrænsede, veldefinerede undervisningsopgaver i tilknytning til det primære linjefag. Opmærksomheden rettes mod skolens mangesidige opgaver. Vejledningen Målet er at understøtte de studerendes læreproces – formulering og udvikling af praksisteori Dagsorden: Undervisningsplan samt udvalgte og forberedte fokuspunkter
Studerende før/under/efter: Studieordningen Mødet med skolen og praktiklærerne – førstehåndsindtryk Undervisningsplan Øvrige læreropgaver (lærermøder, teammøder, pædagogiske dage, forældremøder, gårdvagter, …) Mødet med eleverne – forældrene? Fokuspunkter i forhold til vejledningen Observationer af hinanden – logbog/dagbog Evaluering
Tjekliste med alt det praktiske Rundvisning på skolen/kort over skolen Rygning Mødepligt Tavshedspligt Sygemelding Kopiering (kode) Skolens bibliotek (lånenummer, klassesæt, kasser med emner) CFU: Center for undervisningsmidler (udlånssamlingen, søg selv, booking skal foretages af praktiklærer) Loginkode til computere + til skolens netværk ved brug af egen pc Booking af computerrum, digitalkameraer, bærbare pc-ere, projektor og lignende Internetprodukter som skolen abonnerer på (f.eks. danske dyr, elevunivers og www.abc.dk) Andet AV-udstyr (video, dvd, fjernsyn – og herunder booking) Fagdepoter (f.eks. matematikdepot med sømbrædt, centicubes, lommeregnere osv.) Kaffeordning Brødordning Ringetider Behov for nøgler afklares (f.eks. forberedelse i aflåst faglokale) Andet (f.eks. Smartboards) Tjekliste med alt det praktiske
og vejledningssløjfer Etablering af vejledningsrelation Udformning af et vejledningsgrundlag - f.eks. undervisningsplan og fokuspunkter Førvejledning - afklare, uddybe, analysere, konkludere Observation Eftervejledning - den studerendes egne kommentarer - samtale med udgangspunkt i observationer Evaluering Mulighed for sløjfer Vejledningsfaser og vejledningssløjfer